Insändare.....
Jättebra!!
ja suck…. ändå så kom det två exakt såna frågor upp på vårt lilla möte i går kväll, med tre stycken förutom styrelsen…. Alla vill ha hjälp men ingen vill göra något….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Nu är det stor risk för att folk i ännu högre grad, kommer att låtsas att de inte ser katterna, eftersom de riskerar att de då kommer att räknas som ägare om de ger dem mat en gång.
Jag tycker att det bästa folk kan göra är att plocka in katten, och om den inte är märkt eller har ägare, själva försöker omplacera den. Om de inte själva kan behålla den.
ja, men om de inte vill och inte kan ta in dem då? Det kvittar ju. Och vi har ingen plats heller. Då är det i så fall korrekt att ringa till LST anmäla och även till polis och anmäla, för att få deras tillåtelse att mata tills de har tagit hand om ärendet.
Vi fick häromveckan just precis ett sånt fall. En k**r**g som matat en katt i tre år. Nu har hon lessnat och tyckte att vår lilla förening ska ta hand om katten för hon ville inte längre, den hade fått mask. Vår underbara kassör gick då hem till henne och gav av sitt privata maskmedel och sa sen samtidigt, att vi har ingen plats, kan du inte sätta ut annons själv på katten? Nä, se det gick inte, för hon skulle minsann inte ödsla några pengar på den katten för den var nte hennes……
För det första finns inget juristiskt ansvar när man matar en katt bara ett moraliskt.
Ingen polis eller LS kommer ut till dig för att kolla om katten är märkt framförallt inte om kattten är lite skyggare. Det är du som måste ta katten till en veterinär eller polisstation för att kolla om det finns en märkning. Och inte alla poliser vet vad läsaren finns, så det gäller att fråga inan.
LS kommer bara ut när det finns en anmält vanvårdsärende. Är katten "störande" ska kommunen kontaktas som då skickar ut kommunskytten.
Jag fattar inte att ni inte få tag i jourhem!!! Vi har flera jourhem som är i 18-25 årsåldern kanske ni måste också söka i det åldersområde.
Genom skolor, föreningar, andra djurföreningar, ridskolor osv där det finns äldre ungdomar. Nånstans måste det finnas folk som hjälper! Ställ inte för höga krav, det skrämmer folk. Bättre att ordna upp det senare….
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
vi har inga höga krav, bara att katten ska vara inomhus, men det finns inga som vil här i stan.
OCh de fyra katterna här, sa märkligt nog LST till oss, att i och med att ärendet fanns hos dem, så hade vi tillstånd att mata katterna utan att de var vårat ansvar. Utan det, så hade vi kunnat åka dit för vanvård av djuren för att de inte hade någonstans att ta vägen. Då kommer vi till pudelns kärna i alla fall, hur länge ska du mata innan kattterna anses vara ditt ansvar? Om jag som k***g*n här har matat en katt i tre år, helt plötsligt så vill hon ine längre, är det inte hennes katt längre? OCh Kommunen hä r tar bara hand om sanitära olägenheter. De tar inte hand om katter alls här längre. Det får polis eller Anticimex göra om det är sanitär olägenhet.
Jag lägger mej i men var tvungen att skriva vad jag tycker om din insändare för jag tror inte folk kommer att våga mata när du skriver så där. Ganska oigenomtännkt när det är mitt i smällkalla vinntern och det finns katter som svälter ihjäl för att folk bryr sig för lite. Jag tar faktiskt åt mej för jag matar flera hemlösa katter som jag inte själv har platts att ta in för tillfället och inte kan katthemmen som jag konntaktat hjälpa till i nuläget.
Tycker du inte att jag skulle ha börjat mata dom när jag såg att dom satt och åt solrosfrö under en fågelmatare vid flera tillfällen? En av dom tom. hoppade efter talgbollen och då är man rejält hungrig i mina ögon Jag föredrar dom som matar istället för dom som blundar för katterna för hur ska katterna klara sej utan mat när det varit såna här vintrar två år på raken? Vanligt folk fattar inte vad du skriver de kommer bara bli livrädda över ansvaret och inte bry sej. Det var inte bra alls tycker jag mfl.
men herre gud, är det så svårt i så fall, att lyfta telefonluren och ringa till Länsstyrelsen och polisen? OCh som sagt, jag skrev denna insändare mycket i syfte att pika just den damen med katten, som hon matat i tre år. OCh ärligt talat, kan du bara mata, så förlänger du faktiskt bara pinan för de arma djuren, som dessutom förökar sig till våren i ännu högre grad tack vare att du ger dem mat. HAr du inga andra planer än att bara mata? Vad ska du göra i nästa skede, när katterna har fördubblats? Det tar ingen ände! Då är man i mitt tycke egentligen inget annat än en djursamlare fast i det fria. Och du kan inte ta in för tillfället. Inte katthemmen heller. Ok, när kan du ta in då? OCh när kan katthemmen ta in? När de har blivit ännu fler?
Jag tycker att det är en bra insändare. Det är ingen idé att linda in sanningen.
Såhär står det på Göteborgs katthjälp:
Enligt förarbetena till djurskyddslagen är den som har tagit ett djur i sin vård ansvarig att se till att djuret sköts enligt djurskyddslagen alla krav. Den som först tar hand om en hemlös katt kan anses ha förvärvat äganderätt till katten, rent krasst på samma sätt som man gör när man plockar åt sig en tidning som ligger slängd och använd i en tågkupé. (Se t ex H. Striwing, Djurskydd Fakta och tips). Det innebär att du äger katten och således är ansvarig för den!
Därmed blir man ju juridiskt ansvarig för kattens väl och ve när man matar den (=tar den i sin vård), som Gunilla skriver.
Tack, Ingvaris. Du hittade just det jag var ute efter och visste. OCh jag återkommer till, att det är inte svårare än att lyfta på luren till LST och polis, meddela att där och där finns det katter som far illa. Då får du tillstånd av LST att mata, tills de tar hand om det, om du inte kan själv! För som Dante Alighieri skrev, så har helvetet 9 olika nivåer. Man behöver inte medvetet skuffa ner djuren i värre än de redan har.
Ringer man Lst eller polisen så blir inte katten långlivad.
Nä, det vet jag. Men ge ett alternativ som är BRA då……OCh det är väl knappast att bara ge katten mat ett tag och låta den reproducera sig och bli överkörd. i går kväll, när jag körde från Strömstad låg det mitt i vägen på utfarten en nyligen överkörd kisse. HAde fullt med trafik bakom mig och glashalt. KAtten var väldigt död.. Men jag hade inte en chans att stanna och flytta undan den. Troligen en sån kisse, som någon lämnat. OCh jag säger, jag var fullt medveten om, att hade inte ett mirakel hänt våra fyra kissar nu sist, så hade de blivit avlivade, för VI HADE INGEN PLATS!!! MEn hade du sett dessa små frusna stackare i 20 graders kyla sitta utanför dörren troget väntande på att få komma in i ett halvår, så hade du nog också heller velat att de blivit änglakatter än att de långsamt hade frusit ihjäl… MAn ställs alltid inför mer eller mindre trevliga val och detta hade varit ett mindre trevligt val, ja om man ser det pragmatiskt.
Faktum är att jag hade tagit in dem till mig, och inte låtit dem sitta ute i 20 graders kyla.
jaha och det går i alla lägen? Med fyra vuxna katter, en jämthund och en sambo i två rum och kök i öppen planlösning??Sambon äger faktikst dessutom äger huset vi bor i? Det är lätt att sitta på distans nu med facit i hand när alla katter är räddade och säga något sådant. ett mirakel skedde, Snälla Strauss som bodde alldeles intill tog in dem i sin källare. Varför fanns inte DU på plats då och hämtade dem? det är lätt att säga och skriva tulipanaros, men gör en……

Jag tycker det var en jättebra insändare, Gunilla!
#7 du skriver: men herre gud, är det så svårt i så fall, att lyfta telefonluren och ringa till Länsstyrelsen och polisen?
Jag har ringt både och det enda de hänvisar till är kommunskytt. Jag tar större ansvar än så. Varför döda katter som mår bra och får mat tills en annan lösning hittas.
Du skriver oxå: OCh som sagt, jag skrev denna insändare mycket i syfte att pika just den damen med katten, som hon matat i tre år. OCh ärligt talat, kan du bara mata, så förlänger du faktiskt bara pinan för de arma djuren, som dessutom förökar sig till våren i ännu högre grad tack vare att du ger dem mat. HAr du inga andra planer än att bara mata? Vad ska du göra i nästa skede, när katterna har fördubblats? Det tar ingen ände! Då är man i mitt tycke egentligen inget annat än en djursamlare fast i det fria. Och du kan inte ta in för tillfället. Inte katthemmen heller. Ok, när kan du ta in då? OCh när kan katthemmen ta in? När de har blivit ännu fler?
Du har ingen aning o hur jag jobbar. Jag tar in katter när plats finns. Under tiden har de friggolitlådor. Jag tar ansvar och jag anser att varje individ är värd att läggas pengar på och jag har enorm koll. Hade jag inte matat de här katterna hade de gått under eller skjutits. En i flocken har jag sett är öronmärkt. När han el. hon går i fälla så hoppas jag hitta dennes ägare. Anser du att kommunskytt ska knäppa den oxå?
Att skrämma "vanligt folk" att mata är inte något att rekoommendera. Råder du folk att sluta mata rådjur och fåglar också när de lider som mest?
Av den enkla anledningen att jag plockade in katterna i min närhet istället. Och dessutom har jag fler än 4 vuxna katter inne hos mig. Hade jag bara haft 4 så skulle jag åkt upp till Strömstad och hämtat dem när det behövdes.
Citatet ovan från Göteborgs Katthjälp är från en artikel om att mata hemlösa katter, och den hittar ni här: http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=46
Frågan är vad som anses är att ha "ett djur i sin vård". Det går ju att tolka på olika sätt vad det kan innebära och därmed kan olika länsstyrelser och andra instanser tolka det på olika vis.
När man har matat en katt i tre år är det helt uppenbart att man har tagit ett större ansvar än att enbart lägga ut mat tycker jag, och det anser säkert de flesta myndigheter också.
Göteborgs Katthjälp skriver följande i sitt remissvar ang. Utredningen översyn av djurskyddslagstiftningens utformning och innehåll:
Ännu oftare sker det att inspektörer lägger ansvaret för hemlösa katter på den som har börjat mata den hemlösa katten. Detta genom att hänvisa till att regeringen i propositionen om djurskyddslag mm. anger att ansvaret för att djuren behandlas väl och skyddas mot lidande primärt åvilar varje enskild människa som har djuret i sin vård.
Att denna synpunkt bara är en lagtolkning framkommer bland annat ur ett rättsfall i Hovrätten. Enligt denna dom anses herrelösa katter som matas av någon inte vara dennas husdjur. (Hovrätten för Västra Sverige, Avd 5, Rotel 52, dom 2002-04-19 i mål B 2542-01).
I 9 § djurskyddslagen anges det inte vem det åligger att sörja för att ett sjukt djur får nödvändig vård. I förarbetena yttrar departementschefen som sin mening att det ligger sakens natur att det är ägaren till djuret och den som på annan grund innehar eller
förfogar över djuret som är ansvarig för att bestämmelserna i djurskyddslagen åtlyds.
Vidare anser departementschefen att skyldigheterna enligt lagen inte kan sträcka sig utöver den kretsen.
Vi anser det som en omvänd rättsordning att en tillsynsmyndighet lägger ansvaret för katter som har kommit ur ägarens besittning på den som matar det herrelösa djuret, utomhus, under en begränsad tid. Man förfogar ju inte självvald över djuret genom avtalat övertagande av vård från djurägaren. I praktiken kan det mycket väl hända att katten påträffas en helgdag medan djurskyddsinspektören inte går att nå. Polisen brukar inte prioritera hemlösa katter särskilt högt och vägrar ibland att befatta sig med sådana ärenden överhuvudtaget, vilket betyder att man skulle lämna ett djur utan mat i ett antal dagar för att undvika att en myndighet lägger ansvaret för den hemlösa katten på den enskilde.
men här är det ingen på LST som hänvisar till någon kommunskytt! ÄR det så svårt att få in i huvet? OCh Ok, jag värnar om katterna, men varken kan eller vill äventyra mina katter och mitt förhållande med att dra in fyra vuxna katter till i ett hus som jag faktiskt inte äger för fem öre. så är det bara. OCh borgholm så duktig du är då….. Då hoppas jag verkligen att du har KASTRERAT alla de katterna som du låter bo ute i frigolitlådor? JA?????OCh en öronmärkt katt är en ägd katt. Så varför blanda in den? MEn det är klart, ni är ju så duktiga och kan slå er för bröstet och jobbar så bra…..Kul att ni tycker det själva i alla fall, för jag klankar inte ner på er för det ni gör, så varför klanka ner på det jag vill upplysa folk om? Jag blir så trött. Här var det inte frågan om att jag skulle plocka in några katter till mig. Här är det frågan om, att folk bör tänka sig för, när de matar och matar och matar i all oändligeht tills de lessnar och inte har gjort något annat. ÄR det så svårt att fatta och begripa?
vill någon Medarbetare ta bort den här tråden för den har spårat ur totlat. Förlåt att jag ens tog upp ämnet.
* 16 Kanske TNR är ett bra hjälpmedel medan katterna väntar på att bli intagna? :)
# 20 tycker inte den ska tas bort, vikigt fråga utan enkelt svar …
ja här var det tur.. alla fyra katterna var ju kastrerade. MEn som sagt, huset ligger precis vid vägen, ägaren hade stuckit, två katter hade blivit pizza där förut och det var en beklämmande syn med de små. och i och med att de var regelrätt ägarlösa länge, så hade elaka grannar kunnat skjuta dem på fri hand utan att det kommit fram. Men nu var det som sagt itne det som var poängen med dessa fyra. Utan när folk ringer och ber OSS ta hand om katter, som DE har matat i X antal dagar/veckor/månader/ år. OCh frågar oss vad vi ska göra med katterna…..
#19 men varför så otrevlig? Jag skriver bara att jag känner mej träffad för att du tycker det är fel att jag matar katter. Du behöver inte bry dej om vad jag gör eller innte gör för jag ber ingen om hjälp. Jag försöker bara säga att det finns så många som gör så bra där ute. Tex. gamla Agda som matar katten som blev lämnad i ett sommarstugeområde skulle hon inte få fortsätta mata den hade kissen inte klarat vintern. Eller gamle Enar som matar katten som någon flyttat ifrån. Katten är kastrerad och han får komma in i huset emellanåt. Varför skulle han sluta ge den mat? Tänk på att det är många älrde som håller liv i de hemlösa katterna och ger dom en bra tillvaror men som blir livrädda när det ställs krav på det ena och det andra. Jag står fast för min åsikt. Man ska mata djur som lider sedan får man ta en sak i taget.
Jag tycker detta var bra skrivet! Om det skrämmer folk så betyder det att de egentligen inte bryr sig.
Vi har en hankatt kvar av 3 vuxna syskon, samt 5 bebbar till systern.
Vad som hänt med sykonen och bebbarna är en annan historia som jag inte vill dra upp här, men denna katt som vi nu har, blev matad av en granne tillsammans med de andra katterna. Till slut råkade jag höra ett telefonsamtal där jag hörde grannen säga: "Jag vill inte ha dessa j-a katterna springandes här längre!"
Dessa j-a katter har fötts ute, i deras trädgård och de har matats för att grannen tyckt synd om dem.
…med makaroner, brunsås, stekt lök mm… Mjölk har de haft att dricka, inte vatten.
Nåja, till saken: denna hankatt som "blev över" kom in till oss i vintras för att värma sig. Min allergiske sambo tyckte synd om honom och valde att riskera sin hälsa för denna stackars katt. Katten fick vara här längre och längre. Till slut ville inte katten gå ut längre. Eftersom han vant sig vid att få komma in till oss och få mat, leka med leksaker, alla bäddar han får sova i… Han ska kasteras på fredag, samt id-märkas och vaccineras. Han är inte vår katt från början, men ingen annan vill veta av honom så han får bo hos oss… Vi har vant honom vid att få vara hos oss och då får han vara det. Han är vår egen lilla myspropp och han har tagit en stor plats i våra hjärtan. Min sambo är jätteglad att han faktiskt inte känner av allergin, naturligtvis är jag överlycklig.
Det är bara personer som har problem med sig själva som kan sluta att hjälpa en hemlös katt, anser jag. De har ingen medkänsla alls. Om man inte kan hitta en lösning åt hemlösa katter, så ska man heller inte börja mata dem.
Vad/hur ni här inne gör för att ta hand om hemlösa katter, sätten är olika och jag tror att alla här gör sitt yttersta…
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
jag blir otrevlig och sur när folk inte kan läsa vad jag skriver. som du till exempel. Krav nummer ett om man matar en främmande katt, är väl att se till att den får komma in och bli kastrerad? annars så är man ju kattsamlare i det fria. Enligt mig. Att bara mata är att förlänga pinan och ge djuret ytterligare värre grader i helvetet. OCh du specificerar två fall. det första, varför tar inte tanten katten till vet och kastrerar? Fall nummer två är irrelevant. Katten får komma in och är kastrerad och tydligen så betraktar han den som sin. Bara han inte gör som folk har gjort hos oss, när de lessnar, så ringer de katthemmen och ber att de ska ta hand om katten de matat i flera år….För det är inte deras katt, de har bara matat den för att de tyckte synd om den….
Jag kan hålla med Gunilla att, när man enbart matar en till synes hemlös katt utan att ha några planer på att se till att den kommer att få ett bättre liv (om det nu är plats på katthem eller TNR för förvildade katter) och man inte heller gör en anmälan till länsstyrelsen, att det är ganska ogenomtänkt och oansvarigt. Hemlösa katter behöver mer än enbart mat! Dessutom förökar okastrerade katter sig lavinartad och har de en mycket sämre hälsa än okastrerade katter.
Jag vet inte var Josefa bor någonstans men jag tror inte heller hon har plats för samtliga hemlösa katter i hennes stad. Och vad gör man då om den som matar inte har för avsikt att se till att katten kommer till ett katthem eller blir omhändertagen enligt TNR metoden? Vem har då ansvaret för den katten som blev matad i tre år och som nu plötsligt är skadat?
Dert är inte fel att mata hemlösa katter, det är dock viktigt att inse att hemlösa katter behöver mer en enbart mat. Och har man matat en katt så långe som tre år så är det väl ingen annan än den som matar som har ansvar för katten, även om den är sjuk?
Tack Djurarken, du och jag är i mångt och mycket i grund eniga, fast vi ibland har olka åsikter. Du har i förstått exakt min tankegång i det hela. och TNR är ju en suverän lösning, som jag gärna skulle vilja praktisera på en plats här uppe. En knarkartyp som också har flyttat ifrån sitt ställe som han hyrde och där ska det gå små stackare ganska skyddat från trafik i allafall. Har inte varit där själv, men vet på ett ungefär var det är. OCh vi har ingen möjlighet att göra något åt dem nu. de är okastrerade…….Vi behöver tillstånd från LSt och Klirr i kassan.
Hawk eller vad du nu kallar dej, jag har inte tid att argumentera med såna som dej som inte lever i verkligeheten. Jag har djur att utfora och sköta.
Jag har grannar som tycker att det är fel att mata fåglar vintertid eftersom grannkatterna tar dom ändå. Jag har försökt säga att de kan köpa kompostgaller så att inte katterna kommer åt men det är de inte beredda att kosta på så därför får fåglarna vara utan mat. De får hellre svälta. Sånt resonemang tycker jag pågår här och jag blir mörkrädd. jag gjorde ett misstag som klev in här och tyckte. Verkar som Josefa är den enda somförstår vad som pågår därute.
ja men så bra då. Då kan ni starta en klubb för inbördes beundran och navelskådning. ni kan kalla den Balla Klicken. Welcome to the real world when you are ready….
Bra artikel Gunilla och jag håller med dig. Sen kan jag inte förstå varför det alltid blir sånna här grejer inom alla grupper (lkatt, hund, häst whatever)… I slutändan så arbetar vi väl för samma sak, fast på olika sätt bara…?! Jösses… :/
/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus
# 29 Jag vet inte om du också syftar på att fler än Hawknestgrove inte förstår vad som pågår därute, men jag kan i alla fall tala för mig själv genom att upplysa dig att jag är mycket aktivt inom praktiskt djurskydd, bland annat genom Göteborgs Katthjälp och Djurens Jurister.
Katter ingår i djurskyddslagen, oavsett om de är innekatter, utekatter eller hemlösa. Det betyder att den som har katter i sin vård har ansvaret att se till att de får den behandling som djurskyddslagen stadgar. Och det är INTE enbart mat, men även skydd för vind och väder, veterinärvård vid sjukdom etc.
Och då tycker jag att ffa den som mater hemlösa katter under längre tid och inte har för avsikt att anmäla till länsstyrelsen, katthem eller på annat sätt har för avsikt att hjälpa katten till ett bättre liv ska inse att man tar på sig ett större ansvar än att enbärt slänga ut mat tills man tröttnar.
Om Josefa är den enda som tänker rätt här så kanske hon kan ta emot alla katter du matar på en gång, för du verkar inte ha någon intresse i TNR så att katterna i alla fall inte förökar sig tills de i mån av plats kan plockas in.
Vad gäller matning av fåglar: vilda djur ingår inte i djurskyddslagen och man kan inte ta de i ens vård i juridisk mening.
Som sagt, klart man ska kunna få mata hemlösa katter och den som känner mig vet att jag är emot avlivning av förvildade katter men att enbart mata utan att ha för avsikt att göra mer är inte realistiskt.
KRam på dig Djurarken.
Låser tråden på TS begäran.
#33 Synd att du alltid blir sur när någon inte har samma inställning som du!
Grunden: Vi ska rädda liv! Och därför också matar hemlösa katter! Det tycker jag är punkt 1 i allt. Jag skulle skämmas att inte mata en hemlös katt.
DÅ ÄR JAG INGEN DJURVÄN!!!
Fy för alla som förvägrar en hungrig katt lite mat!!!
Men: Nästa steg är kastreringen!
Varför ska alla katter ha ett hem? Jag har katter som trivs att sova ute i stallet. Också när det är som kallast.
En katt behöver ingen värme men en torr och vindfritt plats, mat och en kastrering och genomgång av veterinären.
Tack borgholm att du hjälper utsatta katter!
Och igen: LS (djurskyddsinspektörer) tar bara hand om vanvårdärende. De har varken djurhem eller avtal med katthem.
Polisen? De kommer inte för att kolla en enstaka hemlös katt. Och de sparar. De kan ta emot en anmälan men kommer knappast att sätta en katt på ett katthem/pension - förutom i Stockholm.
Ringer du till kommunen kan de bara hänvisa till kommunskytten.
---------
Folk måste ta sitt ansvar som människa med ett hjärta. Matar en hemlös katt, köra med den till veterinären och själv försöka få in katten på ett katthem eller annonsera efter ett nytt hem!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus