Hittekatter iFokus

Hittekatter

Läst 31769 ggr
destiny
2011-03-03 20:19
0

Insamling Misär Trelleborgskatter

länk till första tråden

länk till andra tråden

Det började med att vi av en slump fick veta att en familj matade hemlösa katter vid en vårdcentral. Vi fick kontakt med familjen och ställde två frigolithus på deras tomt som katterna direkt accepterade som sina hem. När vi sen kontaktade familjen igen visade det sig att dom slutat mata två veckor tidigare och slängt frigolithusen och jagar bort katterna när dom ser dom. Hur kan man bara titta på när katter man matat sedan dom var små sitter i snön utanför ens fönster och svälter? Katterna förstod inte att den tomten inte var deras hem längre utan höll sig där ändå och låg under bar himmel sen frigolithusen slängts.

Vi har matat varje dag sedan vi fick veta att katterna gick utan mat. Både dom f d matarna och andra vi pratat med har pratat om kommunjägaren.

Vi har trott att det rörde sig om tiotalet katter. Nu vet vi att det är fler. Vi fick kontakt med en vaktmästare som berättade det han vet om katterna på området och visade oss var dom andra håller till. Han sa att katterna på första stället trots allt haft det bättre än katterna på det andra stället, dom katterna far riktigt illa. En kull kattungar har dött i vinter på det stället, dom frös ihjäl. Han hade hindrat barn från att misshandla kattungar, barnen hade bl a kastat grejer på katterna.

Vi har hittills fått in 11 katter. Katterna från den platsen vaktmästaren visade oss har lidit otroligt mycket nöd, en liten fick på veterinärens inrådan somna in.

Vi är i stort behov av hjälp både med hem till katterna och pengar till veterinärvård. Och gärna hjälp med matningen också om det finns någon här som bor i Trelleborg.

Katterna löper nu så ska vi förhindra att kattungar föds till misär är det bråttom att först och främst honkatterna kommer in.

Vi behöver hjälp för att kunna hjälpa katterna. Vi är tacksamma för varje bidrag, litet som stort. Varje bidrag gör att vi kommer en bit på väg för att kunna få  ytterligare en katt kastrerad.

**Swedbank
Clearingnr  8214-9    Kontonummer  924 289 951 -7
**

destiny
2011-03-03 20:27
0

**Redovisning Misärkatterna i Trelleborg februari 2011
**

In
14 febr Sherwood             200
14 febr anonym               120
14 febr eskils                  150
14 febr Sarasvati             400
14 febr Buster65             200
16 febr Anebit                300
17 febr kattselman       1000
18 febr Buster65            200
19 febr Ankie                300
21 febr Sherwood          300
22 febr praxis               250
22 febr Roslyn              245
25 febr nisse02            200
25 febr Hawknestgrove  100
26 febr Strauss             200
28 febr anonym          1958
28 febr anonym           200
28 febr nisse02           150
3 mars anonym           100

6573

destiny
2011-03-03 20:30
0

Ut
10 febr Kast,vacc 2 honkatter     2340
22 febr Kattunge fick somna in    800
24 febr Vet.besök sjuk kattunge  323
24 febr Medicin kattungen          187
27 febr Kast, vacc 7 katter        2100

5750

Utg. saldo 823:--

Varav 100:-- reserverat till smörgåstårta till vaktmästarna

Gullimat
2011-03-03 20:38
0

Hawknestgrove
2011-03-03 20:39
0

va bra!!!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Gullimat
2011-03-03 20:41
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna lilla som aldrig fick uppleva ett varmt hem

Gullimat
2011-03-03 20:44
0

Den lilla flickan som finns hos Destiny för omvårdnad. hon är inte kastrerad och vaccinerad

Gullimat
2011-03-03 20:45
0

Kostnad för medicinen för henne

Gullimat
2011-03-03 20:46
0

Aska som är i stödhem

Gullimat
2011-03-03 20:47
0

Klicka som är i stödhem

Gullimat
2011-03-03 20:50
0

Pisarna är bara numrerade eftersom Debattia skall döpa dom . På ett av dessa papper som kommer nu har jag lagt in vaccinationen från deras böcker alla ser likadana ut

Gullimat
2011-03-03 20:51
0

Lille Frej som är hos Josefa

Gullimat
2011-03-03 21:18
0

2

Gullimat
2011-03-03 21:18
0

4

Gullimat
2011-03-03 21:19
0

5

Gullimat
2011-03-03 21:19
0

6

Gullimat
2011-03-03 21:20
0

7

Debattia
2011-03-03 22:07
0

Så många ni har hjälpt !

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Gullimat
2011-03-03 22:35
0

Vi har hjälpt 11 katter på kort tid och det tack vare alla goa människor här på hittis, som har förstått hur illa dessa katter har det. Ni skall alla veta, hur tacksamma vi är som sett detta elände, mot er, som gör detta projekt möjligt. En bamsekram till er alla och till den goa chaffissen som flänger land och rike kring för misarnas skull.

Har tidigare varit med och fångat och hjälpt katter både till Kks och i Hamnen i Malmö, men aldrig har det varit så illa med missarna som här vid Vårdcentralen.

Tänk om inte den stora kattvännnen behövt gå till läkaren den dagen dom upptäcktes, då hade det gått riktigt illa för dessa små.

Debattia
2011-03-03 23:16
0

Tänk om inte den stora kattvännnen behövt gå till läkaren den dagen dom upptäcktes, då hade det gått riktigt illa för dessa små.

Vad menar du med dom raderna ? Nyfiken?

Debattia

Gullimat
2011-03-03 23:27
0

Den stora kattvännen kan kanske svara självFlört

Debattia
2011-03-03 23:43
0

Nu fattar jag… Det var då HON fick veta om den här misären….

Debattia

destiny
2011-03-03 23:47
0

Flört Jag var på vårdcentralen för att kolla blodtrycket och sa att det är kanske högt för att jag nervös för att jag ska på kattjakt senare idag. Då frågade sköterskan om det var katterna där vid vårdcentralen jag skulle försöka få in. Det var det inte den gången utan det var katter för KKS räkning vid äldreboendet här i stan. Men det var i alla fall så jag fick höra första gången om katterna vid vårdcentralen.

Jag berättade om katterna för en annan kattvän som jag lärt känna när vi fångade katterna vid äldreboendet tillsammans och så rullade det hela igång. Den andra kattvännen är den som gjort inlägg 20. Flört Vid detta laget har vi tillbringat många timmar tillsammans frysandes häcken av oss i buskarna på kattjakt.

Det var vi som drog igång det men utan allas hjälp hade vi inte kommit någonstans. Tillsammans är vi starka. Kyss Jättestort tack till alla.Kyss

Debattia
2011-03-03 23:50
0

Kyss

Debattia

Gullimat
2011-03-04 10:49
0

Har nu pratat med en av dom goa vaktmästarna och berättat om pengarna till en tårta, som Gunilla har skänkt, för deras hjälp med misarna. Jätteglad blev han som jag pratade med. och berömde er alla.

Han skall också borra upp dörren ytterligare en gång till förrådet, så vi kan sätta en frigolitlåda med filt där inne. Han hade sett en mindre katt och det kan vara den vi också sett med en svans som var utan hår på ca 5 centimeter.

Det finns åtminstone 2 honkatter som vi sett löpa, en grå med halva huvudet vitt och en grårandig med mycket vitt, påminner om en av dom små vi nu lämnat till Debattia. Vi har räknat ut att i april blir det bebbar i detta hemska område. Finns det någon i vårt avlånga land som vill hjälpa till, fångar vi dom så fort det bara går.

Sherwood
2011-03-05 11:09
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, är det honkatter så måste det fixas så fort som möjligt, det är det enda som gäller för att inte problemen pluppar upp i framtiden igen.

Sherwood
0

Ja, är det honkatter så måste det fixas så fort som möjligt, det är det enda som gäller för att inte problemen pluppar upp i framtiden igen.

Sherwood
0

destiny
2011-03-05 11:28
0

Puttar upp vår insamling. Vi är så jättetacksamma för alla bidrag.

Nu är alla ungarna inne vad vi vet, kanske det går en unge kvar. Den ungen vill vi så klart ha in den också i så fall men sen är det honorna vi skulle vilja ha in. Innan det blir nya ungar…

Jag brukar ställa mat på tre ställen på området. På ett ställe har någon kastat skålarna varje dag. På ett annat ställe har dom oftast fått stå i fred, på det tredje stället har dom fått stå ifred i stort sett hela tiden. Igår var samtliga skålar på alla matställena borta.

Jag vet ju vem jag misstänker nu sen vi "stulit" "hans katter". SkrikandesDet ena matstället ligger precis vid hans lägenhet och där har skålarna försvunnit eller trampats på sista tiden, det andra där skålarna hittills  så gott som alltid fått stå kvar passerar han när han ska gå och handla.

Nu har jag slut på skålar. D v s typ bregottbyttor, köttfärsplastfat och liknande förpackningar. Har inte mycket val än att lägga maten direkt på marken. Brukar ge dom både torrfoder och blötmat och eftersom dom får torrfoder borde dom ha något att dricka också. Vätska kan jag inte lägga direkt på marken.

I hans sjuka hjärna har vi stulit hans katter. Jag kan bara hoppas han inte gör katterna något som hämnd på oss.Rynkar på näsan

Debattia
2011-03-05 19:21
0

Hoppas inte han är så tokig !!!!Gråter och att mammorna kan komam in…

Har satt in aktionspengarna på ert konto…

Försökt sätta in kort på kissarna hos mig men det går inte i kväll.. Jag har tagit in alla i deras rum igen och dom äter upp maten.

Debattia

Gullimat
2011-03-05 20:14
0

DebattiaKyssSkönt dom äter som dom skall, var lite orolig ett tag innan kastreringen. Ser fram emot bilder på dom småKyss och dom lite större förståssKyss syskonen till Aska och Klicka.

JosefaKyss Hoppas också lille FrejKyss piggat på sig, och lilla flickanKyss hos destinyKyss mår bättre, det vet jag.

Aska och KlickaKyss mår bra, försökt avmaska dom, först med tonfisk som vi fångade med, det gick inte, sen med Pussi, som dom får lite varje dag av, dom slickar mest bort gele´n, men det gick inte heller. Nu vet jag inte vad man skall prova medObestämd

kattarina
2011-03-05 20:18
0

Leverpastej kanske?

Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

Debattia
2011-03-05 22:19
0

Har döpt flickorna till: Samira. Sodora. Saffy. Pojkarna:: Sweety.Mayboy.Rajso..

Är det godkänt?

Debattia

Debattia
2011-03-05 22:19
0

Har döpt flickorna till: Samira. Sodora. Saffy. Pojkarna:: Sweety.Mayboy.Rajso..

Är det godkänt?

Debattia

Gullimat
2011-03-05 22:48
0

Absolut godkänntKyssKyssKyssKyssKyssKyss Vilket namn till vem

kattarina
2011-03-05 22:50
0

34 Har du provat med leverpastej?

Myse missar

Gullimat
2011-03-05 22:51
0

Absolut godkänt, jättefinaKyssKyssKyssKyssKyssKyss Har du bestämt vem som skall heta vad?

destiny
2011-03-05 22:56
0

Jättefina namn. Kyss Nu är alla missarna döpta utom flickan som jag har här. Måste välja ett fint namn till henne också. Obestämd

wendel83
2011-03-05 23:48
0

räkost?

Gullimat
2011-03-06 09:05
0

Måste köpa fler piller, dom jag hade gick till spillo. Skall prova alla tips

Josefa
2011-03-06 09:25
0

Är det Milbemax de har fått?

Låt de vara utan mat tex över natten. Ge dem sen torrfoder som är lite, lite fuktat. Och en pilla överst i högen. Och bara en liten portion tills du ser att de ätit upp pillan.

Gullimat
2011-03-06 10:58
0

ja, det var Milbemax 1/2 tablett till dom var. Jag krossade det och blandade in det i mjukmaten, men dom vägrade äta det. Tog bort maten fredag förkväll, provade hela kvällen och lördag morgon, innan jobbet. Alltså utan mat sedan fredag till lördag morgon.

Josefa
2011-03-06 11:19
0

Krossa inte pillan. Och ge på torrfoder. Lite fuktig, så klibbar pillan fast vid en av kulorna. Då brukar de inte märka att den följer med maten. Men ge bara så lite mat så de verkligen äter upp den. Fyll istället på med när den är uppäten.

Gullimat
2011-03-06 13:16
0

Tack, skall försöka det

destiny
2011-03-06 21:32
0

En dålig bild på tre av fyra kissar som kom och åt ikväll på just detta matstället.

nisse02
2011-03-06 21:54
0

stackars de små kissemissarna som inte har något hem Gråter … tack snälla destiny och Gullimat som inte ger upp, utan fortsätter att hjälpa trots alla sabotage och elaka gubbar Obestämd ………

Josefa
2011-03-06 22:10
0

Usch, stackars kissar.

Här en bild på Frej ikväll

destiny
2011-03-06 22:24
0

En sån förvandling. Kyss Tänka sig, vår lille pojke som helt nyligen sprang som en rädd hare för oss ligger mitt på en säng så lugnt. Skrattande Så glad jag blir. Tack Josefa.

Josefa
2011-03-06 22:42
0

Ja, fast nu stod jag ju någon meter ifrån honom, när jag fotade. Men han sover faktiskt i sängen på nätterna.

Gullimat
2011-03-06 22:42
0

Tror knappt det är sant, han såg så eländig ut innan och nu ligger lille FrejKyss och ser så trygg ut ihop med dina goa misarKyss Blir också så glad, dessa misar har varit som ett sår i hjärtat innan dom kom in.

destiny
2011-03-06 23:09
0

Ingen bra bild detta heller men tänkte bara visa hur den fjärde katten som kom och åt ikväll ser ut. Den brune med lyktstoplar till ögon. Tungan ute Såg katten för första gången häromkvällen, tydligen är det ytterligare en hemlösning. Han  kom i alla fall ur ett hål i väggen där andra  hemlösningar bor.

Hawknestgrove
2011-03-06 23:13
0

kommer ni ingenstans med att kontakta LSt? JAg menar, får ni tillstånd att ta hand om katterna, så kan ni ju även få hjälp med att skydda katterna från gubben….

Josefa
2011-03-07 09:06
0

Risken är väl tyvärr ganska stor att katterna avlivas, om Lst kontaktas och tjejerna sedan inte har någonstans att sätta katterna.

Gullimat
2011-03-07 10:07
0

Är också orolig om vi anmäler, vem hjälper till att skydda dom misarna för den tokiga gubben som bor alldeles intill.

Vi har nu fått bidrag så att en honkatt kan tagas in och kastreras. Vi vet i allafall att två kisar löper eller är färdiglöpta. En grå med mycket vitt, och en randig med övervägande vitt, liknar två av Debattias pisar.

Finns det någon som vågar/vill/kan, ta in en av dessa missar, innan det är för sent för kastration. Ingen hade blivit gladare än vi och missarna

Transport brukar lösa sig.

Debattia
2011-03-07 11:20
0

Puttar upp tråden!!! Jag vet inte hur ni bär er åt som kan sätta in kort.Jag kommer bara till knappen uppladdning och sen kan jag sitta där och vänta hela kvällen om jag vill för det händer ingenting….

Debattia

Sherwood
2011-03-07 11:29
0

putt

Hawknestgrove
2011-03-07 14:21
0

ja jag kan inte heller få in några bilder längre…josefa, den rsiken får ni nog ta. i ett läge som detta, så har ni två onda ting att välja på ifall det går  dåligt. antingen avlivas katterna ni inte kan ta hand om smärtfritt och snabbt, eller så plågar gubbben ihjäl dem. Vilket alternativ är att föredra om man måste välja mellan pest och kolera?

gulliver
2011-03-07 14:28
0

#53 Önskar så att jag/vi kunde men sambon säger bestämt nej Gråter.

Det enda att hoppas på är att det kommer in många vettiga intresseanmälningar på de stödkatter vi har så att de katter Destiny har från äldreboendet i Trelleborg kunde flytta hit och kanske bereda plats för några av katterna vid vårdcentralen.

Josefa
2011-03-07 15:35
0

Den risken hoppas jag att de inblandade inte vill ta. Det finns inget som säger att den psykiskt sjuke mannen skulle försöka hämnas mindre på katterna bara för att Lst skulle bli inblandade. Och jag är tyvärr ganska så säker på att katterna som går kvar blir avlivade om Lst blir inblandade. Lst har antagligen ingen möjlighet att ordna hem till dem. Det finns för många hemlösa katter i Skåne. Har nu katterna överlevt hela vintern, så vore det väl f*n om de ska behöva avlivas nu när värmen börjar komma.

Hawknestgrove
2011-03-07 16:38
0

det har jag itne sagt heller. MEn som ni ser på beteendet, så lider ju katterna  om de inte kommer bort därifrån på något vis! Han plågar dem och gud vet vad som händer, när ni inte är där?Om ni får med er LSt och kan ta hand om dem, då får ni också det med lagens rätt. Vilket ni egentligen INTE kan nu. Det enda ni kan göra är att anmäla gubben för djurplågeri/vanvård. Bevisa det…..Men har ni tillstånd att omhänderta katterna, så har ni åtminstone lagen på er sida! Och att tro, att katterna inte kommer att lida om de blir tvungna att gå kvar där.. Tror gör man i kyrkan. På söndagen. Om man är med. JAg är det inte.

Josefa
2011-03-07 21:09
0

Och varför skulle det vara olagligt att ta katterna därifrån? Det är hemlösa katter det handlar om. Skulle den psykiskt instabile mannen bråka, så får han bevisa att det är hans katter. Och dessutom är väl de flesta av katterna som höll till runt hans hus inplockade. De andra katterna har han knappast något intresse av. Nu är han väl mest ute efter att j*vlas.

Sen angående att man tror i kyrkan på söndagarna, så sk*ter jag långsamt i var och när du tror. Jag gör det iaf var och när jag vill. Och på vad som passar mig bäst. Utan att be dig om lov.

destiny
2011-03-07 21:20
0

Får inte vi ta in hemlösa katter utan Lst:s tillstånd måste det gälla alla andra som tar in hemlösa katter också?

Vaktmästarna har pratat med sina chefer som inte bryr sig om såna bagateller som hemlösa katter. Vaktmästarna har själva försökt få hjälp av föreningar men alla hade fullt. Man kan ju kanske säga att vi har hyresvärdens tillstånd men det gör det inte mer lagligt?

Vi kan inte säga till Lst att vi tar hand om katterna. Vi vet inte om vi kan. Vad vi vill och vad vi kan är tyvärr två olika saker.

Vi har inga bevis på att gubben plågar katter. Det är hörsägen från ungar. Med den erfarenheten jag har av honom tror jag inte ungarna ljuger men vi har inget alls att komma med.

Att katterna lider av att gå kvar vare sig någon plågar dom eller ej, det vet vi att det är så.

Får han en anmälan på sig tror jag risken är stor att han tar ut det på katterna. Vad jag vet bor han ensam, han kan göra vad han vill när han vill. Och han tar kanske ut det mot oss. Nu vågar jag i alla fall smyga dit och mata dom, anmäler vi honom kommer jag inte att våga gå dit någon enda gång utan sällskap av stora starka karlar. Och knappt ens då. Tydligen är han något så när lugn så länge han äter sina tabletter…

kattarina
2011-03-07 21:27
0

PUTTAR för dessa missar

Myse missar

Sherwood
2011-03-07 22:30
0

Om ändå du hade med dig en stor karl som bara tog dom därifrån rakt av, vore det bästa. Ingen skulle säga något om dom bara försvann därifån helt plötsligt.

Sherwood
2011-03-07 22:34
0

Ta dom bara därifån rakt av, för då skulle alla bli glada det är jag säker på. En karl vid din sida behövs som följer med dig, skulle kunna vara en fördel. För min del är det för långt att åka för sakens skull, men någon eller några bor närmare hoppas jag.

Sherwood
2011-03-07 22:37
0

putt

Sherwood
2011-03-07 22:37
0

putt

Gullimat
2011-03-07 22:58
0

Ja, tänk om man fick med sig en stor stark karl, det vore inte dumt, synd du Sherwood bor så långt ifrånRynkar på näsan

Debattia
2011-03-07 22:59
0

Nu försöker jag igen…

Debattia

Gullimat
2011-03-07 23:07
0

Finns det bara någon som kan ta in missarna, skall vi nog se till att göra allt vi kan, för att fånga dom.

Gullimat
2011-03-08 12:06
0

Debattia

Jag har också haft problem tidigare, men det har nog berott på att filerna har varit för stora, har då minskat ner dom först

Hawknestgrove
2011-03-08 18:11
0

det är bara det, att i vårt fall med de fyra, så fick vi vackert vänta tills vi fick tillstånd att försöka ta hand om dem. Och det var en kapplöpning med tiden. Då hade vi ändå inga problem med ägaren, för han ville ha bort dem. OCh det är klart, ni är inte en förening, vilket i detta fall förenklar det hela. Vi vågade inte helt enklet som förening! Man måste alltså ha  godkännande från ägare eller myndighet för att plocka in katter. Likaså ett nytt fall vi har med två katter där ägaren är på hotell Gripen.jag fick en anmälan av en person som ser de katterna två tre gånger i veckan. De får ingen mat. JAg kontaktade LSt och de la lpaar i alla brevlådorna och äganen hörde av sig och ljög att katterna får visst mat av en granne… Pytt, pytt.Grannen har ett sommarhus och är inte uppe nu….

Hawknestgrove
2011-03-08 18:14
0

OCh josefa, det är ett talesätt. JAg tror inte på nåt. JAg vill veta. i allafall i såna här beklämmande fall. Såna här folk är psykopater och kan de skada någon liten varelse så gör de det. Det  är sånt jag vill undvika.

Josefa
2011-03-08 18:29
0

Dessa katter ät hemlösa och har ingen ägare, alltså finns ingen ägare att fråga om lov.

Sen tycker jag faktiskt att det är fel att ta för givet, att en människa är psykopat bara för att h*n har psykiska problem eller en psykisk sjukdom. Hur kan du uttala dig om detta utan att ens träffat eller haft kontakt med honom?

Hawknestgrove
2011-03-08 18:37
0

Nu har dessa katter en ägare, enligt honom och tills ni kan bevisa motsatsen, så är det hans katter….Det är den tråkiga sanningen. Om han säger att det är hans katter, så är det det! Vad gäller psykopater, så talar jag av erfarenhet. Bodde ihop med en i över 15 år, så nog vet jag vad jag talar om…

destiny
2011-03-08 18:44
0

Han har inte sagt till oss att han är ägare till katterna. Vi har mött honom ett par gånger. Den ena gången trampade han sönder drop-trapen och gick sen vidare utan ett ord. Jag gick fram till honom men han valde ändå att gå utan ett ord. Nästa gång var vi i sällskap med vaktmästarna och han glodde ilsket  på oss och gick sen vidare utan ett ord. Däremot har vaktmästarna pekat ut just dessa katterna och sagt att dom kan ni fånga in.

Jag vet inte om han sagt till någon att han är ägare till katterna eller om folk bara tar för givet att han tror att det är hans katter eftersom katterna håller till nedanför hans lägenhet.

Hawknestgrove
2011-03-08 18:48
0

men då så. Men för att vara hundra säkra, försäkra er om att han inte gör anspråk på katterna! Jag tänker på er och på katterna. På  avskummet till gubbe tänker jag inte alls, vilket du nog förstår.

destiny
2011-03-08 18:51
0

#76 Jag förstår att du tänker på oss och katterna men jag lovar, jag kommer inte att ta kontakt med honom frivilligt!

Josefa
2011-03-08 19:23
0

Alltså, jag ser ju en psykopat som en väldigt duperande, manipulativ människa. Tycker inte direkt att den här mannen verkar vara på det viset. Så jag tycker nog att du verkar vara ute och resa lite nu.

Hawknestgrove
2011-03-08 19:25
0

och väldigt elaka……… De söker känsliga punkter och sätter in stötarna där. Been there, done that…..Gråter

Sherwood
2011-03-08 19:52
0

Heh, det är ju tydligt att en del har varit med om hel del i livet, men nu gäller det att få tag på en man som sällskap till flickan som tar in missarna så fort som möjligt. Är ni ensamstående flickor alla, så att inga karlar finns att luta sig emot?

Hawknestgrove
2011-03-08 20:02
0

det gäller alltså i Trelleborgstrakten… Skåne då. Ok, ska luska lite mera. Men hon bör inte åka ensam… Man bör vara två…..

Gullimat
2011-03-08 22:04
0

Misons resa till Debattia kostade 2.403:- och bidraget vi fick blev endast 1500:- vilket jag förstår, att man inte kan tömma kassan, men det blev ett stort hål i vår kassa på 903:-Gråter

Hawknestgrove
2011-03-08 22:07
0

OJ!!!!! Då får vi putta för att försöka fylla detta tomrum då!!!!!

[Nisse2002]
2011-03-08 22:37
0

Puttar upp!

Fick byta namn, var plötsligt inte godkänd som nisse02 längre Förvånad så nu är jag Nisse2002 i stället, bara så ni vet Flört

destiny
2011-03-08 23:16
0

Tack för hjälpen från reskassan. Glad

Vi skulle verkligen vara tacksamma om någon kan tänka sig bidraga med pengar till mellanskillnaden för  resan uppåt landet. Vi har hela tiden kostnader med än det ena än det andra som vi så klart själva betalar, pengarna som är skänkta till kastreringar och veterinärvård går till det och inget annat. Mellanskillnaden i respengarna är som Gullimat skriver en stor utgift för oss till allt annat som krävs för att ordna det för katterna.

Sherwood
2011-03-08 23:17
0

Oj, då blir det inga körningar med Mison på ett bra tag uppåt landet.  Man får nog börja snegla på TNR projekt nere i Skåne rätt snart har jag en känsla av.

destiny
2011-03-08 23:19
0

TNR är nog bra men det går inte i just detta området.

Hawknestgrove
2011-03-08 23:30
0

Mison kommer inte att köra mera.

Sherwood
2011-03-09 03:17
0

En slant insatt, för att snarast få ner till +-0 i allafall. putt för detta.

destiny
2011-03-09 10:19
0

Tusen tack Sherwood. Glad

Det är många kostnader man drar på sig som man inte är riktigt medveten om när man börjar försöka få in hemlösningar, det vet alla som håller på med det. Det har bl a gått många burkar tonfisk och makrill sen vi började fånga katter, matningen kostar, grejer som behövdes för att få iväg katterna, Gullimat kör kors och tvärs. Det kostar hela tiden så vi är så tacksamma för all hjälp vi får med veterinärvård och nu dom här respengarna så vi har råd fortsätta försöka få in fler hemlösningar. Själv är jag utan jobb sedan några månader och det vet nog dom flesta hur mycket man har att röra sig med då…

Gullimat
2011-03-09 13:59
0

Puttar denna tråden.

Någon som kan ta in en hona som förmodligen är dräktig, vi vet två som vi sett löpt, med flera kavaljerer jagandes efter dom.

Vad händer annars, nya misärbebbar i aprilGråter

kattarina
2011-03-09 14:11
0

PUTTAR

Myse missar

Sherwood
2011-03-09 15:57
0

putt

[eskils]
2011-03-09 21:41
0

Putt för hjälp av alla slag till kissarna i det hemska bostadsområdet! Gråter

Josefa
2011-03-10 08:50
0

Putt

Lena
2011-03-10 13:50
0

#90 Nej det är inte gratis att hjälpa katter. Och de flesta av oss som är engagerade har inte så tjocka plånböcker heller. I sådana lägen önskar man att man vore miljonär. Vad är det som gör att TNR inte är möjligt i det här området? Är det olämplig miljö, fel människor i omgivningen eller hur ter sig situationen? Det som krävs för att TNR ska fungera är att man får med sig mark/fatighetsägaren i projektet. Det är svårt att bedriva TNR i smyg.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattselman
2011-03-10 14:58
0

Jag sätter in en ny skvätt pengar imorgon och hoppas att det räcker till en kastrering eller mat eller vad ni anser bäst. Stort tack för alla kattliv ni räddar, fantastiska människor <3

Kram Kattselman

Gullimat
2011-03-10 18:00
0

Lena, vi har försökt att berätta i tråden om detta hemska område, som därför absolut inte är ämnat för ett TNR-projekt.

Lena
2011-03-10 18:47
0

#98 Jag har tyvärr inte kunnat följa trådarna så bra sista tiden pga sjukdom i familjen + att jag även själv blivit drabbad sista veckan och fått lägga min tid på att sitta på sjukhus. Inte alltid saker och ting bli som man vill och önskar. :( Tar mig därför friheten att fråga dig direkt på vilket sätt området är hemskt. Är det farlig trafik, knepiga människor eller hur ser det ut. Flera TNR projekt har trots brister i miljön ändå fungerat. Oftast då i en temporär form under tiden man letar hem. Det är ju just det här att få katterna kastrerade som är så viktigt.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gullimat
2011-03-10 18:49
0

Trådarna om dessa katter är lästa 9.200 gånger och här är gjorda 617 inlägg. Tack alla för att ni följer oss och stöttar oss

destiny
2011-03-10 18:58
0

#99 Kanske har du hört talas om Rosengård i Malmö, detta området är Trelleborgs Rosengård. Vad vi hört berättas plågar en psykiskt sjuk man katterna, ungar plågar katterna, kattungar frös ihjäl i vinter, vi har ställt flera frigolitlådor till katterna som slängts, matskålarna stjäls eller trampas på, flera vi pratat med har pratat om kommunjägaren. Katterna har fått leta mat i soporna. Katterna där lever ett tufft liv, kattungarna vi plockade in hade den här dynan som sitt hem mitt i vintern. Syns spår på dynan av att dom legat där. Där låg dom i en hög tätt tätt intill varandra för att hålla värmen.

Hoppas det är bättre är med sjukdomar och annat nu. Har själv tillbringat dagen på sjukhus… Rynkar på näsan

destiny
2011-03-10 18:59
0
Hawknestgrove
2011-03-10 20:28
0

Puttar för dessa småå kissar…..

Debattia
2011-03-10 21:08
0

Puttar !

Debattia

Lena
2011-03-10 21:11
0

#100 Ja det är just därför man inte alltid har möjlighet att hänga med i alla trådar. Särskilt inte så som min situation varit sista tiden. (Mer sjukhus än hemma). Jättebra att intresset och engagemanget är så här stort får man ju verkligen säga. #101 Det går lite haltande gång vad gäller sjukdomsbiten. Hoppas dock på bättre tider. Nej då är det naturligtvis inte något vidare område att bygga upp ett TNR projekt i. Hör gärna annars lite med Göteborgs Katthjälp hur de gått tillväga. Vet att de jobbat i områden likt detta i Göteborg. Hisingsbacka t.ex.

destiny
2011-03-10 21:17
0

Det var dina fyra minsta Debattia, Frej hos Josefa och flickan som jag har här som hade dynan som sitt hem. Jag blir lika glad varje gång jag är på det stället och ser dynan att kissarna är inne nu och har det bra.Glad

Gullimat
2011-03-11 09:25
0

Underbart med en tom, på små misar, kall dyna

Josefa
2011-03-11 18:56
0

Här kommer en ny bild på Frej. Hans sårskorpor på näsan har börjat trilla av nu, så han ser ut som han har fräknar-

Josefa
2011-03-11 19:01
0

Frej med kompisar.

Lena
2011-03-11 19:08
0

#109 Jättesöta kissar!

destiny
2011-03-11 19:14
0

Kyss Vad dom är söta hela bunten. Så jätteroligt att Frej har fått kompisar.Skrattande

Debattia
2011-03-11 19:50
0

Jag fattar inte hur du gör Josefa som kan sätta in så många kort ?????

Finns det verkligen ingen som kan hjälpa till och ta in en dräktig mamma så hon slipper föda sina ungar i detta hemska område???

Två som är hos mig har också rivsår på nosarna likaså den som är hos Josefa..Jag undrar varför ???

det går bra med kissarna här.Dom är lite skygga av sig.Ungarna har rymt in till dom andra katterna ett par ggr, men jag har tagit tillbaks dem igen. De äldre verkar lite mer tama än de yngre .Dom äter i alla fall och går på lådan.Är jätteduktiga…

Debattia

Josefa
2011-03-11 20:05
0

Frej har iaf rivit sig själv. Ögonen har väl svidit och kliat. Han hade stora bruna kladdfläckar på framtassarna, som visar på att han varit med tassarna i ögonen.

destiny
2011-03-11 20:51
0

#112 Så roligt att det går bra med kissarna. Det går bra med lillan som jag har här också, d v s hon äter duktigt och kan inte sköta lådan bättre än hon gör. Men det lilla livet är så rädd för mig. Hon både fräser, spottar och slår vilt efter mig om jag försöker närma mig henne. Är jag på badrummet sitter hon i sin transportbur.

Jag tänkte jag snart ska få henne kastrerad, är det fel att sätta henne i en stor hundbur jag har i vardagsrummet efter kastreringen så hon får vara med lite mer? Hon får ju tyvärr sitta ensam för mycket nu när hon sitter på badrummet. Men jag ser ju att hon leker med sina leksaker i alla fall. Men annars har hon börjat blinka mot mig och kan titta bort ibland när jag sitter och pratar med henne.

Tänkte ladda upp en bild på henne men hur jag än gör funkar det inte. Skrikandes

[eskils]
2011-03-11 23:10
0

Kul att se kort på lille Frej med sina kompisar. Jättesöta allihop!

Undrar hur det blev med det där låsta förrådet som vaktmästarna gjorde i ordning, där ni skulle ha en frigolitlåda till katterna som är kvar. Används det av katterna? Vore ju fint om de har den platsen att dra sig undan på när de behöver sova och vara ifred.

Kan inte avvara så mycket pengar nu, men sätter in en liten slant i helgen.

Gullimat
2011-03-11 23:22
0

Så fort vi och vaktmästarna får ihop en tid skall vi fixa med frigolitlådan och bjuda dom på tårta från Hawknestgrove.

Josefa
2011-03-13 09:53
0

putt

[eskils]
2011-03-13 16:34
0

putt för dessa söta små kissar!

lillmymlan
2011-03-13 17:34
0

putt

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Gunlog
2011-03-13 18:15
0

Jag blev kontaktad privat om denna tråden, eftersom det är nära mig.

Tyvärr kan jag inte ta in några katter, men jag kan (som vanligt) hjälpa till ekonomiskt. Jag får se vad jag kan undvara till dessa liv. Jag har ju en egen reskassa att tänka på också. Vilket kontonummer är det som gäller?

Tack till dig, "lilla fågel", som viskade i mitt öra… Kyss

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

anebit
2011-03-13 18:52
0

#120   Kontot står i början av tråden

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

[borgholm]
2011-03-13 19:23
0

Putt

destiny
2011-03-13 20:11
0

#115 och #120 Tack. Skrattande Vi blir lika glada för all hjälp till katterna.

Några kvällar nu har jag varit där ganska tidigt, d v s medan det varit ljust och då är det inte så många katter framme. Ikväll var det skymning när jag var där och jag såg nio katter.

Precis i utkanten av området såg jag en svart katt som gick längs grusgången på väg bort från mig. På en grusgång till vänster om mig satt en helblå katt. Tvärs över grusgången mot parkeringen sprang en lite mindre svartvit katt. Den har jag bara sett en gång förut.

Sen var där en helblå (troligen hona) katt på matställe 1, den lilla med halva ansiktet vitt halva grått (honkatt), en ljusröd katt. Och en honkatt som är vit och grå, randig liksom.

Borta vid matställe 2, d v s där gubbdjävulen bor, såg jag den svarte tovige långhårige para sig med en mindre katt. Vitt och grå och en färgklick på nosen. Troligen den vi såg som hade konstig svans. Några ungar började jaga dom så katterna sprang iväg. Nu vet vi att det snart blir nya kattungar där gubbdjävulen bor.Rynkar på näsan Den katten såg inte stor ut, troligen den vaktmästarna sett som dom tycker är en unge.

Gullimat
2011-03-13 20:36
0

Lilla Aska har suttit och passat fåglarna utanför köksfönstret som jag matar, i säkert en timme blixt stilla, sen blev hon så trött och somnade på sin post. Lilla prinsessanKyss

Gullimat
2011-03-13 21:03
0

Här en bild på de båda på en annan favoritplats. Dom har verkligen blivit riktiga prinsessor båda två, så sötaKyss Det märks att Aska har varit en favorit hos barnen innan de blev ivägkörda, hon blev fort tam, minstingen i denna familjen. Klicka kommer mer och mer och vi tränar varje dag med vippa. Hon kommer nu fram och snusar på fingrarna. De har varit inne nu en dryg månad, så det har gått fort framåt

destiny
2011-03-13 23:15
0

Sötnosarna Kyss Hoppas deras kompisar som fortfarande går kvar på området snart ligger så dom också.

Debattia
2011-03-13 23:55
0

Puttar upp för hjälp till kissarna som är kvar där ute…

Debattia

gulliver
2011-03-14 14:02
0

Jättevackra små flickor båda två Kyss. Letar ni nytt hem till dem eller ska de stanna permanent hos dig Gullimat? Om de skulle få nya hem kommer du då att kunna ta in fler behövande små katter från samma ställe?

Jag kommer att PM:a dig.

[eskils]
2011-03-15 19:09
0

Så fina små kattdamer Aska och Klicka är! Och så bra de mår nu!

Putt för deras små kompisar därute i snålblåsten.

destiny
2011-03-15 20:13
0

Såg nio katter ikväll igen. Finns kvällar jag inte ser en enda katt och som sagt kvällar jag ser ett helt gäng katter. Såg bl a en honkatt jag inte kan komma ihåg jag sett förut. Tyvärr hade jag inte kameran med mig ikväll. Drar mig för att ha med något som helst av värde när jag rör mig på det området. Brukar t o m lämna klockan hemma. Säger en del om området.

Och såg den långhårige svarte hankatten. Han satt stilla i en trädgård och såg helt uppgiven ut. Rörde sig inte, satt bara och tittade rakt fram. Det var lite avstånd mellan honom och mig men om jag såg rätt var hans ena bakben avskalat på päls. Inte hela benet men en bra bit både uppåt och neråt från knäet. Fick ont i magen när jag såg honom.

Han är en av dom katterna jag skulle vilja ha in först. Tillsammans med honorna så klart. Dom kommer snart att få ungar.Gråter

Gullimat
2011-03-15 20:31
0

Finns det någon som kan hjälpa till att ta in någon av dessa katter. Missarna blir kastrerade innan i såfall. Honorna är det bråttom med, om kastration skall bli i tid innan dräktigheten gått för långt. Någon, snälla

Hawknestgrove
2011-03-15 20:51
0

snälla, kan ni hjälpa här??????

Gunlog
2011-03-15 22:06
0

En liten peng är på väg till er.

Jag kommer att jaga 2 st eventuella jourhem, varav ett i Ystad. Jag återkommer om det blir något.

Gullimat
2011-03-15 22:10
0

Oh, så bra, tackGlad

kattassen
2011-03-16 07:51
0

Daisys reskassa gick in och bidrog till den långa resan från Skåne upp till Debattia. Dock finns det utrymme fortfarande till att lämna bidrag.

Om någon vill bidra extra till detta projekt går det bra att göra en insättning märkt gullimat så vet jag att det gäller Debattias resa. Skicka gärna ett PM om du vill bidra extra så gör jag en överföring direkt.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

destiny
2011-03-16 19:34
0

Det blåser något så otroligt här ikväll, trodde inte jag skulle få se en enda katt, såg faktiskt fem.

Bl a den lilla katten jag såg para sig med den långhårige svarte katten häromkvällen. Hon satt i buskarna under gubbens balkong. Strax intill såg jag en större gråvit katt, inte blå, vet inte vad det kallas när färgen är som på denna katten. Jag brukar säga spräcklig gråvit. Tungan ute

På ett annat ställe såg jag en stor blåvit katt, troligen en hankatt och två mindre grå/brun/vita, väldigt lika varandra. Den ene hade lite vitt på nosen, det saknade den andra. Troligen honkatter båda. Alla katterna jag såg ikväll var spräckliga… eller vad nu färgen kallas! Skäms Utom den blåvita för den var just blåvit.Cool

Gullimat
2011-03-16 19:35
0

Vi behöver hjälp med förmodade honkatter som är dräktiga, vi har sett dom löpa. Nya bebbar kommer att födas någon gång i april till detta hemska ställe, så det är mycket bråttom. Vårt arbete är annars förgäves för att få slut på denna misär

Sherwood
2011-03-16 21:12
0

Hoppas ni blir några där nere som tar in dessa katter för kastrering och hem m stödhem för dessa, för annars står man ånyo för ett enormt problem. Själv kan jag endast bidra med en summa.

kattarina
2011-03-16 21:25
0

PUTT

Myse missar

destiny
2011-03-17 10:28
0

#89 Måste fråga, den 9:e skrev du att du satt in en slant till resan till Hälsingland, syns inget på kontot än. Satte du kanske in pengarna på hittekatters/kattassens konto eller du har inte hunnit än?

Lite senare idag är det tänkt vi ska ge oss iväg till vårdcentralen och ha med oss något gott till "våra" vaktmästare. Glad

Sherwood
2011-03-17 11:53
0

140/  Dessa åkte nog in på Daisys reskassa har jar för mig.

destiny
2011-03-17 15:57
0

#141 Tänkte att det kunde vara så. Vet inte om du märkte pengarna så kattassen såg att pengarna var ämnade för oss, om du inte gjorde det skulle du vilja skicka pm till kattassen så hon för över pengarna till vårt kontonummer som står överst i tråden. Tack. Glad

Gullimat
2011-03-17 19:26
0

Idag har vi varit med tårta till dom snälla vaktmästarna som Gunilla har skänkt. Dom tackade så mycket.

Dom är så glada att så många kissar har fått hem, och att det finns så snälla människor som vågar ta på sig ett sådant arbete. Dom var så bekymrade innan över dom små, som nu finns hos debattia, Josefa och destiny, för att dom for riktigt illa.

Ett frigolithus är nu på plats bakom lås och bom. Vi vill även sätta frigolithus i ett annat förråd där även vuxna katter kan ta sig in, om dom kan bomma igen det också. En tanke med det är om honkatterna kan föda sina bebbar där, finns det större chans att hitta dom i tid, om vi nu skulle få någon hjälp med katterna.

Här en bild på Simon, en ung, go, vänlig och hjälpsam kille. Det finns hopp för framtiden med sådana fina ungdomar.

Gullimat
2011-03-17 19:31
0

Simon och Sten var de två, som visade oss de små kattungarna, som for så illa.

gulliver
2011-03-17 19:43
0

Oh, vilka härliga grabbar Skrattande. Tur att de och även andra man träffat finns så att man slipper tappa förtroendet helt för mänskligheten.

destiny
2011-03-17 20:26
0

Tänkte berätta om ett par andra möten vi hade idag. Det ena högst otrevligt, det andra lite sorgligt.

Det första var en sur gubbe och en lika sur kärring som skällde ut oss och sa dom ska polisanmäla oss. Jag har lagt mat på ett ställe i utkanten av området där katter synts till. Det är det stället där skålarna försvunnit varje dag, till slut har jag måst lägga maten på direkt på stenplattorna. Maten har försvunnit varje dag så jag har ju trott katter ätit upp den. Det visade sig att gubben och kärringen sopat upp maten varje dag.

Vi har sett gubben en gång förut men då var han ensam och stod och bankade mattor och vågade inte tilltala oss. Nu hade han kärringen med sig så nu vågade dom skälla och gapa båda två.

Dom sa att katterna inte ville ha maten. Den försvinner ju varje dag sa jag. Vi sopar upp den sa gubben. Alltså, hur vet dom då att katterna inte vill ha maten om dom sopar upp den. Obestämd Dom bor så dom ser när jag kommer gåendes och har förmodligen stått på pass varje dag och väntat på mig. Jag brukar oftast komma ungefär samma tid.

Lycka till med polisanmälan sa vi och gick.

Det andra mötet var så sorgligt. Jag har sett att det stått matskålar i en trädgård och att katter ibland suttit i trädgården. Vi knackade på idag och det visade sig att det är en gammal tant som bor i den lägenheten. Hon tycker så synd om katterna och lägger ut mat till dom. Hon har ett litet hus ståendes där en katt bor som heter Iris. Just den katten är tam mot henne men inte mot andra berättade hon. Hon har en egen katt också som kommer överens med dom hemlösa katterna. Ibland låter hon dörren stå öppen och låter katterna gå in och värma sig en stund om dom vill.

Hon var så olycklig över alla honkatterna som finns där. Minst 5-6 stycken kände hon till. Dom kommer att få ungar snart sa hon flera gånger med gråten i halsen. Hon blev så glad över att vi vill försöka få in katterna. Vi frågade henne om hon kunde tänka sig ha katterna kvar där om vi får dom kastrerade. Det ville hon absolut inte och då tänker hon på katterna. Det finns för många elaka människor här sa hon flera gånger, det är inget bra område för katter. Det var ju inget nytt för oss! Rynkar på näsan

kattassen
2011-03-17 20:27
0

#140,141,142

Ok det ändrar ju tyvärr slutstatusen lite på kontot för bidragen var ju baserade på hur ställningen på kontot var då. Men visst, var de ämnade åt gullimat/destinys trelleborgskatter så får vi väl ordna det.

Jag kollar mina PM och för över pengarna till kontot längst upp.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

destiny
2011-03-17 20:38
0
Sherwood
2011-03-17 20:38
0

147# Bra att det gick att ordna.  Det vore bra om folk kunde förstahands prioritera med ekonomisk stöttning om det finns möjlighet som går till honkatter som behöver tas in för kastrering.

Gullimat
2011-03-17 20:45
0

Så fort vi vet någon som kan ta in en honkatt, så kan vi fånga, för vi vet nu tre parade honor i allafall, med två är det bråttom.

Gunlog
2011-03-17 20:50
0

Vad kostar en kastrering i dessa fallen?

Gullimat
2011-03-17 21:01
0

Dom två honorna jag tog in kostade 1170:- inkl. allt. Det var på Bruksgården här i Svedala. Hagaveterinären är lite billigare, vet inte exakt hur mycket

Gullimat
2011-03-17 21:17
0

Skrev fel summa, har nu ändrat det

Gullimat
2011-03-17 21:38
0

Tänker på den olyckliga och gulliga damen, som var så orolig för honkatterna. Förstår att hon inte ville ha dom tillbaka, när hon berättade att hon var för gammal, några år kvar till 100 år och vart dom skulle ta vägen sen. Hon har en kastrerad hankatt själv, som man i såfall får hjälpa till med, om det händer henne något.

Josefa
2011-03-18 17:12
0

putt

Hawknestgrove
2011-03-18 18:31
0

Fy så sorgligt…… OCh hur gärna man än vill, så kan man inte hjälpa alla…..

Lena
2011-03-18 19:09
0

Det som skulle vara effektivt här vore om ni kunde få möjlighet att kastrera så många katter som möjligt, även om ni inte kan ta in alla. Just det här att dämpa förökningstakten. Även om området är sämsta tänkbara blir det inte bättre om det dessutom börjar födas en massa kattungar där. Tyvärr går det snabbt så här års och risken är stor att det kommer att vara flerdubbelt antal katter om bara några månader.

Hoppas ni förstår hur jag menar. Kastrera under tiden ni letar hem åt dem.

Gunlog
2011-03-18 19:25
0

Destiny & Gullimat: En summa för kastrering är på väg till er. Om det blir en eller två, vet jag inte, men jag skrev bara meddelandet "Gunlog", så då vet ni.

Gullimat: Var det 1170 för båda eller var för sig?

destiny
2011-03-18 19:28
0

#158 Tack Kyss

Det kostade 1.170:-- för en honkatt.

Gullimat
2011-03-18 20:03
0

"VETERINÄRER UTAN GRÄNSER" kommer förmodligen till Sverige igen i april, hade hoppats på hem tills dess, så vi kunde kastrera så många som möjligt då, blir ju bra mycket billigare.

Gunlog
2011-03-18 20:12
0

Okej. Tar ni det på Haga så tror jag att det blir billigare. Kastrering med idmärkning kostar 850, samt vacc 210.

Jag slängde in en tusenfoting, så det blir till en kastrering, i alla fall.

Gullimat
2011-03-18 20:13
0

Lena.

För det första har vi ingenstans att ha misarna under läkningen, det sista alternativet är upptaget. Sen är vi väl mer för, att intagen mise stannar inne. Vågar inte hoppas på att hem hittas i efterhand, om man tar in en katt för kastrering.

[eskils]
2011-03-18 21:06
0

#162 Om det nu är så illa att inget stödhem dyker upp, kan man då tänka sig en kompromiss. Att ni tar in och kastrerar katter, har dem på någons balkong/badrum under läkningstiden, och sedan släpper ut dem två och två i ett nytt område, t ex ert eget bostadsområde. Då kommer de i alla fall bort från gubbjävlar och elaka barn och ni får ner förökningstakten.

Ingen rolig idé, jag vet, men vad ska man göra? Synd att alla föreningar har så fullt!

Lena
2011-03-19 11:17
0

#162 Naturligtvis är det allra bästa att slippa släppa ut katterna igen efter kasteringen. Det tycker vi nog alla. Men i sådana här nödlägen kan man behöva tänka i andra banor.

Som läget är nu när flera honkatter blivit parade kommer allt bara att bli värre, värre och värre. Som jag ser det vore det då bättre att katterna blev kastrerade så att det slipper födas kattungar därute under tiden hemmen infinner sig. Om området är olämpligt för vuxna katter är det ju ännu olämpligare för kattungar.

Vad som behöver lösas är naturligtvis vistelse för de kastrerade katterna under tiden de kastreras. För hankatter handlar det dock bara om max 24 timmar. Honkatter som kastreras med flanksnitt 3-4 dagar. Göteborgs katthem kan allt om dessa saker. De har även mycket information på sin hemsida.

Det ultimata hade varit om ett samarbeta hade kunnat uppnås med alla aktiva i Malmö/Trelleborgsområdet. På samma sätt som i Husbyprojektet i Stockholm. Vet dock att det är lättare sagt än gjort.

Att få hjälp av Veterinärer utan gränser vore suveränt!

Sherwood
2011-03-19 15:46
0

Ja, men skall man behöva vänta på Veterinärer utan gränser till April, för det är nu det skulle behöva köras hårt med en ordentlig insamling till slantar och sen kastrering, för det finns gott om skönsjungande herrar där ute just nu.

[eskils]
2011-03-19 16:04
0

I tråden "Akut! Hotande svält. Små tassar…" #93 sägs det att Haga veterinär i Malmö tar halva priset för kastreringar i mars!! 600 för en hona är ju billigt!

Gullimat
2011-03-19 16:54
0

Man kan kolla Hornbachkatternas faktura, som kastrerats på Haga. Kan inte själv se det, är för smått

Debattia
2011-03-20 12:33
0

Var ett tag sen jag var här inne. Har väntat på att sajten skulle bli bättre och nu tror jag den har blivit det.

Missarna hemma hos mig mår bra. Flera av dem är fortfarande rädda för mig men den svartvita stora och en av ungtjejerna är mindre rädda. Jag har t.o.m fått klappa tjejen. Tyvärr går det inte att sätta in några kort för mig nu heller.

Hoppas någon kan ställa upp och hjälpa kissarna som är kvar där ute.. kul få se dom trevliga vaktmästarna på kort.

Debattia

Lena
2011-03-20 13:13
0

#166 600:- det är ju riktigt billigt!

#165 Visst är det så att kastering skulle behöva göras idag och inte imorgon. Ja igår egentligen. Dock inte det lättaste för några eldsjälar på egen hand.

--

Det här bostadsområdet, har ni försökt kontakta fastighetsägaren? Det var på så vis Stockholms Kattkasteringsgrupp arbetade. De fick med sig fastighetsägaren (hyresvärdarna) i ett samarbete där de bidrog med pengar. Nu var det kanske lättare i och med att det var en förening.

#168 Blev kär i den ljusa kissen längst fram till vänster på bilden. Är det en honkatt?

[borgholm]
2011-03-20 17:15
0

Putt

Sherwood
2011-03-20 18:25
0

168#   Kissarna ser ändå nöjda ut efter ha ha tillbringat stor del av sitt liv i kylan. Gulligt litet gäng där på bilden.

Gullimat
2011-03-20 19:15
0

Ja Lena, det är en liten flicka, så sötKyss 

Härligt att se bilder på misarna.

kattarina
2011-03-20 19:20
0

Den andra missen till vänster bakom den lena tyckte om har den ont i ena ögat?

Myse missar

Gullimat
2011-03-20 19:20
0

Hade önskat att det hade varit ett mer människo och kattvänligt område, då hade man kanske kunnat tänka sig ett TNR- projekt. För det krävs stora resurser med permanenta skydd att sova i, någon som dagligen ser till katterna så de är friska och daglig matning.

[eskils]
2011-03-20 19:36
0

Undrar varför flera av dessa katter har sår på nosen, som även lille Frej hade. Man törs knappt tänka på vilka elakheter som de boende kan ha gjort mot katterna, som kan vara orsak till såren. Eller kan det ha en mer naturlig förklaring?

Jättebra att de nu har åtminstone ett tryggt litet hus att ta sin tillflykt till, där bara katter kan komma in. Cool

Gullimat
2011-03-20 20:12
0

Kisarna hade loppor eller löss men blev behandlade i samband med kastreringen, kan vara därför.Obestämd Dom har ju också hållt till i buskarna och trånga hålor i grunden till husen. Dessa små hade det riktigt uselt vid den sjuke mannen, som enligt uppgift har plågat kissarna och vi har sett många råa, ruttna hela kycklingar som han slängde ut.

wendel83
2011-03-20 20:35
0

kan inte såren vara från fällan?flera av de skygga jag matar i landskrona fick det när jag fånga dem i lotin fälla.Den de trampar på så det smäller igen tror jag det är som gör såret.

Josefa
2011-03-20 21:06
0

Om ni tittat på bilden i inlägg 108  så är de små kala fläckar som får en mörkare beläggning som man kan pilla bort, precis som man kan med fetthaka. Under är huden rosa och fin. Efter ett tag så kommer det svarta tillbaka igen, så frågan är om det inte är någon form av svamp. Jag har strykt på lite örondroppar idag, som jag fick utskrivet till Baltazars fetthaka, som är svamp och bakteriedödande. Så får se om Frej blir bättre.

Jag tror inte att det är människor som har orsakat de skadorna. Skulle ev kunna vara frät från början, om de varit och rotat i soporna. Eller frostskador.

[eskils]
2011-03-20 21:17
0

Så skönt att höra att det troligen är andra orsaker än elakhet bakom! En veterinär med erfarenhet av hemlösa katter kanske vet hur det ska behandlas, om det alls behöver behandlas.

Fortsätter hålla tummarna för Trelleborgskissarna.

destiny
2011-03-20 22:01
0

En dålig och gammal bild på Jasmine som jag kallar flickan som finns hos mig. När jag är på badrummet sitter hon pall i transportburen. Första tiden spottade och fräste hon vilt åt mig och slog efter mig bara hon såg mig, hon har lugnat ner sig betydligt nu. Sitter och blinkar åt mig genom springorna i transportburen. Vågar titta ner och helt släppa mig med blicken ibland. När hon är ensam på badrummet leker hon vilt med sina leksaker. Hon har rivit en toarulle i tusen bitar. Skrattande

Hon ska kastreras på tisdag. Ska be vetten kolla nosen extra noga. Om jag minns rätt var det bara henne vi tog i Havahartfälla, resten tog vi i drop-trap eller transportbur med snöre i. Hon får sitta ytterligare några dagar på badrummet efter kastreringen men sedan tänkte jag ta ner henne i vardagsrummet så hon slipper sitta ensam mer.

Gullimat
2011-03-20 22:13
0

Man vet inte allt vad de små varit med om. När vi var och lämnade tårta till vaktmästarna, låg en hel hög med cigarettfimpar i skålen blandat med torrfoder på ena stället.

På ett ställe sopade ett äldre par bort torrfodret vi lagt och som de sa gjorde de det varje dag. Katterna äter det inte sa de, men det är ju kattmat sa vi, vilda katter äter inte kattmat, vad skall man säga till sådana människor, man blir bara stum.

destiny
2011-03-20 22:19
0

#181 Det äldre paret sa inte så mycket, dom skrek och vrålade båda två. Flört Och dom ska polisanmäla oss. Cool

Debattia
2011-03-20 23:54
0

Den flickan har jag döpt till Samira. Det är hon som är minst rädd och som jag kan klappa när jag har chansen.Hon bryr sig inte om mig så mycket längre, kan ställa rumpan mot mig och stå och äta med mina andra katter.  Den svartvita som ni frågade om han hade fel på ögonen heter nu mer Sweety, det är nog enbart som han är irriterad på kameran,annars brukar han titta med båda ögonen. Samira har stuckit ut till mina andra katter och dom går jättebra tillsammans så jag har låtit henne vara kvar där.Sweety har också börjat känna sig mer hemma och kommer fram och äter fast jag är hos honom…

Jag har hämtat ut paketet och det var jäääätefina tallrikar !!!

Debattia

martdat
2011-03-21 09:43
0

fasiken vad jobbigt att vara katträddare när alla vill sabotera,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Josefa
2011-03-21 21:04
0

Putt

Gullimat
2011-03-22 11:33
0

Ingen som kan

lillmymlan
2011-03-22 12:37
0

putt

*Nalle Puh*

Hawknestgrove
2011-03-22 13:35
0

putt för dessa kissar även de……

Debattia
2011-03-22 18:11
0

Kan det inte vara som kissarna har frusit om sina nosar? Jag ser att Saminas ena öra ser förfruset ut. Får se om hon får behålla det eller om något trillar av ???

Puttar upp för hemlösingarna som fortfarande inte fått komma in någonstans.

Debattia

Josefa
2011-03-22 18:14
0

Jag har också tänkt att det kan vara köldskador.

OT: Jag såg en yster citronfjäril i Helsingborg idag. Snart är det vår!!

[eskils]
2011-03-22 22:23
0

putt

OT: här i Stockholm var det härliga 10 plusgrader idag! Cool

Zommar
2011-03-22 22:37
0

putt…

Gullimat
2011-03-23 15:40
0

Idag har Aska fått sin andra vaccination. Hon har också en fläck en bit ovanför svansen där nytt hår har börjat växa ut. Hon var svår att undersöka, då hon var riktigt rädd, så hon både bajsade och kissade på sig. Ilsken blev hon också och klöste två av personalen, stackars Aska.

Nu är hon hemma igen och allt verkar som vanligt. Klicka fick jag tyvärr inte in i buren, ville inte skärra henne med tvång.

.

Debattia
2011-03-23 19:09
0

I dag var mina kissar extra rädda.Samina brukar inte gömma sig men det hade hon gjort idag. Jag kunde inte förstå vad som hade hänt men så kom jag på att jag hade stått och sågat och det måste vara det ljudet som gjort dom så rädda.

Puttar upp för kissarna som är kvar där ute…

Debattia

destiny
2011-03-23 19:24
0

Jasmine blev kastrerad igår. Det gick bra och hon verkar ha förlåtit mig nu. Tungan ute När vi kom hem igår fräste hon och var lika arg som hon var första tiden, lite senare igår var hon tillbaka på det mer lugna fräset hon haft en tid.

Idag såg jag henne för första gången ligga utanför transportburen. Annars när jag varit på badrummet har hon alltid satt sig i buren. Jag förstod varför hon inte försvann in i buren när jag kom in i duschhörnan där buren står. Hon hade lyckats stänga burdörren så hon kom inte in i buren. Jag hade lagt en filt så dörren inte skulle gå igen men den hade hon flyttat. Ända tills igår har dörren varit av men igår när vi skulle iväg fick jag ju sätta tillbaka den. Och tänkte att den kan väl sitta kvar nu för om några dagar när hennes sår läkt lite tänkte jag flytta ner henne till vardagsrummet så hon får mer sällskap.

Hennes kompisar har haft loppor men inte Jasmine. Jag blev väldigt förvånad när vetten sa det. Jag har ju sett alla kattungarna ligga i en hög tillsammans på den där dynan ganska många gånger. Jasmine hade ingen ohyra alls, varken loppor, löss eller skabb. Men hon fick Stronghold ändå, man vet ju inte om hon har någon loppa eller något även om det inte syntes hos vetten.

Josefa
2011-03-23 20:23
0

Gullimat, hade veterinären någon teori om vad den kala fläcken beror på?

Hawknestgrove
2011-03-23 20:54
0

och puttar här med…….. hjälp om det finns

Gullimat
2011-03-25 16:45
0

Hon fick aldrig titta på den.

Puttar denna viktiga tråd

lillmymlan
2011-03-27 11:51
0

putt

*Nalle Puh*

Josefa
2011-03-27 21:28
0

Putt. Ny tråd kanske? Någon?

Ny bild på Frej.

Hawknestgrove
2011-03-27 21:33
0

Putt för kissarna

Gullimat
2011-03-27 22:17
0

Lille söte Frej, med prickarna. Har det blivit något bättre

[eskils]
2011-03-28 22:44
0

putt för lille gullplutten Frej och alla hans polare, inne i tryggheten och ute i kylan. Måtte det dyka upp nya stödhem snart!

Gullimat
2011-03-28 23:00
0

Den första honkatten vi såg som löpte var den 9/2 och på onsdag är det 7 veckor sedan. Fanken att inget hem har hittats till henne, då är det väl redan försent att kastreraGråter

Josefa
2011-03-28 23:09
0

De kala prickarna är kvar, och där verkar inte vara någon pälsväxt på gång. Men rivsåren är läkta, och Frej är inte besvärad av fläckarna. Han är inte där med tassarna och kliar.

Hur är det med de katterna som går kvar där ute? Ser de dräktiga ut? För blev de parade för snart 7 veckor sedan, så borde de vara ganska runda om magen nu. Finns det ingen som har plats? Inte fler kullar där ute. Vad ungarna (människoungarna) i området kommer ha kul om nya kattungar föds där .Rynkar på näsan

Gullimat
2011-03-28 23:25
0

Josefa, skönt att Frej mår bra, vi har varit bekymrade för dessa misar innan dom kom in.

Kan inget om hur länge katter löper, om man kan räkna bort någon/några veckor från det de börjar löpa tills parning. Någon som vet? Sen vet vi inte om det var första dagen på löpet, bara att vi såg det den dagen med alla gossarna efter sig.

Josefa
2011-03-29 09:05
0

De får ägglossning när de blir parade, så det är från då man börjar räkna. Så en löpning är inte det samma som att de har ägglossning, utan det innebär bara att honan är parningsvillig. En hona kan i princip bli dräktig även om hon inte löper, om hon blir våldtagen.

Gullimat
2011-03-29 23:20
0

Puttar för ett hem till en dräktig hona som vi vill kastrera, innan det är för sent.

lillmymlan
2011-03-29 23:55
0

nattputt för den dräktiga honan! Någon som kan ta emot henne?!

PUTT!

*Nalle Puh*

Sherwood
2011-03-30 09:29
0

Putt för denna, hem eller stödhem för kissen.

Gunlog
2011-03-30 12:23
0

Tyvärr, Ystad var inte intresserade pga tidsbrist. Obestämd

Gullimat
2011-03-30 20:34
0

Det var synd, vi behöver verkligen all hjälp vi kan få. Kan inte ta in en enda. Oron för de förmodade dräktiga honorna är överhängande. Destiny har fortfarande 4 akutkatter sen november-december som fortfarande inte blivit hämtade.

Vi är heller inte själva helt ok, en av oss skall opereras och en skall in på stora undersökningar i dagarna, om man nu får gnälla lite.

Hawknestgrove
2011-03-30 20:36
0

Putt för vi har ju en slant här på lotteriet för en kastrering……..

[eskils]
2011-03-30 21:39
0

Skulle gärna hjälpa till med stödhem om jag bara kunde. Men jag sitter i en liten lägenhet många många mil från Trelleborg, utan karantänsmöjlighet.

Hoppas verkligen någon vänlig skåning kan upplåta ett ledigt rum/bod/källare i några dagar eller veckor till en kattfröken från Trelleborg!!! Kyss

#212 Och hoppas ni båda kryar på er snart!! Kyss

Debattia
2011-04-01 19:02
0

Samina är fortfarande den som är minst orädd.Annars mår alla kissarna bra. Dom äter och frodas.Är nyfiken på mig men på sin vakt…Dom har blivit bättre på sina små nosar också.

Hoppas verkligen det finns någon som kan ställa upp och hjälpa dom dräktiga mammorna. Jag vågar bara inte tänka på vad dom som bor i området kan göra med kattungarna om där föds fler där ute…

Debattia

anebit
2011-04-02 10:38
0

Putt för hem till de dräktiga kattmammorna först och främst. Det får bara inte födas fler ungar på detta ställe.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Gullimat
2011-04-02 10:56
0

Tyvärr har vi ingen som kan ta in en dräktig hona, misstänker att någon/några redan gått för långt för en kastration, och kanske någon som redan fött. Kanske finns det chans för kastration nu, för en av dom, den som sågs paras den 13/3, alltså 3 veckor sedan i morgon, men inget hem finns tyvärr.Gråter

Lena
2011-04-02 11:39
0

Det där med prickar på nosen verkar vara ganska vanligt hos hittekatter. Enligt vad jag har läst man det vara acne - samma typ som när katter för så kallad "svarthaka". I så fall borde samma behandling hjälpa i båda fallen.

Josefa
2011-04-02 11:59
0

Jag är också inne på samma banor angående de svarta fläckarna på nosen. När jag tvättar nosryggen på Frej, så försvinner det svarta och bara de kala fläckarna blir kvar. Nästa dag så är det svarta där igen. Jag ska vara lite mer noggrann med att regelbundet gnugga in Frejs fläckar med Canaural, som Baltazar fick för sin svarthaka. Frej blir inte så glad när jag fångar in honom och börjar gnugga honom i ansiktet.

kattarina
2011-04-09 19:14
0

Tråd 168 är det dom katterna som behöver hjälp?

Myse missar

Denna kommentar har tagits bort.
Lena
2011-04-10 11:04
0

Låser denna tråd och hänvisar till Nr 4 av Insamling Hemlösa i Trelleborg.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer