Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1906 ggr
Alwyn
0

Obotlig maskattack?

Nån som vet hur vanligt det är att man får avliva en katt som haft mask för länge? Organ och så kan ju förstöras med tiden  :o(

gubben
0

Va? Det har jag då aldrig hört talas om. Var har du hört de galenskaperna? Alla katter som går ute får mask och det är ingenting de dör av, katter brukar klara av sådant bra själva egentligen och inte blev våra katter avmaskade när jag växte upp och ingen dog av den anledningen utan snarare av hög ålder. Det finns så många myter om katter så man vet inte om man ska skratta eller gråta. Det är inga organ som förstörs av mask, däremot kan de bli dåliga i magen och få diarré.

Duvan
0

Och immunförsvaret försvagas. Men naturligtvius skall man avmaska katter regelbundet mot både bandmask och rundmask. Katter som går ute  och tar möss drar på sig mask, det är inget ovanligt. Bara att hålla efter. Det finns numera sprutor mot bandmask hos veterinärerna, dock inte mot spolmask, som är kattens vanligaste mask. Hör med apoteket. Dom kan ge råd vilka medel du behöver. Men avliva katten behöver du inte. Masken lever i tarmkanalen, men spolmasken förökar sig genom blodet och lungorna, så beträffande den masken får man avmaska med cirka tre veckors mellanrum ett par gånger innan den är fri. Och då är det Banminth som gäller. Ofarligt för katten men tar död på masken. Du skall se att du blir lite av maskexpert med tiden.

Precis som Gubben skriver så är ett av symptomen diarré. Ibland kan man till och med se mask i spyor. Det är spolmask. Bandmask ses som risgryn bak i stjärten. Tar du dem på ett hushållspapper ser du att dom rör sig, drar ihop sig och blir platta omvartannat. Spolmasken är lång och smal, liknar en daggmask. Det finns andra maskar också, t ex hakmask, men hjärtmask finns inte här utan i varmare länder. Läs på förpackningen. Banminth tar hakmask också.

Lycka till!

vanessa
0

Oj, då. Är det någon av Tullingekatterna? Det finns viss mask som är så svår att få bort. Den gör också att kissen mår fruktansvärt dåligt. Kommer inte ihåg vilken det är. Det får dem att gå ner väldigt i vikt, magen är i fullkomlig oordning och så vidare. Det måste man under flera omgångar avmaska för. Men kolla med Apotek vilken avmaskning som man ska ge. Veterinär kan ge recept för vissa saker som är seriösare avmaskningsmedicin. Hoppas det ordnar sig. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

#3 Den mask som är svårast att få bort är den som finns i rå insjöfisk. En sorts bandmask. Den är inte omöjlig att behandla, men det behövs mångdubbelt större doser av ett speciellt maskmedel för att det ska bita på masken. Saga var ifekterad med den masken och det tog ett tag innan vi kom på det. Men efter rekommenderad dos försvanna eländet. Men det tog sin tid innan hon var helt okey i sin mage då just den bandmasken är stygg mot slemhinnorna i tarmarna. Hon åt hills W/D under ca 2 år.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

miranda1
1

mask ska tas på alvar! framförallt när det gäller kattungar och katter med dåligt immunförsvar (äldre och sjuka katter).

Nematoder (rundmask) kan ge, när det handlar om allvarligt infektion, kroniska kräkningar, kroniskt gastrit och skador på tarmvävnaden, vilket kan sluta med döden om katten inte behandlas. Det händer sällan men risken finns, tänk på katter som är född hemlösa och alldrig har blivit avmaskade. Även anemi kan förekomma vid allvarliga infektioner.

Det har rapporterats flera fall där allvarlig bandmaskinfektion har orsakad epilepsi.

/Miranda

gubben
0

http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=310

Här står att läsa om maskar och där står t.o.m att katter inte brukar få några besvär av bandmask förutom lite matsmältningsrubbningar. Personligen tror jag att vi avmaskar katter för mycket i Sverige och det är större risk att masken blir resistent mot maskmedlet än att katten blir sjuk av masken. Kattungar och sjuka katter ska man naturligtvis avmaska.

miranda1
0

Det tror jag också Gubben att en del katter blir avmaskade för ofta, precis som antibiotiaka används alldeles för ofta. Som sagt händer det sällan i Sverige att katter får allvarliga problem pga maskinfektion.

/Miranda

Alwyn
0

Det är Trixie som har mask, stora rundmaskar på ca fem cm. Hon har haft det länge och det va veterinären som sa att det va risk att man måste avliva. Jag blev så arg och ledsen så jag tänker kolla med många innan det går så illa!  Jag ska se till att nya ägaren avmaskar ordentligt och får flera utlåtanden innan hon gör nåt drastiskt. Hennes urin luktar dock oroväckande starkt och pälsen e lite kass fortfarande.

gubben
0

Har faktiskt aldrig hört talas om någon katt som man har måst avliva p.g.a mask! Vad är det för veterinär? Någon som kan katter eller en distriktsveterinär? Jag tror att SVA är betydligt bättre informerade om detta än enskilda veterinärer faktiskt. Jag har glömt fakta om Trixie, hur gammal är hon och hur länge har hon gått ute osv?

Alwyn
0

Trixie är ett år ungefär och hon hittades i januari. Vi vet inget om hennes bakgrund, bara att hon va i dåligt skick. Hon klarar sig säkert, men blir ju lite orolig när en vett säger så bara. Han skulle va bra på katter sades det, hrm…

gubben
0

Ring till andra veterinärer och fråga dem om det stämmer för jag har väldigt svårt att tro på det. Vissa veterinärer tycker inte att det är någon idé att göra något åt hittekatter utan förordar avlivning på en gång. Bekanta till mig ringde om en katt som kom hem till dem och han hade sån diarré så det bara sprutade om honom så fort de klappade honom över ryggen. Den veterinären sa att "det var bara att avliva för såna katter kommer aldrig att bli bra i alla fall så det är ingen idé". Den katten har nu ett underbart hem i Hallsberg (han kom från Skåne) och håller sig frisk med dietmat och en och annan kortisontablett på sommaren när han är ute lite och riskerar att få i sig olämpliga saker.

Lena
0

#8 Frågan är om det är den där insjöfiskbandmasken som hon har fått i sig. Diphyllobothrium heter den. Det enda maskmedel som hjälper mot den är Droncit Vet och man måste ge mycket stora doser för att det ska bita på masken. Har ni maskat av tidigare mot bandmask utan att det hjälpt så kan det vara denna bandmask som är i farten. I apotekets häfte står dosen 8X50g per 10 kg kroppsvikt.

Apoteket har ett testset som man kan köpa för drygt 300 kr och som man sedan skickar till laboratorium. Då får man veta exakt vad det är för mask katten har.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alwyn
0

Det är rundmaskar.

miranda1
0

Lena: vad är det för testset? Ska man samla träckprov med den? Låter lite dyrt att köpa den för 300 kr och att den sen ska skickas till labbet, som också kostar.  : /

Man kan ju skicka träckprov direkt till labbet.

/Miranda

Lena
0

#14 Allt ingår i avgiften man betalar. Behållare för träck, labtest och allt. Jag vet inte om det finns billigare sätt att göra det på? Har för mig priset låg på 320-340 kr. Såg det på Apoteket i Nordstan i Göteborg.

//Lena

Lena
0

#13 Rundmask??? menar du Spolmask eller är det Bandmask?

Den mask som finns i insjöfisk är smalare än annan bandmask och kan förväxlas med spolmask. Det är bara det att du inte blir av med den om du avmaskar mot spolmask eller med vanlig dos för bandmask. Den ställer också till det mera med slemhinnorna i tarmarna.

//Lena

miranda1
0

#15 okej! Tänkte att det var lite dyrt, 300 spänn för bara själva testset.

Jag brukar skicka in några träckprov då och då till SVA för att kolla om katterna har maskägg i avföringen.  Våra katter blir givetvis avmaskade när dom kommer in på katthemmet, och när dom flyttar till nya hem, men för säkerhetens skull skickar jag in en test då och då, på katthemmet är ju smittorisken något större än hos privata hem :)  Det kostar runt 250-350 kronor om jag minns rätt(beroende på testmetoden och undersökning).

Då ligger priserna på samma nivå ungefär! :)

/Miranda

Hawknestgrove
0

Oj, superbra, Lena! Finns den på deras hemsida?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....