Kastrera hemlös kisse
Sedan i somras har det kommit en kisse hem till mig varje dag och tiggt mat. I början var han enormt skygg och vågade sig inte fram förrän jag hade backat till behörigt avstånd från honom. Numera går han gärna in och sover i soffan eller sängen.
Mitt problem är att han gärna skvätter inne. Har funderat på att kastrera honom men eftersom det inte är min katt så har jag inte vågat.
Jag har anmält att han är upphittad hos polisen, har satt upp lappar i hela byn. Frågat alla jag han komma på om någon vet vem han är. Tyvärr verkar ingen sakna honom.
Efter lite lock och pock har det börjat gå bättre med honom och mina egna katter så jag kommer att själv behålla honom om ingen verkar vilja ha honom tillbaka.
Skvättandet är ganska jobbigt dock och jag måste kastrera i så fall. Vågar jag kastrera honom redan nu eller hur länge skall jag vänta?
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Om han gått där sedan i somras så tycker jag absolut du ska kastrera honom. Har du inte fått svar ännu så lär det utebli. Det slipper också födas fler kattungar pga honom så skynda dig.

Japp håller med #1 Ta du hand om kisse nu och se till att han blir kastrerad och får ett gott hem hos dig!
Du har gjort allt man kunnat med efterlysningar och jag skall säga; jag hade inte väntat så länge ens
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Tack för svaret. Då beställer jag tid redan imorgon så både han och jag får det överstökat.
Som det är nu så vill han inte gå ut alls, snön är inget han gillar. Så det lär inte bli några ungar efter honom så länge han stannar inne hos mig. Men när det blir varmare kommer han ju att vilja ge sig ut på strövtåg igen.
Hos veterinär har han varit en gång redan, jag kollade upp så han var frisk och så han inte var chippmärkt. Han var i utmärkt form förutom mask som han har blivit behandlad för.
Katter räknas ju numera som hittegods, och har ingen ägare hört av sig tre månader efter att man anmälde katten som upphittad tillfaller den upphittaren - om man som upphittare gör anspråk på katten.
Du gör samhället en stor tjänst genom att kastera katten, som Jourhemmet skrev här ovan slipper det födas fler kattungar som han är pappa till.
Stor kram till dig som tar ansvar för katten!
Ochippade katter har ingen ägare. Tar vi in en ochippad katt på katthemmet blir den kastrerad direkt och kan förmedlas till ny ägare efter karantänstiden-2 veckor.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Håller med ovanstående talare. Om det gått så pass lång tid utan att någon hört av sig är det inget att vänta på längre. Det är kanon att han nu blir kastrerad. Förutom beteendet att skvätta kommer han bli lugnare och mer harmonisk till sättet, komma bättre överens med dina katter och som sagt inte späda på det stora beståndet av hemlösa katter ytterligare. Det finns bara vinster att göra.
Sist men inte minst - Tack för att du tog hand om honom!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ännu en som sällar sig till tackgänget. Toppen att du tar tag i detta.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
tackar också dig, id märk eller chippa honom samtidigt, om han ger sig ut på nya äventyr, så vet alla att ägare finns, jag föredrar id i örat, så det syns att ägare finns, utan att behövata med katten för chipkontroll
Lycka till
Maggan47
#5 Men eftersom det inte är lag på chip så gör ju ni något olagligt då ni säljer katten vidare efter två veckor. Och det är ju tre månader som gäller när man hittar en katt.
#9 Inget katthem kan vänta 3 månader om kanske någon ägare dyker upp. Och vi kan inte söka ägare som inte har id-märkt sina katter.
Så är det bara!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Alexej, ta den dagen, den sorgen. Du gör moraliskt inte fel. OCh skulle någon ägare höra av sig, den dagen ritat jag kors i taken tre ggr…

Så gulligt av dig att ta hand om denna hemlösa mise, och ta hela ansvaret för kastrering och allt. Heder åt dig
Men har man inte märkt sin katt är man inte ägare, så är det bara.
Är man rädd om sin katt då id-märkar man den, enda chansen att få katten tillbaka. Det borde alla veta nuförtiden.
håller med dig rent etiskt och moraliskt, men tror tyvärr itne det håller rent juridiskt…Om nu nån skulle bry sig….

Jag skall se till att han blir id-märkt samtidigt med då. Mina andra missar är redan id-märkta så det är lika bra att han med får blir de 
Man undrar bara var han kommer från och vad han har varit med om. Han var enormt skygg i början. Nu har han börjat tina upp, men fräser fortfarande om jag kommer in i rummet för snabbt när han ligger och sover.
Han kryper gärna bakom soffan eller skåpen och ligger där och fräser ett tag. Sedan kan han komma fram och vara hur kelig som helst igen. Den enda han aldrig fräser åt är en av mina kattflickor. Hon är bara lite mer än året och henne kan han till och med leka lite smått med.