Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 4397 ggr
Elleis77
0

Katten jamar hela nätterna

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min mamma har precis fått in en stödhemskatt som har varit med om en del, dock ingen fysisk misshandel. Bland annat så har hon regelbundet blivit instängd i en källare som bestraffning. Hon äter bra, går på lådan som hon ska och är kelig. På dagarna drar hon sig undan och sover, gärna under sängen eller soffan. På nätterna sätter hon igång och jamar och min stackars mamma hade sömnsvårigheter redan tidigare. På inrådan av en vän, som känner katten sen tidigare, så lämnar vi en lampa tänd på natten så det inte ska vara mörkt. Hon har även köpt ett halsband till katten med nåt lugnande ämne (kommer inte på just nu vad det heter..) Jag har sagt till min mamma att inte gå upp upprepade gånger och ge henne uppmärksamhet eftersom katten då vänjer sig vid det utan låtsas att hon sover. Hon pratar mycket med katten när den är orolig och den får gärna lägga sig i sängen hos henne. Förhoppningsvis blir det här bättre så småningom när katten vant sig vid sitt nya hem och kan lämna stressen hon blivit utsatt för bakom sig men har någon nån idé om vad vi kan göra just nu för att lugna henne?

kattassen
0

Är katten kastrerad? Hur gammal är kisse?

Försöka trötta ut katten med lek och bus sent på kvällen så hon blir gott trött och sover längre.

Ha matskålen fylld på kvällen så att hon inte behöver be om mat på natten.

Det är säkert så som du säger att katten är lite stressad av sin tidigare situation och inte lärt sig rutinerna i det nya hemmet.

Det är dock viktigt att din din mamma tar till sig ditt råd om att ignorera katten på natten och absolut inte gå upp, Då kommer säkert katten så småningom att lägga sig på sängen och vara lugn.

Feliway och Zylkene är två saker man kan pröva för att få katten lite mer harmonisk. Men det kanske var något utav det som din mamma provar?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Elleis77
0

Katten är kastrerad o ca 8-10 år gammal. Halsbandet är förmodligen Feliway eller nåt liknande. Min mamma använder öronproppar men säger att hon hör kissen ändå. Hon vill inte stänga in henne pga vad hon varit med om tidigare. I värsta fall får hon kanske stänga sovrumsdörren så hon får lite sömn åtminstone.

Lena
0

Oftast är det någon form av stressbeteende som uppkommer när kastrerade katter jamar på det där sättet. Något som brukar avta över tid när kissen blivit mera hemmastadd.

Feliway är ett syntetiskt framställt hormon som påminner om det hormon katter avsöndrar när de är tillfreds med tillvaron. De brukar t.ex stryka huvudet mot möbler, dörrposter och liknande och på så sätt sprida hormonet i sin närmiljö. När katten kommer till en ny miljö finns inget sådant hormon, då hjälper Feliway och lindrar stressen som en ny miljö kan orsaka. Man sätter en adapter i kontakten som sedan utsöndrar medlet regelbunder i 1 månad. Det kan hjälpa mot jamandet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Elleis77
0

Kvinnan som lämnade katten hos min mamma har gett oss rådet att plocka upp katten ibland under dagen och se till att hon är aktiv och inte däckar hela dagarna. I början kände jag mig en smula elak när jag plockade fram henne under soffan men faktum är att jag tror att hon behöver det. Hon behöver få uppmärksamhet och få ta plats. Dom senaste nätterna har jamandet blivit mindre och efter det att jag visade henne att sängen är ett trevligt ställe att mysa på så har hon sovit åtminstone en stund hos min mamma.