Ang kontrakt
Många katthem har jag ju sett att det står antingen i deras kontrakt eller på deras hemsida, att när man köper katt ifrån dem så har de rätten att återta katten om man enligt dem missköter den.
Men hur fungerar detta rent juridiskt? Som jag har förstått det så har de ingen laglig grund till det, utan köpt är köpt.
Och hur är återtagandet tänkt att det ska gå till rent praktiskt? De kan ju inte bara klampa in hos någon och ta katten.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror inte kontrakten är juridiskt bindande .
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Nej, hur man än vrider och vänder på det, så är inga köpekontrakt värda fem ruttna lingon om det gäller de bestämmelserna. Har man köpt en sak, så har man och har rätt att göra vad man vill med det. Missskötsel och djurplågeri är ju ett annat bord. Vad jag föstått, så är det mer hållbart med fodervärdskontrakt.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ja ren vanvård kan man ju anmäla om inte annat. Jag tänkte väl mer på sådana saker att man "tvingas" vaccinera katten tex, eller att den inte får gå lös ute etc, alltså saker som inte är olagliga, men kanske för den sakens skull inte bra för katten.
tyvärr, jag hade också önskat ett hållbart sånt dokument. Det enda sättet att förhindra åtminstone vissa saker är ju att leverera fullt vaccinerade och kastrerade katter. OCh har du fodervärdskontrakt, då har du lite mer på fötterna. Du kan ju höra med Annunaki, hennes variant är bra
Fast frågan är ju, vem vill köpa en katt som de inte får äga?
vi har använt oss av de kontrakten förut innan vi kunde leverera kastrerade katter. Då revs fodervärdskontraktet när de kunde uppvisa kvitto på kastrering.Funkade jättebra. Vi fick ju problem med en kattägare som sölade med kastreringen coh då hotade vi med att hämta tillbaka katten. så de funkade. MEn som sagt, hur hållbara de egentligen är, det törs jag itne lova. MEn hör med henne, så kan du ju få det av henne.
Fast i ett fodervärdskontrakt kan man ju egentligen avtala om vad som helst på ett helt annat sätt än ett köptekontrakt.
Som fodervärd har man ju noll rättigheter, och jag skulle nog tänka mig för flera gånger innan jag väljer att bli fodervärd igen. Sista (och första gången) jag var det gick jag runt med en klump i magen tills katten var min.
Men jag kan ju känna lite som så, att är kontrakten helt värdelösa rent juridiskt vid konflikt, hade det varit intressant att höra med någon som kan (typ jurist eller så) om det finns någon möjlighet att få till ett kontrakt som faktiskt ÄR juriiskt bindande.

Fodervärdskontrakt där ägaren inte betalt en krona för katten, är giltiga för då äger fortfarande "säljaren" katten. Men så fort minsta krona tagits i avgift (även om inte ens hela beloppet är inbetalt) så kan ägaren göra vad h*n vill med katten (självklart inte vanvård och djurplågeri)
Suck, ja Imasy en önskan att stilla bedja om. MEn så länge djur är en handelsvara och betecknas som det, så är det tydligen så illa…..
Kontraktet är dock en trygghet för katten i alla fall. Köper man en katt och sköter om den så behöver man väl inte vara rädd för att dom ska ta tillbaks den. Det med reglerna,måste väl också vara beroende på hur man bor. Bor man vid en trafikerad gata eller i en skog??? Varför ska man behöva känna sig tvingad att vaccinera en katt ??? En seriös köpare borde vara intresserad och själv påtala vacination av katten.
Debattia
men det är tyvärr ingen trygghet för katten då det egentligen inte ens är värt att använda som toapapper. OCh skogar är inte säkra. Räv, varg, lo och grävling är bara några fiender. Vi får inte glömma rovfåglar och kråkfåglar, större….
Hittat det inte nu men Djurens samarittjänst har ett köpekontrakt som är juristiskt hållbart. De hade problem med att få tillbaka en katt och ändrade kontraktet sedan. http://www.djurenssamarittjanst.se/
Men jag tyckte det var lite "för mycket" så vi använde det inte.
Skrev ett eget.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
11.Jag är nog mer rädd för trafikerade gator och tokiga människor i en centralort än för vilda djur för katterna. Katter har ju instinkten att skydda sig mot andra djur.Sen får man väl se efter sina katter oavsett var dom bor någonstans..
Debattia