Hem till Lovis?
Då Lovis, en skygg kattmamma inte har någonstans att ta vägen, förutom att återvända till den gård som hon troligtvis levt på hela sitt liv - undrar jag om någon med bra förutsättningar, har möjlighet att ta hand om Lovis?
Hon är kastrerad, okänd ålder. Trivs inte att vara "instängd", utan måste ha möjlighet att vara mycket ute och få röra sig fritt, i en trygg miljö. Lovis är skygg för människor och rädd för hundar. Hon kan säkert bli mer tam om man ägnar henne väldigt mycket tid och omtanke, men måste ha sin frihet för att må bra.
Lovis finns i Vänersborg, västra götaland och det är akut!
Mvh Tessan
putt för vackra lovis!!!!!1
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Vi håller tummar och tassar här.

Hur har det gått för Lovis? Hur ser hennes situation ut/var befinner hon sig just nu?
Som jag förstått det ska Lovis tillbaks dit hon kommer ifrån.
Var det inte så att grannen som äger gården har en farstu och en veranda där Lovis skulle kunna få mat och värme när det blir för kallt ute?
#6: Det stämmer.

Önskar så att Lovis får ett riktigt hem.
Hon kan säkert tycka om att bara vara inne, det finns så många bevis på det, med katter som är födda ute och aldrig tidigare varit inomhus. Flera katter från hamnen i Malmö som är mellan 3-7 år har verkligen visat, att ut vill dom inte gå.
Det blir kanske svårare att få ett hem om utevistelse är ett måste.
Gullimat, du har alldeles rätt. Det finns en övertro på att katter som tidigare vistats ute vill återvända ut. Jag har under årens lopp sett så många exempel på att så inte är fallet. Dim-dim ( f d Mimmi) från hamnen i Malmö är ett strålande exempel på detta. Hon älskar sitt nuvarande liv, det är så tydliigt. Jag har i den andra tråden skrivit min uppfattning ang. Lovis och jag vidhåller denna.

#9 Tack för du delar min uppfattning, bevis finns på så många misar

Men hon är ju sanslöst fin…puttar upp tråden för henne, att hon kan få ett hem/stödhem där man har tiden att hjälpa henne med att finna tryggheten..
Jag har aldrig sagt att jag inte tror att Lovis skulle trivas med en mer "ombonad" tillvaro - men uppenbarligen är det betydligt fler som har åsikter kring min lösning för henne, än som faktiskt kan erbjuda henne ett bra hem. Utevistelse är definitivt ett krav, att neka Lovis detta vore verkligen att göra henne en björntjänst - det är trots allt ute i det "fria", som hon både är van vid och trivs med. Har tydligt känt hennes längtan "ut", under hennes tid hos mig.
Jag känner väldigt starkt för Lovis och önskar henne det bästa, men när jag nu inte har det lämpliga hem som hon i sådana fall skulle behöva för att trivas, så är min bästa och enda lösning att återlämna henne till gården. Dessutom hör Lovis som sagt till gården och gårdens ägare, så det är en aspekt att ta hänsyn till.

Gårdens ägare har inte precis vårdat varken henne eller hennes ungar väl, med tanke på hur dom såg ut, och har du inte pratat med honom sen ungarna togs in, så vet man inte om han vill ha henne tillbaka, det är också nu sträng vinter, och många katter dör av kylan.
Hoppas någon härinne kan erbjuda henne ett hem eller någon av dom som skall ha kattungarna
Jag tvivlar inte en sekund på att du verkligen vill Lovis bästa. Jag tycker emellertid att du binder dig för mycket på tanken att hon måste vara ute. Många utekatter kan självfallet i början känna lockelsen av att vilja ut men det försvinner väldigt ofta efter en tid. Dessutom bor du kanske förhållandevis smått i sommarstugan som kan göra att hon känner sig begränsad och därför längtar ut. Jag måste säga att det du beskrev om den gamle mannen, hästgården m m gjorde i vart fall mig riktigt bedrövad. Du litade inte ens på att mannen, som tydligen inte hade koll på sina katter, skulle se till att Lovis fick mat varje dag och kattfientliga människor bodde intill. Dessutom snö och köld. Detta gör att jag tycker verkligen synd om Lovis.
#13; kattungarna flyttades till mannens hus av Lovis först när de var något större, och han började då mata hela familjen. Han har katter för att de jagar möss och dyl, och han har ingen koll på att katter behöver vaccineras och kastreras. Skulle påstå att han är av "den gamla stammen", som många bönder som ser katter som en naturligt inslag men inte som några direkta husdjur. Om ni förstår mig rätt..
Nog tror jag på att mannen sköter matningen - i synnerhet då jag tänker ha kontakt med honom, och dessutom ge honom kattmat. Jag kan dock inte svara på hur han gör i dagsläget, om han nu har någon katt kvar på gården. Men han stödmatade ju kattfamiljen redan innan jag överhuvudtaget kom i kontakt med honom. De kattfientliga grannarna kan säkert hållas i schack, om de får informationen om Lovis. De har redan en något ansträngd relation med mannen pga en annan sak, så de lär nog hålla en låg profil i övrigt - dessutom är det "rännande" kattungar som de främst har väldigt tråkig syn på.
#14: Jag har också tänkt på att vår lilla stuga innebär stora begränsningar för Lovis, men faktum kvarstår att det är väldigt svårt att finna ett hem med de förutsättningar som Lovis behöver för att må bra. För jag kvarstår vid åsikten att om man bara kan hjälpa henne med vintern, så mår hon trots allt väldigt bra på gården. Har stora marker att röra sig på men utgår ändå från gården, där mannen kan stödmata och hålla ett öga på henne - och meddela mig, om det skulle vara något.
Men nu handlar egentligen tråden om det som står i huvudinlägget. Vill man veta mer specifikt om miljön eller Lovis förutsättningar på den gård som jag känner så väl till, så pm:a mig gärna =)
vad jag förstår så har dock inte tessa tänkt dumpa av lovis på gården och trampa gasen i botten därifrån, utan ordna ett ordentligt isolerat och varmt krypin, tillgång till och tillsyn ifrån henne själv och även mannen som väl hade en gammaldags syn på katter innan tessa kom dit men han verkar ju trivas med tessas besök och kan kanske tänka sig att titta till katterna oftare nu när han blivit informerad om katternas behov. han har ju såpass hjärta för katterna att han lät tessa ta dem med för att ordna hem åt dem från början. några fler ungar ska lovis som tur är inte heller ha och de ungar som såg dåliga ut var inte födda på mannens gård och såg dåliga ut redan innan hon flyttade dem tillbaka till hans gård. livet där är ju det lovis känner till och får hon ett rejält ombonat ställe och mat så tror jag att hon kommer känna sig lättad över att komma tillbaka till gården.

Om han vill ha sin katt tillbaka varför har ingen kontakt varit under denna perioden
Tror inte hon kommer att känna sig lättad, det är nu sträng vinter och inte optimalt att släppa ut en katt till detta, som varit inne så länge. Fortfarande dör katter ute i denna kylan.
Önskar någon ta hand om henne i ett riktigt hem
Med den hjälp som jag vill ge Lovis, tror jag inte att hon riskerar sitt liv på gården, eller far illa. Självklart vore annan lösning bättre, men ingen, varken jag eller någon annan tycks ju kunna erbjuda någon sådan. Det är skillnad på vad som är lämpligt och vad som är optimalt.
Vilken kontakt jag och mannen har, vet jag inte riktigt om andra har med att göra - mer än vad jag redan har berättat. Han påverkas positivt av min insats med katterna och är en godhjärtad person. Han har troligtvis aldrig lärt sig hur man sköter om en katt, men han har som jag förstått det alltid haft katt/katter på gården.
Men fortfarande handlar ju tråden om att jag efterfrågar ett gott hem till Lovis. Dyker ett sådant upp, får jag ju givetvis prata med mannen på gården.
Möjligheten att hitta ett hem till Lovis begränsas starkt av TS krav på att Lovis måste ha möjlighet att vara ute mycket. Där tror jag tyvärr att det finns ett feltänk som kan bli olyckligt för Lovis.
Varför är det fel med utekatter? Mina är utekatter och trivs med det. Om omgivningen är bra för en katt är det väl det bästa man kan ge en katt? Mina skulle tycka det vore tråkigt att vara inlåst hela dagen. Nu kan de ströva fritt ute hur de vill och jag tror ett bättre liv kan ingen katt ha.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Kan nämna som lite ot att vi i dagarna blev uppringda av en permanentboende vid sommarstugan, som har en svart katt strykandes utanför sitt hus. Troligtvis väldigt frusen och hungrig. Grannen kollade runt med omkringboende om någon saknade en katt - naturligtvis inte… denna katt har vi skymtat då och då sedan i somras, men själv har jag trott att den tillhört någon. - Uppenbarligen inte. De skulle ringa kattföreningen och höra sig för, men jag tvivlar på att de kan ta emot katten..
Så här har vi en katt som verkligen behöver tas om hand. Denna katt har jag inga synpunkter på när det gäller utevistelse, då jag inte alls känner den..
Ja i det här faller har Tessa väldigt rätt. Om nu lilla lovis tillhör gården, tyvärr, så skulle det vara så, att hon inte kommer tillbaka och ägaren promt vill ha katt, vad tror ni händer då? Just det, ny okastrerad katt….. Nu får vi hoppas, att han nöjer sig med sin lilla lovis.JAg vet inte om det är flera som tänker i de banorna…..
Puttar för finaste Lovis…
Om någon är intresserad och verkligen har mycket tid och energi att ägna denna skygga men trevliga katt, så kan vi givetvis prata om dina förutsättningar till att ge Lovis ett gott hem - med eller utan utevistelse. Utesluter definitivt inte något, som jag inte vet något om.
Om ett gott hem dyker upp, pratar jag självklart med mannen på gården. Han har så vitt jag vet en katt kvar.
Annars återvänder Lovis inom kort till gården, som jag tidigare har berättat. Vill bara ge alla som har ett gott hem att erbjuda, en chans till denna underbara katt =)
Putt för söta Lovis!!!!!

putt för Lowis-missen!!
Puttar för fenomenala Lovis
Ett sista putt för underbara Lovis - ingen som har möjlighet att öppna sitt hem och hjärta för denna fantastiska katt?
men lilla Lovis!!! ingen som har plats för denna kisse?????
Nu till helgen flyttar älskade Lovis tillbaka till gården. Situationen är inte hållbar och jag har heller ingen annan lösning. Ingen har visat intresse. Jag vill inte annonsera på vanligt vis, pga flera orsaker. Därför har jag vänt mig hit eftersom många känner till kattfamiljens historik, efter ett par trådar - och det finns kunnigt och erfaret kattfolk här inne.
Mitt hjärta gråter men jag tror ärligt att det måste vara en speciell djurvän som skulle vara en lösning för Lovis, och denna person vet jag inte alls hur jag skulle finna.
Det enda eventuella alternativ jag har är att försöka få henne till den fina gården där jag har mina hästar, men där finns redan en katt, troligtvis hona. Supersocial och go mot människor, men vet inte alls hur det skulle fungera med Lovis. Om det skulle fungera hade det varit kanon. Då hade jag haft full uppsikt över henne och jag med övriga i stallet hade kunnat mata och ha koll på henne. Men tänk om Lovis skulle välja att försvinna - hennes gamla gård ligger knappt 2 km från denna gård, men det är en farlig väg dit med trafik och tåg.
Så nu måste jag nog ändå släppa henne tillbaka. Med "matleveranser" framöver och kontinuerlig kontakt med gårdens ägare.
Min finaste, finaste Lovis, älskar denna unika katt. Hennes son Spenny är så otroligt lik henne, och att få dela tillvaron med honom gör mig otroligt tacksam gentemot Lovis. Men ger också en sorg över att inte kunna erbjuda Lovis något bättre.
jag skulle inte placera henne till den andra gården. Risken är mycket stor att hon återvänder till den första gården.
Förstår att du känner dig ledsen och tveksamt men tänk om hon blir jätteglad att vara tillbaka?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag hoppas att det blir bra för Lovis. Lilla vackra mammakatt. Håller tummarna.
Synd att ingen har erbjudit denna söööta misse ett hem så fin hon va
Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar
Finaste Lovis 
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
så Lovis fick aldrig något nytt hem?
Lovis har återvänt till gården. Jättetrist, men ska göra vad jag kan för henne "på plats" så att säga.
Återkommer med uppdatering, min älskade häst fick somna in idag 
Ok, så himla sorgligt

Sorgligt med din häst,
sorgligt för Lovis nu när det är så kallt
Det är ruskigt sorgligt, men skrutten var sjuk och dålig så nu slipper han ha ont =(
Här har nu snön nästan försvunnit och det är betydligt mildare än vad det varit tidigare i vinter, så det är i alla fall positivt. Lovis fick med sin frigolitlåda och en massa mat. Troligtvis finns det mycket att jaga också, kring den stora ladugården.
Återkommer.
Stackars Lovis. 
Undrar så hur det går för lilla mamma Lovis? Hoppas så att allt gått bra.
Mvh Anette