Allergi och byta foder
Som jag har skrivit tidigare, verkar ju Kim vara allergisk.
Hur länge ska man vänta från det att man bytt foder, till man märker att han inte slickar sig så mycket? Han slickar av sig pälsen på benen.
Jag bytte till James Wellbeloved för 10 dagar sedan. Har ännu inte märkt någon skillnad. Måste nu köpa mer mat, men vet inte om jag ska fortsätta med J.W, eller byta till något annat.
Att han slickar av sig pälsen kan också bero på rastlöshet eller understimulering. Tycker det borde blivit en förbättring om han ätit nytt foder i 10 dagar.
Han hade redan kala fläckar när jag fick honom.
Man ska ge 8veckor av den låg allergena maten. Vad gäller slickninar på benen kan det även vara stressrealterat och sedan bli en fix idé också. Du borde efter 10 dagar ha märkt någon skillnad i slickningarna, frågan är om du ska testa z/d istället som veterinärerna har. Burkmaten är den med lägst allergener i. Och även att föredra förövrigt. Men det är inte många katter som är så förtjusta i just blötmaten. Så du får väl se vilket din misse föredrar.
När min Mimmi började visa tecken på irritation i pälsen och hennes beteendeskillnad så misstänkte jag direkt foderallergi och speciellt mot fisk o skaldjur.
Då testade jag först RC hypoallergenic men det blev inte någon märkbarskillnad. Köpte då Hill's d/d som är gjort på vilt och innehåller gröna ärtor. Då blev det skillnad och hennes irritation försvann och nu 8 månader senare kan jag också ge henne RC Hypoallergenic.
Kissarna vill ju också har blötmat ibland och då har det fungerat med RC Sensitive Control till Mimmi.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
En kompis till mig har en katt som har helt slickat av sig pälsen på bakbenen. Veterinären sa att slickandet kan även bero på värk i benen eller nånstans 'där bak'.
Min egen katt har 'eosinofilt granulom'. Hon fick röda kala fläckar i pälsen. Sjukdomen beror på allergi, med vad hon är allergisk för, vet vi ännu inte. Hon får en spruta antibioter och kortison ca en gång i månaden och pälsen ser fin ut nu. Men veterinären sa att jag måste helt sluta med att ge torrfoder åt henne! Så nu gäller det bara blötmat och kyckling- och nötkött och sej. - Jag brukade tidigare ge henne RC Hair&Skin! Ironiskt!
Procat, jag har också en kisse med samma sjukdom. OCh jag har kortisontabletter här hemma att ta till vid behov. det händer ju, att hon tjyväter av arnes mat när jag inte kollar. Så jag fick ju byta direkt till Först Hill´s K/D, sen eliminerade jag ALLT som kunde innehålla fisk, då återstod vilt. numera, så funkar det väldigt bra med Olivers lamm och anka torrfoder på henne och Bozita mjukmat de fiskfria sorterna och skratta inte nu, konsums billiga hundmat på burk, de stora med kött! de av konsums eget märke Xtra. poppis som nattamat åt alla om man mosar köttbullarna i såsen och blandar med lite mer vatten. Provade med kortisoninjektion förut, som skulle hålla i tre månader, men det höll bara i två månader och då blev det dyrt.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tack för råden,Hawknest! Det blir dyrt att åka till veterinär en gång i månaden! Speciellt när det är över 2 mil dit och jag har ingen bil utan en kompis kör mig alltid och jag måste förstås även betala åt henne för besväret… Jag måste nog fråga min veterinär vad allergitester skulle kosta! Hälsningar och en puss på nosen på din lilla katt med granulom från mig och min lilla Riffa!
de är dyra. Läs Helles tråd här inne för där får du många fina råd också. Så utgå ifrån att ALLA vanliga foder i livsmedlesdbutik(torrfoder) innehåller fisk. LUSläs och ring fabrikantens kundtjänst och ställe dem mot väggen. För kan du hålla allergin stången med bara ett rent och bra foder, såär det ju inte svårt. Betänk bara, att de flesta slaktdjur som kyckling och gris äter slaktfoder som innehåller fiskmjöl. det kan räcka. Så även vanligt värpfoder som slår ut på höns, som inte äter vegetabiliskt foder. Men om du tar de små råden som jag gav i mitt inlägg #6, så kommer du att fixa det! Förmodligen kommer du få recept på Prednisolon 5mgare. Kostar inte mycket med en burk med 100 tabletter, inte ens en hundring. den har du hemma på lut ifall du får skov. En 14dagars kur med en halv tablett varje dag sen är utslagen borta. det är den vägen jag löste det som var ekonomiskt genomförbar här.
Tack Hawknest!
Ja, det skulle bli betydligt billigare för mig om jag fick recept på kortisonpiller åt henne. Hoppas att jag får det på mitt nästa veterinärbesök (i slutet av denna månad)!
Problemet är att vi inte vet om det är fisk hon är allergisk mot. Veterinären menade att det kan vara tillsatsämnen i torrfoder eller t o m DAMMet som finns i allt torrfoder. Vet en hund som har genomgått allergitester och det kom fram att han är allergisk just mot damm så han fick också totalförbud att äta torrfoder. Jobbigt!
ja hade jag kunnat så hade jag lagt ut provsvaret här, MEn fokus är ju så uselt nu, så man kan ju inte lägga ut en enda bild
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#10 Nu har jag läst om eosinofilt granulom. Och det var det jag misstänkte, att det var lite mer i det din kisse led av en så att säga vanlig foderintolerans jag pratade om. Vilket är mer vanligt och lättare att "utreda" då medicinering är näst intill obefintlig. Endast kortison för att lindra klådan de första dagarna.
Medans jag sökte runt hittade jag denna text som kanske kan var till hjälp för er som har katter med just eosinofilt granulom. En kvinna har lyckats lösa så hennes kisse slipper medicineras hela livet då det är en atutoimun sjukdom.
Lång text dock men väldigt intressant och matnyttigt som kanske kan vara till någon hjälp..
"En av våra katter lider av nånting som heter eosinofilt granulom - det är en autoimmun sjukdom, tror det kan vara samma sak som Dandelia menade. En möjlig behandling av det är nämligen just kortison, men vi ville inte att vår katt skulle få kortison hela tiden, då det också innebär stora skador på kroppen och ett kort liv… så vi valde att leta efter andra möjligheter.
Just nu mår hon jättebra, har inga synliga hudproblem alls (innan hade hon en pälslös sträck på ena bakbenet och till och med underläppen var svullen en gång). Vi märkte ganska snabbt att hon är allergisk mot allt vad fisk heter (men hon verkar även vara allergisk mot en hel del annat), men roligt nog innebär det inte att hon är allergisk mot fiskolja (det innehåller nämligen inga proteiner), och det är ju jättebra, för fiskolja är en viktig del av behandlingen - eller egentligen är det omega 3-fettsyror som är det viktiga, men de finns ju i fiskolja. Jag läste om det på ett tyskt kattforum nånstans, och där nämndes även nattljusolja (som ska vara bra för huden), så nu får hon både fiskolja och nattljusolja lite då och då (dagligen om hon utvecklar eksem igen), och det funkar hur bra som helst. Hon brukar slicka det från fingret eller direkt från pillret, så hon tycker nog att det är gott. När eksemet var som värst smörjde vi ibland huden med nattljusolja (inte fiskolja, för det luktar… jo, fisk, helt enkelt), så kunde hon också slicka av det utan problem (är ju inte riktigt lika bra att de slickar när man använder kräm).
Förresten så tål hon bara en sorts mat, nämligen Mjau kalkon - däremot funkar det inte med Bozita kalkon, till exempel (andra sorter har vi inte ens prövat), det innehåller tydligen nånting som hon är allergisk mot (basrecepten är ju olika). Torrfoder får hon bara lite då och då som snacks eller godis, men även där finns det bara en sort som funkar: James Wellbeloved Turkey & Rice. Det fodret ska vara specialanpassat för katter med allergi och känslig mage, och vi är i alla fall nöjd.
Annars får båda katter lite rått kalkonkött då och då för att rensa tänderna. Kalkon verkar tyvärr vara det enda som lillkissen kan äta utan problem, hade ju varit billigare för oss om det hade varit kyckling…
Sammanfattningsvis skulle jag se till att din katt får så lite variation i maten som möjligt (vi tillsätter vitamindroppar för att förebygga brist), alltså bara en sorts mat som den verkar må bra av (det kan ta lite tid att hitta just den sortens mat). Jag skulle försöka undvika allting som innehåller fisk, spannmål, nötkött och mjölk. Försök även undvika konserveringsmedel och färgämnen. Ris brukar innebära mindre problem än vete och liknande. Kyckling kan vara okej, men i vårt fall funkade det som sagt inte.
Personligen skulle jag även undvika torrfoder, det har för många nackdelar och innehåller oftast en massa spannmål. Men om du tycker torrfoder är det bästa alternativet, så prova med James Wellbeloved, då slipper du i alla fall vete etc.
Och prova med fiskolja! Det hjälpte oss massor! "
det var ju toppenråd!
men kunde inte låta bli att fnissa lite åt inlägget efteråt…
OCh om man tänker lite, alla djur som INTe äter något animaliskt själva, funkar ju. Det är där vilt och lamm kommer in. Alla andra uppfödda slaktdjur får ju fiskprotein i sitt foder. Ok, bortsett från de kycklingar du köper som är uppfödda på majs.
Min ena katt är allergisk mot animaliska produkter.. Hon är alltså testad med resultat av djursjukhus..
Mat allergi är vanligt bland katt tror Jag..
Ja, kan det hjälpa någon så att katten slipper mediciner är det alltid bra.
Internet är guld! Men man behöver ju inte alltid lita på allt som står dock 
men just det här….
fniss…
Min ena katt är allergisk mot animaliska produkter.. Hon är alltså testad med resultat av djursjukhus..
Världens första vegetarainkatt???_
_
Det låter nästan så. Ibland kan det verkligen bli tokigt
ja man får väl skratta i allt elände…
Jag ska absolut prova med fiskolja och även med nattljusolja. Tack sagan! Vill inte heller att min katt ska hela tiden få kortison, det är ju farligt! Jag har precis köpt något som heter laxolja. Jag hoppas att det är det du menar….
#17 Lax innehåller Omega 3 så det bör nog vara det textförfattaren menar. Hoppas jag i alla fall.
Håller tummarna att det ska hjälpa din misse att slippa kortisonet.
Lycka till!
Kim har nu ätit James Wellbeloved i ca 4 veckor. Nu ser man skillnad! Pälsen har börjat växa ut på insidan av benen, så det var nog foderallergi.
Han älskar JW, pälsen är fin, han leker så mattor och leksaker yr, så jag tror han mår ganska bra
.
men vilken underbara tur!!!! OCh så skönt att kunna komma tillrätta med ett så pass svårt problem utan större ekonomiska uppoffringar! Jag menar, mat ska ju kisse ha ändå! OCh kan man uppnå detta genom att hålla sig till högkvalitativt foder, så är det ju helt underbart1 Grattis till er båda!!!!