Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-status
Läst 3294 ggr
[Gisele]
0

Kattstatus - Senaste Nytt!

Kattstatus - Nyheter!

Kattstatus kommer i den här tråden att presentera nyheter på hemsidan som artiklar och annat material.

Kattstatus hittar du på www.kattstatus.se

Artiklar i olika katterlaterade ämnen hittar du under artikelbanken.Material som du kan skriva ut och använda och sprida finns under Material.

Det finns visitkort och flygblad och olika affischer. Du får också gärna använda bannern och lägga ut på din egen hemsida, blogg, eller använda på forum som din signatur. Ju mer Kattstatus syns, desto fler kan ta del av informationen på sidan!

Kampanj Katten Dag 2010!

Om alla kattstatusengagerade skriver ut och sätter upp 4 affischer var på sin arbetsplats, skola, matbutik, veterinär eller ger till grannar, vänner och familj så kan kattstatusbudskapet få stor spridning!

Om alla kattstatusengagerade berättar vidare för andra kattägare om Kattstatus budskap så kan vi minska antalet hemlösa och att tusentals kattungar avlivas pga av att de är oönskade! För varje katt som blir kastrerad förebygger vi att det föds upp till 120 nya kattungar som riskerar att växa upp och bli hemlösa!

[Gisele]
0

Idag har vi fått 2 nya artiklar till Kattstatus! Glad

Den första är en svensk översättning av en engelsk artikel:

Utfordring av katt - grunderna i näringslära för katt

Vi har också fått låna en artikel av Nilla på siames.ifokus, som vi är jätteglada för! Och som jag också lagt ut till oss här på Hittekatter.

När katten inte äter

Lena
0

Det händer mycket på Kattstatus sajten! Jättebra verkligen! Ett riktigt eldorado för oss kattälskare. :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Engla
0

Finns affischerna i JPEG-format? Glad Jag vill gärna använda dem till Kompis blogg.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

[Gisele]
0

Nej, vi har bara dem i det formatet. Kan du inte länka dem till kattstatus från bloggen?

Engla
0

# Jo, jag kan ju länka till dem, men det är alltid trevligare och mer lockande med en bild. Glad

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

[Gisele]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kelly har varit snäll och gjort en minibanner till oss, som alla kan lägga ut på sina bloggar mm för att hjälpa till att sprida Kattstatus:

Material

Lena
0

#6 Vad bra Gisele! Jättesnygg!

Jag har också lagt in bannern i min signatur och det fungerade ju faktiskt! :)

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Gisele]
0

Men nu finns den inte med i min signatur…nu blir jag förvirrad.

[Gisele]
0

Ny artikel idag: Ta tempen på katt   Glad

Lena
0

#8 Oj vad hände?

#9 Det var en nyttig och bra artikel! :)

[Norrbysa]
0

Jag undrar lite varför det saknas källhänvisning till alla fakta som tas upp i de olika artiklarna. Som den här tex:

http://www.kattstatus.se/sida10.html

"Ingen vet exakt hur många hemlösa katter det finns i Sverige idag. En grov uppskattning är att det rör sig om minst 100.000 katter. Bara i Stockholm är det runt 30.000."

Lena
0

#11 Den artikeln har jag själv skrivit så den kan jag svara på. Som jag skriver är det ingen som vet exakt hur många hemlösa katter som det finns i Sverige. Det är aldrig någon som har leget i buskarna från Ystad till Haparanda och räknat hemlösa katter. Inte direkt något som staten ger forskningsanslag till tyvärr. Uppskattningen är gjord av Djurskyddet Sverige utifrån de rapporter de fått av olika ideella krafter ute i landet. Men någon vetenskaplig rapport kan jag inte ge dig för det finns inte på det området helt enkelt.

[Norrbysa]
0

#12 Ok tack. :-)

Det är bra att i slutet av en artiel skriva vart alla uppgifter är hämtade ifrån, även om de är uppskattade siffor gjort av någon annan. Det ökar trovärdigheten. (Bara ett tips.)

Keep up the good work! Kyss

Lena
0

#13 Det ska jag tänka på.

Cindy
0

Ta bort detta inlägg om det inte passar sig här. Jag har kollat runt på den fina kattstatussidan och har bara beröm att komma med.

Men, ett litet faktafel bör påpekas i artikeln om tandhälsa. Bucacat ska man INTE använda till tandborstning, då den innehåller slipmedel. Den är avsedd att spruta in 1-2 cm i munnen där den sen verkar av sig själv. Den är alltså ett alternativ till dom som inte kan borsta kattens tänder av någon orsak.

Kan varmt rekommendera Petosans tandkräm vid borstning, då den dels har kycklingsmak, men framförallt pyrofosfater som binder kalcium så man minskar risken för att placket gör det (och därmed blir tandsten).

Vänliga hälsningar
Cindy

[Gisele]
0

Ja, det verkar som om du har rätt när jag går in på Bucacats produktsida. Den ska ju verka på tänder och tandkött, och bör väl i så fall ges efter att man borstat tänderna.

Vi ska ta och gå igenom den biten i artikeln.

Alexej
0

Ni är jätteduktiga på Kattstatus!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Gisele]
0

Vi har nu fått svartvita visitkort för oss som inte har färgskrivare hemma. Vi har också fått fler storlekar på mindre banners. Allt hittar ni underMaterial på hemsidan!

Jag tycker det är jättebra att ha visitkort i plånboken när jag träffar personer och pratar katt (vilket jag gör ofta..)

Lena
0

#18 Toppen att det nu finns både i färg och sv/v. De är jättesnygga! :)

Gullimat
0

Jättefina visitkort. Tryckt ut för att dela ut. Önskat dom lite mindre för att passa i plånboken

Gullimat
0

Också försökt lägga in bannern men det funkade visst inte.Hur gjorde du Lena?

Gullimat
0

Jättefina allihop

Lena
0

#22 Kanonbra! :) Kreativiteten flödar mitt i sommarvärmen!

Alexej
0

Jättebra artiklar!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Gisele]
0

Tack! Det var helt fantastiskt att vi fick en artikel om värmeslag av djursjukvårdare Jessica. Jag skrev och frågade henne om hon ville skriva en sån artikel en helg, och bara nån dag senare skickar hon en helt perfekt artikel till oss. Det är att vara generös, mitt i sommarvärmen! Glad

Lena
0

#26 Då blir man glad när man får ett sådant gensvar! :)

Lena
0

Lägger in lite PR från Kattstatus Sidan:

KATTENS DAG 1 ADVENT!

Sedan 1983 firas Kattens Dag den 1 Advent runt om i Sverige! Var med du också! Affischer och annat material hittar du på Materialsidan.

Affisch Kastrering

Affisch Id-märkning

Affisch Utekatt i stan

Om alla kattstatusengagerade skriver ut och sätter upp 4 affischer var på sin arbetsplats, skola, sin matbutik, sin veterinär eller ger till grannar, vänner och familj så kan kattstatusbudskapet få stor spridning!

Om alla kattstatusengagerade berättar vidare för andra kattägare om Kattstatus budskap så kan vi minska antalet hemlösa och att tusentals kattungar avlivas pga av att de är oönskade!

För varje katt som blir kastrerad förebygger vi att det föds upp till 120 nya kattungar som riskerar att växa upp och bli hemlösa!

Andra nyheter att läsa om på Kattstatus är följande:

2010-11-16: 

Ny artikel: Adoptera vuxen katt

2010-10-23:

Ny artikel: Lista över kattböcker

2010-10-17:

Ny artikel: Inköpslista till dig som ska köpa katt

[Sniff]
0

Idag ska jag sätta upp affischerna lite här och där:)

Lena
0

#29 Jättebra!

Lena
0

Senaste Nytt på Kattstatus!

2011-01-11

Ny artikel: Huskattavel

Ny artikel: Ska katten få ha en kull innan kastrering?

2011-01-05

Ny artikel: Varför ska kattungen vara vaccinerad när du köper den?

2011-01-04

Ny artikel: Klippa klor

Gullimat
0

Jättebra att kattstatus tar upp alla dessa ämnen, speciellt för nya kattägare och hittekattsfolk, men även naturligtvis för oss andraGlad