Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 6946 ggr
xray
2011-03-02 23:14
0

Förlorade svansar!!!

Har upptäckt en väldigt konstig sak på min arbetsplats…. Där bor ett antal vilda katter där, och nu har några av dom tappat halva svansarna!!!! Det börjar med att dom tappar pälsen helt och hållet på halva svansen, sen trillar den kala delen av och lämnar ett sår som sakta läker ihop! Verkar inte som katterna har ont under tiden…. Eftersom vi är fler som sett det här så vet vi att det inte är som katterna skadar sig. Men…. Är det någon som kan förklara?

Som jag sa är katterna helt vilda, och markägaren tillåter inte att vi fångar in dom.

Pälsbollarna i Höganäs

Naquita
2011-03-02 23:18
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

låter som om svansen förfryser, dör och ramlar av…så hände med lilla Piggelinen, pälsen började försvinna..Hos veterinären konstaterades att svanstippen och lite av svansen var död(förfrusit) och halva svansen fick opereras bort. Hon hade inte ont, men ville gärna bita på den friska delen av svansen eftersom den döda delen irriterade henne eftersom hon inte kände den..

xray
2011-03-02 23:28
0

Ser exakt ut på det viset. Tack! Då vet jag iaf vad det är.

Nu måste jag bara fundera på vad vi ska göra med kissarna…..

Pälsbollarna i Höganäs

Roslyn
2011-03-07 11:00
0

Vi har en sådan katt i Torslandakolonin också. Vi funderar på att amputera den i samband med kastrering. Hur lång läkningstid kan det vara? Molly är den mest förvildade kissen där och blir svår att hålla inomhus mer än några dagar för konvalescens. Är det tvunget att amputeras. Den är hel bortsett från att det saknas päls på en del av svansen.

Vi får väl höra vad veterinär säger, men kanske någon här  har erfarenhet av svans som får sitta kvar trots skada.

Mvh Anette.