Dräktig hittekatt
Jag och min sambo har tagit oss an en hittekatt i byn där vi bor. Nu är det så att hon förmodligen är dräktig (jag vet att hon har vart och umgåtts med en massa hankatter extra mycket för över en månad sedan, kanske 1½ månad sedan). Hon har fått en "liten" fotbollsmage och jag tyckte till och med att jag kunde känna ett foster när jag kelade med henne idag (men det kan ju vara inbillning förstås).
Behöver hon ha någon speciell mat? Kan jag räkna ut när hon ska föda, så att jag kan vara säker på att finnas där för henne? Hur stor "bolåda" bör man ha och vad ska den inredas med? Något annat jag bör tänka på?
Och så en fråga till med tanke på framtiden, hur långt efter förlossningen är det lämpligt att sterilisera henne?
Hon är i alla fall en helt underbar katt och jag har redan säkrat bra hem till minst två kattungar och om det blir kattungar som inte hittar egna hem får de alltid stanna här :)
Oj, vilken tur att hon hittade dig:) Är hon inne nu? Annars är det bra att du vänjer henne att vara inne nu, kattlådan och allt det. Gör en bra låda med högre kanter men till slut måste du ha handukar eller nåt där som du kan kasta sedan. Ha gärna lådan och mat/vatten i närheten av lådan. Lådan ska vara tillräklig stor så att hon kan lgga där sedan med sina ungar. Gärna en handduk/filt lätt över som tak.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
om du håller henne inne utan kontakt med andra katter, så kan du vänta med kastreringen tills ungarna är 12 veckor. Vilket är väldigt viktigt. För det är inte alls ovanligt, att en liten kattfröken kan bli gravid, fast hon har smått hemma.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Eftersom sambon är allergisk bor hon i källaren (vi har sån tur att vi har flyttat till ett hus med kattlucka i källardörren). Där har hon en kattlåda (som hon har lärt sig att gå på, även om hon hellre gör sina behov utomhus, men är det dåligt väder så), mat- och vattenskål och en liten "matta" att ligga på. Så brukar hon få komma in i huset när jag sitter och tittar på TV eller nåt annat som hon gärna är med på, hon brukar vara med mig i kaninstallet med kaninerna (ta lite möss, fast dem har hon gjort slut på nu och kanske smaka lite kaninmat, hehe) och så är hon alltid med när man jobbar i trädgården eller gungar i hammocken (där brukar hon ligga och gunga när man kommer hem från jobbet, om hon inte är ute på åkern och jagar sorkar).
Ska bolådan alltså ha tak? Om man inte kan hålla henne inne, kan man då kastrera henne tidigare?
Om hon får sina ungar på ett ställe, är det då möjligt att flytta henne senare? Funderar på att testa att ha henne med ungarna i gästrummet sen, men vet inte om sambon klarar det.
jag skulle inte släppa ut henne alls, då risken ändå finns att hon föder ungarna ute.
Om hon nu måste ut så skulle jag vänta tills ungarna är 12 v och hon är kastrerad.
Eller skulle kanske koppelpromenad fungera?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur länge har hon bott hos er
Jag brukar göre en mysbolåda som en grotta. Än har ni tid men de sista 2 veckorna skulle jag ha henne inne. Det blir svårt när hon få ungarna ute annars. De går att flytta men risken är att mamman bär ut de igen. Och mammorna kan vara envisa.
jag har kastrerad när ungarna var lite äldre. De äter själva med ca 5 veckor men behöver dia. Så bäst att vänta tills ungarna är 12 veckor och kan flytta.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus