Blääää mask...
det där ser inte ut som mask, utan pasta;) men det är säkert bandmask, de kan bli rätt stora.
huvva….. ser ut som bandmask……..om jag ser rätt. alltså liknande bandspagetti? Arne kräktes upp ett helt nystan med spolmask i förrförrgår. Så han har fått Axilur i tre dagar nu.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag tycker det är större problem att Tingeling börjat röka… ?! 
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Hittade detta…Blir orolig i tanke på att detta är en hittekatt, som är född ute, å är ca,8-10 månader…
Varning .
Kattungar kan födas med maskar och får inte visa några symtom förrän angrepp är tung. Om du ser maskar i avföring eller uppkastningar, är infektionen allvarligare och kattens hälsa är i fara. En katt i denna situation bör tas till veterinär så snart som möjligt. . Over-the-counter maskmedel kan fungera för lätta angrepp, men kan också ha allvarliga eller till och med dödliga biverkningar, speciellt för kattungar. Worm medicin ordinerats av en veterinär är det mest tillförlitliga alternativet.
vad jag har hört, så är binnikemask och bandmask samma sort…..
Ta det lungt bara o kika in till mästerkatten och lär hur en bandis ser ut;)
//Pia

Testa Milbemax istället. Liten pyttetablett som ges 1 gång. Axilur tar visst inte allt, finns viss resistens även har jag hört. Men problemet med Axilur är att det skall inmundigas 3 ggr o risken är att de inte får i sig rätt dos då våra små illbattingar gärna ormar sig… Jag fick en "avmaskad" KKS katt. Jojo. Min andra misse fick mask av henne o efter en tablett så kräktes det golfbollsstora nystan med mask. Visade sig givet att det var Axilur hon fått av KKS stödhemmet. Milbemax är en pyttetablett o den är enkel att stuva i.
ja här har jag flytande Axilur hemma så det gick i.

Nån liknande upptäckt gjorde jag förra året här…bandmask ser det ut som..
rätt vanligt om katterna smaskar sork.
Avmaskningsmedel tar bara död på själva masken, så om en katt har maskar som hunnit lägga ägg så måste man avmaska igen annars har man snart en ny omgång maskar igen. Och maskar är tvåkönade så räcker det med att ett litet ägg stannar kvar.
Ska man avmaska igen fast man har använt Milbemax? Det visste inte jag.
Är det inte bättre att kolla först (avföringsprov) så att inte masken blir resistent.
Ska man använda samma medel igen eller ett annat i så fall?
Mvh Anette
Milbemax precis som de övriga maskmedlen tat bara vuxna maskar och larver, men inte äggen. Så ja, man ska avmaska igen om det finns ägg också.
Det måste ju vara större risk för att maskarna blir resistenta om man inte avmaskar igen. Då växer ju de nya maskarna upp i en miljö där det kanske finns en liten aning avmaskningsmedel kvar, iaf om äggen kläcks ganska snart efter att man gett medlet, och borde de bli mer motståndskraftiga mot medlet om de får leva. Avmaskar man igen så dör de ju. (Fast det är bara en fundering jag har. Inget jag forskat i.)
Maskar blir resistenta om man avmaskar för mycket. Och man ska inte använda avmaskningsmedel mot alla utan avmaska mot just masken man ser. Så är det bandmask kissen har så ska man ta avmaskningsmedel mot det. Att som det står i bruksanvinsingen avmaska 2 gånger per år är inte att rekommendera just på grund av att maskarna blir resistenta. Katter som kommer direkt utifrån som man inte vet något om är bra att avmaska med Milbemax följt av banminth några gånger. Det är spolmasken som brukar vara den sega och bandmasken tas nog död på ganska så snart. 
Men hur kan masken bli resistent om den dör?
Och att avmaska med Banminth på förvildade katter är värdelöst. Bandmasken i detta inlägg överlevde ju tydligen en avmaskning med Milbemax. Att avmaska med Banminth i detta fallet hade inte gjort någon skillnad.
Nej det hade det inte i detta fall. Skrev bara vad som oftast görs. Vad gäller resistens, om du använder tex bakteriedödande medel jämt och ständing så blir bakterierna resistenta. Så det är ju samma när det gäller mask. Ska se om jag kan hitta någon förklaring om hur och varför, kan tyvärr inte upplysa om hur och varför.
Men vanligaste orsaken till att maskar eller bakterier eller vad det nu är, blir resistenta är väl ändå att man använt medlet på fel sätt. Tex gett en för svag dos, missat ett piller eller slutat för tidigt, så att alla maskarna/bakterierna inte har dött. Då kommer de väl att ha en större motståndskraft mot medlet nästa gång de utsätts för det. Eller är jag helt ute och cyklar?
Och vad gäller bandmaskar, så borde man väl vara tvungen att avmaska två gånger mot dem också, om masken hunnit bli könsmogen, eftersom avmaskningsmedlet som tar dessa också bara tar död på levande maskar, och inte äggen. Eller deras ägg kanske måste ha en annan mellanvärd först, innan de kan utvecklas i katten?
Dem kan även bli resistenta om man använder det för ofta. Man ska bara avmaska när man ser mask och inte i förebyggande syfte. Vad gäller bandmasken så kan för liten dos ha givits eller att den går ute och får i sig efter avmaskningen. Men naturligtvis ska man avmaska en gång till om katten fortfaranden har mask i magen!
(Bakterier blir till slut resistenta om du ideligen använder bakteriedödande medel när du rengör.)
Jag vet i alla fall att spolmaskens ägg inte dör av en gångsdos. Deras livcykel är på drygt 21 dagar och bör därför avmaskas i alla fall två gånger efter varandra. Är katter en hittekatt som har gått ute länge så bör man avmaska några gånger till då dem kan vara så fulla av mask.
Vad gäller bandmasken ska en engångsdos vara tillräcklig vilket du kan läsa om här. Men det är inte alltid det räcker. Allt beror på hur infekterade katterna är och om dem får gå ute igen. Om du inte finner tillfredställande information här så kan du söka på nätet, finns massor att läsa om diverse maskar

..