Hittekatter iFokus

Hittekatter

Läst 10814 ggr
Debattia
0

"Hämtad"Bod bortskänkes

Då jag har fått ändrade förhållanden och flyttat  skänker jag bort en bod som jag har haft till hjälp för hemlösa katter.

Utsidan består av svart plåt. Den  är 8 m lång,2.5 bred. Finns hyllor på väggarna som katter kan klättra och ligga på. Ny matta är inlagd i boden, finns ett långt avlångt rum och ett litet rum till. Finns  även öppning för uteburen.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Hawknestgrove
0

putt detta är ett supertillfälle? det var ju i denna bod som Tajge satt…. Den måste flyttas med kranbil…. men den är ju jättebra>!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

gulliver
0

Klistrar in mitt inlägg från tråden "Akut Trelleborg" här:

Det var en rejäl och fin bod Debattia! Skrattande Och du är fantastisk som skänker bort den. Ingår uterastgården? Är den isolerad? Hur värms den upp? Hur gör man med el, vatten mm?

Skulle kanske ha plats för den men måste väl ansöka om bygglov eller liknande då 15 kvm är max för vad man får "smälla upp" utan tillstånd (?). Din bod är på 20 kvm.

!!!MEN DET ABSOLUT VIKTIGASTE FÖR MIN DEL ÄR ATT JAG MÅSTE FÅ DAGLIG HJÄLP ATT SKÖTA OM DE KATTER SOM I SÅ FALL SKULLE BO I BODEN!!!

Sedan vet jag inte om jag skulle få tillstånd att ha så många katter. Har hört att en annan Lst godkänt att ha 15 katter i en bod som är 15 kvm minus nätslussen. Jag väntar på inspektion från Lst för min ansökan om §16 tillstånd.

Hawknestgrove
0

och bor du inom tättbebyggt område? Sen behöver man väl inte maxa antalet katter det är väl bara bra att den är rymlig? alternativet är ju att du kapar av den. Den som har jordbruksfastighet behöver ju inget tillstånd för ekonomibyggnader…OCh märk väl, det behöver inte vara där man bor….eller ens äger. räcker med arrende. Min sambo byggde ju sig ett bautagarage där vi bodde förut. Då ÄGDe han inte någon jordbruksfastighet, men ARRENDERADE. Således fick han bygga ekonomibyggnad. På tomten där vi bodde trots att det var två mil till den arrenderade gården

Debattia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag satte in kort på boden men det bara försvann. Försöker på nytt nu. Jag har haft ett löst element som stod på golvet,jag satte galler för det så katterna inte skulle kunna välta det.Då behöver man inget bygglov. Jag hade inget för den.

Det är kontakter och ledningar indragna  och jag hade en sladd från huset till värmen,lyset och radion,dammsugare,ja,det elektriska. Den är varmbonad. Uteburen tillhör ju boden ,den måste bara plockas bort.

Boden är ju till för hjälp till hemlösa katter och jag hoppas den kan fortsätta i samma anda. Här syns boden litegrand mellan loppisgrejerna.

Debattia

Debattia
0

Vatten tog jag från huset. Här sitter en kattfröken i det lilla rummet. Jag satte kompostgaller i dörren så  dom kunde se ut.

Debattia

Debattia
0

Här sitter kissar inne i boden.

Debattia

Debattia
0

Här syns en bit av hyllorna som jag satt efter väggarna.

Debattia

lillmymlan
0

Vilken fin bod!

*drömmer*

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Debattia
0

Jag har satt en gallerdörr som öppnas inåt ,andra dörren öppnas utåt.

Debattia

Debattia
0

En till bild innifrån boden. Det var inte länge sedan jag la ny korkmatta i den.

Debattia

Debattia
0

Här är uteburen. Tror det blir för bred last om man inte delar på det.

Debattia

gulliver
0

Nä inte jordbruksfastighet tyvärr. Vanligt villaområde. Men ca hälften av tomten omgärdas av ett ca 1.80 m högt plank, resten är häck men funderingar finns på att ha plank runt hela.

Måste man inte ha bygglov för 20 kvm?

Nä inte behöver man maxa antalet men har man redan 27 ungkatter/vuxna och åtta kattungar inne i boningshuset så …

Men om man upplåter plats på tomten till "någon annan" så kan ju inte däri befintliga katter räknas in i mitt §16 tillstånd?

Då återstår "bara" lyftkran och lastbil för att ev få hit boden (bor bara ca 4 mil från Hbg). Har absolut inga kontakter på det området. Någon som har?

Och jag kommer som sagt inte att kunna sköta om katter i någon bod.

Har heller inte pratat med sambon. Finns risk att han säger nej.

Hawknestgrove
0

men gud så snyggt allting var!!!!!

Debattia
0

En bild till. jag tyckte den här boden var trevligare än den jag har skaffat häruppe.Hoppas verkligen den ska hjälpa fler hemlösa katter ….

Debattia

Hawknestgrove
0

ja putt för denna lyxbostad. den är verkligen fin!!! OCh även om frakten är dyr inim skåne, så är den ju värd det!

Debattia
0

Det behövs inget bygglov för en bod om inte den är omgjord till bostad, och har man då ingen eluppvärmning o.s.v. så behövs det inte ,vad jag vet…

Debattia

gulliver
0

Någon som har några synpunkter på mitt inlägg #12?

[eskils]
0

Jättefin kattbod!! Tänk att kunna erbjuda frusna och hotade katter en fristad där… Och bra om den stannar i Skåne, där det finns så stort behov.

Nog kan väl Daisys reskassa bistå med transportkostnad? Jag skjuter gärna till en liten slant i så fall.

Hawknestgrove
0

ja det är ju inte fel!!!!!!och kanske, kanske finns det någon som har kännningar med snälla kranbilsförare? Vad jag förstår, så är det bråttom. lite grann…. mitten av februari va?

Debattia
0

Boden ska helst vara borta inom en 14-dagars period. Det var en förening som ville ha den så jag har väntat på dom,men dom hör ju inte av sig mera.

Debattia

Hawknestgrove
0

har du annonserat ut den på BOrtskänkes.se?

Debattia
0

Menar du på blocket ? Jag har ingen fast telefon..

Debattia

Hawknestgrove
0

nej jag menar på www.bortskankes.se kostar inget att annonsera där.

wendel83
0

Om inte någon svarar så hör med tassebo i Helsingborg.Hade själv gärna tagit den på en sido plätt till huset, men tror att den plätten är för liten tyvärr.

Debattia
0

Okey ! Jag kan sätta in den på bortskänkes men jag ger helst bort den till någon som vill hjälpa hemlösa katter …

Debattia

Hawknestgrove
0

har du hört med KKS? Skånekatten? Rädda katten? vad har vi för mera ställen… hjälp mig fundera nu….

Debattia
0

Jag tror det var Rädda katten? Katarina! Var det inte den föreningen som du hjälpte till i?

Debattia

Hawknestgrove
0

Rädda Katten är väl Malou77 här inne? Sen hur är det med hornbachs katter? Har de nån mark att ställa nåt på?

Gullimat
0

Katthjälpen, Kattjouren

[eskils]
0

Namn

Tel

Djurhemmet Tassebo

Pilhultsvägen 13,
250 13 Helsingborg

042-21 41 46

Djurens Vänner

Malmö

040-126000

Föreningen Katthjälpen

Malmös enda katthem! Även jourhemsverksamhet.
Ni kan hjälpa oss hjälpa genom medlemsskap, fadderskap, en gåva eller
som jourhem.

070-0365765

Kattkommando Syd Skåne

Landskrona

073-83 11 897

Malmö Djurens Vänners djurhem

Friisgatan 11A 214 21 Malmö
Postgiro: 431985 -1

Tel: 040-12 60 00
Fax: 040-30 62 72

Sätabackens katthem

Kristianstad
Sätabackens katthem arbetar ideelt med att hjälpa hemlösa och hårt drabbade katter. Alla inkomster går oavkortat till nästa katts vård!

Och Kattjouren i Malmö

0708-803500

[eskils]
0

I Halland:

Namn

Tel

Slöinge katthem

Telefontider: Måndag - Fredag 10:00 - 12:00 samt 16:00 - 19:00 Lördag - Söndag 9:00 - 15:00
Furugatan 6 310 50 Slöinge

0738-105110 eller 0738-105310

Kattfotens katthem

Halmstad
Tele tid må-fre 17-19

Maj 0701-558008
Lotta 0739074001

tessa
0

Åh tänk om en sådan bod funnits nämre, så hade man kunnat ha den vid sommarstugan med stor, enskild tomt och skapat ett litet katthem för katter som inte får plats eller är för "vilda" för det lokala katthemmet. *drömmer*

En jättefin bod! Hoppas att den kommer väl till användning till många behövande katter framöver…

Debattia
0

Puttar upp tråden. Har satt in det på fler trådar.Tack för adresserna !

Jag vill inte skänka till de föreningarna som avlivar katter för att dom är skygga.

Debattia

[eskils]
0

Var inte Naquita i Blekinge också intresserad av boden till sitt nya katthem? #79 i Trelleborgstråden. Och så gulliver.

Debattia
0

Ja,får se om någon av dem vill eller kan ha den.

Det var någon av dem som först skulle ha hjälp med katterna…

Debattia

Naquita
0

jag har inte möjlgihet att få hit den tyvärr det är för många mil och skulle kosta multum att frakta hit den.

destiny
0

Puttar för den här jättefina boden.

Debattia
0

Puttar !

Debattia

Hawknestgrove
0

jag med…. den är ju underbar…..

martdat
0

jättefin,,. ang bygglov så kan man ju rinag komunen o fråga, men är den flyttbar så undrar jag med om det behövs…

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

tror inte det och i värsta fall, så får man väl fixa så att den  är flyttbar. lägg den på telefonstolpar eller något.

kattassen
0

Det kan också löna sig att montera ner den och sätta ihop den igen. Låter lite okänsligt men det kan ibland vara den enda möjligheten att köra något så stort. Skall man transportera detta krävs både kranbil och flak. Då skall man dessutom ha i åtanke att det måste finnas plats runt omkring för såväl lastning som lossning på nya stället. Det kan bli tufft.

Demontering och lasta på bil kan bli lättare faktiskt. Men detta är ingen transport som blir billig hur man än gör. Det är inte något enkelt projekt.

Hoppas dock att någon spekulant dyker upp med kunskap och en slant på fickan.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Debattia
0

Då boden inte kostar någonting  är det enbart kranbilen som kostar ,känner man någon med en sån bil kan man även få det billigare. man betalar kanske bara  flyttkostnaden bara en gång. Jag tror inte på att man kan montera ner den och slå upp på nytt. De som kör kranbilar brukar vara duktiga på att placera ,även på små ytor så det tror jag inte är några problem. Tror heller inte man behöver tillstång för en arbetsbod om man inte bor i den som permanent boende med vatten och avlopp.

En kranbil brukat ta betalt c:a 1000 kr i timmen, finns dom som hjälper katter och kan köra billigare, gäller hitta dem bara. Är man flera stycken kan man skramla till kostnaden, jag kan också hjälpa till med en slant för jag vet av erfarenhet att vi som hjälper katter inte är rika av oss direkt…

Debattia

Gullimat
0

Hoppas någon nappar på din fina bod. Hur blev det med gulliver, hon verkade intresserad, kks har katthem inte allt för långt ifrån, det hade kanske varit en extra tillgång för dom, annars kanske någon annan förening.

Vilken förening tittade på boden debattia? Tänkte man kunde maila dom andra föreningarna med detta ypperliga tillfälle med en gratis, inredd fin bod.

Lillan7704
0

Debattia:

Har ringt och sökt dig… Behöver veta vad boden väger?

Kram!

Pälsbollarna i Höganäs

kattarina
0

Kattjouren hjälper jag att placera missar för,

Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

kattarina
0

Vart bor ts ?

Myse missar

kattassen
0

#47 TS Har flyttat från Skåne till Norrland men vad jag förstår är boden kvar i Helsingborgsområdet.

kattarina
0

Har ts fått svar från någon av dom katthemmen här på sidan?Jag kan kolla med kattjouren

Myse missar

Hawknestgrove
0

hoppas att någon kan ta boden den är ju så fin!!!!

martdat
0

mne om boden står kvar efter dessa 14 dar, som nu har krymt, då körs den till tippen elr vad`??? av vem?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kattarina
0

Jag känner en som kunde hjälpt mig med boden till mig men han är tyvärr inte ledig förän om 3 veckor,Körs den till tippen så kunde man betala han för transport tidigare

Myse missar

Gullimat
0

Har du kollat om kattjouren vill ha boden?

kattarina
0

53 Ja prata med en tjej från kattjouren igår,Men hon skulle kolla med dom andra om det fanns intresse sa hon,

Myse missar

Hawknestgrove
0

Ok det är vad jag förstår lite bråttom…..2 vveckor…..

Gullimat
0

Vad väger boden Debattia, vet du detObestämd

[eskils]
0

Vem i närheten av Helsingborg vill ha en fin kattbod gratis?? Glad

Debattia
0

Jag har ingen aning om vad boden väger ??

Debattia

Debattia
0

När tiden gått ut kommer den inte att bli till någon nytta för hemlösa djur. Vilket jag hoppas den ska bli….

Debattia

Hennum
0

jag vet några som skulle ha användning för den, men ingen som har plats för den. utom hos min pappa, men där finns ingen som har tid att ta hand om katterna som man kan ha i boden. typiskt!

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Naquita
0

Jag har platsen, men ingen transport och inga pengar ändå att transportera den med:(

Lillan7704
0

Jag har platsen, men behöver veta vad den väger på ett ungefär…..

Pälsbollarna i Höganäs

Gronstedt
0

#62: Titta på www.moelven.com och försök hitta en modell i motsvarande storlek. Det ser ut som om man får räkna med cirka 4-4,5 ton, om boden är av liknande typ som Moelvens.

[eskils]
0

#62 Äntligen någon som har plats för boden, hurra!

Du kanske kan fråga någon på kommunen eller något byggföretag vad deras byggbaracker väger. De brukar väl vara av ungefär samma storlek. Den här är det ju ingen köks- eller toainredning i (som jag förstått) så den är nog lite lättare än deras.

kattassen
0

#63 K-rauta har friggebodar på ca 15 kvm som väger runt 1600-2000 kg. Då är det nog iofs helt oisolerat och bara träväggarna. 2500-3000 kg är nog inte osannolikt för en 20 kvm. Kanske även upp till 4 ton beroende på inredning och isolering/golv.

http://www.k-rauta.se/Files/JABO_K-RAUTA_lowres.pdf

Hennum
0

wiiiieeee! :D

Alexej
0

Vi från Skara har kanske möjlighet att hämta boden.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

MEn så bra!!!!! kommer den till användning???+

Alexej
0

Klart, kanske som kattungebod. Vi har en tjej som kollar nu kontakter, kanske vi kan hämta den gratis:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

anebit
0

Jättebra Alexej att den kommer till användning!

Jättefin bod!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Hawknestgrove
0

ja du har sett bilderna inifrån? Den är ju ursnygg ju….

Debattia
0

Jag har en kattförening som är och tittar på boden i dag…

Jag berättar vidare hur det går…

Debattia

Hawknestgrove
0

men vad spännande!!!!!!

destiny
0
FFKTeckomatorp
0

Berätta hur det går, annars kanske vi kan lösa det med plats och kranbil. vi behöver veta om den fortfarande finns kvar inann vi kollar upp med kranbil.

Står boden i Helsingborg?

Alexej
0

ja, vi lyckades inte hitta en billig transport:(

FFKTeckomatorp
0

Då kollar jag upp med kranbil idag, eller den jag känner får höra med dem om hjälp. håller tummar

Hawknestgrove
0

absolut!!!!! underbart om den kan komma till användning…

FFKTeckomatorp
0

Skall prata med självaste kranbilskillen i mogon torsdag, hör av mig sedan

Hawknestgrove
0

men vad kul!!!!!!en sån fin grej få ju inte bara kastas bort….

FFKTeckomatorp
0

hade några som jättegärna hjälpte till med transport av boden men de kan inte, har ingen lastbil som kan ta 8 m. Vi letar vidare efter andra möjligheter, kommer få kosta lite då har man förstått. Debattia, kan man komma i kontakt med dig på något vis, kunde inte mejla dig.

Hawknestgrove
0

#81, kontakta Mison!!! Hon har ju kört debattias kissar och har hennes telefonnummer

Lillan7704
0

Har skickat Debattias nr till dig i ett PM.

Pälsbollarna i Höganäs

Debattia
0

Hallå här inne !! Den föreningen som var och tittade på boden har nu hämtat den. Jag är nöjd för dom  har lika kattfilosofi som mig. Ingen avlivning av katter bara för att dom är skygga.Dom tar hand om alla utsatta katter,skyggisar,kolonikatter,  allt  efter ork och möjlighet.

Tack alla som hjälpte till och puttade upp tråden.

Så nu kan vi skriva löst i denna tråden…

Debattia

Tizzla
0

Så skönt att den kommer till nytta för katter även framöverGlad

wendel83
0

Blev det FFK Teckomatorp?

Josefa
0

Ja, vem blev den lyckliga?

[eskils]
0

Ja nu är man nyfiken! Vore kul med foto på boden på nya stället, med katter i… Glad

signesson
0

Tack o lov att denna jättefina bod kom till nytta. Så många kattproblem som det finns i södra Sverige måste en sådan här bod vara guld värd.

Jag hoppas att  de katter som går ute och far illa och som är akut hotade har förtur, tex, Trelleborgskatterna. Om katter som verkligen är akut och som är hemlösa kommer att ha förtur kommer jag och säkert många fler att bidra till det nya "katthemmet" . Efter två vargavintrar är behovet större än någonsin att hjälpa katterna som kämpar där ute.

Gullimat
0

Ja, tänk om Trelleborgskatterna i misärGråter kunde få någon plats, så glad man hade blivitGlad

signesson
0

Gullimat, jag hoppas verkligen att Trelleborgskatterna kan få komma in innan det är försent. Jag tycker även att både du och Destiny behöver lite lugn och ro så som ni har kämpat på för de hemlösa en längre tid.

Kan trelleborgarna får förtur tror jag att de som tar boden kommer att få ekonomiskt stöd från många håll. Vad jag har förstått är det många som legat sömnlösa för dessa katter över att inte kunna hjälpa praktiskt.

Gullimat
0

Tack för dom värmande orden signesson. Det blev 12 katter vid äldreboendet vi fångade in, med några personal som brydde sig, och med KKS bakom, till dessa i misär finns ingen föreningGråter

Camillhe
0

Jättebra att den fina boden kommer till användning, blir dock lite förvånad över att man lägger sig i vilka katter föreningen som hämtat boden ska ta hand om… De flesta föreningar har ganska mkt katter på kö som det är akut med och det måste väl vara helt upp till de vilka katter som ska bo i denObestämd

majvi
0

Vi pratar ju om att det finns minst 100.000 hemlösa katter i Sverige och de flesta av dom skrivs det faktiskt inte om här.Man tror inte att det kan vara möjligt men det kan finnas katter som har det ännu eländigare än Trelleborgskatterna,

Det är bra att boden kommer till användning,vad det än blir för katter.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Naquita
0

jag håller med 93 och 94, den förening som tagit boden har säkert fullt med egna akuta katter i första hand, det finns fler än trelleborgskatterna därute som är urakuta. Med den pressen förstår jag att föreningen inte vill skriva i tråden!

Gullimat
0

Det är ju ofta privatpersoner som ber föreningar om hjälp.

Naquita, har dom sagt dom inte vill skriva på tråden, så ber jag om ursäkt att dom katterna blev nämnda av mig.

Naquita
0

#96 nej det vet jag inte, jag har inte heller en aning om vilka det är, men kan däremot sätta mig in i deras situation.

signesson
0

Det var jag som nämnde trellborgskatterna, det ska inte Gullimat behöva be om ursäkt för, om några av er tyckte att det var fel.

Nämnde detta fall eftersom det är extremt akut, inte ens matlådorna får ju stå i fred, så nog är detta ett ömmande fall, samt att det inte finns någon förening bakom.

Klart FFK Teckomatorp får hjälpa vilka katter de vill, jag tänkte bara högt. Ursäkta om det inte passade sig.

Lena
0

Så bra att boden kommer till nytta för andra hemlösa katter! Som Majvi skriver i #94 finns det 100.000 tals hemlösa katter ute i landet. Oavsett vilka katter som kommer att få tak över huvudet är det av godo för målgruppen.

Vi här på sajten kan inte styra över hur föreningen använder boden. Vill vi det får vi själva bli aktiva medlemmar där. Det som jag glädjer mig åt är att det är en förening med en seriös filosofi när det kommer till synen på katter.

Sedan tycker jag att det var oehört generöst av Debattia att skänka boden. En riktig välgärning för Sveriges hemlösa katter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

majvi
0

#98 Vi kan tycka att det är extremt akut för Trelleborgskatterna, men vi vet inte hur många katter det är som har det likadant eller värre.Det finns katter som inte får mat alls och både vuxna katter och kattungar som vi inte vet om har svultit/frusit ihjäl i vinter.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Hawknestgrove
0

Ja, som sagt, underbart att den kom till nytta!!!!

Hennum
0

Vilka blev det? Jag är oxå nyfiken på vilken förening som tog hand om boden. Vilken tur att boden kom till användning, inte det lättaste att organsiera en flytt av något så stort.

Gullimat
0

Lite positiv energi vill jag ge till föreningen som har haft jobbet att transportera boden och ordnat ett ställe att sätta den på och till dom hemlösa kisarna som snart skall få komma in i värmen och bo i debattias fina bod

Debattia
0

Tack alla som bryr sig ! Jag ska fråga föreningen om dom har något emot att deras namn finns med i tråden. Jag vet inte om dom är här inne ,finns någon kanske ni vill pm:a mig om det. Vad jag vet är att det var 8 katter som skulle avlivas och som nu är räddade och förmodligen ska bo i boden.

Debattia

Hawknestgrove
0

det är ju huvudsaken!!!!!

Gullimat
0

HärligtSkrattande

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.