Hittekatter i Italien
Ni som läste mitt inlägg "Isaak i Italien" vet att jag numera bor i norra Italien och att det på en bakgård där jag bor finns en liten kattkoloni tråkigt nog under uppväxt. Nu har hösten nått även hit, och till min förtvivlan har två av honorna fått kullar.
Den hona som är mamma till min numera intagna Isaak, har fått en liiiten ny plutt (nu ca5veckor) som inte ser ut att vara i så bra skick. Loppor, mask, svullen mage, skakig etc. Det är en gubbe som äger denna katt har jag fått veta, men han har visst slängt ut mamma och bebis och jag vet inte om de får va inne någonting alls längre. Jag gav den lilla maskmedel härom dagen, och bestämde mig för att gå och ta hem den lilla och sätta på toaletten. Jag gick och köpte allt som behövs men nu är "liten" borta sedan två dagar. Hoppas den mår ok.
Den andra honan har tre små på ca 8 veckor gamla. De verkar friska, men gud om jag inte gör något kommer de ju att bli skyggisar som mor sin, och kolonnin kommer att växa sig bortom all kontroll. Att folk inte kastrerar!!! Nu kommer de ca 1,5 meter ifrån mig när jag ger mat…Jag ska mata dem var kväll och hoppas på att kunna få tag i dem om några dagar då de vant sig vid mig.
Jag har ingen möjlighet att ha dem ihop m mina egna 3 katter som regerar här hemma. Virus-smittor och skit vill man ju slipa. Men jag tänkte i min desperation, att om jag snikrar upp en dörr i valvet mellan hall och kök kan jag ha bebis-kammare i hallen! Hoppas bara jag lyckas med detta projekt i helgen innan det blir för kallt. Då kan jag behandla de som behövs, och sen kan jag kastrera och vaccinera dem allihop och bli en fattig men lycklig människa. Och söka hem åt dem såklart.
Undrar om man skulle göra ett plakat på Italienska och sätta upp på gatan, om att folk borde kastrera sina katter. Hmmm
Vilken underbar företagsamhet!!! finns det ingen här inne, som vet lite om kontakter med djurskydd i Italien som du kanske kunde få hjälp av?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
och bli en fattig men lycklig människa….
Kollade din sida om det står nånting var du bor i Italien men du är ju Sophia_doos
. Jag har ofta funderat vart du tog vägen. Du var ju med i en hitta-hem avsnitt men sedan var du inte mer aktiv här på sajten.
Men då kan du ju hittekatter:)
Jag skulle iaf försöker hitta andra som också är aktiv med hemlösa katter. Om du skriver var du bor nu kan jag kolla på tyska sajter vart det finns kattföreningar i din närhet.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hej svej Alexej. Jag visst e det jag! 
Detdär avsnittet har jag inte ens vågat titta på haha. Och nu är det väl för sent, finns ingenstans att få tag på. Jag tog en liten paus eftersom jag hade platsbrist och så fullt upp med plugg etc. Men jag visste att jag skulle ta upp det igen när jag hade möjlighet.
Jag bor i Trento långt uppe i norr. Min pojkvän håller på att kolla runt till mig efter föreningar jag kan ta hjälp av. Vi har hittat en i Umbria nära där han bor, lite långt bort men det måste finnas fler! Om inte annat får jag väl ta med dem när jag åker och hälsar på honom nästa gång.

----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Wow, tack! Mailade just dem.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Enligt italienisk lagstiftning ska förvildade katter kastreras och återplaceras i kolonien, samt att det tydligen är staten som subventionerar. Är inte insatt i detaljerna, kopierar från Göteborgs Katthjällps Litteraturstudie om TNR:
In Italy, the promulgation in 1991 of national Law No. 281 on the management of pets and on the control of stray dogs and feral cats has introduced the no-kill policy for both species.
The crucial points of Law No. 281 (1991) concerning the management of feral cats are:
1. Feral cats have the right to live free; they are protected and cannot be moved from their colony.
2. Feral cats have to be surgically neutered by the local Veterinary Public Services (VPS) and reintroduced in their colony.
3. Cat care-takers become an institutionalised figure. Colony care-takers are gathered in associations; they can have the official assignment of the management of a cat colony if the local VPS and the office for the animal welfare agree. Management modalities are defined at the local level.
[Certified translation of law no 281 at www.comune.firenze.it/servizi_pubblici/animali/law281.htm,
accessed 30 September 2003.]
Värd att kolla upp kanske :)

Toppen #7, tack. Jag ska kolla upp detta. Men jag antar att det är något som inte uppföljs. Man kan ju hoppas att det finns fungerande system att få stöd av.

Hej igen, nu har det hänt en del.
Jag försökte få hjälp och kontaktade folk som jobbade i samband med katthemmet i Trento. Han kollade upp vad jag kunde få för stöd….men tyvärr kom han fram till att kommunen jag bor i (SanMichele) är för liten för att det ska finnas någon budjet att ta av till hittekatter. Jag har accepterat detta och får göra vad jag kan själv.
Vad som är förskräckligt är dock att det plötsligt dök upp en liten kisse-bebis på ca 6v i kylan helt hungrig. Jag gav den mat i tre dagar, men sen hittade jag den i en trälåda en kväll, helt övertäckt med en hösäck och den låg fullkomligt orörlig och kved. Jag förstod att gubben som bor där hade slängt ut den när han såg att den va sjuk, och sen velat dölja henne när slutet va nära. Jag bar hem den lilla i en handduk och lade på toaletten. Gav den vatten med spruta i nacken eftersom den inte ville/hade kraften att dricka.
På morgonen hittade jag den lilla död….vi begravde henne på jobb mellan vindruvsraderna, ett vackert ställe. *RIP lilla tjej*
Kattfamiljen jag matat har jag gjort en frigolit bolåda till med stor kudde i och satt på ett säkert ställe skyddat från väder och människor. De flyttade in där härom dagen och var kväll har vi träff med kattmat och prat.
Igårkväll såg jag dock att en av de små va sjuk, och svag…. Jag tänker INTE begrava en liten till! Så jag tog hem den och nu bor den på min toalett. Den kräks en del, jag vaknade mitt i natten och insåg att jag hade antibiotika mot dåliga kattmagar, som jag gav den och jag köpte maskmedel på morgonen för det kommer ut maskar med kräkset.
Den vill inte äta, men vatten kan jag få i den.
*Hoppas hoppas att den klarar sig!*
Så hemskt! Man vill bara gråta över allt elände…

Usch!
Fy skäms på gubben! 
Tänk att katterna ska va så utsatta i alla länder!
Vad har dom gjort för ont för att usättas för detta öde?

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Stor heder och många styrkekramar till dig för att du bryr dig om dessa små liv! 
Jag säger däremot som ovanstående att jag blir förbannad på gubben som bara försökte skyla över ett stackars liv som höll på att slockna
Det var riktigt fult.
Hoppas du får igång den lille nye hyresgästen nu så han slutar kräkas och piggar på sig istället.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Tack ska ni ha, ja jag skulle vilja ge gubben en känga! Om jag kunde språket bättre skulle jag skälla ut honom! Han har två honor som får ungar titt som tätt och ofta slänger han bara ut dem. Katterna bor ute, men kan gå in i förråden där genom fönsterna om de vill. Men stackars kattungarna e ju för små att ta sig in där och få skydd. Och ofta är de sjuka.
Ngn med tips på vad jag kan ge den lilla om hon fortsätter vägra äta? Majsvälling kanske, men det innehåller nog inte så mkt näring för den. Rått ägg?
du har inte möjlight att ge honorna ppiller? jag vet att det är lite fel, men det är ju bättre än att de gå och får ungar i ett?
Kul att höra av dig igen Alwyn! Spännande att få kontakt med Italien. :)
Italien har kommit betydligt längre med TNR än vad vi gjort i Sverige. Men samtidigt är Italien ett ganska splittrat land som på intet sätt är homogent. Det som fungerar toppenbra i en provins kanske inte alls fungerar i en annan.
Har själv mest erfarenhet av Venedig och där har det hänt enormt mycket sedan 70 talet. Då myllrade det av hemlösa katter överallt i gränderna. Idag får man nästan leta efter katter och de man ser sköts som kungligheter. Sist åren jag varit där såg jag även några TNR-projekt med katthus där katterna fick mat och vatten.
Den lilla kattungen skulle behöva komma till veterinären om den kräks och inget äter. Jag tror inte du klarar honom annars. De torkar ut så himla snabbt. Sedan kan den behöva behandling för sina kräkningar.
Att ge P-piller till honkatten som #14 föreslår är en god idé i det här läget. På sikt kan du sedan försöka arbeta för att få den kastrerad. Många italienare är djurvänner. Försök att komma i kontakt med andra så att ni kan hjälpas åt. Ideellt frivilligt arbete är mera vanligt och ganska utbrett i Italien.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tack Lena. Jag kan meddela att kattungen mår toppen nu, och är vaccinerad, pigg och helfrisk. Vi tog även blodprov och han har varken FIV eller FeLv. Han bor med oss tills vi hittar ett nytt hem.
Jag ska be min kille övertala gubben att kastrera honorna. :o)
underbart att höra sånt… och försök ge flickorna ppiller åtminstone. bättre än att de får kull på kull.
Hej, jag har en liknade situation. Bor i Spanien och tar hand om totalt 15 katter. En hona hade en "ägare", men hon valde att flytta hit själv. Hon har varit sjuk i Mycoplasma felis men har behandlats och kasterarats. En annan hona blev skjuten när hon hade ungar pâ 2 veckor. Tur i oturen för med hjälp av ungarna kunde jag fânga henne och rädda livet pà henne. Lyckas ni inte fâ stopp pâ förökningen ser det dystert ut. Jag har lyckats kastrera de flesta honorna, de var 4 men en försvann och sedan hann 2 fâ kullar sâ totalt har talar vi om 6 honor. Jag har fâtt hjälp ekonomiskt av generösa personer till kastrering och vaccinering dâ det inte finns hjälp alls egenligen att fâ frân kommun eller djurhem. Har dessutom toppen veterinären som lâter mig betala pâ avbetalning. Har 2 honor kvar som ska kastreras men de föddes hemma hos mig och är tama sâ det ska nog lösa sig.
Jag har bott här i vârt hus ett âr och har fâtt begrava 7 katter under den tiden. Av nâgon anledning ahr flera valt att lägga sig att dö hemma hos mig. Kattungar som varit sjuka, vuxna sjuka samt 2 som blev förgiftade. Skjutna finns det 2 eller 3. Honan jag skrev om innan, en hane som är 3-bent samt en hane som klarat rätt bra men gick flera mânader med blödande sâr. Kan ha varit en hundattack ocksâ. Han är möjlig att komma nära sâ jag matade och höll ett öga pà honom. Nu är han âterställd. Skjutande verkar ha upphört. Fick tips om vem det var och pratade med denne person(en granne), sa inte att jag visste att det var han men sa att jag hade en katt som blivit skjuten och att det kostat mig MASSOR att ta henne till veterinären och att jag talat med polisen dâ de sköt i tätbebyggt omrâde precis där min man passerade.
Ja ja, var inte meningen att skriva om mig i din râd, men om du vill ha kontakt dâ "vi sitter lite i samma bât" sâ fâr du gärna skriva till mig.
Lycka till!!

Hej Granadina, tack för din berättelse. Tycker det är en bra idé att hålla kontakten, bra jobbat med katterna! 
Hur gâr det i Italien?

Det går bra just nu tack! Tyvärr finns bara en av fem kattungar kvar i liv, och det är den jag tog hem till mig i #9, och hjälpte bli frisk. Eller rättar sagt två av sex kattungar om man ska räkna med Isaak som jag tog in i slutet av sommarn.
Mamma katt samt mormor katt finns kvar, samt alla de andra vuxna där. Jag matar dem ibland, men de har ett källar-rum som någon snäll själ ställer upp fönstret till där det finns en ved-spis i brand. Där kan de oftast få värme, och kanske tom mat. Det gör mig så varm i kroppen!
#20 Hur ser situationen ut där du bor G?
Jag har det ganska kämpigt. Det är ju 16 katter det handlar om. Det har kommit en ny för en mânad sedan och sâ har jag en med ganska dâlig hälsa som precis legat pâ sjukhus. Hennes prognos är fortfarande reserverad. Jag fick ju en kul här i sommras. 3 av 7 överlevde, mamman hade ju kattsnuva när de föddes och smittan fans nog här sâ de drabbades. Förlossningen var komplicerad ocksâ sâ flera var svaga frân start och dukade under en efter en. De 3 överlevande är kvar. Nu kastrerade och vaccinerade 

Låter kämpigt, bra att du jobbar på iaf. För varje individ man hjälper är det värt den smärtan man får på köpet. Man får verkligen lära sig att inte låta det svåra ta över en, för då kan man ju inte hjälpa någon tillslut. Bra jobbat!

Fanken åxå! Nu har jag just hittat hem åt lillkissen…..men då ser jag att hans mamma har gått och blivit dräktig igen! 
Vaf…..n ska man göra nu då? Jag skulle kunna ta in henne men då utsätter jag mina kissar för stress och smittorisk igen. Och hamnar i krisläge då jag flyttar här ifrån om ca 3 månader, och vart ska hon ta vägen då med alla små?! Suck
Oj dâ, katten hade ett hem va? Eller hemlös? Vart ska ni flytta? Vet inte vad jag ska säga
har inga râd att ge tyvärr.

Nej dehär katterna har inget hem. De bor på en bakgård där jag bor. Den nu dräktiga honan fick en kull på tre i somras/höstas och bara en överlevde, det va den jag tog in som nu hittat hem. Honan borde tas in och kastreras, men jag har ingenstans att placera henne efteråt 
Ok, jag hade för mig att nâgon tillhörde grannen och att du därför inte kunde kastrera.
Jag har ju kasterat alla honor här och planerar att ta hanarna med. Även om jag inte skulle kunna ta hand om dem i framtiden (de vildfödd som man inte kan hantera)sâ känns det bättre att veta att de bara kommer att ha sig själva att bekymmra sig för och inte allt annat som följer som fertil katt, speciellt hona dâ. Är hon lângt gângen i dräktigheten? Har hon mage är det väl försent att ta bort fostren
man kan kastrera ända fram till och med7.e veckan.
i det här fallet så får man bortse från de etiska tankarna. För står hon där igen med små och blir gravid en gång till? och en gång till?

Jag vet vilka två som har "ägare"…gubbjäkel är vad han är! 
Ursäkta utbrottet….
Honan är rund om magen nu. Jag skulle gissa vecka 6.
Denna hona har ingen ägare, hon var skygg när jag flyttade hit i somras, men nu är hon van vid mig och låter mig klappa. Hon litar på mig. Jag följde hennes kattungars uppväxt i höstas och hon tom bad mig om hjälp då den lilla var sjuk. Fantastiskt!
Hon visste att ungen bodde hos mig, för i julas följde hon och mormor-katt mig hem och satt utanför fönstret då jag öppnade och satte upp kattungen. De tittade på varandra en lång stund, sen gick de tillbaka. Man kunde riktigt se att de talade med varandra!
Jag funderar på att be min kompis att ta hand om henne ifall jag kastrerar nu. Så kan vi sätta tillbaka henne efter två veckor eller nåt.
ja, gör så. annars så blir det lika illa igen…..
Kan du kastrera skulle jag aldrig tveka. Det är det bästa du kan göra för henne efter omständigheterna. Här i Spanien är en del veterinärer väldigt restrektiva, jag vet inte varför. Jag fick en kull som ingen ville ta bort, dâ var hon i vecka 4 kattan när de sade att det var för sent. Jag har nyss kastrerat en hundtik trots att jag visste vem ägaren var. Hon hade haft valpar tidigare som hade fâtt självdö i parvo sâ nej, nöden har ingen lag om man kan hjälpa. Men det är nâgot bara du kan bestämma om du har möjligheten att hjälpa eller ej.