Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 4010 ggr
Martina747
0

Spyr. Spyr. spyr

Min katt Meredith kräks väldigt ofta när hon har ätit, det brukar inträffar ca en gång på dag. Och det är maten hon kräks upp,

Jag har andra katter men alla har olika matskålar så de inte ska bli någon mat hets, och vatten och torrfodder finns alltid framme.

Meredith har haft en jobbig bakgrund hon kom till mig genom Djurens vänner, hon hade blivit slagen i sitt förra hem, Så hon är stressig och nervös lite katt.

När ska man söka hjälp?  Hon är pigg förövrigt hon leker hela dagarna, Inte mager, Vill vara med hela tiden.

Men problemet är att hon spyr upp maten.

Någon som vet någonting om katter som spyr?

Josefa
0

Har du kollat hennes tänder? Sväljer hon torrfodret helt utan att tugga? Provat att blötlägga maten till henne?

ChanelBM
0

Hon kan ha förträngningar på matstrupen etc varför du bör ta henne till en bra veterinär för koll.

Sen ampelilja, den helgröna sorten. Skitbra för oroliga kissemagar. Fick tipset av min suveräna veterinär o numera är det nästan kräkfritt hemma! har massor hemma så bor du i GBG området får du gärna skott av mig - helt gratis.

Martina747
0

#1 hennes tänder verka ok, men hon äter jätte jätte fort.

Blötlägga maten ska jag testa,

#2 Bor i Växjö tyvärr.

Josefa
0

Jag har en Totte som också spydde väldigt ofta förr. Jag stänger alltid in honom själv när han ska äta, bara för att han ska ta det lugnt. Strödde maten på en bricka osv. Men han svalde maten ändå. Efter att jag börjat blötlägga maten så har han knappt spytt någon gång.

[LetThereBeRock]
0

Om hon kräks direkt efter att hon har ätit, och det inte händer varje gång hon äter beror det nog på att hon hetsäter. Det är ganska vanligt. Jag hade inte gått till veterinären utan försökt ändra på hennes ätbetende i första hand.

Blötlägga maten är jättebra, och minska ner på portionerna och ge fler portioner per dag istället. Låt absolut inte torrfoder stå framme hela dagen så länge hon slänger i sig maten.

Ankie
0

ampellilja…det ska jag köpa…..

Hawknestgrove
0

kallas även kommunalblomma….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

ChanelBM
0

Tja, då har jag startat en kommun då, för den är spridd min lilja…

Men bor nån i GBG o vill ha skott så hör av er! de ynglar av sig som attan. Å man behöver ha ett par tre plantor minst eftersom de tuggas så det står härliga till!

Josefa
0

Du vill inte skicka lite till Helsingborg. Har letat som en idiot efter den här, men hittar ingen. Får kanske göra ett besök på kommunalkontoret??

ChanelBM
0

Pma adressen till mig. Borde gå bra att stoppa skott i fuktat papper i en sån där påse. (O nej porto o sånt står jag för!)

Tror att jag även såg en del frökapslar på en av plantorna, skickar med såna så får du testa om även det går.

Annars har plantagen o Blomstra denna, men de hänger undanskymt plan "hängblommor" o kostar strax under 100-ingen. Jag köpte en i våras, tog sen skott eftersom veterinäsren sa 3 plantor, en i bruk o 2 på tillväxt. Nu har jag nog 6 st hemma o har gett bort skott till 15-20 pers… Har man en så har man snart många….

Jourhemmet
0

Josefa hör med alla dina bekanta, någon måste ha en. Den skjuter skott som attans, ffa på våren.

Hawknestgrove
0

martdat
0

willys brukar ha för runt 30 kr här, min ena katt hetsäter o spyr opp torrfodret ibland, sen äter han ijen i lugnare fart,,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Josefa
0

Har kollat både på konsums, nettos och hemköps blomsteravdelning. Får testa willys när jag kommer åt. Har hört med en del bekanta som tyvärr inte har kvar detta "ogräs". Ni hör… inte några överdrivna kattfantaster.

Jag hade själv förr, men av någon anledning har de dött ut. Kan för övrigt inte ha krukväxter eftersom de tuggas eller strimlas till döds. Får gömma dem som ska ha en chans att överleva längst in på översta hyllan i bokyllan. Och dem brukar katterna försöka komma åt. Jag har bara en liten gullranka ståendes där nu. Den har lyckats överleva ett antal attacker, när någon klåfingrig kattass lyckats sträcka sig så pass långt in så de lyckats hiva ner den på golvet och sedan gjort sittm bästa för att ha ihjäl den.

Chanel jag PMar dig min adress. Frågan är om de överlever kyla.

Hawknestgrove
0

de kan stå svalt, men de tål ju inet frost. MEn skickar man skotten i isolerad påse så ska det nog funka. MEn märkligt att ingen butik har den blomman….

ChanelBM
0

Jag frågade i min lokala blomsterhandel. Tydligen är just den inte modern just nu. Tillfälligtvis har de den grön-vita. Enligt min vet (Glimåker givet) så är det just den helgröna som gäller inte den randiga. Vet ej varför men gissar att det är klorofyllinnehållet.

Jag fascinerades av att när jag kom hem med 1an (första plantan) så stod de o YLADE innanför dörren. Jag hann inte ens gå in eller låsa upp. Sen när jag kom in så kastade de sig över den o massakrerade den stackaren. Tur att jag hade tagit skott innan…

Som sagt var de stora Plantagen o Blomsterlandet har dem, MEN de hänger undanskymt o man får fråga efter dem o kostar som sagt var 70-120 pix. Men en planta räcker, till en själv o grannskapet.

Men skott o frön skickas från mig till alla som vill ha. Född med gröna fingrar så jag har mycket av skott o frön…

Hawknestgrove
0

ja den gröna måste ju innehålla mer klorofyll, men det är väl av underordnad betydelse…annars, så så katthavre…..

ChanelBM
0

Katthavre är toppen. Men enligt Glimåker är det nåt i "kommunalplantan" som är bra för oroliga magar. O min älskade hittis Felicia har en kronisk sådan. Hon kallas ofta Fisia… Efter att liljorna kom hem så kallas hon nästan bara för Felicia! O då har vi kämpat i 4 år med detta lilla problem (inte så litet säger mina kompisar med känsligt luktsinne)

Hawknestgrove
0

Ok…..ja vi får väl agera så att ampelliljan blir modern igen då!!!

Josefa
0

Glimåker har rekommenderat den till min Nelly också, han är ju i Hbg en gång i veckan. Det är därför jag ränt runt och letat efter den.

Jag sår ju katthavre, men den ska inte lika bra.

martdat
0

hm, e nog lite vitt på min, men kissarna både äter o spyr ,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kattassen
0

Jag köpte min på Blomsterlandet. Den börjar se lite slak ut…efter allt tuggande nuFlört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

wendel83
0

Min ena katt hade också problem med att kräkas efter hon ätit.Genom prov osv så visa det sig att hon hade problem med bukpotskörteln och ordinerades att äta Hills i/d som är skonsam för magen med mkt fett. Och det funkade bra.

sagan
0

Om det inte är något medicinskt bakom liggande problem så prova med att låta henne jobba för maten. Då blir det inte samma hets när hon äter. Ex lägg i maten i islådor, där går det inte att trycka ner nosen och få sig en stor portion utan där måste hon ha tassen till hjälp och putta ut maten för att få i sig något. Finns även  Speciella matskålar för katter som hetsäter. Som verkar bra. Vill man inte köpa det så kan en vanlig glasburk även göra susen. En aktiveringsboll med mat i fungerar också.

tanjap
0

Jag tyckte det var bra idéer här då jag också har en katt som kräks. När jag var ute för att köpa en ampellilja idag så sa expediten att hon tyckte jag skulle kolla upp detta för de besprutar ju plantorna och ger olika näring etc. Hon hade själv jobbat på djursjukhus förut så därför tänkte jag kolla om någon här vet något om det. Spelar det någon roll för katten att plantorna är besprutade? Någon som vet?

Hawknestgrove
0

Om du duschar av plantan när du kommer hem, så är det ingen fara alls.

ChanelBM
0

Köp en planta o ta sen skott på dem o låt dem växa till,  så är ju dessa nya plantor helt giftfria

Atiz
0

Går även bra med den grövvita. Mina Katter vill gärna ha torra blad så jag har vissa som jag låter vissna.

Lena
0

#0 Det är inte ovanligt att katter som haft det tufft har en tendens att hetsäta. Det gör att de inte tuggar maten tillräckligt, samt äter lite för mycket. Det gör att "överskottet" liksom kommer upp. Det brukar hjälpa om man låter kissen äta i avskildhet samt ger den små portioner flera gånger per dag. Efter hand brukar beteendet klinga av.

Här är en artikel där det står att läsa lite om glupskhet och andra problem hos hitteklatter.

__

Ampellilja fungerar bra som sagt. Vi kör med det här hemma också. Jag brukar hänga upp några i amplar som får växa till sig. De som katterna når blir snart angripna. Just nu är det någon av katterna som är riktigt tuff mot allt i krukväxtslag.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"