Anmälningstrakasserier.
Jag har en liten fråga angående anmälningar. Några som jag känner blir stup i kvarten anmälda för olika saker angående några hästar som de har. Anmälningarna är anonyma så man vet inte vem det är.
Saken är den att LST varit där och har inte hittat några brister alls. Det handlade bl.a om en häst (som var under behandling) som var halt. LST tvingade dem att ringa veterinären för att komma dit även om de höll på att behandla. När han kom dit sprang hästen omkring som vanligt.
En annan gång anmäldes det om en grimma som skulle ha växt in i huvudet men när LST kom fanns det ingen häst med en antydan till grimma som skulle ha växt in.
Nu har det gått så långt att de har fått tagit bort den gamla hästen då de inte orkar med allt och den var för gammal för att kunna säljas. Kvar finns ett sto med föl efter den gamla.
Både mina bekanta och veterinär är rent av förbannade över detta skit som pågår men LST är tvungna att åka ut var gång som anmälningen kommer. Trorligen från samma person.
I mina ögon är detta rena rama trakasserier och det är ju mina bekanta som får stå och betala hela kalaset varje gång. Kan det verkligen gå till så här. Visst att anmöla anonymt är kanon i många fall men man ska ju inte kunna få missbruka den möjligheten.
Det händer ju samma saker för kattägare med ibland har man sett.
//Pia
Ja detta är ju trakaserier helt klart,Man kan undra varför samma person håller på så här,Ja troligen samma person, Helt otroligt
Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar
En annan sak som gör mig riktigt arg med sådant här, är just att andra djur får lida.
LST har ju begränsade resurser och hinner ju knappt med de riktiga vanvårdsfallen, och de djuren får ju lida ännu längre iom att LST ska slösa på resurser där de inte behövs.
Visst är det bra att man kan anmäla anonymt. Men i detta fallet så kan man ju undra hur länge till LSt kommer att åka ut, när de varit där flera gånger och inga brister finns?
Men konstigt att dom åker gång på gång dit när det inte pågår vanvård
Myse missar
Ja det är ungefär så jag tänker med. Här har vi ett fall där inga saker påträffats när de varit där, sen har vi fall där de vet om brister och allt möjligt men inte åker ut. Väl ute efter flera månader t.o.m år så finner de fångade svultna älgar, upphängda flådda hundar ja jag kan ju fortsätta.
//Pia
4 Nä snälla säg inte mera,Jag tycker detta är mycke konstigt ialla fall
Myse missar
För att inte tala om alla lantbrukare här i dalarna de varit ut till, där har det varit grov vanvård. Men då har de fått flera månader på sig att rätta till bristerna.
LST kommer tillbaka oh ser samma elande igen och igen och igen och det daltas vidare och blir en följetång på flera år!
Istället för att bara omhänderta djruen omgående. Men hos de som inga brister har, ja dit kan man åka och slösa tid.
Leta på denna blogg: http://forysta.bloggspace.se
Astrids miljö- och samhällsblogg som tar upp en massa fall bl.a. ett trakasserifall där den som trakasserade blev dömd. Det är mycket att leta bland men någonstans finns det där.
Det förefaller mig mycket märkligt att dessa anonyma serieanmälningar utan grund prioriteras före de riktigt grova vanvårdsfallen. Att Lst prioriterar att åka om och om igen till samma ställe trots att det inte finns någon grund. Hur kan det få gå till på det sättet? Känns ju inte direkt som att resurserna läggs på rätt saker.
#7 bra blogg du hänvisar till! :)
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Vad är det dina bekanta får betala för?
Om anmälan inte har ngn grund kostar det inte ngt att LST gör en inspektion.
Det kostar för veterinären att komma på undersökningen bl.a. Sen nu när de inte orkar med detta mer och kände sig tvugna att avliva det gamla stoet så kostar avlivning, sen måste de ansöka om att få gräva ner hästen vilket måste göras på 2 m typ och då måste de hyra in en grävmaskin.
//Pia
Nej, betalar gör man väl bara vid en extra kontroll som tillkommer om man har några brister som ska åtgärdas va?

#11 Ok du menade sådana kostnader, nej det är verkligen inte rätt:(
#12 nej, du får betala för första besöket om anmälan visar sig ha grunder. var en tjej med råttor som skrev om ett besök av LST som kostade henne drygt 2000, men då fick denna personen 14 anmärkningar.
Nej det är ju de extra sakerna som detta bidrar till som kostar. Och hur kul är det när LST ringer på dörren stup i kvarten.
//Pia
Tycker egentligen att man inte skulle få anmäla anonymt. Men att sedan LST ska ha tystnadsplikt och inte få tala om vem som anmält. Och att anmälaren ska få betala om de upprepade gånger anmäler utan grund.
#15 Håller med dej faktiskt.

#15 Låter som en utmärkt idé.
#15 ja jag håller med för såna här saker när det går till rena rama trakasserier så blir det helt fel.
//Pia

Här är det så att om LST får åka ut och det inte finns några grunder för anmälan så åker den som anmält det på en straffavgift, hur hög den är beror på vad det är för djur osv som det gäller. Tydligen så kunde de få tag i personen även om det gjorts anonymt.
Fast du kan ju tex ringa anonymt från hemligt nummer, eller maila, hur hittar man då den som anmält?

Vet inte, men kan man maila anonymt
#21 Ja använder man en mail som inte är kopplat till ens namn så går det bra att maila anonymt. Tex. hotmail kan man registrera vilket namn man vill, passar man dessutom på att använda en dator på tex. biblioteket när man mailar in anmälan så kan man inte spåra det till någon speciell person (fast jag tror inte de går så långt
)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Man behöver inte ringa från dolt nummer, anger du inte ditt namn när du ringer så är det anonymt. Sedan är alla uppgifter som kommer in om fallet offentliga handlingar och du kan ringa hur många gånger som helst och fråga hur det går i fallet. Jag håller själv på med ett fall sedan snart två år. Personen i fråga har inte behövt betala något och endast en kattmamma med sin kull har blivit omhändertagna, men jag ger inte upp. Mejlar du från tex din hotmail så är du inte anonym. Så mitt tips är att alltid ringa i stället. Jag har tom lämnat ut mitt mobilnummer så att polisen kunde få tag i mig när katterna skulle komma hit som jourisar.
I detta fall så vill jag vara anonym då ägarna är drogmissbrukare och bor fem minuter ifrån mig.
Men det är just det som borde ändras. Anmälaren skulle inte behövas visas upp i den offentliga handlingen, men att Lst skulle veta vem anmälaren är. Kan man inte stå för det man anmäler, så ser jag det som en osanning.
Jag håller med men nu är det som det är och i vissa fall så är man tvungen att vara anonym. Jag vill inte att dessa personer ska kunna få reda på vem jag är då jag tex har fyra barn, och har jag väl sagt mitt namn så måste dom ta med det i anteckningen. Jag har anmält ett annat fall och då uppgav jag mitt namn eftersom jag inte tyckte att det gjorde något, med en mycket lyckad utgång. Katterna blev omhändertagna.