Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 19451 ggr
Lena
0

Kala fläckar hos katt

Två katter på forumet har fått kala fläckar. Läger här in svaret jag gav om problemet:

Svårt att säga så här på rak arm vad de kala fläckarna kan bero på. Det finns dock en åkomma som kallas slickdermatit och som är stressbetingad.

Uppkommer av att katten börjar slicka sig av nervösa skäl - ungefär som när människor biter på naglarna. Det blir en ovana som sedan gör att det uppkommer hårlösa fläckar där huden blir irriterad och drabbas av eksem pga det överdrivna slickandet. Hudirritationen gör att katten slickar sig endå mer - det blir en ond cirkel.

Behandlingen är både symtomatisk med kortison, men det gäller samtidigt att komma på vad som utlöst stressen. Kortisonet tar bort klådan och gör att katten slutar slicka sig. Bäst effekt har kortisoninjektioner. Effekten av en injektion varar i ca 3 veckor.

Katter kan även få kala fläckar av hormonella skäl. Men då är inte skinnet irriterat och de har ingen klåda.

Andra orsaker är allergier eller angrepp av parasiter som pälsätande löss, loppor eller pälskvalster.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Issa
0

Vill göra ett litet tillägg här:

Om hemlösa katter som gått ute länge vintertid kommer in i värmen kan de fälla väldigt. En hona vi fick in på vinter fällde väldigt mycket runt halsen men efter ett tag växte pälsen ut igen, så det var inget sjukdomstillstånd som gjorde detta.

När det gäller perser eller perserblandningar kan det ibland hända att en hel tuss bara ramlar bort så huden blir bar.

Jag tog över en röd perser som var 9 år och plötsligt hade hon en bar fläck på halsen stor som en femkrona. Hjälp, tänkte jag vad är detta? Ringde en perseruppfödare och hon förklarade att man kallade det för engelsk fällning och var inget farligt. Syntes inte ett märke på huden utan den var rosa och fin. Persrar fäller ju regelbundet och kan vara "i och ur päls" som man säger. Ganska snart såg man den nya pälsen komma fram sedan. Under årens lopp hände det sedan fler gånger och då visste jag ju vad det var. Persrar kan alltså fälla på olika sätt.

Kan vara bra att veta då antalet halvor korsade med perser verkar öka och vi får anta att det kan komma in hemlösa/dumpade av dessa med.

Alexej
0

Nu har jag inte sparad bilderna på honom men jag har en hane från Malmö som har kala fläckar på både fram- och bakben, lite högra upp och under halsen. En del stora som enkronorsmynt. Huden är inte röd eller irreterad och han slickar sig aldrig. Veterinären vet inte heller vad det kan vara men blev behandlad mot parasiter. Nu börjar pälsen långsamt växa ut igen. Mysko:(

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Josefa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Frej från Trelleborg har också kala fläckar. Dels små kala prickar i ansiktet så han ser fräknig ut, dels en lite större kal fläck på ena baktassen. Huden på baktassen är skär och fin, men prickarna i ansiktet blir lite svartfärgade mellan varven, så dem får jag tvätta. Börjar fundera om det inte är orsakat av svamp. Det svartfärgade ser lite ut som det katterna får vid svarthaka. Har faktiskt strykt på lite Canaural örondroppar på fläckarna i morse. Det fick min Baltazar utskrivet när han hade svarthaka.

En annan tanke är om det kan vara lite köldskador.

Lena
0

Det kan finnas många olika orsaker till hudirritationer och kala fläckar. Det krävs en hel del detektivarbete för att komma på vad det är.

Om en katt tappar paäls utan att den slickar sig eller har irriterad hud kan det vara oblans med hormoner. Då brukar huden vara hur fin som helst och de tappar pälsen med roten. Det finns då ingen stubb kvar så som det gör i början när slickande orsakar håravfallet.

Hormonrubbningar kan behandlas med medicin. Då brukar håret växa ut igen.

#1 Som du skriver är det inte ovanligt att katter tappar mycket päls när de kommer in i vårt ofta torra inomhusklimat. Särskilt katter som gått ute länge. Det blir för stor skillnad för dem och det tar ett tag innan de vänjer sig.

Kände inte till det du berättar om perser. Det är som du skriver allt vanligare att våra huskatter har alla möjliga rasinblandningar i sig.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Granadina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har foton men forumet lâter mig inte lägga upp :-( Esmeraldas fläck pâ benet är helt kal och lite röd och narig medans de pâ halsen/bröstet har stubb. Har sett henne bita lite idag och dra i pálsen sâ det verkar som om hon orsakar det själv. Om det sedan beror pâ klâda eller stress vet jag inte. Hon slickar sig inte sâ där ivrigt som man kan se när de kliar hos dem utan mer som om hon tvättar sig som vanligt och inte anmärkningsvärt länge heller.

Granadina
0

Jag har foton men forumet lâter mig inte lägga upp :-( Esmeraldas fläck pâ benet är helt kal och lite röd och narig medans de pâ halsen/bröstet har stubb. Har sett henne bita lite idag och dra i pálsen sâ det verkar som om hon orsakar det själv. Om det sedan beror pâ klâda eller stress vet jag inte. Hon slickar sig inte sâ där ivrigt som man kan se när de kliar hos dem utan mer som om hon tvättar sig som vanligt och inte anmärkningsvärt länge heller.

Lena
0

#6 Du kan skicka en bild till min Hotmail så kan jag pröva att lägga upp den åt dig. PMar dig adressen.

Alexej
0

Kan inte heller lägga in bilder på iFokus. Obestämd

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

Vilka webbläsare anväder ni? Internet Explorer går inte alls ihop med Nya iFokus ännu. Däremot fungerar det bra med Google Chrome och Firefox. Fick rådet att byta till någon av dessa och det gjorde susen.

Hawknestgrove
0

sen får bilderna inte vara för stora och de får inte heta något med å.ä.ö heller. och PDf kan man ju inte lägga in, hade tänkt att återigen lägga in den om allergi, men tji fick jag

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

#10 Det är en del barnsjukdomar med det nya som ännu inte är åtgärdade. Har dock inte märkt något strul när jag lägger in bilderna via chroome.

Alexej
0

Försöker igen;) Har FF.

Det funkar inte och jag tänker inte minska på alla bilder jag vill lägga in här. Det är det inte värd. Det gick utan problem innan så jag få väl vänta:((

Granadina
0

Min Esmeralda blir värre för varje dag Alla fläckar växer sâ jag betvivlar just nu att hon slickar sig. I sâ fall skulle hon ite göra annat Rynkar på näsan

Hawknestgrove
0

Granadina, då är det troligen foderallergi. MEn det är ju inte så lätt för dig att bemästra, för dina små skyddslingar går väl fritt ute? Om inte, så kör helt fiskfritt ett tag.

Josefa
0

Men är det inte ringorm?

Granadina
0

Jag har inte fâtt komma till vet ännu men betvivlar ringorm dâ huden är alldeles frisk under förutom de värre partierna som kom först.

Ja funderar pâ att försöka barfa alla men det är en kostnadsfrâga. Fisk ger jag inte men kan ju finnas som tillsats.

Hawknestgrove
0

ja, det är väl det som är problemet, att hålla fiskfritt. Vet ine vad du har för tillgång till för foder där nere, men de flesta vanliga foder innehåller ju fisk.

catfoot
0

Fick mmsbild från min dotter som visade hennes katt fått en stor hårlös fläck baom örat..Den var inte irriterad elle nått, bara helt hårlös..Hon har inte sett att Exotica kliar sig extra mycket..Vad tror ni??

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Granadina
0

#17 Man kan fâ tag i det flesta fodersorter av internationella märken. Jag använder ett billigt torrfoder och inte särskilt bra Rynkar på näsan, men det äter av det i alla fall. Har provat andra märken ssomde totalratat, detta är det populäraste. Även burkmat av samma märke ,men inte sâ mycket och sedan RC Intestinal till en misse med med foderintolerans(diarrè). Kollade innehâllsförteckningen men jag kunde inte se att det fanns fisk med.

#18 enstaka kala fläckar kan bero pâ svamp. Jag har nog bara sett hâravfall vid svamp och hormonella störningar och det har inte varit egna katter sâ min erfarenhet är mycket begränsad.

catfoot
0

Ja, slickdematrit kan det inte vara i detta fall, eftersom fläcken är på ett ställe hon inte når att slicka på…Har en katt själv som drabbades av slickdermatit för nått år sen, pga två skygga kattungar flyttade in hos oss..Men med lite uppmärksamhet å mycke kel, växte håret tillbaka…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Granadina
0

Esmeralda har fâtt tid till veterináren nu pâ torsdag. Jag hoppas vi kan fâ svar pâ vad detta beror pà dâ även om jag förstàtt att detta med pälslöshet kan vara en svâr nöt att knäcka.

Lena
0

#21 Försökte lägga in bilderna du skickade mig via email men fick inte heller någon ordning på det.

När jag tittar på bilderna tycker jag inte det verkar vara slickdermatit. Det brukar vara mera utbrett över en större hudyta. Däremot skulle det kunna vara Ringorm. Det är i så fall lätt för veterinären att diagnosticera.

Här är en bild på hur ringorm kan se ut (bilden är från ett drabbat marsvin).  Det kan dock ha lite varierat utseende. Just det här att det uppkommer i runda fläckar är typiskt. Huden brukar bli skorvig.

Granadina
0

Nej, dom är inte runda alls och breder ut sig utan hejd. Huden är helt fin och slät där hon inte komemr ât att slicka. Sâg dock en annan katt idag, lade märke til den dâ den var en kopia av en av mina hittemissar som dök upp i januari. Trodde det var hon nästan men nár jag tittade sâg jag att den hade en lika dan kal fläck pâ halsen som Esmerlada började.Kan ju absolit vara en tillfällighet men esmeralda var försvunnen under ett par veckor nyligen sâ man vet ju inte om hon dragit pâ sig nàgot.