Chipmärk era katter!
Vi har fått in en svart katt med örontatuering. Men man kan inte tyda ett enda nummer. Så nu kommer katter att omplaceras. Jag är ledsen för kattens ägare som kanske saknar sin katt.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Finns för och nackdelar med båda. Allmänheten som hittar en katt är oftast inte på det klara med att en katt kan vara chipmärkt. Är katten märkt i örat kan en del iallafall fatta att katten har en ägare även om det kan vara svårt att se märkningen ibland. Så ska man även komma ihåg att ett chip kan vandra och kanske inte alls finns där det sattes. Äger man katten och har den ute så gärna både chip och i örat egentligen.
jag har både hängslen och livrem. alltså både öronmärkning och chip just för att som #1 säger att folk vet då att de är märkta och som #0 säger om den blir oläslig så hoppas jag att de även kollar chipmärkning innan de gör något. Känns tryggt om det skulle hända något
Oavsett vilket man väljer: Glöm inte att registrera ditt ägarskap också! Alldeles för många djurägare lyckas glömma den lilla, men inte helt oväsentliga detaljen………..
Medarbetare Hittekatter iFokus
det är nog den biten att betala in 120 kr som folk glömmer bort och inser inte att deras katt inte är registrerad förens pengarna har kommit in.
# 0 Har ni provat med att lysa med en stark liten ficklampa från baksidan? Då kan man ibland om man har tur se hålen om det inte går att läsa det färgade. Hoppas det hjälper eller att ni kanske kan få fram några siffror/bokstav som ni kan utgå från

Att blöta märkningen med lite sprit kan också göra den mer lättläst.
Nej, här kan man inte se nånting…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#6 En droppe matolja går också bra.
Inte ens med en ficklampa? Då är det illa. Det brukar fungera super bra. Tråkigt för katten och ev husse/matte
Ja, trots att vår katt är chip-mäkt och polisanmäld var han borta i en månad 5 dagar och instängd i en källare och de vågade inte titta på hans halsband med telnr…… Men idag har vi fått hem honom. Vilket vi är jätte-lyckliga över. Nu är det slut med alla mardrömmar över vad som kan ha hänt katten och allt letande. Han har ju tidigare kommmit hem när man har kört runt med bilen.
ja felet är ju brist påinformation, även hos polisen. Mågna tror itne ens, att katter kan vara chipmärkta elelr så struntar de i den infon, tar inte till sig det, helt enkelt
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
innan jag blev medlem här visste jag inte att chip-märkning fanns..
precis…. det är många som inte vet och det är det stora felet. Sen spelar det ingen roll hur mycket man talar om det i insändare och allt…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....