Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 2178 ggr
[LucyInTheSky]
0

Hjälp och råd!

Hej på er!

Det är så här en nära vän till mig har tagit in och tagit hand om tre hittekatter som hittades hemma i deras lada. Dom var små när de kom och ingen mamma syntes till. De letade ganska nogrant. De tror dock mamman blivit påkörd eller något annat hemskt. I allafall lät de katterna vara ute i ladan någon vecka för att verkligen se om mamma katt kom tillbaka. Katterna fick mat av familjen.

När ingen kattmamma syntes till tog de in katterna i huset då de var rädda för att de skulle bli förvildade där ute. Katterna är jätte fina mysiga pojkar.. MEN.. De behöver veterinär vård som famlijen inte har råd med. Den ena killen har ett skadat öga och snart måste alla vaccineras och kastreras.

NU behöver dom lite råd.. Vart kan de vända sig om hjälp? De har pratat med katthemmen runt om men det är ju fullt som vanligt. Kan det finnas något sätt att få ekonomisk hjälp till katterna? För då kan de ju stanna hos familjen tills de hittar nya hem. De hade inte tänkt slänga ut dem heller men veterinären får ju vänta och det är kanske inte det bästa..

Tack!

Jourhemmet
0

Djurens Vänner.

[Nisse2002]
0

Chickas Minnesfond på Djurens Rätt http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/djurskyddsinsatser/chickasminnesfond

Billy Hittekatt här inne på hittekatter

Det var snällt av din vän att ta hand om de små Glad …. önskar Lycka till!

martdat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

säger med djurensvänner, de kan betala i allafall så de kan få vård o kastreras,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

kompis? Ligger ju rätt så nära intill?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[LucyInTheSky]
0

Dom har pratat med kompis och jag är ganska så besviken på det svaret…

Hawknestgrove
0

Åh……..jasså????Obestämd

[LucyInTheSky]
0

Ja, fast de har inte pratat med dem om just dessa katter.. Det var innan branden och min vän ville ha hjälp med andra katter som också gick i området. Ganska många katter som dras dit då det bor bland massa lador och bönder.. =( Förra sommaren var det också kattungar som de matade men dem tog KKS hand om.

Men i allafall när hon ringde Kompis så fick hon till svar att det var fullt på hemmet och hon kunde ju alltid skjuta av katterna. Så de vägrar prata med katthemmet kompis igen. Och jag förstår dem. Ringer man och är ledsen, upprörd över att man inte kan hjälpa katterna som far illa i området och så får man höra att man ska anlita en jägare..

Hawknestgrove
0

Märkligt resonemang av Kompis? de har ju alltid varit så måna om kissar förut????? Förstår att dina vänner blev ledsna. OCh så mycket hjälp som Kompis fått för at bygga upp igen… Grrrr….

Tizzla
0

Även jag har tyvärr dåliga erfarenheter av Kompis. De är inte precis samarbetsvilligaObestämd

Hawknestgrove
0

Ett mycket märkligt sätt att svara folk på. Ska man inte kunna lita på dem heller?Före eller efter branden det är ju egentligen oväsentligt, för så svarar man ju inte folk i telefon….

vilda-hilda
0

Ärligt talat. Lite svårt att förstå det här skitsnacket om Kompis.

Vi har varit hos Maritha o Sonny flera gånger efter branden och jag har aldrig sett 2 människor vars hjärta blöder såå mycket för katterna.

Jag vet att Tizzla velat låna en  infångningbur där men fått nej  iofs. så finns det väldigt många som inte lånar ut sina fällor pga att de kostar en del i inköpspris. ( Hade jag haft en hade ni dock gärna fått låna min).

Men jag har väldigt svårt att föreställa mig att någon från Kompis sagt att man skall avliva katter.  Dom där två människorna sliter nästan ihjäl sig för att få klart sitt nya katthem. Jag har träffat dom regelbundet sedan ca 14 dagar efter den hemska branden och flera gånger har det verkligen varit väldigt slitna och mycket ledsna människor

Katterna är ju faktiskt Marithas livlina och Sonny sitter hos dom ``sjuka´´ katterna och läser Godnattsaga varje kväll och hur skulle man kunna ta emot en hel hög med halvgamla arvskatter om det inte var för att man älskade dom där ``odjuren´´??????????

Nalle

[LucyInTheSky]
0

Jag vet bara vad min vän sagt och henne litar jag 100% på så säger hon att de sagt så tror jag henne. Hon var mycket upprörd över svaret hon fått från dem..

Hawknestgrove
0

ja, jag har också fått den uppfattningen att Kompis är  en trygg hamn för katter. Frågan är, vem det var som svarade i telefon, för jag ser inte heller någon anledning till att Lucys  vänner skulle ljuga om ett sånt uttalande. Om man ser det så här, det är ju inte bra för Kompis rykte att sånt här sprids, det är klart och desto större anledning att det klargörs vem som släppte denna groda i telefon.

vilda-hilda
0

Jag tipsar Jenny om detta. Så får hon ta tag i detta.

Nalle

[Nisse2002]
0

Håller med dig vilda-hilda - väldigt tråkigt med skitsnack om kompisGråter

[LucyInTheSky]
0

"skitsnack" för er.. Men ser ingen anledning för min vän att ljuga om detta. De älskar katter och gör sitt för att hjälpa så varför snacka skit om ett katthem om de inte gjort något för att förtjäna det..

annebeate
0

Djurens Vänner har jag tyvärr inget förtroende för. Fick rådet för en del år sedan av Djurens Vänner i Malmö att inte ge utekatter mat då de ändå kommer att stryka med under vintern. Blev så arg Skrikandesoch har sedan dess inget  som helst förtroende för dem. Även alarmerade uppgifter  har kommit från andra håll i landet.

Hawknestgrove
0

ja det är bra att det rensas ut oavsett. OCh jag misstror inte vare sig katthemmet Kompis eller Lucys vänner. Vad skulle de ha för nytta av att komma med ett sånt påstående. någon har klantat sig och sk***it i det blåa skåpet och får i så fall stå för det.

martdat
0

men djurens vänner har pengar o kan betala veterinärvård, det betyder inte att man måsste lämna katten till dem,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

ja alla Djurens Vänner är inte djurens ovänner.

Engla
0

Katthemmet Kompis skulle aldrig råda någon att skjuta katter. De tar ofta emot katter då folk hotar med att SKJUTA katter. 

Jag kan såklart inte bestämma vilka ord ni ska tro på. Lucys kompis ord eller allt engagemang Kompis lägger på hemlösa katter. Ni får själva avgöra vilket ni värdesätter. Glad

Lucy: Har du några frågor är du välkommen att kontakta Maritha på telefon: 0706-07 13 90.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

[Nisse2002]
0

#21 Tack Engla för det inlägget Glad

Hawknestgrove
0

Engla, givetvis. hoppas det  klargörs vem som har kläckt ur sig grodan för det kan ju vara någon som svarat hos er, som kanske inte var så bra. Detta var ju länge sen.

Hawknestgrove
0

Engla, givetvis. hoppas det  klargörs vem som har kläckt ur sig grodan för det kan ju vara någon som svarat hos er, som kanske inte var så bra. Detta var ju länge sen.

majvi
0

Är dom säkra på att dom ringde rätt nummer?Någon kan ha liknande telefonnr dit många kattvänner ringer och den personen kan ha varit irriterad på det och svarat att det var katthemmet kompis.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Hawknestgrove
0

Den möjligheten finns förstås också…..

Lena
0

Ja det kan inte stämma att katthemmet Kompis har sagt åt den som ringt att de ska avliva katterna. Känner dem väl och vet att de sliter oerhört hårt för att rädda så många katter som möjligt. Avlivning av friska djur finns inte på deras karta.

Det är inte bra att det går ut felaktiga rykten så här på en öppen sajt. Det skulle tom kunna få rättsliga efterspel om ansvarig väljer att gå vidare med det. Därför måste man vara säker på sin sak innan man går ut med sådan har kritik. Det kan man egentligen bara vara om man varit med under samtalet och hört hur båda parterna har uttryckt sig.

Tyvärr är katthemmen i landet nästan alltid överfulla och måste därför säga nej. Det är inte ovanligt att den som får nej inte nöjjer sig med svaret, utan istället låter sin frustration få fritt utlopp. I det här läget kan det även uppstå missuppfattningar. Många hotar ju t.ex själva med drastiska åtgärder när de inte får den hjälp de förväntar sig.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Engla
0

Tack Lena. Glad 

Jag citerar Lena: "Tyvärr är katthemmen i landet nästan alltid överfulla och måste därför säga nej. Det är inte ovanligt att den som får nej inte nöjjer sig med svaret, utan istället låter sin frustration få fritt utlopp."

Det var också min tanke. Det är tyvärr inte alltför ovanligt.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Hawknestgrove
0

Då hoppas jag för bådas skull, att det hela klaras upp er sinsemellan. För oavsett, så låter det inte kul och bör absolut dementeras.

vilda-hilda
0

Precis så.

Blir så oerhört ledsen när man klankar ner på Katthemmen. Dom sliter som djur och folk fattar inte vilket jobb dom lägger ner. Vore kanske bra om dom som får negativa svar att det inte finns plats åkte dit på ett besök för att se hur verkligheten ser ut.

Detta gäller ALLA Katthemmen och inte bara kompis det ser ju likadant ut överallt.

Nalle

Lena
0

Det kan inte var kul att behöva stå till svars på ett öppet internetforum som läses av flera tusen personer per vecka för något som man inte har sagt. Därför är det oerhört viktigt att inte skriva vad som helst som man hört på omvägar. (Alltså inte hört med egna öron) I så fall gäller det att man kan bevisa att det man skriver stämmer.

#29 När det gäller Kompis kan jag gå i god för att de inte har tyckt att katter skulle skjutas. Det vet vi alla som känner dem och deras verksamhet att det inte skulle komma på fråga som ett förslag från dem själva.

#9 När det gäller fälla var frågan uppe när kattmamman i Kalmar lyckades ta sig ur buren och rymma efter kastreringen. Men vid den tidpunkten hade de ingen fälla på Kompis som de kunde låna ut. Sedan var frågan även ställd till Oskarshamns katthem som hade fälla, men inte lånade ut den. Du blandar inte ihop begreppen här?

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[LucyInTheSky]
0

visst, jag ska hålla tyst. Ska inte säga ett ord till. För jag har ingen större lust att bråka.

Tizzla
0

#31 Blandar ihop begreppenObestämd Vilka begrepp? Jag har bara sagt att de inte är så samarbetsvilliga. Jag har inte heller någon lust att bråka men nu blir jag faktiskt irriterad. Mina erfarenheter är mina erfarenheter och dem vet du inget om!

Hawknestgrove
0

ja, nu förtår jag inte varför det rackas ner på Lucys vänner Hon har framfört en sak, som hon har hört. Därmed inte sagt, att det står för Kompis policy. Det KAN ju faktiskt vara så, att det har funnits någon där, som svarat i telefon på det sättet. Likaväl som jag bara har hört gott om Kompis, så är det ju bra om såna här saker reds ut? Inte bara för Lucys kompisars skull, utan i allra högsta grad för Kompis skull. OCh om det rensas bakom kulisserna, så är det ju bara bra, men nota bene, ingen har lastat Kompis för detta. Vad som ordagrant står, är att de fick det svaret i telefon och självfallet blev mycket illa berörda. OCh Tizzlas erfarenheter är ju hennes erfarenheter och jag tvivlar på att hon blandar ihop djurhem. OCh jag kan  för mitt liv inte förstå, varför djurhemmen som har fällor, inte tar ut en pant för sina fällor. Det är inte svårare än så. Inköpspris av en ny, i ett kuvert, som återlämnas när fällan är tillbaka. Sen får man heta Carl XVI:e Gustav, det kvittar. OCh jag tror stenhårt på att Kompis har en bra policy!

Lena
0

#31 Ja det får naturligtvis stå för dig. Var och en har rätt till sina uppfattningar och upplevelser. Alla kan inte älska alla osv. Jag vet inte vad du menar med att inte vara samarbetsvilliga? De har ju t.ex haft det oerhört tufft efter branden och därför inte haft samma möjligheter som innan. Eftersom det talades om fälla här ovan kommer jag mycket väl ihåg när det gäller Kalmar katten (som du ju var engagead i) att Kompis vid det tillfället inte hade någon fälla att låna ut. Det hade däremot Oskarshamns Katthem, men de gjorde det inte av princip.

Tycker dock att man måste vara försiktig innan man skriver kritik mot en förening/organisation etc. Det gäller att man har på fötterna ordentligt. Som jag skrev här ovan läses det som skrivs på Hittekatter iFokus av runt 5000 personer per vecka. Vi har helt enkelt en stor publik som läser vad vi skriver här. Därför kan vi inte skriva vad som helst och hur som helst.

Katthemmet Kompis är inte inne och skriver själva på Hittekatter iFokus och kan därför inte bemöta kritiken. Jag ska dock kontakta dem då de har rätt att ta del av det som skrivits i den här tråden och så att säga bemöta kritiken som de fått.

#32, #31; #32 Hänvisar till våra skrivregler:

Om du kommer i konflikt med en förening eller liknade är det i regel inte heller lämpligt att ta upp det på sajten. Kontakta istället föreningen direkt. Då ökar möjligheterna till att ni reder ut det hela. Om du vill kritisera en förening bör det göras på ett sakligt sätt. T.ex. genom att starta en diskussion av föreningens stadgar. Det bästa brukar dock vara att man även i sådana fall för diskussionen direkt med berörda förening. Det är inte alla föreingar som läser på Hittekatter iFokus och kan bemöta kritiken om det skrivs här.

Lena
0

Jag har nu talat med Maritha på Katthemmet Kompis. Hon förnekar bestämt att de från Katthemmet Kompis sida rekomenderat någon att skjuta katter. Däremot är det många som ringer och själva hotar att vidta sådana åtgärder när Katthemmet Kompis har fullt och inte kan ta emot flera katter.

Enda gången Kompis pratar om Kommunjägare är när det varit tal om att låna fällor. De har då rått den som ringt att låna fälla av kommunjägaren. Maritha brukar alltid göra sitt yttersta för att ta emot katter. Hon har enormt dåligt samvete de gånger hon måste säga nej.

Det är dock ganska tröttsamt med alla dessa kattägare som själva inte tar sitt ansvar och som blir otrevliga när katthemmet inte kan ta hand om deras katter. Vad katthemmet Kompis alltid försöker göra är att vädja till människor att själva ta sitt ansvar. Det är tyvärr inte alltid så populärt.

Katthemmet Kompis hinner inte vara aktiva på Hittekatter iFokus då de har fullt upp med att ta hand om sina katter samt få ordning på det sista av ombyggnaden. Den som har frågor ombedes därför ringa katthemmet på 0706-071390 på telefontiden Måndagar och Onsdagar kl. 16-19.