Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1792 ggr
WinterPrince
0

Introducera ny katt

Åter igen är jag sugen på en katt till och det finns en otroligt söt en hos kks.

Men katten jag har tror jag inte är så glad i andra katter. Vi testade med en kompis katt för ca 1 år sedan men då låg min under sängen och fräste högljutt.

Numera bor jag i en tvåa på 62kvm och möjlighet att stänga till både sovrummet och köket. Men hur introducerar jag dom för varandra? Hur länge ska man ge dom för att få möjlighet att vänja sig?

Hur gör jag om dom ryker ihop?

Dessutom jobbar jag numera full tid (jämfört med studentlivet) så lite sällskap skulle nog vara trevligt för min kisse med.

Alexej
0

Hur gammal är din? Hane, hona? Kastrerad? Och den nya?

Feliway hjälper en del katter att lugna ner sig. Fräs är normalt. Det är ju din katts hem och sedan dyker det upp en ny konstigt luktande katt. Avleda med kattgodis eller nåt. Gärna 2 kattlådor på olika ställen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

WinterPrince
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min är en kastrerad hona, uppskattningsvis 5-6 år. Den tilltänkta nya är en hane, 6 månader gammal.

Om jag har den nya katten i köket till en början. Stänger in min egen katt i sovrummet så den nya får gå runt och sprida sin lukt i resten av lägenheten. Stänger in han igen, så min katt får känna hans lukter.

Sen kanske dom kan få nosa på varann genom ett galler.

Godis funkar inte att avleda min katt med, det är helt ointressant, möjligtvis lite tonfisk.

Funkar det att spruta vatten på dom om dom skulle börja bråka tror ni?

Alexej
0

Det kommer att fungera utmärkt. Honor kan vara  lite bitchiga men hanen kommer att anpassa sig. Han är ju fortfarande kattunge och kommer inte att utmana henne.

Hon kommer säkert att fräsa åt honom men det blir knappast slagmål;) Är han smart lär han sig snabbt att lyssna på henne. Jag hade nog släppt ut honom direkt. Hon kommer säkert att uppfostra honom så att hon är nöjd ändå.

Vad som är viktigt. Katter blir lätt svartsjuka. Glöm inte bort henne när den nya kommer. Visa henne att hon är ändå nr1:) Jag viskar till alla mina katter att de är min favorit…

Alltid spännande med en ny katt!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Roslyn
0

Hej! Jag är nyfiken i en strut. Vilken KKS kisse har du förälskat dig i?

Mvh AnetteKyss

WinterPrince
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ev svartsjuka gör mig lite orolig. Min katt är inte jättesocial (även om hon ligger jämte i soffan, kommer när jag ropar) så jag hoppas inte hon blir mer osocial pga en ny katt. Den kommer ju att vara tamare/socialare än henne redan från början. Samtidigt kan det ju slå tvärtom, att hon blir mer social när hon har någon att konkurrera/samsas med.

En liten vit kisse som kallas för Romeo skulle gärna få komma och bo hos mig.