Problem med ute/innekattstråden
Är det bara jag som har det? Jag kommer ingenstans i den tråden och ett par gånger har datorn hängt sig när jag försökt komma till sista inlägget.
Jag tycker att det verkar vara problem lite varstans på denna sida ikväll. Hänger sig lite överallt när jag ska in på olika sidor, hmmmm.
Det verkar som tråden är överbelastad. Jag har försökt öppna den två gånger utan att det går. Den blev kanske "för laddad" helt enkelt. Skämt åsido tror jag det beror på att den är oehört lång - 140 inlägg - varav flera inlägg är omfattande som romaner. Vi kan i alla fall sluta oss till att de är ett ämne som engagerade i högsta grad.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Var inne på ute-innetråden, men där var problem märkte jag..apropå den..så är jag ärligt talat urless på dessa fajter om ute eller inne..men det är sidospår..hör ju inte hit,-;
Sidentass

Jag har heller inte kommit in på den tråden. Men det var väldigt mycket heta diskussioner i ämnet. Så tråden brann väl upp!
#3 Ja det blir trisst när det ska bli sådana fajter om det.
#4 Ha, ha så var det nog det tog nog fyr till slut! :)
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

§5 fast fighten gällde inte ute och inne katter utan utekatter i närheten av lodjur. Inte riktigt samma sak. Men jag måste säga att jag är förvånad att så många har röstat på "utekatter om miljön är rätt" på detta forum av alla eftersom det ju verkligen inte finns särskilt många miljöer som är rätt längre. Om man bor på en ö utan bilvägar där det inte finns rovdjur så tycker jag att det är helt OK att låta katterna bestämma när de vill vara ute men annars är nog de flesta miljöer fel i dagens samhälle.
#6 Men man får väl ändå hoppas att var och en kan bedömma om miljön är lämplig för katten och bara har den ute om den verkligen är det.
//Lena

§7 ja fast det tycker nog alla men någonstans ifrån kommer ju alla hemlösa katter trots allt. Och föreställningen att katter hellre blir överkörda och får plågas ihjäl vid vägkanten etc bara de har fått gå fritt ute är tyvärr väldigt utbredd här i landet. Man behöver ju bara gå in och läsa om alla bortsprungna katter/upphittade katter på de kattforum som finns för att förstå att folk nog inte kan avgöra vad som är säker miljö för deras katter.
#8 Vad vi kan göra är att rent allmänt informera om vad man ska tänka på om man bedömmer sin utemiljö ur katters synvinklar. Vi kan inte ta ifrån de enskilda kattägarnas möjligheten att bedömma vad som är det bästa för deras katt/katter. Bara be dem tänka efter och ge dem ett bra beslutsunderlag. Min uppfattning är dock att de flesta medlemmarna här på forumet har ett ansvarsfullt sätt att se på den här frågan. Sedan finns det alla de där andra medelsvenssons som tyvärr inte alltid tänker efter ordentligt.
//Lena

§9 Du som har bott i Nederländerna. Hur ser det ut där? Tänker man likadant där som här att katter måste få löpa fritt i naturen? Jag har fått den uppfattningen att de inte alls har samma omfattning av hemlösa katter som vi har här men de holländska katterna är alltså utekatter i samma utsträckning som här men de blir inte hemlösa?
Du får ursäkta Lena men jag delar inte din tro på att bara för att man är medlem på ett kattforum så har man automatiskt förstånd och vett när det gäller katter. När det gäller eldsjälarna här, javisst, ingen tvekan men vi kan ju bara titta på den tråden som handlar om katten som hotas med skjutning på sks så förstår man ju att inte alla medlemmar på ett kattforum är några experter på katter eller ens djurvänner tyvärr.

så det är bara för att vissa kättägare har utekatter att det finns hemlösa katter? Tack för det! Jag har själv utekatter. Det betyder inte att jag ar en ansvarslös kattägare!
Innekatter som smiter och som är okastrerade bidrar också till antalet hemlösa katter.
Dom som röstade på utekatt om miljön är lämpligt säger inte att dom själv har utekatt, man kan ju själv ha innekatt och rösta på utekatt OM miljön är lämplig.
Det är inte svart/vit! Bland utekattägare finns bra och dåliga ägare precis som dom finns hos innekattägare.
/Miranda
Jag håller med alla som håller med om att det är tydligen många kattvänner som inte är lämpade att själva bedöma om miljön är lämplig eller inte.
Det bevisas ju av alla dessa otaliga inlägg och gråtmilda sorgeinlägg om bortsprungna, attackerade, skadade, misshandlade, överkörda, dödade missar.
Det bevisas oxå av det faktum att sådana här trådar och frågor om inne/utekatter ses som laddade och överhettade "fajter" ("…som man blir så innerligt trötta på").
Tycker själv diskussionerna är livsviktiga - för kattens skull. Kan man få en enda matte/husse som bor olämpligt, att stanna upp och tänka till en endaste gång innan man ställer upp dörren på vid gavel till sin misse, så är det mödan värt enligt min åsikt.
Det är inte lätt att tänka om alla gånger. Jag vet att det tar emot, är ju en omtänkare själv. Ibland behövs det en omruskning i form av en söndertrasad, döende och blodig älsklingskattkropp i famnen när hon efter att ha blivit skadad, har släpat sig hem för att dö. Jag menar att det är synd om det ska behöva ta emot så mycket att missar ska behöva dö i onödan innan ägaren förstår vad hon gör mot de små.
Tycker därför att debatten om inne- eller utekatter ska fortsätta. Den får aldrig dö… eller den ska pågå så länge det finns olämpliga och omdömeslösa kattägare i vårt land.
/Pelusa
#9 Jo fast medlemmar här på Hittekatter tycker jag i de flesta fall visar att de har bra omdömme i den här frågan. Men som jag skrev brister det när det kommer till gemene man. Det bästa vi kan göra där är att på ett sätt som folk kan ta till sig informera och presentera ett bra underlag som de kan använda att fatta beslut i. Om vi blir för gåpåiga och rabiata i frågan så skrämmer vi iväg folk och kommer inte en meter framåt. Folk lyssnar inte på vad du har att säga då. Vad har vi då vunnit?
In Nederländerna är det som jag skrivit betydligt bättre ställt för katter på de flesta punkter. Djurskyddet fungerar och är starkt. Det finns en lag som förbjuder avlivning av friska sällskapsdjur, fonder som ger hjälp till inkomstsvaga kattägare så att de kan kastrera sina katter. Det är sällan man ser hittekatter. Katten är ett mycket populärt husdjur och har hög status, som hundar. Däremot är det vanligare att katter går ute även i högst olämpliga miljöer. Det tycker jag är lite underligt. Det är inte samma hysteri som i Sverige om någon katt kommer på besök och går i blomrabbatten för att göra sina behov. Dock förevinner det ofta katter och det är ständigt annonser upsatta. Med andra ord katterna går ute i högre omfattning än i Sverige men blir inte hemlösa i samma utstreckning som här.
//Lena

#11: Håller med dig.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Som Lena skriver om katter i Holland: Med andra ord katterna går ute i högre omfattning än i Sverige men blir inte hemlösa i samma utstreckning som här.
I Holland finns ingen samband mellan antalet hemlösa katter och ägare som har utekatt. Tror att det har med kattens status att göra. Om katten är inne- eller utekatt borde inte påverka dennas status.
/Miranda

Nu funkar inne och utekatts tråden för mig i alla fall. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
För att återkomma till Nederländerna så engagerar sig folk (inte bara eldsjälarna) om de hittar en hemlös katt. Den får inte gå på gatan utan tillsynd utan får snabbt hjälp. Landet är dessutom världens mest tätbefolkade land vilket gör att en hemlös katt snabbt fångas upp av någon. Det finns inte stora skogar där de bara kan försvinna.
//Lena

Håller med dig Lena. Vad som också är avgörande är att katten har en hög status (katt och hund har samma status i Holland). Skulle katten inte ha det skulle inte lika många bryr sig, tror jag.
/Miranda
#18 Helt klart där ligger knutpunkten!
#0 Gubben! Nu fungarer ute/innekattstråden igen! Var tydligen en tillfällig störning igår.
//Lena