Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattberättelser
Läst 587 ggr
kemikal
0

Uppdatering Grizzly

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I december plockade jag in en katt härifrån området. Fick via denna sajt reda på att han blivit matad ganska länge men inte hade något hem såvitt denna person visste. Jag har inte heller hört av någon, och då det nu gått tre månader är han bortplockad ur polisens register över upphittade katter.

Jag hade ju tre katter sedan tidigare, och tänkte egentligen inte behålla honom, men han är kvar här än. Alternativet att mina föräldrar skulle ta hand om honom är inte aktuellt sedan min pappa sa nej. Det har gått lite sisådär med de andra, emellanåt friktionsfritt, emellanåt har det varit slagsmål. Lilla Pluto fick ett infekterat bitsår, men det gick över snabbt sedan han fått det rengjort och en kur antibiotika. Själv är jag fortfarande lite ärrad efter att ha gått emellan.

Nu är i alla fall Grizzly kastrerad och det har blivit lite lugnare, även om det fortfarande blir lite spänd stämning ibland. Lillan, vår lilla polis, är tyvärr lite elak och sopar gärna till Grizzly utan anledning, men det brukar inte bli mer bråk mellan dem. Kisse är den som är lite rädd för Grizzly, men vi får se hur det tar sig nu.

Grizzly har annars funkat väldigt bra inne, inget skvättande innan kastreringen, hur gosig som helst mot oss, han försöker inte bryta sig ut eller så. Han verkar trivas. Tanken är dock att han ska få pröva gå ut, för jag tror ändå att han kan behöva lite mer stimulans.

Hoppas ni orkade läsa allt :) Lägger in ett par bilder också.

kemikal
0

Lite nyvaken…

Lena
0

Grizzly är en underbar kisse tycker jag. Det kommer säkert att gå mycket bättre nu sedan han blivit kastrerad. Det tar dock några veckor innan hormonerna går ur kroppen efter sedan kastreringen är gjord. Jag antar att Lillan är den katt som har högst rang och som vill påminna Grizzly om att hålla sig på sin plats. I och med att han inte var kastrerad tidigare försökte han antagligen att utmana de andra katterna. Det där brukar sedan sitta i ett tag.

Jättebra gjort av dig att du tog hand om Grizzly.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
0

Men vilken fin misse!! O så gott att att han nu är kastrerad o bor hos dej…så får vi hoppas att alla stridsyxor läggs ned så småningom efter att hormonerna gått ur kroppen..men efter vad jag förstår av dina rader är inte striderna alltför allvarliga..

Sidentass

kemikal
0

#2 Det tycker jag med, han charmade mig från början, och det har inte förändrats även om det varit lite struligt också. :) Jag hoppas på att det fortsätter åt rätt håll så alla kommer överens så småningom, och även Kisse kan känna sig avslappnad. Lillan är mycket riktigt den som ser till ordningen här hemma, även om hon ibland går till överdrift, det är fascinerande att se samspelet också. Vi har kunnat se vissa faktorer som sätter i gång Grizzly, han har t.ex tagit sovrummet som sin plats, i början ville han inte låta Kisse komma in igen när Kisse varit ute, och minsta flyktsignal från de andra. Men han har lugnat sig lite på alla punkter, och det har i sin tur gjort de andra mindre nervösa – den onda spiralen har blivit en god.

#3 Tack! Som sagt hoppas vi också på det. Har ju haft honom åtskild från de andra om vi inte varit hemma, för att vi vill kunna bryta upp om det blivit slagsmål, även Lillan är ju den som går emellan. För det mesta har det bara varit lite päls som gått åt, förutom Plutos bitsår då. Ja, och så har jag missbedömt situationen och blivit biten, men det är något jag får skylla mig själv för. Det som har varit mest oroande är att Kisse är ganska ängslig av sig, och det funkade ju inte bra med Grizzlys dominanta fasoner, men jag tycker han verkar lite mer självsäker nu.

Lena
0

Som sagt det kommer nog bara att bli bättre och bättre nu allt eftersom tiden går.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kemikal
0

Jag kommer givetvis berätta hur det går i fortsättningen också :)

Anna77
0

Vad fin han är!

kemikal
0

#7 Tack!

Lena
0

#6 Ser fram meot framtida rapporter! :)

//Lena

Alexej
0

Vilken häftig bild den första, skrattade. Vilken vilding! Lycka till med honom…Skrattande

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

kemikal
0

#10 Hehe, ja :) Jag fick bara bilder på honom med tungan ute den gången…

Lena
0

#11 En stor charmör som du fått där! :) Man ser riktigt hur bra han mår.

//Lena

kemikal
0

O ja, han kan minsann när han vill :) Han småpratar när man kommer gående, och han älskar att bli kliad på magen. Inga problem med att klippa klorna eller sånt, men om han tröttnar så går han bara in och lägger sig en stund under sängen. Och så dricker han helst direkt ur kranen i köket. Han verkar väldigt nöjd med det mesta om jag får säga det själv :)