Skyldig enligt lag?
Är man skyldig enligt lag att ringa polisen och anmäla om ens egna katt har sprungit bort?
Hittar man en katt, är man skyldig då att ringa polisen?
Vad jag hört så räknas katter som "hittegods" eftersom att de till hör någon..
Vet nämligen en tjej vars katt har nyss har sprungit bort, jag frågade om de hade kontakta polisen. "hehe näe inte för en katt "
Tro ni jag blev något sur eller?
Jag hoppas att hennes katt sprungit bort och får ett hem hos någon som bryr sig.
Det finns egentligen ingen lagstadgad skyldighet att ringa polisen varken när ens egen katt springer bort eller när man själv hittar en katt. Däremot rekomenderar vi alltid alla att göra det. Om alla gjorde det skulle det öka chanserna för de bortsprungna att hitta hem igen.
Trisst inställning den där tjejjen hade. Enligt mín mening ska man inte ha katt om man har en sådan vissen attityd. Har aldrig förstått det där att det trots allt är så många som är kattägare trots att de inte alls verkar bry sig eller tycka om sina katter.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
hoppas som sagt att katten hittar ett bättre hem…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tack för ditt snabba svar!
Känns väldigt tråkigt att hon tänker så som hon gör. Trodde hon var mer seriös än så, dels för att hon skrivit på en annan sajt att hennes katt är borta och hon är såå orolig.
Sen när man tipsar om polisen så bara, "näe inte för en katt "
Sjukt..!
ja i synnerhet om det kanske är någon upphittare, som är seriös och har anmält till polisen att de hittat en katt. MEn då kan hon också få stå där med lång näsa.
Ja precis!
# 1
Lena, tyvärr har du fel i det du säger.
Enligt 1 § hittegodslagen ska var och en som hittar något utan oskäligt dröjsmål anmäla fyndet till polismyndigheten.
Uppgifter om upphittade sällskapsdjur ska registreras i Polisens hittegodssystem.
#6 Åh ! Har du någon länk till vart de står?
Jag ringde polisen i förrgår , angående en katt som håller till på jobbet.
De ville inte hjälpa mig ,jag hade för mig att de va tvugna till det, så jag kollade på polisens hemsida , där står att katter räknas bara som hittegods ,när de hittas i transportbur eller liknande , inte annars.
Polisen i Blekinge kan inte ha egna lagar om vad som gäller för Hittegods. Den texten du hänvisar till är ingen lagtext och gäller inte.
Här är de senaste föreskrifterna om Hittegods som Rikspolisstyrelsen utgivit:
Skriv ut och tryck upp under näsan på Polisen nästa gång.
10
Tack så jättemycket för länken.
Det var polisen i västra frölunda Göteborg , jag blev kopplad till , de hade beslutat att inte ta emot något om katter sa han ,när jag protesterade kollade han det med en kollega , som sa samma sak.
Jag tog namnet på honom , så jag ringer tillbaka till honom imorgon.