Vattenflaskor vid transport behövs!!!
Har precis talat med Mison på grund av eventuell transport av kissar. hon har ett jätteproblem. När hon kör kissar, så får hohn så fruktansvärt dåligt samvete för att hon sitter där och smaskar och dricker. hon vågar inte öppna burarna av säkerhetsskäl, vilket jag förstår. Men….. Då blir de små helt utan vatten….Vattenflaskor såna som man har till gnagare är jättedyra. Ca 70 kr st. Så om Mison ska köra kissar, skulle ni kunna inhandla en vattenflaska per bur? i sin förtvivlan har hon lagt in våt bomull, men det är ju inte trevligt….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Vattenflaskor finns här för 20kr. Det är billigt här på landet.
Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar
Såna som man sätter på gnagarburar? med kula som de slickar på? Hur som helst, när Transporten blir av, så snälla, dedikera en flaska per transportbur. För Mison har helt enkelt inte råd att kosta på det med.
Ni som vill hjälpa med vattenflaskor PMA Mison
Jag har kaniner så jag vet vilka vattenflasker du menar. Hur många ska hon ha? Ska iväg på måndag och inhandla kaninmat så jag kan ta det samtidigt.
Myse missar
Det finns liten.mellan.stor vattenflaska. Vilken storlek?
Myse missar
Men Kattarina om dom är så billiga där du bor, kan det vara läge att vi övriga samlar in pengar på ditt konto för ändamålet. Någon som har en bättre ide.
ja nummer ett är ju att det blir kattfrakt. Sen är det väl troligen bäst med mellanstorlek, för att fylla på såna flaskor är ju inte svårt.Men som sagt, håll kontakt med Mison om detta eller de som ska frakta katterna.
så dyra som 70kr behöver de verkligen inte vara. tyvärr läcker de mycket när man har dem i bilen, så det lär bli alldeles blött i buren.
Ok, finns det någon annan tänkbar lösning då för kissarna? Mison är jätteledsen och orolig för att de ska sitta så länge utan vatten….

Hur många timmars resa är det för katterna? De klarar sig ganska länge utan vatten. De små matskålarna man hänger på buren kan man ju också hälla lite vatten i, men båda varianterna läcker/skvimpar ut vid färd. Ett annat alternativ är att stanna en kort stund, erbjuda vatten och sen hälla ut det mesta igen om de inte dricker, så att det inte blir så vått i buren.
ja, det är många timmar…… i det längsta. det kan du ju fråga debattia om, 12 timmar räcker inte….
och Mison vägrar hårdnackat att öppna burarna. Vilket jag också hade vägrat. stängd bur är stängd bur. Ingen rymning.

Man kanske inte behöver ha flaskorna hängande hela tiden utan att man stannar och rastar samt hänger på flaskorna en stund i burarna medan man själv tar en 5-minutare.
Tror också att det kan bli lite slafsigt att ha dem under tiden bilen skumpar.
Synd att jag dumpat mina två flaskor jag hade till hamstern för länge sedan.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Bra ide!!!! För kära Mison röker inte i bilen, utan stannar för rökpaus!!!så alla ideer ni har elelr om ni vill skänka flaksor, PMa Mison!! Elelr dem som ska skicka katter.
Jag har många gånger haft kaniner i burar och haft dessa flaskor men att dom skulle läcka mycket det gör dom inte. Sen tror jag att den lilla flaskan räcker till katterna.
Myse missar
Den lilla flaskan räcker. Sen har man en pet flaska med extra vatten med sig så fyller man bara på om det tar slut. Man behöver inte ha flaskan sittandes i buren under färd utan tar bort den när man åker.
Vart ska dessa flasker skickas?
Myse missar
I en termos kan man ha vattnet i för att hålla det kallt. Men jag satt och läste ang dessa vatten flaskor till kanin. Katten har svårt att
dricka ur dom men dom kan lära sig det. Kanske bättre med en sådan vanlig kattskål som följer med.
Myse missar
Men shit, 70 spänn för en vattenflaska ?!?! Är det guldplättering och Harrods-logga på dem då eller ? ;)
Det finns ju sådana där små som rymmer ca 1 dl för ca 20 kr på både djuraffären och de flesta matbutikerna.
Det är förresten många på utställning som använder sig av dessa flaskor med kula i pipen. Behändigt då den inte blötar ner katt eller bur och tar heller ingen plats.
Ja har pmat monsi men nu behövs det inga vattenflaskor till katterna.
Myse missar

Här köper jag vattenflaskor till mina råttor, länk
Hade köpt mellanstorleken till katterna. Transporten från England/Tyskland tog mindre än en vecka när jag beställde. Visst läcker flaskor lite grann, men absolut inte så pass att jag tror katten skulle påverkas av det.
Kattarina, vilken affär i Varberg säljer flaskor så billigt? Ska ändå dit snart så då kunde jag ju passa på att köpa några till mina djur…
Det är MISON som behöver hjälp med vattenförsörjning under transport. inte Monsi
Jag får dom så billigt när jag köper pellets till mina kaniner. Sen är det en tjej som jag köper dom av. Så därför får jag dom så billigt
Myse missar
Då kan du hålla kontakt med MISON ifall hon ska köra fler katter….Hon blir själaglad om någon vill hjälpa henne med såna flaskor
Självklart kan jag göra det. Så det är för jag köper så mycket till mina kaniner det är därför jag får dom så billigt.
Myse missar

Ok Kattarina men då kanske du kan köpa ett par och ge till Mison?
Jag rekommenderar inte att man använder använda vattenflaskor då det fastnar smuts inne i pipen som är i princip omöjligt att få bort. Jag kastar mina en gång i halvåret just för att det blir en bakterieansamling.
Camillhe, om man kokar dem? går inte det?
Jo man kan koka flaskorna i mellan åt. Jag byter själv flaskor var 4 månad ungefär till kaninerna.
Myse missar

Nej, det som sitter fast inne i röret mellan kulorna försvinner inte pga kokning, dessutom så blir de lite buckliga av kokning (iallafall classic som jag använder) så jag har slutat med det. Man kan sitta med tops och försöka rengöra, det tar tid och tålamod och man vet inte säkert om man fått ut allt. Jag brukar dra igenom vatten och grovsalt i mina 1 gång i månaden, men jag får ändå kasta dom efter ett halvår.
Ok, men om du diskar dem i diskmaskin, då blir de väl bra? OCh jag tänker egentligen bara på själva rören… För flaskorna i sig är ju inte så svåra att rengöra. MEn som sagt, här är det ju bara fråga om att ha under transport. Man kan ju även göra rent i Klorin elelr Dettol…
Det finns ju även skvimpfria skålar till hundar. Är säkert inte allt för små. Går sen att fylla på vid behov om man har en kanna med längre pip.
Dock rätt dyrt, men kanske går det att få mängdrabatt?
Fast dessa flaskor ska väl inte användas dagligen? Tycker väl då att de borde hålla längre än de som används dagligen av tex kaniner.
ja, och det är ju bara aktuellt OM Mison ska frakta mera katter.