Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 2196 ggr
kattarina
0

OT Skriver fel

Jag har haft lite svårt att se i bland vad vissa skriver. Orden sätts ihop, En bokstav för mycke eller ibland att man inte kan läsa alls. Jag själv får

använda stavhjälpen ibland. Detta har kommit upp innan här inne. Jag skriver mitt inlägg men innan jag skickar iväg det så får man titta så man inte har missat nått.

Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

Josefa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Haha, fast den här gången har du allt glömt att använda den hjälpen!!Flört

Hawknestgrove
0

brådska och karpaltunnelsyndrom i båda händerna, är  det som gör det hos mig.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kattassen
0

Tycker det är jättebra att man tar hjälp av stavningskontroller och liknande för att få sitt budskap framfört så rätt och förståeligt som möjligt. Sånt minskar alltid missförstånd och irritationer.

Stavningshjälpen exempelvis i word är väl kanonbra hjälpmedel.Glad

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hawknestgrove
0

ja inte heter det nått i alla fall. Det heter på sin höjd nåt eller ännu hellre något. Sen heter det inte mycke heller. Det heter mycket. Om man nu ska till och anmärka på hur folk skriver. Sen trycker man inte Enter heller om man inte ska göra ett nytt stycke.

Blaser
0

Så pinsamt att se någon, som pikar någon som troligtvis har dyslexi. Nått  är en kompareringsform av nå. Nåt har med kravellbyggda träbåtar att göra, detta gör ju att nåt definitivt INTE har något med detta att göra. Frågan är om du begrep vad hon skrev lr om du bara gör Dig dum. Pinsamt är det i alla fall, frågan är om Du är vuxen. Måste ju bara säga att jag tycker att nått (anvädes ju i alla fall i talspråk) är mera lättförförstått för något än en båtbyggarterm.

Håller med om att i vissa fall kan det vara roligt med syftningsfel och så vidare (vågar ju inte använda förkortningar såsom ngt, då det verkar farligt att stava fel)  men att göra sig rolig över andras problem tyder på en allvarlig brist på respekt. Påtala det gärna men gör det på ett sådant sätt, att det inte kan anses stötande.

Är ny här men har en sambo som är medlem här sedan tidigare (och ja, vi har katter härifrån också), blev bara så otroligt irriterad över brist på förståelse för andra människor och deras problem, att jag kände att jag måste registrera mig för att svara på detta inlägg.

Jag är även man och därför troligtvis ganska underrepresenterad här.

Detta inlägg är skrivet helt utan stavningshjälp så om det är något fel med det så vänligen kontakta mig så ska jag försöka reda ut problemen på ett sätt som även mobbare kan förstå.

Josefa
0

Fast där har du faktiskt fel, för något i talform, alltså nåt, stavas faktiskt med ett t. Precit som i nåt, som betyder skarv eller fog. Det är en ihopdragning av ordet något. Medan nått, med 2 t, betyder tex hunnit eller räckt fram till.

Och anledningen till att TS fått de svar h*n fått, kanske beror på att h*n i inlägget ojar sig över folk som skriver fel, fast h*n själv inte skriver bättre.

Blaser
0

Om du har 1 konsonant efter mjuk vokal uttalas normalt vokalen som lång alltså nååt och med kort vokal om den mjuka vókalen följes 2 konsonanter, ungefär som kär (i betydelsen förälskad) eller kärr (i betydelsen sankmark) I detta fallet kan jag även påtala att kex skall uttalas med tj-ljud då k står framför en mjuk vokal, kebab är ett låneord och uttalas därför som k. För Er som undrar så är E I Y Ä Ö mjuka vokaler och A O U Å hårda.

Alltså i tallspråksskrift är något nått och inte nåt. Detta kan i och för sig vara lite dialektalt men jag har aldrig hört någon här i säga nåt. Möjligtvis säger vi nåd i de södra delarna men detta är ju ett helt annat ord det också.

"Ja ved ente nåd om de". Detta blir översatt "Jag vet inte något om detta"

kattarina
0

OJOJ ursäkta mina fel

Myse missar

Josefa
0

Fast det finns undantag från den regeln. Om du tex tänker på ordet man, som kan ha flera olika uttal och betydelser.

Ordet något i talform, alltså nåt, stavas med ett t just för att det är en hopdragning av ordet något, som bara stavas med ett t.

[eskils]
0

Det viktiga är väl att vi försöker göra oss förstådda utan att väcka irritation, genom att använda vedertagna ord och förkortningar. Jag tror att nåt är en äldre och mer vedertagen förkortning än lr, som används i #5.

kattassen
0

Liten koll i SAOL:

http://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx

Sök på någon så ser ni de alternativa böjningarna.

Nån/nåt är böjning/alternativ på någon/något

Nått/nådd är böjning på nå (i betydelsen räcka)

Nåt är också ett substantiv = ränna, fals, fog

Sådär lite från språkpolisenFlört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Josefa
0

Tack!!

Puma77
0

Men talspråksskrift är väl något annat, eller? jag menar hur många skriver inte dom men det stavas dem.

sen förstår jag inte varför man ska ta upp såna pettitesser, huvudsaken är att man förstår vad man skriver. Tycker det är viktigare hur man uttrycker sig inte hur man stavar.

Sen kan jag förstå att man ska försöka att göra det bästa i respekt för de synskadade men det är en annan sak.

//Pia

Josefa
0

Fast även talspråksskrift har en bestämd stavning. Och jag tycker att det är bättre att skriva dom, om man inte vet skillnaden på dem och de.

Misan
0

men dom är något man får i en domstol eller liknande

Josefa
0

Nja, om det är det "dom" man menar. Men det är mer rätt att skriva tex "Dom har rätt" än att skriva "Dem har rätt", eftersom det heter "De har rätt" i skrivspråk.

xray
0

Varför ska det anmärkas så mycket på vad Kattarina skriver? Hon försöker ju efter påhoppen förra gången. Visst fasen är det lätt att trilla ner i gamla vanor igen, och bli slarvig när man skriver, men måste vi verkligen anmärka på allt?!

Dyslexi är fruktansvärt svårt att leva, och det blir alldeles säkert inte lättare när folk anmärker hela tiden….

anebit
0

Hjälp till hemlösa katter är det viktigaste på denna sajt och inte någon stavningstävling.

Men om det är så att man vill ha hjälp med stavning så kan man instalera firefox för så här står det på deras sida.

"Firefox-tips

Sluta oroa dig över din stavning — Firefox inbyggda stavningskontroll ordnar den åt dig."

(Jag har nyss instalerat firefox eftersom det går så trögt med explorer och det verkar gå bättre nu, kom upp om script hella tiden)

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Puma77
0

Håller fullständigt med #17

//Pia

[eskils]
0

#17 Jag tycker kattarina har utvecklat sitt sätt att skriva väldigt mycket. Det är betydligt lättare att förstå hennes kommentarer nu än i höstas.  Glad

I den här tråden är det faktiskt hon själv som efterlyser mer språklig noggrannhet från oss alla.

De och dem är knepiga ord, eftersom de uttalas likadant. För den som så önskar är detta skillnaden mellan de och dem:

de används tillsammans med ett verb, alltså när de gör något, t ex de äter, de spinner, de sover, de är, de har.

dem används när någon annan gör något, t ex jag matar dem, han transporterar dem, vi gillar dem.

Det är väl bra om vi på forumet kan hjälpas åt med olika saker.

Josefa
0

Men nu är det faktiskt så att det var Kattarina som själv började denna tråden med att anmärka på andra som skriver fel. Jag själv tyckte mest hennes inlägg var lite kul, eftersom det fanns en del felskrivningar i det.  Sen har tråden knappast handlat om några påhopp på Kattarina, utan det har varit diskussioner om stavning.

Puma77
0

men vi vet inte hur Kattarina har det, hon har ju själv lite svårt med stavningen vilket hon erkänner men vi vet ju inte om hon har svårt för läsförståelsen eller ordblindhet så jag tolkar det mer att vi alla ska försöka  att vara mer uppmärksamma på hur vi skriver.

Hon själv erkänner ju att hon försöker i alla fall.

//Pia

xray
0

#22 är helt med dig. Om vi alla hade lika mycket förståelse för andra människor, som vi har för katter, så hade inte allting behövt bli en stor jäkla diskussion varenda gång.

Misan
0

men varför ska man särbehandla henne för? Hon tar upp det sedan handlar det inte ett dugg om henne resten av tråden, är det där felet ligger ??

#16, "dom" är enbart en talform för de och dem. skriver du dom är det en dom du får av en domare inget annat även om man idag försöker göra om svenska språket till talform istället för skrivform.

Puma77
0

Det är ingen särbehandling alls utan man kan ha förståelse att alla inte är ess i svenska precis. Det har inget med TS att göra utan alla kan ha en viss förståelse och tänka efter.

Det vill säga jag med för jag är fullt medveten om att jag kan slarva en hel del med stavningen och jag är definitivt inget ess i svenska.

//Pia

annebeate
0

Jag tror inte någon av oss här på forumet är perfekta och väl är det. Det hackas lätt på kattarina och det gillar jag inte alls. Så skärpning lite till mans.

Lena
0

Nu tror jag bestämt att vi hamnat lite ur fokus.

Får påminna alla om att det här är en sajt om hittekatter och inte Svensk Grammatik iFokus. Det finns med andra ord ingen anledning att vi ska nagelfara varandras inlägg utifrån hur rättstavade och perfekt gramatiska de är. Bättre att vi istället lägger koncentrationen på hur vi kan hjälpa nödställda katter, förbättra djurskyddet i landet och höja kattens status.

(Stavar själv som en kråka pga dyslexi)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Och jag vet mycket väl, att det var en kraftig pik till mig som tyvärr är rätt slarvig med att skriva  på datorn och har bråttom  plus då dels karpaltunnelsyndrom och en ulnarisnerv som ligger i kläm. Då fumlar man rätt så mycket. Enligt min åsikt så var denna tråd rätt onödig överhuvudtaget. Tänk om kritiken hade nåttFlört till en för mig mycket kär person, som är synskadad och på grund av detta kan skriva lite fel? Och precis som Josefa säger, det är lätt att se grandet i sin grannes öga, men inte timmerstocken i sitt eget.

kattarina
0

Kan ni gissa varför jag inte är inne på hittis lika mycke längre??

Myse missar

destiny
0

Du skrev i en annan tråd att du hade annat för dig och inte hade tid längre. Obestämd

kattarina
0

Det stämmer. Det finns andra orsaker till att jag valt att inte vara inne lika mycket.

Myse missar

Hawknestgrove
0

men snälla sluta tjafsa! Have pity upon me är inte klädsamt.

kattarina
0

Skrattande

Myse missar

Debattia
0

Det är inte våra dygder utan våra fel som gör oss till människor !!!

August Strindberg.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Lena
0

Som sagt nu tycker jag vi avrundar den här diskussionen med att konstatera att det inte är rättstavning som det hänger på i denna sajt. Däremot är det viktigt att var och en tar ansvar för hur man uttrycker sig. Otrevliga och elaka inlägg har inte här att göra. Men stavfelen tar vi inte någon skada av.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattarina
0

Japp och lycka till alla med dessa hemlösa katter.

Myse missar