Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 7454 ggr
tessa
0

Russian blue flicka utslängd - hem sökes...

Hej!

En stackars liten Russian blue tös har bokstavligt talat blivit utslängd på gatan, efter att hela sitt liv varit innekatt hos en gammal man. Han själv älskar denna katt, men då han skulle flytta till ett boende pga sjukdom kunde han inte ha kvar katten. Hans anhöriga "löste kattproblemet", genom att slänga ut stackarn… Själv tror mannen att katten nu lever en god tillvaro hos en familj. En väldigt tragisk historia.

Jag verkar inte kunna få någon hjälp av den lokala kattföreningen, så därför vänder jag mig hit för att höra om någon har möjlighet att ta hand denna fina tjej? Det är en trevlig och väldigt social katthona, okastrerad. Innekatt (fram tills nu).

Skulle önska att hon kunde tas om hand så snart som möjligt! Katten befinner sig just nu mitt i stan, i ett trafikerat bostadsområde med många hemlösa katter. Risken finns att hon redan har blivit/kommer att bli parad, men kan vi fånga in henne och få henne kastrerad så kanske det går att lösa.

Jag känner väldigt starkt för denna stackars tös, som nu är väldigt förvirrad och olycklig.

Katten finns i Vänersborg, västra götaland. Tyvärr har jag ingen möjlighet att själv ta in henne (pga alla djur i hemmet/platsbrist/kattsnuva), så därför hoppas jag att någon kattvän "där ute" har möjlighet att hjälpa oss..

Vi kan ordna infångande och ev. veterinärbesök - men har hittills inte funnit någon som kan ta hand om katten.

Jag hjälper också gärna till med att finna nytt gott hem till kattösen.

Vid minsta intresse, hör av er!

Mvh Tessan

Josefa
0

Russian Blue? Hur vet ni det?

Sherwood
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Okastrerad hona som är ute, är det väldigt bråttom med.  Bild kanske finns på missen?

Lena
0

Oj det var tragiskt! Vi har tyvärr också huset fullt. Men om den är en Russian Blue eller liknar en sådan borde den vara eftertraktad och populär. Har du skrivit på Katter iFokus samt på www.katter.nu?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

tessa
0

#1: Av samma anledning som vi vet kattens bakgrund. En person tipsade om katten då den var avlivningshotad, - men istället för att avlivas, har stackarn nu blivit utslängd..

Dessutom ser den verkligen ut som en russian blue till utseendet.

#2: Tyvärr finns inget foto i dagsläget, men ska försöka att ordna det. Håller med om att det är bråttom.. Hon har synts till nu det senaste tillsammans med en svart hemlös katt, som visat tydligt intresse för henne.

#3: Jättetragiskt, fram tills nyligen levde ju stackarn en lugn och kärleksfull tillvaro - och nu utslängd på detta sätt, jag blir både förbannad och ledsen!

Tack för tipset, ska skriva en tråd på katter också. Katter.nu är jag inte medlem på, men skulle kunna testa där också..

tessa
0

#3: Angående katter.nu blev jag nu osäker - finns det ett forum man kan skapa en tråd i, eller menar du att man kan annonsera som omplacering? Är inte alls särskilt bekant med sidan… Skäms

kattassen
0

#5 Det är Svenska Katters diskussionsforum man lägger sin tråd på.

Här är länken:

http://www.kattforum.se/viewforum.php?f=13&sid=5ab33a56e0e13e9119854781d846175b

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Josefa
0

Om det är en Russian blue, så är den chipmärkt och då kan man få tag i uppfödaren den vägen, eftersom renrasiga katter chipmärks av uppfödaren innan de säljes vidare.

Alexej
0

tessan, jag la ut det på FB men behöver din tel nummer. Min dotter bor ju i Vänersborg. Nån borde höra av sig. kan du ta in katten så länge?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

annebeate
0

Så tragisktGråter  Som människor beter sig SkrikandesOm ändå någon kunde ta in denna lilla kattflicka innan det är försent. Stackars lilla kise.

emjon
0

Blir fruktansvärt upprörd över så respektlös och känslokall behandling mot både mannen som tidigare ägare och inte minst kattenSkrikandes

Hoppas verkligen att katten snart blir omhändertagen tills nytt hem kan hittas så den slipper vistas ute under otrygga förhållanden. Risken är väl redan stor att den är med ungar ocksåGråter.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Josefa
0

Med tanke på att det finns relativt få russian blue registrerade i Sverige, så är säkert uppfödaren villig att ta tillbaka katten.

tessa
0

#7: Så med andra ord behöver vi fånga in katten och kolla hos veterinär. Ni vet inte någon annan som har chipläsare än just veterinärer? Hade varit gott att kunna ordnat det så fort som möjligt.

Jag kan inte svära på att katten är 100 % renrasig, men det är de uppgifter jag har fått, och det tycks stämma till utseendet i alla fall.

Har tyvärr ingen hjälp från de anhöriga att få - som ni förstår Skrikandes

#8: Nej, ingen möjlighet överhuvudtaget - Tyvärr! Det är just det som är problemet, att vi inte kan få in katten därför att vi just ni inte alls vet var vi ska göra av den. I vår två är det verkligen fullt, dessutom har vi kattsnuva hos de två pojkarna.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Polisen bör väl ha chippläsare, även kan du kolla med ditt lokala katthem om de inte har en chippläsare

[crisse1]
0

Synd att det är så långt till Malmö annars hade jag hjälpt dig.

tessa
0

#13: Toppen, vad bra att veta - kan kolla upp detta.

Wildtbergs
0

Hej!

Kontakta gärna Russian Blue Klubben på info@russianblueklubben.se.

tuska
0

Hoppas den gammle mannen inte har en förmögenhet som han en dag lämnar efter sej till de anhöriga.   FY FÖR DESSA MÄNNISKOR.

Han borde ha testamenterat sina ägodelar till katten.

Hoppas detta ärende löser sej, en innekatt klarar inte av utevisstelsen på egen hand.

Alexej
0

tessan, jag behöver din telnummer ifall någon på FB svarar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

UlrikaD
0

#14 Står att katten finns i Vänersborg.

[crisse1]
0

#19#

Jo jag såg det det var därför jag skrev att det är långt till Malmö.

UlrikaD
0

#20 Missförstod totalt, trodde du menade att katten var i Mamö. Sorry.Skäms

Sidentass
0

Såg detta på facebook..och man blir helt förtvivlad över att det finns sådana människor..stackars arma kisse så otrygg hon måste känna sig nu..så lever hon så farligt dessutom…usch..detta känns bråtton!!

Putt!

Aslan73
0

Hejsan,

Vi är ett par som bor i Uddevalla, vi har katt sedan tidigigare och är riktiga kattälskare.

Om ni har möjlighet att *fånga* den är vi villiga att hämta den snarast.

Maila mig om du/ni vill ha mer information

Larsson73@live.se

Anders och Erica.

Hawknestgrove
0

men puttt!!! aslan, har du skrivit i Facebooktråden också?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Mimsynims]
0

Har du länk till Facebooktråden?

Hawknestgrove
0

Det måste Alexej ha…. för jag hittar det inet på Skaras hemlösa katter……

[Mimsynims]
0

Jaha, var de inblandade med? Trodde det var TS själv som la ut på FB.

Lena
0

#5 På Svenska Katters Sida finns ett särskilt annonsforum med en avdelning för omplaceringsannonser. Jag menar alltså inte själva diskussionsforumet. Där kan man också skriva men annonsforumet brukar ge ännu bättre respons.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Alexej har ju lagt ut det på FB. Då bör hon ju veta var den är för jag hittar den inte…

Puma77
0
Vänersborg!! Akut! En stackars liten Russian blue tös har bokstavligt talat blivit utslängd på gatan, efter att hela sitt liv varit innekatt hos en gammal man. Han själv älskar denna katt, men då han skulle flytta till ett boende pga sjukdom kunde han inte ha kvar katten. Hans anhöriga "löste kattproblemet", genom att slänga ut stackarn… Hör av er om ni kan ta katten. o511-29219

kopierat från alexejs status på det medelandet.

//Pia

[Mimsynims]
0

Ok, vidarebofordrade numret till min syster och hennes man (Aslan73), men jag vet inte när de ser det…

Hawknestgrove
0

kan ändå inte hitta det på FB

Puma77
0

På Alexandras sida.

Så det är din syster mimsynims? ;)

//Pia

Hawknestgrove
0

Ok skrev att de skulle gå in hit och att Alexej skulle skriva om det på Skaras hemlösa

Puma77
0

Jag skrev under hennes inlägg att det fanns en som var intresserad här inne.

//Pia

[Mimsynims]
0

#33 Ja, det är min syster :)

Kom på att jag kunde fråga dom idag när vi pratade om annat. Trodde inte att de var intresserade, men att de kanske kände nån som var, men det var de visst… Hoppas det löser sig nu då.

Hawknestgrove
0

hoppas jag med…. lilla flickan…..

Alexej
0

Hej, det blev lite missförstånd. jag kopierade härifrån och la ut det på min sidan på FB och framförallt på min dotters och hennes väners sidan på FB. De bor i Vänersborg.

Men Tessa har inte förmedlad sitt nummer till mig så jag kan inte hjälpa här. Hade jag haft nummer eller adressen där katten finns hade katten kommit in men nu kunde jag inte hjälpa.

Ni får ta kontakt med Tessa direkt.

Hawknestgrove
0

tessa, kontakta Alexej för det behövs ju!

tessa
0

Lugn och fin nu, har inte varit online under dagen. Har nu pm:at mina uppgifter till Alexej. Kom nyss hem - ska slänga i mig lite mat, återkommer snart..

Hawknestgrove
0

Puss på dig…. Hopas lilla flickan får komma under tak nu… arma lilla katt…

Lena
0

Hoppas det löser sig! Håller tummen!

tessa
0

Som sagt så är tyvärr informationen begränsad när det gäller katten. Kan heller inte garantera att den katt som vi har koll på verkligen är samma katt, som mannen förlorat - men allt talar för det. Tyvärr.. men då katten är vilsen och rädd, är det svårt att verkligen granska den på nära håll. Den behöver helt enkelt fångas in för att kunna ge svar på en del frågor.. okastrerad dessutom, illa illa!

Kattslussen i thn har en fälla vet jag, men har ännu inte fått svar från dem. Vet ni någon annan i området som har kattfälla att låna ut?

Jag tror tyvärr att vi behöver fälla för att få in henne. Hon håller sig i området men det är svårt att få närkontakt med henne.

Hawknestgrove
0

Alexej har en i Skara. HUr är det i UDDEVALLA?

Alexej
0

ja, jag har en fälla. men kattslussen borde ju också ha.

Luecca
0

Vi har en fälla i Göteborg… Men det är min pappas fälla och han är jätteorolig att den ska försvinna eller gå sönder så ska den lånas ut så är det jätteviktigt att den kommer tillbaka… :)

Vi har inte möjlighet att köra den ner till Vänersborg men om någon kan hämta så finns den på hisingen.

/Rebecca

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

Alexej
0

Vi kan tyvärr inte ta katten:(

Vi har mer än för många redan. Imorn kommer 4 vita tjejer och på tisdag ska vi fånga in ca 10 vanvårdskatter som vi inte vet vart vi ska sätta de. Det är vansinne. Och på soptippen väntar en antal skygga katter som är okastrerade och måste absolut kastreras…

Katter överallt.

[Mimsynims]
0

#47 Får man bara tag i katten finns det några som kan ta in katten hos sig, så ni behöver inte känna er uppgivna för det.. :)

tessa
0

#23: Jag har mailat er! =)

Finns det katthem i Uddevalla? Hoppas att KS nu svarar mig angående fällan, den finns ju absolut närmast.

tessa
0

#45: Kattslussen har en fälla som de lånar ut.. Lnade den i höstas till kattfamiljen som jag sedan tog hand om. Har haft mailkontakt med föreningen angående katten, men de verkar inte kunna ta emot henne. Har försökt att nå dem angående lån av fälla - väntar på svar… Att låna från dem är som sagt det absolut smidigaste, och förhoppningsvis snabbaste alternativet.

Men just nu måste vi bli säkra på att det finns ett gott jourhem/hem som väntar på katten. Vi kan inte fånga in henne utan att veta var vi ska göra av henne - tyvärr! Vi är två personer som är engagerade i denna katt, och tyvärr har ingen av oss möjlighet att ta in katten - annars hade det redan varit gjort! =(

Samtidigt måste det vara ett vettigt hem somgenomtänkt tar emot katten. Hon är redan stressad och utsatt som det är, så det får inte vara något överilat som sedan blir tokigt för katten.. men underbart att folk engagerar sig!

#47: Jag förstår ert problem, kämpa på!

Alexej
0

tessa, jag har en underbar kompis som kan hjälpa. Therese-Tez i Vänersborg. Hon ringde dig men inget svar.

Alexej
0

Kolla meddelande här. Skickade Tez nummer.

Sherwood
0

Hoppas det löser sig, för jag vet hur dessa katter som har varit innekatter ett antal år reagerar när dom plötsligt hamnar under bar himmel, dom blir värdigt skärrade. Det behövs ju inte så många människor som är oansvariga, som sedan får hemska konsekvenser av det hela.

Aslan73
0

Vi är nog intresserad ifall ni kan vara säkra på att katten ni sett ute är samma katt som mannen ägt, den det står om längst upp i denna tråd.

Men om det ej är det så avvaktar vi, men som jag skrev så är min mail Larsson73@live.se

Maila mig gärna om ni har information om katten så kommer vi gärna å tittar på den å tar ganska säkert med den hem.

Anders..

tessa
0

#52 och 54: Har pratat med Therese nu ikväll, en jättetrevlig och hjälpsam tjej… Aslan73, ni har fått mail.

Så fort vi får tag i en fälla (förhoppningsvis snabbt genom kattslussen), ska vi försöka att fånga in tjejen. Om det fortfarande råder tvivel om kattens identitet (vilket jag redan nu tvivlar på) så kan katten säkert "mellanlanda" hos Therese eller hennes kompis i vbg. Är ni då fortfarande intresserade Aslan73, så kan vi ju se på det hela då… låter det bra? Vi är verkligen nästintill säkra på att det är "vår" katt, men det lär vi definitivt veta när katten är infångad - min vän som hjälper till med detta, har själv träffat katten ett flertal gånger i sitt tidigare hem och känner igen henne. Får hon träffa katten på nära håll, lär det snabbt kunna faställas att det är samma katt.

Anledningen till att jag inte kan eller vill garantera något om katten, är för att vi bör se den på närmre håll, än vad vad gjort hittills - men allt talar för att det är samma katt det hela handlar om.

tessa
0

#53: Bra att du har gjort den iakttagelsen, märker nämligen på denna tjej att hon definitivt är van vid människor - men hon är skärrad och osäker, och vågar inte fram till oss.

Detsamma gäller mina tillgivna och harmoniska kattpojkar här hemma. Skulle de släppas ut vind för våg i stan, skulle de troligtvis bete sig som "vildingar". Tyvärr…

tessa
0

Igår skulle vi kika till kissen och försöka fota henne, men tyvärr fanns hon då inte där hon brukar befinna sig. Dock fanns den svarta katten om hon synts tillsammans med där. Stackarn skulle också behöva hjälp, ser ut att ha ett infekterat öga.

- Får göra ett nytt försök..

KS kan låna ut sin fälla till oss, de skulle höra av sig idag angående när vi kan hämta den.

Fortsättning följer..

Hawknestgrove
0

hoppas det kommer att gå bra här nu…..

Lena
0

Håller tummarna för att allt går i lås! Bra jobbat!

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Finns det inget katthem i din närhet du kan ställa den andra kissen med det ev infekterade ögat på kö hos?

Sherwood
0

puttis

tessa
0

#60: De har tyvärr fullt (har ju frågat om den aktuella kissen), och jag vet tyvärr ingenting om den stackars svarta katten - är han "halvvild" så tar de inte emot honom av den anledningen.

Men han skulle definitivt gå att fånga in i fälla, så är någon intresserad av denna fina stackare, så hör av er! Kan kanske erbjuda hjälp med vet.vård.

Ikväll får vi fällan från Kattslussen, så det rör på sig..

Hawknestgrove
0

små stackarna…… Hoppas det går fint nu

Hawknestgrove
0

har ni hört något nytt?

Alexej
0

Det ringde en kvinna från Vänersborg. Hon är uppfödare ac Russian Blue. Hon hjälper gärna till att kolla om det verkligen är en raskatt men hon trodde inte. Sa vad hon vet finns det bara en i Vänersborg. Jag har hennes nummer.

tessa
0

Vi har nu skaffat fälla och ska se om vi kan ha någon tur imorgon! De senaste dagarna har tyvärr inte katten setts till. Vet inte om ev. parning kan ha med detta att göra - men vi hoppas på "god jaktlycka" imorgon!

#65: Om du vill får du gärna pm:a mig hennes nr, om hon tycker att det är ok att vi hör av oss.

Hawknestgrove
0

hoppas ni lyckas nu!"!!

pillsRgood
0

hur har det gått med katten??

Aslan73
0

Har mailat dig ang katten.. har ni fått tag på lillan… vi väntar på svar å hoppas att vi kan ta hand om henne här i Uddevalla..

Jourhemmet
0

Hmm vad många som ville ha den här katten då, är det månne snacket om raskatt som kan spela in? Det finns massor med andra hemlösa katter härinne, bara att hojta till FlörtObestämd

[Mimsynims]
0

#70 Aslan73 är samma som har hört av sig om katten tidigare, och nej (i deras fall åtminstone) har det inget med att det skulle vara raskatt…

Josefa
0

Men då kanske de vill ta hand om den svarta katten som också har synts till på samma plats som den blå. Om ny inte ryssen har varit synlig på ett tag.

[Mimsynims]
0

Nu har jag inte pratat med min syster om detta så mycket sen jag berättade för dom om denna missen, men jag tror att de kunde tänka sig ryssen för att den är en tamkatt, dvs redan socialiserad.

Men de är aldrig inne här i vanliga fall, så jag kan kolla med dom. Tror dock inte att de, för tillfället åtminstone, vill ge sig på "svårare" fall (det är dock bara jag som spekulerar, vet inte alls faktiskt).

Josefa
0

Men den svarta kan också vara en tamkatt, och precis som den blå bara vara skygg pga att den springer vind för våg där ute.

[crisse1]
0

Om nu Aslan vill ha en tam raskatt så spelar det väl ingen roll. Vad jag kan se så är där ingen annan som har erbjudit sig att hjälpa denna katten som inte är van att vara ute men det är troligen den svarta om det är en skyggis och kan då klara sig bättre. Heder åt dom här på hittis som vill hjälpa en katt tam eller skygg, raskatt eller inte det är ändå hjälpen som räknas.

Alexej
0

#75 Instämmer!!

Josefa
0

Men eftersom den blå katten inte verkar ha synts till på ett tag så är det inte omöjligt att någon annan på plats redan engagerat sig i "raskatten". Den svarta med rinnande ögon tycks konstigt nog ingen ha lagt märke till, eftersom den fortfarande går kvar. Men så är det ju bara en vanlig svart katt.

[crisse1]
0

Men folk måste väl få välja vilken sorts katt dom vill ha, ungefär som när man köper en katt på annons och dom vill kanske ha en Russian Blue, att dom sen väljer att hjälpa en utkastad katt är väl bra. Det är inte alla som vill eller kan ta en skygg katt och speciellt då en vuxen katt och det får man acceptera.

Sen får man nog se upp med vad man skriver här så att inte folk som nu Aslan drar sig ur och inte vill ta katten på grund av ifrågasättandet av kattval.

[Mimsynims]
0

#77 Åter igen, det har ingenting med att den skulle vara raskatt att göra. Det är väl inte ens troligt som jag fattar det. Dock vet vi att den tills nyligen varit innekatt och är van vid det livet, vilket var anledningen (tror jag) till att de kände att de kunde erbjuda att ta in den.

Jag såg oxå gärna att den svarta katten fick komma in, men det är inte alla som känner att de har tid eller kunskap att ta sig an en skygg katt. Men jag ska kolla med dom, hur dom känner för att ta sig an en annan katt.

JAG vet att du bara vill att den svarta katten också ska få hjälp, men tänk på hur du uttrycker dig, som Crisse säger får man se upp så att folk inte tar det på fel sätt.

Josefa
0

Jag för min del tycker att har man plats för en raskatt och den får hjälp på annat håll, så har man fortfarande plats för en katt. Även om det inte skulle vara en raskatt. Och det är som sagt ingen som vet om den svarta är mer skygg än den blå. Den blå behöver ju också fångas med en fälla.

Om det sedan är så att man tycker att olika katter har olika värde och man bara vill hjälpa en katt med ett visst utseende, så har man inget här inne att göra. OBS!!! DET ÄR VAD JAG TYCKER. För diskriminering av katter hör inte hemma här inne. Obs!! det är också vad JAG tycker.

[Mimsynims]
0

Men det är fortfarande inte för att det är en raskatt, utan för att den till nyligen varit innekatt. Så släpp det nu, snälla.

Håller med om att alla katter har samma värde.

Tycker du inte att det är dumt att de tar in den svarta om de inte känner att de inte har tid eller kunskap att hantera en skyggis? Nu kanske den svarta inte heller är skygg, men det vet vi ju inte.

[crisse1]
0

Alla människor som vill hjälpa en hemlös katt oavsett utseende hör hemma på hittekatter, så det var inte snällt sagt. Det är lika mycket diskriminering av människor det du skriver och det passar inte här.

Varför tar inte du den svarta katten Josefa, transport brukar gå att ordna eller väljer du oxå en viss sort katter (kattungar) och diskriminerar dom vuxna.

UlrikaD
0

Tycker det är bra att folk erkänner vad de anser sig klara av och inte.

Det händer ju att folk tar en, kanske inte ens en skygg katt utan bara allmänt blyg och osäker. Det händer ju ibland att jourhemmet ganska snabbt tröttnar och då ska katten helt plötsligt (och gärna i förrgår) flytta igen.

Och helt plötsligt har man gått tre steg bakåt istället. Det gynnar ju ingen direkt heller. Allra minst katten som hamnar i svängdörren och inte vet om den ska komma eller gå, och allra minst stanna.

Lena
0

#83 Det ligger mycket i vad du skriver!

Jourhemmet
0

Blev bara förvånad över att helt plötsligt var det flera som ville hjälpa till, händer ju inte allt för ofta härinne.

Jag vet att Josefa har sin kvot fylld med vuxna katter liksom jag, så därför kan jag bara ta kattungar just nu. Mycket dumt att hoppa på någon som ständigt har hela huset fullt med katter.

Josefa
0

Det där om jag skulle diskriminera de vuxna katterna är bara dumt j**la skitsnack. Hade jag haft plats att tränga in fler vuxna, så hade jag gjort det. Du vet, jag har liksom en del regler som jag måste följa, för att få behålla mitt omplaceringstillstånd. Men det ska ju komma från en sådan som dig, som kan åka runt halva Skåne när du får vittring om en långhårig katt. Fast du har din bakgård och närområde full med katter som behöver plockas in.

Det konstiga är att folk är mer villiga att prova att ta en katt som de kanske inte klarar av, om den har ett visst utseende, än om den bara är en "vanlig" svart katt. Den är inte värd att lägga ner så mycket tid på. Det är som sagt ingen som vet om den svarta katten också egentligen är en tamkatt. Och personen som skulle tagit den blå katten, har över huvud taget inte visat något intresse över den svarta katten, fast det nu verkar som om den blå katten inte finns kvar på platsen. Tycker att åtminstone lite intresse hade varit på sin plats, om man nu vill hjälpa en katt som är i behov av hjälp. Eller är det bara en "finare" katt i behov av hjälp, som man vill hjälpa?

Alexej
0

Det är väl bättre att en katt få hjälp än ingen???

Den blåa har varit innekatt och kommer därför att vänja sig snabbt igen vid ett nytt hem. Jag är glad om bara det löser sig. Sedan måste man respektera andras önskningar och förväntningar.

Jag kan påverka men inte bestämma över andra som vill köpa en katt från mig. Vill de ha en svart då vill de ha en svart katt och är de osäker med en skygg katt är jag noga med att inte förmedla en skygg katt för annars får jag den bara tillbaka…

kattarina
0

Jag tycker att man kan va sams här inne och inte tjafsa

den gör det och den så,,Jag tror säkert att hadde det funnits platts för nån mer vuxen katt så hadde hon säkert tatt imot nån mer vuxen

katt,,Regler är regler.., Ursäkta att jag lägger mig i men detta tjafs att den gör så och så,

Sen vet jag att en del har hela huset fullt med katter, Tänk nu om dom inte hadde tatt imot dessa katter som egentligen inte fick platts vad hadde hänt med dom? Säkert hemlösa,,,

Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

Josefa
0

Självklart är det bättre att en får hjälp än ingen. Men nu har den blå katten inte varit synlig på ett tag. Kanske att någon på plats redan har hjälpt denna "raskatt". Det är därför jag menar att då skulle väl det tilltänkta hemmet kunna ta den svarta katten istället. Och eftersom ingen vet om den svarta är en förvildad katt eller om det är en dumpad katt som är lite skyggare för att den fått gå ute ett tag, så kan jag tänka mig att ointresset beror på kattens utseende.

Hawknestgrove
0

sen är det en ska till att betänka. Om det nu skulle vara en russioan BLue, har lilla kissen stamtavla med sig i en liten väska, som den bär omkring på? Eller har de som akstat ut katten sagt att stamtavlan och regbevist få en som tar hand om katten? Troligen inte. Då är det ju bara så, återigen, att ett djur utan giltiga papper räknas som blandras, sen får detvara hur fint som helst. Inga giltiga papper från Sverak, ingen raskatt. OCh håller för övrigt med att bättre att e en katt räddas än att ingen gör det

[Mimsynims]
0

#89 Som jag ser det så verkar du vara den som hakar upp dig på att det skulle vara en raskatt? För som jag skrivit mer än en gång tidigare, så hade det inte med saken att göra, inte från Aslan73s håll.

Till att börja med är de inte i.fokus-medlemmar och hade aldrig varit här inne innan, de hade aldrig hört talas om den här katten om inte jag hade nämnt det för dom (eftersom jag vet att de bor i Uddevalla och tänkte att de kanske kände någon som kunde hjälpa till).

Av samma skäl är jag rätt säker på att de inte har en aning om att den här svarta katten finns (jag har inte hunnit prata med min syster än). Så sluta dra slutsatser utan ett uns fakta, är du snäll. Kan garanterat säga att de inte bryr sig om utseendet på en katt på det sättet!

Det var ju inte direkt så att de letade efter en till katt, utan mer kände att de kunde tänka sig ta in den här uppenbarligen tama katten om ingen annan kunde det.

UlrikaD
0

Just i detta fallet tycker jag inte alls att det verkar vara intressant bara för att det eventuellt, kanske, ifall om att skulle vara en raskatt.

Men om det skulle vara så….om en människa som aldrig velat ta hand om en hittekatt tidigare nu skulle vilja pga utav att det var en raskatt.

Det är ju kanonbra. Den personen skulle ju troligtvis aldrig erbjudit sig annars. Och då har en annan person en ledig lucka att kunna ta hand om en skyggare katt istället.

Alla kan ju bara vinna på den situationen också.

Josefa
0

Ähum, då kanske du kan nämna något om den svarta katten också för din syster? Eller den är inte ens värd att nämna?

[Mimsynims]
0

#93 Sluta med din otrevliga ton tack… Jag har inte haft tid tidigare att ringa, och hon har dessutom jobbat hela helgen, annars jag hade ringt henne tidigare.

Jag har frågat nu, och nej, de känner inte att de vågar ta in en till katt om de inte vet att det är en van innekatt, så som de bor just nu.
Som jag nämnt tidigare var det just eftersom de hörde att det var en katt som nyss blivit utslängd som de erbjöd sig, inte för att det var en raskatt.

Jourhemmet
0

Fråga om din syster inte vill ha Julia här inne då? Finns en tråd om henne här inne.

[Mimsynims]
0

#95 Kan fråga, men som sagt så var det ju inte så att de letade efter en till katt, så jag vet inte om det är så troligt… Dock ska jag absolut fråga.

tessa
0

Oj, här diskuteras det hej vilt ser jag… vad trist att somliga hänger upp sig på saker, som inte gynnar varken ev. intressenter eller de omtalade katterna.

Vi misstänker att "vår" kattfröken är ute på frieri, och därför inte har synts till - men vi är flera som håller utkik och jag hoppas att jag snart kan återkomma med goda nyheter..!

Angående raskatter vs. "blandisar, får ni gärna skapa en egen tråd om detta är något som ni vill diskutera vidare - synd om denna tråd tappar fokus på det som den egentligen handlar om - en innekatt som blivit utkastad, och som nu lever en farlig och utsatt tillvaro i stan.

Jag har full förståelse för att det finns många som är villiga att öppna sitt hem och hjärta för en redan socialiserad katt, som redan är van vid allt vad "hemmiljö" innebär. Alla katter är självklart lika mycket värda, men beroende på bakgrund mm så kräver katter olika mycket tid och engagemang. - Något alla inte har att erbjuda.

Känner man inte att man har möjlighet eller tid till det engagemang som t.ex en skyggis kan kräva och behöva, så är det ju jättebra att man inser detta. I annat fall kan det hela bli en björntjänst, som inte gynnar katten alls. Så även om man vill hjälpa och göra en god insats, tycker jag att det är både vettigt och förnuftigt att först se till vad man har att erbjuda - och vilken typ av katt som det kan tänkas bli bra med.

Jag är superglad att folk har visat intresse att hjälpa oss och vi ska göra vad vi kan för att detta ska bli bra.

Är någon intresserad av att hjälpa den svarta katt som jag berättat om - en stilig svart katt, som har ett irriterat öga och som verkar vara i stort behov av att komma under någons skyddande vingar… Hör av er!

Aslan73
0

Vill bara säga att vi fortfarande är intresserade av katten, men verkar ju dock tyvärr ej som dom får tagi den.. sen är jag liksom andra här inne lite trötta på allt tjat som blivit bara för att jag råkade säga att jag å min fru gärna hjälper denna lilla stackare då den vart inne katt å just nu tyvärr har det väldigt jobbigt.. hoppas allt är bra med er.. å era husdjur, å att detta löser sig..

Alexej
0

Vet faktiskt inte hur det blev med den katten:(

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.