Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 11848 ggr
Mari
2011-04-15 21:45
0

Hur snabbt?

Något som jag funderat över ett tag: Hur snabbt kan en honkatt bli dräktig igen efter det att hon fött kattungar?

Marsvin vet jag kan bli dräktiga i princip samma dag som de fött sina ungar, är det lika med katter?
Isåfall förstår jag att det så snabbt blir så många kolonier och sånt Rynkar på näsan

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Josefa
2011-04-15 22:13
0

En vecka efter att de fött ungar är iaf inget ovanligt.

catfoot
2011-04-15 22:36
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är det så snabbt..Hade för mig att det var upp till 4-5 veckor efter som honorna löpte igen..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Naquita
2011-04-15 22:55
0

1 vecka efter är väldigt ovanligt men händer då och då, 4-7 veckor efter förlossningen är mer vanligt men allt är individuellt såklart.

catfoot
2011-04-15 23:06
0

Ok…Då hade jag inte så felGlad

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Mari
2011-04-15 23:54
0

Oj det var snabbt! Då förstår jag att det kan bli så många katter så snabbt Gråter

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Josefa
2011-04-16 09:14
0

En vecka efter förlossningen är inte alls VÄLDIGT ovanligt. Även om inte alla löper så snabbt efter, så ska man ändå räkna med det, om man låter sin hona springa ute när hon nyligen fått ungar. Speciellt om kullen hon fått har varit liten. Jag har själv varit med om honor som fått ny kull, fast den förra inte varit 3 månader ännu.

Naquita
2011-04-16 10:36
0

jo, det är ovanligt men som jag skrev det händer, Josefa. Eftersom du bara tar in kattungar vågar  jag mig säga ha större erfarenhet än du. Inte en enda av de över 100 honorna jag haft inne har löpt efter en vecka, dock efter 3-7.

Josefa
2011-04-16 10:55
0

Ja men då hade jag väl en jäkla otur då, att en av de få dräktiga honor som jag haft inne just var en sådan som börjar löpa väldigt snabbt efteråt. Yrsa som fick ungar här förra året började löpa när ungarna var 9 dagar gamla. Visste redan då att det händer emellanåt, eftersom en av honorna från Munkängskolonin (där hela kolonin nu är inplockad) för ett par år sedan hade två kullar väldigt tätt inpå varandra.

Lena
2011-04-16 11:04
0

#7 & #8 Har tagit bort några kommentarer från er som jag uppfattar som onödiga i sammanhanget.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2011-04-16 11:11
0

Det är nog klokt att räkna med att kattmammorna kan bli dräktiga nästan med en gång. Att utgå från det perspektivet helt enkelt. Jag tror även att det beror på årstiden hur snabbt de går i löp igen. Katters löpning påverkas till stor del av ljuset. Teoretiskt sett borde det innebära att de går i löp snabbare under våren än under hösten.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Josefa
2011-04-16 11:40
0

Det kan kanske vara så också, att du inte märkt att någon av dina över 100 honor har börjat löpa så pass tidigt. Yrsa gick inte och ylade eller  vrålskrek när hon löpte. Men eftersom jag inte hade henne instängd i ett eget rum, utan hade dörren öppen så hon kunde gå ut i hela lägenheten och träffade de andra katterna så märkte jag hur hon gick och kråmade med rumpan i vädret för pojkarna (kastrerade) här. Så hade hon gått ute så hade det blivit ungar där på en gång. En skygg hona som är instängd i eget rum kanske inte visar på samma sätt att hon är parningsvillig när en människa kommer in i rummet. Det var när hon var tillsammans med de andra katterna som det märktes.

Puma77
2011-04-16 11:50
1

Varför tjaffsa när båda har rätt?

//Pia

Denna kommentar har tagits bort.
Puma77
2011-04-16 12:04
0

TS har fått svaret och ni båda har ju rätt så varför fortsätta? Naquita svarade ju att det är möjligt men inte så vanligt så vad är problemet?

//Pia

[eskils]
2011-04-16 12:29
0

Ja, låt oss samarbeta för katternas skull. Även om någon katt blev dräktig igen 1 eller 3 veckor efter nedkomsten, så finns det säkert individuella variationer. Så man kan nog inte veta i förväg.

I min kattbok står det så här: "Är en honkatt varken parad eller kastrerad, kommer löpperioderna med allt kortare intervall och till slut löper hon så gott som oavbrutet."

Josefa
2011-04-16 14:09
0

Menar du mig med ditt DU? Eller menar du oss båda? För som jag ser det , så var det inte jag som markerade ord eller snarare uppfattningar först.

Tycker att det är självklart att man svarar "redan efter en vecka" på den här frågan, när någon frågar hur snabbt det kan gå. Självklart är det individuellt. Vissa honor löper inte förrän efter ett halvår, eller tom ett år.

Puma77
2011-04-16 14:21
0

#19 givetvis menade jag dig i mitt du då du skrev till mig och jag svarade på ditt inlägg. Sen behöver det inte bara vara du som markerar ord utan det är många som gör numera.

Som ett svar på en fråga som TS gjort tycker jag det säger mer om någon svarar att det är inte vanligt men det händer än att någon bara säger att de blir efter en vecka. Men det betyder inte att ett av dem är rätt utan båda är rätt och varför tjaffsa om saker som båda har rätt i? Varför kan ingen svara på det?nej fortsätt tjaffsa istället det hjälper ju katterna.

Anser att TS har fått svar på sin fråga så denna tråd borde väl ha gjort sitt nu.

//Pia

Lena
2011-04-16 14:33
0

Finns ingen som helst anledning att hålla på och bråka, märka ord eller utklassa varandra utifrån vem som har rätt eller fel i den här frågan. Jag valde som Sajtvärd redan i #9 att gå in och ta bort onödiga insinuationer för att hålla tråden till sakfrågan. Blir därför besviken att det ska fortätta gnatas. Det är ju precis sådant här som vi inte behöver på den här sajten. Skärpning i leden ni tjejjer!

Väljer nu att gå in och ta bort onödigt gnabb som inte har med saken att göra.

Inlägget är låst för nya kommentarer