Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1143 ggr
CarolineO
0

Skåne....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag har alltid tyckt om att/velat hjälpa djur, så när jag blev kontaktad av föreningen mypet tyckte jag att det var dags att ta tag i det hela…

Min tanke är att jag ska lägga visitkort m.m. lite överallt så att människor som inte längre kan ta hand om sina katter (eller även andra djur) kan kontakta mig, så hjälper jag till att hitta ett hem till dem, så de slipper avlivas… Men jag kan ju inte börja med det förrän det finns någon som kan tänka sig att ta hand om någon tillfälligt tills ett permanent hem hittats. Därför tänkte jag höra om här finns någon i Skåne eller i närheten av Kristianstad där jag bor som skulle vara intesserad?   Jag skulle gärna ha ett helt zoo där hemma, men jag har en liten argbigga!! Min kisse skrämmer livet ur alla andra, och den hon inte skrämmer livet av klöser hon det av istället (liten överdrift men dock inte så stor )

Ni når mig på      caroline@mypet.nu eller 0735-140549, så snälla hör av er så vi kan börja!!!    Såklart söker jag även de som kan ta hand om någon permanent, men det viktigaste är att få någon som kan ta någon stackare ett tag tills man hittat någon annan…

(bifogar en bild på min lilla häxkatt)

anebit
0

Vilket bra initiativ!   Hoppas att det går bra för dig…..

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

CarolineO
0

Hoppas jag också!! Ni kan även kontakta mig här på iFokus!! Så kom igen!!    Jag vill ju så mycket, men man klarar inte allt själv…

Alexej
0

Varför tar du inte kontakt med KKS-http://www.kks.nu/. De behöver säkert all hjälp! Lycka till.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

CarolineO
0

Jag vill inte hålla på med stora organisationer och skänka pengar m.m. eftersom man inte har riktig koll på vad det går till osv. Även om man kan lita på dem föredrar jag att hålla i något själv, då vet man att man har koll på vartenda öre och att de går till rätt saker och kan själv bestämma vad man ska prioritera, ha eget system i hur man har saker och ting. Jag fungerar bäst om jag själv organiserar något…   Men annars är det ett jättebra tips till alla som vill hjälpa men inte kommer på något sätt =0)

Alexej
0

Går först in på deras hemsida! Då ser du att de franförallt behöver stödhem, transporthjälp osv. Sedan blir allting mycket lättare i en gemenskap, utan att samarbeta kommer vi ingenstans.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

CarolineO
0

Precis därför letar jag efter personer som kan hjälpa till med detta!!    Som sagt har jag en liten argbigga här hemma så jag kan inte bli stödhem, tyvärr…

miranda1
0

modig insats Caroline! Räkna med att en massa kommer att "kräva" av dig att du tar hand om katten dom har tröttnat på…

Ett tips är att begära läkareintygg när det gäller allergi. Det finns en och annan som hittar på det när dom vill bli av med kissen.

Lycka till med arbetet!

/Miranda

CarolineO
0

Tack för tipset!! Jag tar gärna emot fler =0)

Lena
0

Det är bra och fint tänkt att hjälpa katter från avlivning. Tyvärr en allt för vanlig åtgärd människor tar till när de tröttnar på katterna.

Det finns dock vissa faror i om man går ut och talar om att man tar hand om katter eller andra djur. Man kan helt enkelt bli uttnyttjad av folk som gärna vill slippa ifrån sitt ansvar. Därför är det en svår balansgång.

Det allra bästa vore att vi fick folk att ta bättre ansvar för de djur de har, samt att tänka efter noga innan de skaffar en katt eller annat sällskapsdjur. Vårt problem är ju att det förutom alla katter som lever under avlivningshot pga bristande intresse även finns så oerhört många som går ute utan något hem alls. Jag hade önskat att vi inte hade den hemska situation vi har där ute. Om så inte hade varit kunde vi alla koncentrera oss helhjärtat på att omplacera katter istället.

Missförstå mig inte, jag tycker det är ett bra initiativ du har. Det gäller bara att hitta en form som gör att folk som kan ta ansvar själva inte lägger över det på dig och din förening allt för lättvindligt. Ett sätt vore att etablera ett samarbete med veterinklinkerna så att ni blir kontaktade när någon kommer för att avliva en fullt frisk katt. Så vet jag att vissa katthem jobbar.

Mvh Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

CarolineO
0

Såklart kommer jag inte bara ta en katt rakt av, det kommer såklart föranledas av samtal med de personerna som önskar lämna ifrån sig sina djur, man får känna av läget lite helt enkelt.    Jag kommer även att ta emot samtal om katter som går herrelösa.      Min tanke är att jag ska hjälpa alla de som behöver hjälp, eller i alla fall så många jag kan…. oavsett vad de har för problem.   

Saken är den att jag vill så mycket, men man får börja i liten skala och sen har jag ju en dröm om att kunna jobba med detta på heltid och kanske starta ett litet hem när man hittat hus osv. Men ju mer jag engagerar mig, desto mer tid tar det från mitt vanliga jobb och alltså min inkomst, därför måste jag ta det succestivt….

Tack för tipset med veterinären!! Ska jag helt klart göra =0)   Så snart jag hittat några som kan hjälpa till att ta hand om djuren, så man inte står där med en massa djur som behöver hjälp och ingen som kan hjälpa…

vanessa
0

Vad du är snäll som funderar på detta. Jag kommer dock med lite pekfingrar nu, inte för att jag inte uppskattar din tanke, för det gör jag.

Samarbete är A och O i det hela. Och det är därför vi bland annat samlas här. Sedan krävs det en massa tanke bakom det hela. Det finns flera sätt att hjälpa katter. Dels genom att bli kattambassadör och informera folk.

För om du gör som du tänker kommer du inom ett par dagar vara överbelamrad med folk som vill lämna ifrån sig katter och anmäler en massa hemlösa. Kan du inte ta emot dem så kommer du att bli hotad eller utskälld.

KKS som finns i Skåne är fullkomligt nedlusade av samtal dagligen. Andra hem över hela Sverige utsätts för det hela också, bland annat vi uppe i Stockholm. Alla som vi kan få som stödhem är välkomna under väldigt ordnade former. Stödhemskontrakt skrivs, alla katter vaccineras, undersöks, id-märks och säljs.

De flesta organisationer, minus Djurens Vänner i GBG och Borås, vårdar varenda slant. Inget slösas, och alla går med förlust för man kan inte tacka nej till de som behöver hjälpen. Att säga nej är som att dra ut en tand utan bedövning, men måste göras ändå.

Jag tycker att du ska bli volontär i en förening först, lära dig allt som går att lära sig och sedan sikta på att starta eget. För det krävs en massa erfarenhet. Allt från hur en karantän ska vara uppbyggd, journaler skrivas, kontrakt utformas, kontakter skapas, hemsida skapas, till hur bidrag fås och så vidare.

Hemsk som jag är, så ber jag dig tänka igenom detta en massa. För förutom de över 100 000 hemlösa katter som finns, och de tusentals som ska avlivas av olika anledningar så kommer du bli överröst av jobb som du inte själv kommer att kunna hantera. Så lär dig från de som hållt på med detta, ta det som är bra från det och sedan skapa något eget.

Gå gärna un under länkar här, och se alla katthem som finns, plussa sedan på dubbelt så många till, så har du en översyn på alla hem som finns i dagsläget. Titta gärna in på hemsidorna och få en bred bild av det hela. För det krävs så mycket kunskap.

Hoppas du inte tar illa upp av mina kommentarer, för jag säger det av omtanke. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Knyttet
0

Rosor till dig, Vanessa, (och er andra) som kunnigt, vänligt och klokt förmedlar dessa mycket goda råd!

Det är nog den största anledningen till att jag tycker detta forum är så BRA! Här finns plats för starka känslor (som t ex tråden om Billy) men dom tar liksom aldrig över helt utan erfarenhet och kunskap finns där alldeles runt hörnet.

vanessa
0

Tack Knyttet för rosorna. Hoppas bara att Caroline O inte tog illa upp av det jag skrev, för det är det sista jag vill.

Jag blir väldigt glad att du tycker om forumet, för det är verkligen en blandning av känslor, kunskap och erfarenhet. Så tack för både rosorna och berömmet. /Vanessa

CarolineO
0

Hej!
Jag tog inte illa upp, tycker det är bra att få råd om vad man ska tänka på =0)

vanessa
0

Tack, jag var lite nervös. För jag vill ge råd och informera, men inte döda visioner. /Vanessa..

CarolineO
0

Ingen fara =0)

Saken är den att eftersom min kise vägrar besök från andra har jag inte kunnat hjälpa tex KKS men en tjej jag känner har 4 katter och 2 hundar som hon tagit hand om (vet dock inte vilken förening det är) men henne har jag i alla fall hjälpt en hel del och jag har även hjälpt till med en del transporter och kört till djursjukhus för några som inte kunnat ta sig dit, så jag vet en del om hur det fungerar…            Egentligen har jag hållt på med detta ganska länge, men i mindre skala, alltså med släkt och vänner som kunnat hjälpa till, men nu börjar det bli fullt i dera hem, så därför tyckte jag det verkade som en bra ide att slänga ut frågan här =0)

Alexej
0

Problemet är bara, att katter finns det gott om, men inte så många stödhem eller nya permanenta hem. jag tror att de flesta kattvänner har redan mer katter hemma än planerat.

CarolineO
0

Jo tyvärr är det väl så, och jag skulle gärna starta ett katthem, men det kostar ju en slant… Så då tänkte jag att eftersom jag redan börjat i mindre skala, kan jag ju fortsätta nu och "utöka" eller vad man ska säga, och när man sparat ihop tillräckligt kan man komma igång med det…            Så jag börjar såhär och kanske det finns någon som vill ha katt som skulle klara det utmärkt, eller någon som har plats för en till…    Finns det någon här så finns det. Jag hoppas på det, annars finns det alltid en lösning. Jag har några som jag ruvar på.

Alexej
0

Låter bra!Glad