Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 8408 ggr
Naquita
0

AKUT sthlm

ett permanenthem till mig som adopterade en katt från KKS i höstas har beställt avlivningstid åt henne på tisdag.

Gumman finns i Stockholm och nya hemmet har tappat vettet totalt. Det fanns transport till mig för 2 veckor sedan men då ville hon inte skicka iväg henne, för det var så bra och det kunde funka ett tag till..jag hatar sådana här opålitliga människor.

Hon påstår att Gumman kissar ner allt, men det gjorde hon aldrig i jourhemmet så är det att hon börjat med det är det ju säkert urinvägsinfektion.
någon som kan ta hand om Gumman i jourhem så hon slipper mördas?

kattarina
0

Men stackars misse

Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

Hawknestgrove
0

Oj!!!! putt upp för den lilla stackaren! någon i stockholm som kan  hjälpa till?

Vet du vilken klinik hon har beställt tid till?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jourhemmet
0

Borde vara i Bro, utanför Kungsängen. Gumman bodde här första halvåret inne och skötte lådan galant. JAG BLIR TOKIG!

Hawknestgrove
0

Något har ju hänt, den saken är klar…..Putt för jourhem till Gumman, för jag antar, att Naquita vill ha hem henne om inget annat går?

anebit
0

Har lagt ut det på FB!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Ankie
0

men snälla nån….. finns det nån för denna tjej…..

Sidentass
0

Men usch…något måste ju ha blivit fel…man tar väl för sjutton katten till vet för en kontroll..

Putt för missen!

Simson
0

Har också delat på FaceBook. Är anledningen urinvägsinfektion så är det en ynklig anledning till avlivning. Det går ju att behandla…

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

annebeate
0

SkrikandesHur kan man  bete sig så?! Det behövs just nu någon gärna  i Stockholmstrakten som kan ta hand om katten tillfälligt så den räddas. Det är knappt om tid!Gråter

anebit
0

Naquita  du har PM!

Cindy
0

#0 Jag har ingen som helst möjlighet att ta mig an en till jouris på sikt, men gäller det ett par dagar tills någon annan kan ta över så ställer jag givetvis upp!

Är det möjligtvis den köpare jag misstänker att det är? :-(

Vänliga hälsningar
Cindy

Jourhemmet
0

Vem misstänker du att det är?

Cindy
0

#12 Jag vill inte svärta ner någons namn utan bevis. Skickar ett PM till dig.

Vänliga hälsningar
Cindy

Sherwood
0

Vore bra om den kunde landa hos någon ett par dagar, för att samtidigt höra sig för om, en plats i något av katthemmen i Stockholm.

maggan47
0

puttar upp

Maggan47

Jourhemmet
0

Katthemmen är proppfulla.

Naquita
0

Ja, katthemmen är proppfulla. Om inget riktigt jourhem hittas kommer jag ta hem henne, men har ingen möjlighet förrän i slutet av Februari då BC i KKS ska hit från Stockholm. Det gäller alltså 3-4 veckor sedan finns garanterat transport.

Om hon är dålig, som jourhemmet säger, behöver hon ju även veterinärundersökas..Har veterinären i Bro något telefonnr?

Jourhemmet
0

Stavenborns smådjurspraktik:08-582 41690

Torsten Mörner :08-582 43221

Det är dom två jag hittar i Bro. Det ligger så långt ifrån mig så jag har ingen aning.

Naquita
0

Det verkar lösa sig, behövs dock någon med bil som kan ta henne från hemmet till ett jourhem. Jourhemmet kunde du, som känner Gumman, hjälpa till att få henne i en bur?

Roslyn
0

Skönt att lilla Gumman kunde räddas.

Måste kännas hjälplöst att vara så långt ifrån själv.

Puttar för nytt gott hem till Gumman.

Mvh Anette

Cindy
0

Emma, lova att ringa mig på mobilen dag som natt om det inte löser sig på annat sätt! Jag skickar min pojkvän om jag själv är på jobbet, men inte ska liten behöva dö.

Vänliga hälsningar
Cindy

Naquita
0

hej Cindy just nu har vi problem med att kvinnan inte samarbetar som hon ska..Vi har dessutom lite lite transporthjälp, då chaufförer bara kan begränsade tider. Jag pmar dig annikas nummer så kan ni två prata:) du har mitt nummer med!

Hawknestgrove
0

MEn ifrån Bro går det väl både buss och tåg? Jag bodde där ute för 100 år sen och det var tämligen smidigt att ta sig in till Stockholm. Först buss till Kungsängen, sen pendeltåg till centralen.

Simson
0

Från Bro går det bra att ta sig kommunalt!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

kattassen
0

Då har tisdagen gått… hur gick det?Obestämd

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Jourhemmet
0

Galna tanten vill inte samarbeta riktigt Rynkar på näsan

kattassen
0

#26 Men kissen lever?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Jourhemmet
0

Hon säger att avlivningstiden är avbokad.

Naquita
0

nej det går inte så bra med samarbetet från hennes sida=(

Ankie
0

men va fan!!! Ursäkta mig men är hon helt rudis…… Även fast katten har ett nytt hem så lämnar hon kissen inte ifrån sig??!!…..

Men då är det ju riktigt allvarligt, då kan ju katten bli avlivad ändå!! men snälla jösses…….:(

annebeate
0

Det känns riktigt oroligt.  Har någon koll på läget just nu?

Sherwood
0

Tydligen en lite smått kluven person just nu, troligtvis våndas hon eller han för att gå till veterinären och efteråt få en saftig räkning som de inte sen klarar av. Har man inte lite kulor i reserv till vetten, skall man nog inte ha katt.

Roslyn
0

#32 Nej det blir dyrt om man ej har dem försäkrade. Rynkar på näsan

Cindy
0

Vad säger köpekontraktet? Kan man kontakta veterinärerna i området och upplysa dom om läget och (om så är fallet) att katten enl kontrakt ska ha veterinärvård och inte får avlivas?

Vänliga hälsningar
Cindy

Hawknestgrove
0

Där hade Cindy en poäng…MEn finns det verkligen ingen som i så fall kunde åka ut och hämta katten i Bro? Kunde  väl fås bidrag ur daisys reskassa i så fall? För nytt stödhem finns?

soso
0

Var finns nya stödhemmet?

Hawknestgrove
0

soso, hör med naquita och Cindy….

Jourhemmet
0

Stödhemmet finns i Åkersberga. Jag tror inte att det är något fysiskt fel på katten. Kvinnan är psykiskt sjuk. Transport finns.

Hawknestgrove
0

och det går alltså inte att få henne att släppa katten?

Jourhemmet
0

Transporten är inga problem. Jag har ringt smådjursakuten i Bro, dom skulle ringa mig om hon beställer tid där. Tyvärr finns risken att hon kanske använder sig av veterinär i Uppsala och där finns det många veterinärer.

Hawknestgrove
0

oj… men hon släpper alltså inte katten? trots att hem finns?

Hawknestgrove
0

om man erbjuder henne pengar då? Rotar i plånbokens hörn……

Jourhemmet
0

Det är andra problem.

Hawknestgrove
0

Ok, då kan jag inte hjälpa……hoppas vid Gud att det löser sig…..

Jourhemmet
0

Tack så jättemycket för erbjudandet men tyvärr hjälper inte det Rynkar på näsan

[eskils]
0

Om hon inte vill släppa ifrån sig katten kanske man kunde föreslå henne att få byta ut den mot en annan söt katt, som man visar bild på. Sedan kan man ju råka glömma att ge henne någon ny katt… I krig och kärlek och för att rädda kattliv är ju alla medel tillåtna, eller hur?

Eller kanske någon granne kunde stötta och lirka med henne så man får ut katten därifrån.

Hawknestgrove
0

ja allt är ju tillåtet. Finns det inga regler i köpeavtalet att luta sig tillbaka på? Jag vet att det i princip inte finns, men försöka duger ju alltid. Nån tidsgräns???? Det är därför fodervärdsavtal är bättre…..

Amorell
0

Hur ser avtalet ut? 
I mitt köpeavtal finns nämligen ett villkor att säljaren har sista ordet om avlivning…
Men sen undrar jag, har hon en utredd psykiskt störning? Eller var det bara en betraktelseFlört
För ur avtalrättslig synpunkt kan ni ju få avtalet ogillat om hon ingått det under en störning.

~ Ysmn

Ankie
0

usch funderar om katten lever än….lille vännen

Sherwood
0

Det är ju inte klokt detta, alltså när människan har ett stödhem klart så väljer hon ändå avlivning. Någon har väl sagt åt henne att det är dyrt med avlivning, men hon kanske är så pass sjuk att hon inte ens fattar detta. Synd att man inte bor nära henne, för att se vad det är för tragisk prick man har att göra med.

kattarina
0

Har ni ringt denna kvinna?

Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

Amorell
0

Hur är läget här?

~ Ysmn

graniskatt
0

Hur har det gått Emma?

Jourhemmet
0

Jag får inget svar från henne.

Naquita
0

hon svarar inte mig heller. Jag jobbar hela helgen nu, 12timmarspass, och kommer inte kunna göra något förrän kvällarna.

Debattia
0

Har du inte rätt till att bara åka dit och hämta katten ??Åk två stycken i så fall…

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

hairballs
0

Håller tummarna och tassarna här för att Lillys syster ska få komma hem till Emma snart!

Debattia
0

Åk dit 10 st på en och samma gång.. det är för dj….t

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Naquita
0

ja, någon måste åka dit och ta katten!! Cindy har din pojkvän möjlighet att åka o hämta katten? nytt stödhem finns! Ta henne lite "på sängen" så hon inte hinner gömma sig eller förstå att det är katten ni ska hämta..Säg att ni ska ta med Gumman åt Emma och Annika…

Jourhemmet
0

Goda nyheter. Troligtvis åker vi dit i morgon och hämtar Gumman. Har fått svar, men jag ropar inte hej förrän Gumman är i jourhemmet.

Naquita
0

åh..jag håller tummarna!!

Cindy
0

#60-61 Hoppas det går vägen, annars säg till om ni behöver uppbackning!

Vänliga hälsningar
Cindy

anebit
0

Hoppas hoppas att det går att hämta Gumman utan att det blir bråk!

Sherwood
0

Håller tummarna för att Gumman kan komma därifrån, eftersom det är fel ställe för henne att vara på.

Hawknestgrove
0

har katten kommit därifrån?

Jourhemmet
0

Nope. Det blev ett nej idag också fast det var hon som frågade igår om vi hade tid att hämta idag Gråter

graniskatt
0

Hota med polis det brukar göra susen för såna människor.

Jourhemmet
0

Har gjort det redan.

MariannE11
0

märkligt…Obestämd

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

annebeate
0

Med tanke på alla turer börjar jag undra om Gumman fortfarande lever.Gråter

Jourhemmet
0

Det tror jag att hon gör eftersom kärringen säger att hon inte kan få in henne i en bur.

Sherwood
0

Ett nej varannan dag och ja varannan, borde ju betyda att personen ifråga är väldigt störd och  kan väl knappast inte ta hand om Gumman.

annebeate
0

Låt oss hoppas det. Vad händer nu? i morgon är det måndag och veterinärerna på plats igen. Bara hon inte får för sig något.  Det bästa vore om någon kunde besöka henne.

Jourhemmet
0

I värsta fall får väl Birgitta åka dit själv och hämta henne när hon ska ta Gumman till Emma.

Hawknestgrove
0

ja det där verkar ju helt underligt….

Ankie
0

men va fan!!!!! Vad är det för knäppgök?? Går det inte att ta till polisen på nå vis då eller länststyrelsen, står det inget i köpkontraktet om att ni kan ta henne tillbaka eller……

Men detta är ju helt makalöst vansinnigt ju…..

[eskils]
0

Kan ni inte försöka få med er en polisman eller djurskyddsinspektör för att få ut katten därifrån. Förklara att människan är otillräknelig och att ni har all anledning att frukta för kattens liv. Kanske någon lokal polisman kan ställa upp som assistans, och skrämmas lite med polisuniformen.

Håller tummarna!

Josefa
0

H*n har något ni vill ha. Ett mycket bra sätt att få uppmärksamhet på.

Jourhemmet
0

Nu fick jag svar från kärringen. Nu ska hon behålla katten för hon har blivit så fäst vid den?????????????????? Det mejlet fick jag efter att jag även hotat med en anmälan till Länsstyrelsen om att åka och titta på hur hon klarar av sina tre djur.

Hawknestgrove
0

ja anmäl henne för det verkar väldigt mystiskt…..Finns det verkligen inte något ni kan hänga upp er på i ert avtal, så att ni kan ta tillbaka katten?

Jourhemmet
0

Tyvärr håller ju inget sådant kontrakt.

Cindy
0

#81 Men är hon medveten om det?de flesta tror ju att kontrakt är giltiga oavsett vad lagpraxis är…

Vänliga hälsningar
Cindy

Hawknestgrove
0

just det….Oskyldig

hairballs
0

Alla kontrakt är giltiga, om det står i avtalet att köpet ska gå tillbaka p.g.a. omständigheter som dessa så är det ett avtalsbrott som skett. Allt beror på formuleringarna i köpeavtalet. Jag är säker på att det inte finns någon lagpraxis som säger att ett kontrakt är ett ogiltigt avtal. Det första jag fick lära mig när jag påbörjade min juristutbildning var Pacta sunt servanda, vilket betyder avtal ska hållas.

Hawknestgrove
0

ja då gäller det att lusläsa avtalet….

Naquita
0

Ja, inte ska Gumman stanna hos henne..Jag betvivlar tyvärr att Gumman är i livet:( Och att detta är ett sätt för henne att slippa berätta det för oss..Kan någon i sthlm göra hembesök? Kontakta Länsstyrelsen?

Naquita
0

Gumman är en KKS-katt och kvinnan har skrivit på deras kontrakt. Där står tydligt att man ej får vanvårda eller missköta katten, för då får vi ta tillbaka den.

martdat
0

vill ni få tillbaka henne den vägen så måsste ni stämma henne civilrättsligt, Även om avtalet om köpet kan utformas hur man vill så är det ändå en annan femma när köpet är genomfört,, Men  det har så vitt jag vet aldrig prövats, vore bra  om det gjordes det, o ja jag har med läst juridik,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

martdat
0

Föresten skulle inte kks pröva detta ang fallet Romeo?

hur har det gått där? tog åklagaren upp det?

Amorell
0

Jag har tittat lite på rättsbanken under dagen och jag hittar inget fall ang. köpeavtal av katt, iallafall inte i denna formen och under dessa omständigheter. Det mesta gäller överlåtelse av djur i vanvårdsfall då man överlåtit en större mängd djur och det mesta gällande kreatur.

Det behövs kanske inte stämma henne civilrättsligt, kanske bara påpeka att hon begått avtalsbrott.. Men om hon är psykiskt sjuk på riktigt kanske hon har förmyndare eller någon ni kan vända er till för hjälp, kanske en nära anhörig? Hoppas att det löser sig, jag kan höra med min far som är polis lite om vad man kan göra..

Det är så hemskt!

~ Ysmn

Naquita
0

martdat jag har ingen aning hur det gick. Det sista jag hörde var att ******* diskuterade med djurens jurister..Tyvärr är kommunikationen i KKS inte den bästa sinsemellan alla och jag hörde inte mer sen.

martdat
0

#91 tack, skriv gärna om du hör något, vore intresant,

har hemmet hört av sig elr?? fruktansvärt om de avlivat henne när räddning finns,,, grr,

Jourhemmet
0

Jag har ringt veterinären hon angivit och förhoppningsvis ringer dom mig om hon kommer in med Gumman. Däremot får dom inte utan ett beslut från Länsstyrelsen tala om ifall hon ens går där eller redan varit där med Gumman eftersom dom har tystnadsplikt. Men jag tror att det är rätt mottagning.

Gullimat
0

Hembesök hade varit bra för att se om hon är misskött, det måste dom gå med på.

Jourhemmet
0

Nu har jag skrivit ett mycket hotfullt mejl om att jag kommer att göra en anmälan till Ls och att dom kommer att göra ett hembesök för att se om hon kan sköta djuren. Skrev även att om Gumman inte finns kvar där så gör jag en polisanmälan.

Hawknestgrove
0

toppen!!! Hoppas det tar skruv…..

Gullimat
0

Öppnar inte hemmet för er om ni kommerObestämd

Jourhemmet
0

Jag kan inte åka dit på vinst och förlust. Dels har jag ingen bil och dels så bor hon inte direkt runt knuten. Nu efter att hon skrivit att hon vill behålla Gumman så lär hon ju inte släppa in oss.

maggan47
0

varför denna kovändning, först ska katten avlivas, sedan när allt dras igång,  för att placera om kissen, vill hon behålla henne, varför undrar jag, har hissen stannat vid knäna eller, luktar illa om hela historien tycker jagSkrikandes

Maggan47

Camillhe
0

Ett kontrakt gäller inte eftersom djuren räknas som en vara, och när du har köpt en vara har du rätt att göra vad du vill med den, dvs sälja, ge bort, avliva etc. Så tyvärr håller inte kontrakt då säljaren sålt varan, kan inte säljaren bestämma något mer.

Man KAN försöka civilt men tror chansen är liten att vinna.

Det enda man kan gå på i detta fallet tror jag är vanvård etc. Så ring LS och så hoppas vi att de gör bedömningen att hon inte bör ha djur.

[sarasvati]
0

Någon som vet hur det har gått?

vilda-hilda
0

Snart 13 månader sedan jag hittade in här för första gången och läste till min fasa om en katt som placerats i Stockholm som är i ungefär samma sits som denna lilla dam nu. Stackars Hennum hade placerat honom. Kommer inte ens i håg vad kisse hette men det gjorde ont att läsa att Katten ändå avlivades trots att man försökte att få ut honom från hemmet.

Så ni som bor där uppe i 08- området sparka in dörren o Kattnappa kissen.

Det går inte att jamsa med Såna människor.

Nalle

Imasy
0

Oj, här var det väldans många kovändningar :/

Först avliva och sedan behålla för att man blev så fäst? Herregud säger jag bara.

-jag vet att det finns en människa som ligger på en "svart lista" hos uppfödare inom en viss kattras. Denna kvinna gr nämligen så att hon tingar katter till höger och vänster, åker och hälsar på mm, men genomför aldrig något köp.

Jag tror inte hon är listad för att hon skulle missköta djuret, men däremot för att hon liksom aldrig kommer till skott. Hon åker bara runt och låtsas vara intresserad för att få kontakt och uppmärksamhet med andra människor.

Tragiskt och ledsamt egentligen, men jag tänkte om den personen som har Gumman är lite likadan?

Lena
0

Sådana här fall är kniviga. Tyvärr har inte djur något vidare rättskydd. Som redan nämts i tråden räknas katter och andra sällskapsdjur som varor och då gäller inte den här typen av kontrakt juridiskt, utan bara på det moraliska planet. Helt sjukt kan man tycka.

Man kan inte heller gå på för hårt om kattägaren inte släpper in besökaren självmant, för då blir man själv dömd för olaga intrång och/eller egenmäktigt förfarande. Det kan ändå vara en idé att åka dit och försöka prata personen tillrätta. Det brukar kunna gå om man uppträder lungt, sakligt och bestämt utan att vara hotfull. Ett möte IRL fungerar i regel mycket bättre än kontakt via telefon, mail etc.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lillmymlan
0

Hur går det med Gumman?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.