Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 7251 ggr
kosta
0

Vaccinera katt

Om man vaccinerar en katt första gången vid 7 mån ålder , när ska den ha andra spruta då ?

Hawknestgrove
0

tre-fyra veckor senare

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Isira
0

Snor tråden lite Tungan ute.

Jag har hört lite olika, den veterinären jag gick till med mina flickor hävdade att bara en spruta behövdes. Men alla andra säger två? Nån som vet vad som är rätt.

Vill tillägga att hon är en väldigt duktig veterinär och jag har varit jätte nöjd med henne.

Jourhemmet
0

Alltid två som grundvaccination.

wendel83
0

det är många veterinärer som säger olika.Min säger att de ska ha två.Framförallt små och katter som kommer utifrån som kanske inte har så bra immunförsvar.

Isira
0

Okej, så kanske var för de var innekatter runt året då som hon ansåg att en räckte. Hon sa att det räckte när de inte va små kattungar längre, men andra har sagt annat till mig sen så blev tveksam :P

Jourhemmet
0

Har alltid vaccinerat alla stora som små med två sprutor.

Issa
0

Vi vaccinerar också alla med två sprutor = grundvacc.

kosta
0

2

Jag har också hört att 1 ska räcka , när de inte längre är kattungar , därför jag undrar.

Vill ju inte dra iväg med den rädda om det kan undvikas

Isira
0

Ja, mina fick bara en och det har ju gått bra. De har varit ute lite också då dem får hänga med till min far ibland, då brukar dem få gå och nosa lite ute en stund. Kanske bara tur, vem vet.

Mari
0

Jag har också hört dessa skilda svar.

Har det något att göra med att om man vaccinerar bara en gång så är katten vaccinerad mot kattpest men inte kattsnuvan då man måste ta två sprutor för att den ska "sätta sig"?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Naquita
0

min vet säger att lite äldre katter redan varit utsatt för så mycket och utvecklat ett eget immunförsvar att oftast en spruta räcker och så sedan en nästa år.

wendel83
0

Min sa att för kattpest räcker en men just kattsnuva bör man ta två spec katter med dåligt immunförsvar.

lillmymlan
0

Vår vet vaccinerar de små 2 gånger och de stora 1 gång, sedan ska det ju uppdateras 1 gång per år.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Mari
0

Kan detta med att vaccinera olika många gånger bero på vad för sorts vaccin som används?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Josefa
0

Men om en katt redan varit utsatt för kattsnuvevirus, så ska det räcka med bara en vaccinering, eftersom de då redan har antikroppar mot kattsnuva i blodet. Medan de katter som inte varit utsatta för viruset innan, behöver det två gånger.

Isira
0

Det hade varit intressant att höra olika veterinärer diskutera detta :P vad de stöttar sig på i de olika åsikterna.

Roslyn
0

Hmm Kosta blir du klokare av svarenGlad

Mvh Anette

kosta
0

17  Klokare blev jag inte , verkar finnas flera svar på denna frågan .

Men funderar på hur de gör med TNR katter , fångar de in katten några veckor efter första vac sputan o åker iväg till vet igen då ?

Hawknestgrove
0

ja, det är just det. TNRkatter…..Obestämd nu har vi sagt till de som adopterat våra fyra Strömstadskissar, att de ska ovillkorligen vaccinera en gång till innan den 28:e. Men det är snälla kissar…..

Isira
0

Detta  hittade jag på katthjalpen.nu :sida:

Kattpestvaccin (snuvkomponent ingår i vaccin) till strikt innevistande katt ges som påfyllning endast vartannat år. Det är endast katter som går ut och in som behöver fylla på sin vaccin, varje år. Om din katt är vuxen när den får sin första vaccination, har den fullgott skydd efter första vaccinationen. Hör med din veterinär som bör vara uppdaterad i ämnet. Du kan även läsa om det på SVA:s hemsida www.sva.se

Hawknestgrove
0

ja de vi hr är vaccinerade med Tricat.vet

kosta
0

Vaccination

När det gäller vaccinering är det framförallt kattpest som man vill skydda katterna mot. Genom att vaccinera med levande vaccin räcker det hos vuxna katter med ett enda vaccin till att uppnå ett fullgott och långvarig skydd (4-6 år) eller, enligt ett flertal amerikanska undersökningar, livslångt skydd mot kattpest. Statens Veterinärmedicinska Anstalten (SVA) uppger att en vuxen katt bara behövs vaccineras en gång (istället för 2 gånger med tre veckors mellanrum) mot kattpest vid användning av levande vaccin och rekommenderar vaccinering mot kattpest med 3 års intervall. 1

Vaccin mot kattsnuva skyddar inte mot själva infektionen och även vaccinerade katter kan få symtom. Herpesvirus är den största orsaken till kattsnuva och är vida spritt bland kattpopulationen. De flesta infekterade djur blir latenta bärare av herpesvirus.  Kattsnuva är ingen dödlig sjukdom hos friska vuxna individer. Däremot kan kattungar och äldre individer få mer allvarliga symtom av kattsnuva. I USA har man valt att rekommendera revaccination vart tredje år för att minska antalet vaccinationer under kattens livstid. Även om TNR katter kanske bara får en vaccinering mot kattsnuva ger det i alla fall viss skydd under en begränsad tid.

* Hittade detta på Gbg katthjälp , jag tolkar det som att 1 vac ger fullgott skydd , så att jag kan vac nästa gång när kissarna blivit tryggare ,tolkar jag det rätt ?

Jourhemmet
0

Men ts katt är fortfarande kattunge så den ska ju iaf ha två sprutor.

kosta
0

Hanen var ju fullt könsmogen , troligtvis honan också , 7 mån är en uppskattad ålder

När räknas en katt till vuxen ?

Hawknestgrove
0

ja könsmogen och vuxen är ju olika saker. Jag skulle inte klassa en katt som vuxen förrän den är två år. Vad säger ni andra?