Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 929 ggr
pia-app
2011-03-27 11:29
0

Förbannad !

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I går morse fick jag ett telefonsamtal från en helt förtvivlad kvinna som gråtande berättade att hon köpt en katt på katthemmet här i stan i torsdags. Hon hade tyckt att katten var hård i magen och tvingat i den paraffin. Detta hade gjort katten rädd och ju satt den under badkaret och hon fick inte fram den.Jag gav lite råd vad hon kunde göra men hon var så uppriven att jag och Micke åkte dit.
Det tog inte lång tid innan vi med en sopborste kunde peta fram katten ,ha den i knät och sen ge den Sheba som den glatt mumsade i sig.
Den stackars kvinnan,som var lite sjuklig men som älskade katten redan så den kommer att få det så bra ,hade ringt katthemmet men bara fått snäsiga svar att dom kunde inte göra något och det kunde väl inte dom veta hur katten var i magen.
Jag blir bara så arg ,vi var hos kvinnan 10 minuter och det räddade hennes och kattens dag men Katthemmet släpper allt ansvar bara dom har fått sina pengar. Det finns ingen känsla för vare sig katten eller ägaren.Det här är inte första gången vi får ta hand om ärenden som egentligen inte är våra utan deras.
Men det är dom som får ha ett helt hus till löjligt låg hyra och som gör att kommunen inte ens kan ställa upp med en liten källarlokal till oss.

Känns hopplöst ibland då det verkligen känns som att vi behöver ha någonstans där vi kan ha vår bas som kattförening och ha vissa katter även om vi har kvar alla våra stödhem

Hur ska man få dom i den här kommunen att lyssna ?

Nu har jag fått skriva av mig lite i alla fall.

Pia

9Liv

lillmymlan
2011-03-27 11:50
0

Som sagt vad… jag har varit med om samma sak… bara katten kommer utanför dörren och pengarna är betalda så finns det ingen hjälp att få, för vare sig katt eller ägare….

Hoppas att ni snart kan hitta något ställe att ha katthemmet på, håller tummarna för det!

/Malin

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

emjon
2011-03-27 12:16
0

Här kan man bli både arg och ledsen över hur ett katthem agerar botten är milt uttryck.

Här känns det som om ni skulle försöka få fram referenser från folk om adopterat katt därifrån och blivit lika nonchalant behandlade.

Det bör komma till kommunen kännedom att de inte sköter verksamheten men då skall det vara baserat på fakta och inte hörsägen.

Kan ni få fram det så kanske kommunen lyssnar på er och ni kan få hjälp med en egen lokal.

Härligt att ni ställde upp för damen och hennes katt.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Lena
2011-03-27 12:30
0

Trisst när inte katthemmen tar sitt ansvar för katterna som de adopterat ut. Sådant är djupt beklagligt och gör mig ledsen. Det ställer till med så mycket skada, då hittekattsverksamheten får dåligt rykte. Något som på sikt drabbar oss alla. De värsta förlorarna är som vanligt katterna.

Kommunen bör följa upp hur olika föreningar de stödjer sköter sin verksamhet. Vet inte hur det där går till i praktiken?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
2011-03-27 12:51
0

Det är väl inte första gången hemmet varit i blåsväder?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
2011-03-27 23:06
0

#3 Vill på förekommen anledning förtydliga att mitt inlägg är skrivet på ett allmänt plan. Det jag kritiserar är inget enskilt katthem/förening utan den typ av företeelse som beskrivs i #0 - att ett katthem/förening inte tar sitt ansvar för de katter som adopterats, om eventuella problem skulle uppstå.

Här verkar det finnas lite olika policy inom föreningarna, men vad jag vet brukar de flesta katthem vara måna om katterna även efter att de flyttat ut.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"