Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 4936 ggr
tessa
2011-01-04 01:05
0

monorchid?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Benny och Spenny är två av mina omhändertagna kattungar. Födda i månadsskiftet augusti/september 2010.

När vi besökte veterinären sist gång för vaccination, kände hon igenom båda killarna. Veterinären har följt oss från starten, med bl. a behandling av kattsnuva, vaccination mm. Spennys kulor är "på plats" medan hon bara kunde känna en på Benny.

Hon sa att den andra kanske "trillar ner" lite senare, men att det annars kommer att krävas ett större ingrepp vid kastration. Djursjukvårdaren tipsade om att vänta lite längre med Benny.

Samtidigt rekommenderar veterinären att kastrera innan grabbarna sätter igång med de könsdriftbetingade "hyssen". Ja, som vi människor upplever som mindre trevliga…

Det var 18 år sedan jag hade en liten kattkille, och ärligt talat känner jag mig osäker på att veta när det faktiskt är dags..? Charlie kattflicka blev ju rätt odräglig då hon blev könsmogen, - men samtidigt kan förändrade beteenden komma smygandes, när man dagligen lever tillsammans med katterna.

Känner mig lite nojig över att Bennys kastration troligtvis kommer att bli mer avancerat. Benny har ju sedan han var liten dragits med en rätt tuff kattsnuva, och har under hösten gått på ett par behandlingar mot detta. Han är den kattunge i kullen som varit mest påverkad av sin snuva, och detta har bl.a då satt sig på luftvägarna. Dock har behandlingen gjort honom bra, men jag känner att snuvan ligger där och lurar..

Så har ni erfarenhet av små kattgrabbar med bara en "kula", så skriv gärna och berätta om era erfarenheter.

Skrev "monorchid" som rubrik, rätta mig om jag har fel =)

Mvh hönsmamman Tessan

Josefa
2011-01-04 02:07
0

Nisse hos mig var kryptochid, alltså båda kulorna satt i buken. Han kastrerades för 2 veckor sedan. Fick ett stort ärr på magen, och fick äta antibiotika och smärtstillande i några dagar. Vet inte om alla kissar behöver göra det, men de fick tydligen rota rund en del innan de fick tag på kulorna, så han fick det för säkerhets skull. Men han har varit pigg hela tiden och återhämtat sig bra. Ärret var lite svullet några dagar, precis som det ibland blir på en hona som kastrerat.

tessa
2011-01-04 02:10
0

Aj då, låter tufft för lille Nisse. Men gott att han verkar ha tagit det hela bra och läkt fint! Det är ju det absolut viktigaste,

Kostade ingreppet mycket mer än en vanlig kastration?

Nu får det givetvis kosta vad det vill för Benny, han ska ju oavsett kastreras - men lite nyfiken.

Josefa
2011-01-04 02:17
0

För mig blev det inte dyrare, men jag fick lite grann ett specialerbjudande. Det brukar gå på ungefär det dubbla annars. Som en honkastration ungefär.

Alexej
2011-01-04 14:49
0

Jag har också en krytpochid här. Han föddes här så jag vet att han var okastrerad fast veten var tveksamt:)

Det är viktigt att katter ändå blir kastrerade för kroppen anser kulorna som främmande och kan bilda cancer av det. Ofta ligger kulorna i ljumskarna, på min fick han letar länge. En låg vid ryggraden och den andra bland alla organer. De såg ut som små svarta körsbär.

Jag fick betala som för en honkastrering.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

ChanelBM
2011-01-04 15:23
0

Var bor du?

Kanske nån härinne kan rekommedera nån av de duktigaste veterinärerna i ditt område så att du kan känna dig tryggare inför operationen?

tessa
2011-01-04 23:33
0

#4: Cancer, ajdå - detta visste jag faktiskt inte. Gäller detsamma för hund? Hundar kastreras ju inte alls i samma omfattning som katt, även om det tycks bli allt vanligare.

Att testiklarna hinner växa till sig och på så vis är lättare att hitta i kroppen, är väl den största anledningen till att man kanske ska vänta - men samtidigt så är det ju lämpligt att göra det "i tid".

#5: Jag bor i Vänersborg. Har med kattfamiljen besökt Trollhättans djurklinik ett flertal gånger och varit väldigt nöjd med personalen där. Samma personal som jobbar på Uddevallas smådjursklinik: www.bosmab.se

Kliniken sägs vara väldigt duktiga på just kastrationer, att då göra små ingrepp som läker bra - så kan jag bara hålla mina nerver i schack, så tror jag att de kommer att göra ett utomordentligt jobb =)

Alexej
2011-01-04 23:48
0

Tror att det finns fler krytochider bland hundar än bland katter. Men ser till att du inte behöver betala mer än för en honkastrering.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

tessa
2011-01-04 23:56
0

Har för mig att veterinären sist gång sa att en sådan här kastrering kostar ungefär som för en honkastration. Låter väl rätt rimligt.

ChanelBM
2011-01-05 10:09
0

Då kan du säkert tryggt lita på din veterinär. Annars kan jag rekommendera Glimåker på Kattkliniken här i GBG, e ju inte så långt bort. Han är grymt bra, tar bara emot katter, gör titthålskirurgi o är inte dyr alls! Finns på nätet på kattkliniken.se

tessa
2011-03-03 00:10
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan uppdatera denna tråd med att Benny och Spenny blev kastrerade och öronmärkta förra veckan.

Benny hade nu "en och en halv kula". Den ena var på plats medan den andre befann sig något på villovägar - dessutom var den väldigt liten.

Jag skämtar ibland om att Benny är ett "måndagsexemplar" - Stackarn fick en blödning och grabbarna fick därför stanna på kliniken hela dagen. Benny blev ordinerad metacam, Ronaxan och Chloromycetin. De sistnämnda mot hans kattsnuvebesvär. Det är ännu inte fastställt huruvida det är kattsnuva eller inte, men han svarar fint på medicinen. Dagen efter åkte vi på återkoll, veterinären konstaterade att det såg ok ut, men allt annat än vackert. Nu repar sig Benny fint, men ev. blir det en återkoll till - "better safe than sorry". Han är olycklig över sin krage, men jag tar av den så ofta jag kan ha koll på honom.

Så min oro inför kastreringen var inte obefogad, men kliniken är kanon och jag tror och hoppas att Benny snart kommer att må prima.

Till råga på allt så är även hans örontatuering något svag, jämfört med brorsans. Typiskt… men vi avvaktar under läkning, annars får det bli ett ytterligare besök på kliniken.

Tur att mina små änglar är så snälla och fogliga - tappra små soldater =)

Simson
2011-03-03 00:16
0

De är ju så fina de små! Ja trattarna är inte roliga! Men behövliga! Fast på det örat lyssnar de ju inte de små liven! Flört

Nu hoppas vi på en lyckosam fortsättning! Puss på nosarna!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Simson
2011-03-03 00:17
0

Atos gillade sin tratt när han hade sin sist. Han insåg att om han satte tratten över mattallriken så fick han ha ALL mat själv! Skrattande

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

tessa
2011-03-03 00:30
0

Tack Simson! Kyss

haha Atos låter som en riktigt smart kille… Benny har nog inte "alla bestick i lådan" - har fått tvätta tratten TVÅ gånger, efter att han dykt (?) ner i toalådan, lite väl djupt… Förstår inte hur han lyckas, blä =)