Adopterar ut katter okastrerade
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skulle gärna vilja veta vad ni andra tycker om detta. Jag jobbar ideellt på ett katthem och har gjort rätt länge. Det händer regelbundet att katter adopteras ut okastrerade. Troligtvis säger dom blivande ägarna att dom ska ta hand om kastreringen själv men hur vet man att dom gör det? Om det görs nån uppföljning vet jag inte, kan tänka mig att det slarvas med det. En av poängerna med att ha ett katthem och adoptera ut katter till nya hem måste väl vara att ta ansvar för att det inte föds fler katter. Jag tycker att alla katter som lämnar ett seriöst djurhem ska vara kastrerade, punkt slut. Vad händer om katten, som inte har kastrerats råkar rymma? Ja, det kan ni ju tänka er själv….Om det handlar om raskatter, som vi får in ibland, och dom nya ägarna tycker att det är en utmärkt idé att börja avla kattungar och tjäna pengar? Jag tycker inte att det känns bra alls eller är det jag som är överkänslig?
Här i Sthlm är alla katter över sex månader kastrerade innan försäljning. Vissa katthem har även regeln att när kattungen har blivit kastrerad så ska kvitto visas.
Precis som du säger måste en av de huvudmålen på ett katthem vara att förebygga att det föds fler oönskade kattungar. Genom att adoptera bort katter äldre än sex månader okastrerade gör man precis det motsatta.
Tycker faktiskt att katthem som gör så är värre än en vanlig kattägare som omplacerar/skänker bort okastrerade katter då katthemmen ju brukar säga vilja höja kattens status, vilket en oansvarig ägare inte alls har för avsikt.
Katthemmet jag jobbar för kastrerar alla katter äldre än sex månader, adopteras de innan dess så tecknar man ett kontrakt där vi bland annat avtalar att katten ska kastreras vid sex månaders åldern. Adoptanterna får även med en blankett som de ska skicka tillbaka undertecknad av veterinär när katten har kastrerats. Och de som inte skickar in den "jagas" tills det blir gjort ;)
Det är riktigt illa och förstör också för alla katthem som jobbar seriöst. Kastreringskostnader svider men då gäller det att hitta en bra och billig veterinär så att försäljningspriset täcker kastreringen.
Vad du borde göra-måste göra att inte ge dig. Går ihop med andra som tycker som du och kräv att alla katter ska vara kastrerade vid en omplacering. kastreringskrav och uppföjlning av omplacerade kattungar. För det är precis som du skriver, många katter blir säkert inte kastrerad annars. I Tyskland tex har många katthem börjad med tidig kastrering när de insåg att många föredlade kattungar inte blev kastrerade.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Innan katter lämmnar jourhemmet skall den vara veterinärsbesiktigad, vaccinerad och kastrerad om den lämnade jourhemmet okastrerad får väl jourhemmet se till att detta blir gjort.
Om ägaren nu skulle få hem katten genom undantag från jourhemmets sida utan vidtagna åtgärder skall jourhemmet hålla god kontakt med ägaren och se till att kvarstående behandling utförs som planerat.
Dessaa åtgärder minimerar risken att katten åter hamnar i trubbel och att katten är kastrerad gör det omöjligt att sätta katten i oseriös felaktig plågsam avel. Vilket gynnar för framtiden.
Tyvärr kan jag tänka mig att majoriteten av alla katthem är väldigt överbelastade och söker desperat efter jourhem. Underbart att eldsjälarna finns som gör det möjligt att rädda fler oskyldiga djur.
Men sen finns det personer som inte ens för djurens skull vill samarbeta.
men tror jag sätter punkt i den här tråden nu.
Men hoppas på respons i tråden när den kommer. hur en person kan förstöra hela systemet.
#4 Att ett katthem jobbar med jourhem har inte mycket med överbelastning att göra utan vi har jourhem för katter med speciella behov, tex skygga katter, dräktiga och kattungar.
De mår bättre att vara i ett hemmiljö.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus