Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 3233 ggr
Alexej
0

Varför stängs viktiga trådar?

Det retar mig när en viktig tråd stängs. Det finns dåliga föreningar och dåliga katthem. Vi måste kunna diskutera och ställer krav för att Hittekatts-Sverige blir bättre.

En förening som inte har ordning i sina stadgar, regler, prissättningen och rutiner måste kunnas diskuteras. Hur annars blir det annars en förändring??

Vårt katthem var inte heller det bästa innan men vi har lärt oss och ändrat på mycket. Och jag vill att alla föreningar/katthem kan diskuteras-utan personliga påhopp. För det är bara då vi kan hjälpa alla katter i längden…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Du har väldigt rätt Alexej. MAn måste kunna ventilera. Nu har jag itne vbarit inne idag, så jag  vetej vad som hänt. MEn trolgen är väl någon tråd borta?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[DjurArken]
0

Tycker också att tråden kan rensas upp så att att diskussionen kan fortsätta.

Hawk, det gäller tråden "adopterad dräktig katt".

Hawknestgrove
0

jag vet, såg det. OCh det tycker jag gäller alla. Leverera katter som är KASTRERADE. Om de inte är det, ha bara fodervärdsavtal. Det är numero uno.Priset äroväsentligt och att göra skillnad mellan låg och korthåriga tycker jag är väldigt fel. vad blir nästa steg? Ralla ut alla svarta och svartvita katter?

Alexej
0

Jag tycker det är så viktigt att kunna diskutera katthem/kattföreningar just för att få igång förändringar. Genom att tiga eller låsa trådar händer inget!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
0

Finns det fler katthem som säljer ofärdiga katter?

[crisse1]
0

Jag håller med.

Och jag tycker DjurArken har rätt i det hon skrev att det skall inte finnas ett kontrakt där man fyller i om katten är kastrerad eller inte för det skall vara en självklarhet.

johnnys girl
0

Håller med om att diskussionen är viktig. Men när man diskuterar en enskild förening/katthem blir det lätt världskrig Skriver någon att katthemmet XXX är oseriösa för de gör si eller så är det alltid någon från katthemmet XXX som känner sig personligt påhoppad och går i försvar. Sedan är cirkusen i gång och diskussionen spårar lätt ur.
Men varför inte starta en tråd om hur ett seriöst katthem/förening borde jobba för  att DU ska känna att det är ok att rekommendera det.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

soso
0

Jag tycker också att det har blivit lite väl många borttagna inlägg, låsta trådar och delar av inlägg borttagna, på sista tiden. Det känns inte bra, man kan väl inte bara sopa obekväma saker under mattan.

[eskils]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Håller helt med Alexej och DjurArken i denna tråd och den andra. Det måste ju självklart vara tillåtet att fritt prata om hur olika kattföreningar arbetar, i konstruktiva syften. (utan trista personliga påhopp)

En sådan öppen diskussion skulle kunna hjälpa föreningarna att förbättra sin verksamhet, och även tjäna som upplysning till människor som funderar på att köpa en katt från en kattförening eller stödja den ekonomiskt eller på annat sätt.

Man kunde t ex titta på de tre aspekterna:

* är alla vuxna katter som föreningen säljer kastrerade?                      * tar man samma pris för alla katter?                                                * har föreningens medlemmar insyn och rösträtt?

Eller vad tycker ni?

Alexej
0

fast det är ju fel att några inom en förening känner sig påhoppad när man kritiserar föreningen. En förening bedöms alltid efter den svagaste delen. Och också om en del inom KKS jobbar hur seriösa som helst faller hela ryktet på några som inte håller måttet.

Och då måste hela flöreningen jobba för en förändring. Och det går bara genom klara regler och en bra styrelse som håller ordning på sina svarta får.

En förening som har luddiga prissättning kommer alltid råka ut för problem.

Jag fick ett mail från en aktiv inom KKS och jag vet att hon aldrig skulle sälja en okastrerad katt. Det är jättetråkigt när det blir så här.

Jag har stor respekt för KKS. De har hjälpt otroligt många katter, många akutkatter där andra sa nej. Ingen annan förening har räddat så många liv som KKS. Men de måste satsa på kastrering, vaccinering och id-märkning innan en försäljning.

Hawknestgrove
0

Helt enig med Alexej. Hon skriver i sitt senaste inlägg precis det jag vill säga om KKS, det är en anledning till att jag stöttar dem med både lite pengar och Tradera. MEn när policyn att vissa katter är mer värda än andra och attt man levererar katter som  kan reproducera sig, då blir det fel! Vill man satsa på renrasig avel ,så finns det säkert fertila djur att tillgå via Sverak. MAn måste klargöra, att en katt/ hund utan giltiga papper är och förblir en huskatt/blandras.Så snälla kastera innan ni adopterar ut1 Just långhåriga är ju inga större problem att  få ut  även om de inte är kattungar. OCh leta rätt på en vet som  kastrerar tidigt. Och göm er inte bakom skölden att varje förmedlare är fristående. Det hjälper inte KKS utan snarare tvärtom, för ni står med hundhuvudet till syvende och sist ändå. Nu gälelr dtta inte BARA KKS. Även andra föreningar har väl samma problem.

Alexej
0

Det är ju också kattköpare som måste lära sig att ställa krav.

Man köper helt enkelt inte en ovaccinerad katt. Det gjorde jag också förr i tiden. Jag fick alltid en katt gratis från kompisen eller grannen och tänkte aldrig på en vaccinering eller kastrering. Katterna kom och de försvann lika snabbt-oftast.

Men tiderna har förändrats. Vi måste alla hjälpas åt att det ska bli självklart att alla katter ska vara vaccinerade, id-märkta och kastrerade. och då måste alla katthem/kattföreningar går före som god förebilder.

brutt
0

8.Är övertygad om att skälet inte är  att sopa något under mattan när trådar låses eller inlägg redigeras bort.

12.Självklart ska katterna snarast bli vaccinerade Idmärkta och kastrerade som tas om hand av ett katthem förening eller privatpersoner.

Hawknestgrove
0

Visst, Alexej. Men just med att placera ut färdiga kissar är ju något man poängterar och information är kunskap som så sakta sjunker in. MAn ger lite info med katten så kanske det spridert sig som ringar på vattnet. Vi jobbar tydligen rätt lika….

Alexej
0

Men hur får man då ett katthem/kattförening att ändra på reglerna? Tror det är bara KKS som säljer okastrerad.

Hawknestgrove
0

ja du, jag vet inte, osvuret är bäst…. Om det är så, så är ju de i alla fall de enda som står för det öppet och de ska ha credit för det…..

[eskils]
0

Kollade runt lite på några olika katthem/föreningars hemsidor. Alla säger att de bara säljer kastrerade och vaccinerade katter. Men Kattjouren i Malmö skriver så här:

Förmedlingskostnad

Vi tar ut en förmedlingskostnad för alla katter. Dessa resurser går oavkortat till att hjälpa behövande katter.
Förmedlingskostnanden är för närvarande:
Kattungar och kastrerade katter: 400kr
Vuxna katter: 200kr

Förstår inte annat än att de också säljer okastrerade katter??

En annan aspekt att bedöma bra katthem på är väl om de tar in skyggisar, och dessutom låter dem leva även om de inte blir sociala inom en viss tid. Tänker på Fiahemmet i Norrköping…

Lena
0

Vill som Sajtvärd förtydliga att trådar inte stängs för att sopa viktiga diskussioner under mattan.

En tråd kan låsas till följd av följande orsaker:

1. Den vanligaste orsaken till att en tråd stängs beror på att diskussionen spårar ur. Medlemmarna kan inte hålla sina känslor i styr, går till personangrepp eller bryter mot sajtreglerna på annat sätt. Rör dig sig om enstaka "övertramp" kan tråden redigeras. Men när tråden blir allt för infekterad blir det ett allt för omfattande uppdrag. (Det kan ta flera timmar att få ordning på en sådan tråd).
  2. Andra orsaker till att trådar stängs är efter önskemål från TS. När en tråd är allt för lång och en ny startar.
  3. Trådar startade av medlem med skrivförud som gått in under annat alias stängs också eller tas bort.

Om alla följer sajtreglerna slipper vi låsta trådar:

1. Skriv sakligt.
  2. Gå aldrig till personagrepp.
  3. Håll dig till ämnet.
  4. Håll diskussionen på ett allmänt plan.
  5. Om någon annan uttrycker sig olämpligt - undvik att svara med samma mynt.
  6. Läs gärna igenom det du skrivit en eller två gånger innan du postar inlägget. (Särskilt viktigt om du känner dig upprörd).

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

#17 Kattjouren jobbar tydligen med en vårdnadsåtagandet, dvs "Genom åtagandet förbinder du dig bl.a. att hålla katten veterinärvårdsförsäkrad samt att vaccinera, kastrera & id-märka katten". Då krävs det ju en oerhört noga efterkontroll…som jag är tveksam till.

Vi försöker också har så bra uppföjlningar som möjligt men det är nästan omöjligt. En del svarar inte mer och allt kräver mycket tid. Det går säkert bra när man inte omplacera för många katter men annars kommer det med den metoden alltid några undan för en uppföjlning.

Detta gäller ju framförallt förmedlade kattungar. Nästan omöjligt att föjla upp en kastrering sedan.

Camillhe
0

Som jag skrev i en annan tråd, en ide kan vara ett fodervärdsavtal då fodervärden måste kastrera, etc innan de får stå som ägare på katten.

Imasy
0

Men jag fattar inte riktigt, är detta vårdnadsåtagande ett kontrakt mellan dig som köpare och föreningen?

Eller är det "bara" något man fyller i för sin egen del, för att man vill vara en bra djurägare eller så? Typ får ett diplom eller något?