Orca från Örkelljunga, ny tråd
Då kan den gamla tråden om Orca låsas, då den blivit för lång.

Några bilder till på Orca. Denna är suddig, men man ser att han har en mycket speciell teckning i ansiktet, med lite vitt på överläppen.
Men kolla in så tjock han är! Nog liknar detta en fet kastrat? Hörde att en fru i området matar sina katter med mkt. kolhydrater. Så jag misstänker att Orca varit där och försett sig.

Men är ni helt säkra på att han är hemlös? Han ser ju rätt välmående ut. Har inte läst gamla tråden.

Vilken kille så fin
. Synd att han inte gick i fällan när allt var ordnat
Han ser verkligen inte hemlös ut. Kanske bäst att bara fånga in honom och iväg till kastreringen. Då slutar han bråka med katterna omkring.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
ja sicken bjässe……Men han hade nog mått gott av att få ett eget hem.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Man undrar ju som sagt om han inte har ett hem någonstans trots allt. Så välmående brukar inte hemlösingar se ut. I alla fall inte om de varit helösa under en längre tid. Och fertila hankatter brukar ju bränna en del energi. Men man vet naturligtvis inte.
Vad vet ni om honom? Hur länge har han synts till på platsen.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

prova att sätta på honom ett halsband o be ev ägare ringa, pappa har en stor kastrerad hane på 10 år , som trotts kastrering är iväg i vandrar , ibland ser amn inet skymten av honom på en vecka ,, så kan ju va fallet här med, En mycket vacker kille det här.orca altså,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Efter att pappa frågat runt fick han ju veta att denna katt varit synlig i området ca 2-3 år, men ingen av de boende rår om honom eller vill ha honom. Han har dock blivit matad på vissa ställen han besökt.
Jag misstänker att han redan är kastrat, då han har samma rondör som vår huskatt hade innan han blev gammal & smal. Då var han också fet som katten Gustaf. Det är mycket ovanligt att en fertil katt är så fet, förutom möjligen högdräktiga honor.
Han är så pass skygg att vi inte kan komma åt att sätta på honom halsband tyvärr.
Jag ska höra med en dam i en lokal djurskyddsförening, vilka som efterlyst svart-vita katter i området ett par år tillbaka. Om man fångar honom med fällan, kan de ju kanske komma och titta om det är deras katt. Om ingen nappar eller det fortfarande inte ger resultat, får man försöka omplacera honom. Om ingen vill ha honom, får man väl fånga honom, kolla hos veterinär om han redan är kastrat (annars se till att det blir gjort), idmärka, vaccinera & avmaska honom och sen släppa ut honom igen. Tydligen har katten förstånd nog att hitta skydd för kylan samt att förse sig med mat om han klarat 2-3 vintrar ute redan.
men… ska han inte flytta hem till alexej vad tiden lider?

Jo, om hon fortfarande vill och ifall det går att ordna transport så :)
Grejen är att jag tar katter som akut-akutkatter och då ska de vara akutkatter, skygga katter som inte har en chans att överleva annars. Om en katt är kastrerad och klarar sig ute tycker jag det finns ingen anledning att ta in honom för att få honom tamare och placera ut sedan som utekatt igen. Då känns det att det finns mycket viktigare katter som behöver komma in. Det finns fortfarande kattungar ute!
Vi får så många samtal om katter och det gäller verkligen att sortera noga vilka katter som är mest akuta. Just nu har jag 10 jourkatter men jag vill som sagt inte ta in katter som klarar sig ute. Det viktigaste är att hanen blir infångad och kommer till veterinären.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Håller med Alexej.
Ok, ja det är ju rätt. Bara han inte är hotad till livet.
inget nytt om denna vackra kille?

Han har fått mat av pappa och visar tydliga tecken på att han är en tamkatt. Det är mycket snö där nu. Orca kommer och går. Sussi söker skydd på altanen och får mat varje dag.

Gör en frigolitlåda, en till dom var
men hur gör man en frigolitlåda? Tänkte kan jag ju ha ståendes ute å Rödis när han är ut med….om man inte kommer hem på en gång och han inte vill gå in direkt..
#18 Ibland kan man få tag på färdiga frigolitlådor med lock. Akvariefiskar brukar komma i sådana. Hör med djuraffärerna i din närhet. Fiskhandlare brukar också ha frigolitlådor. Annars kan man köpa frigolit på byggvaruhus och tillverka egna lådor av. Man kan klä en vanlig pappkartong typ flyttlåda med plast och sedan fodra med frigolit innunti. Ingången ska inte vara för stor.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ankie läs tråden
Vinterbostad åt hemlösa katter

Orca har inte synts till på ett tag nu, så han är troligen hos någon där han kan hitta mat. Jag meddelar er så fort jag hör något nytt om honom.
ok tack för att du talar om hur det är…..
Här har det gått 14 dagar,Har orca fångats in ännu?
Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

Nej, han har inte varit synlig mycket. Han går nog och äter hos någon granne, tror vi.
inget nytt, eller?
putt…..

Nej, han har inte synts till.
men va fasiken har denna fina herre tagit vägen…
Har har bara försvunnit så där förut?

Ja, han kan vara borta i 1 eller flera veckor och sen dyka upp igen och välnärd ser han ju ut, så definitivt hittar han mat även någon annanstans.

Jaaa, nu är det "bara" Orca som ska in i värmen.
Hoppas att han kommer till altanen nu när Sussie flyttat ut. 
Skönt för din föräldrar att Sussie äntligen är inne.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
ja om han inte dyker upp, så är det ju inte mycket att göra…..
Här har det vart tysst
Myse missar

Han har inte synts till på länge, men grannfrun har sett till honom. Det verkar som om han söker skydd där samt får mat (om än felaktig och olämplig sådan).
Min förhoppning är fortfarande att han ska kunna få ett eget bra hem med tillgång till säker utevistelse, eller åtminstone att han kan fångas in, kastreras, vaccineras m.m. och sen släppas ut på samma ställe. Då kan han åtminstone inte ge upphov till fler kattungar och är själv skyddad (samt smittar inte andra) med kattpest & kattsnuva.
Jo men pengarna för sussi kan väl användas där
Myse missar

Nej tyvärr, det ville ju inte folk härinne. Så det får bli en senare fråga om vi får fatt i honom.

Ja, nu väntar vi på att Orca också ska komma in. Nu när både Charlotte med barn och barnbarn är inne och i kväll kom även Svarten in i värmen.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Är det någon som försöker fånga in honom?
men….. att han får kastreras och ses om, är väl ändå bättre än att han går där ute och ställer till bråk och ungar? IBland så får man ju välja det minst onda av två dåliga lösningar.

#37. Nej, inte just nu. Pengar måste ordnas till kastrering & vaccinering, transport till veterinär samt någonstans att göra av honom.
Gubbens kulpåse finns ju…….har ju ingen spekulant på slantarna där ännu?

Då är jag spekulant på dem då till Orca om jag får fatt i honom.
Ok, då lägger jag in en notis på huskatten, så får folk ha tre dagar på sig att svara….
så tre dagar att yttra sig inne på huskatten..
http://svenskahuskatten.ning.com/forum/topics/orca-fraan-oerkelljunga
Ok två dagar kvar. Har inte fått någon negativ kommentar ännu. Så de ca 700 kronorna skulle ju sitta som hand i handske för lille Orca i så fall?

Japp.
ok, en dag kvar…..
Låter hoppfullt, hoppas att det hela går vägen!
Sagolika!
Hur blev det med Sussis kasteringspeng 900 kr. Betalade Du kasteringen för katten eller gjorde de nya ägarna det.
Jag tror du nämde att de nya ägarna skulle stå för den utgiften, i såfall finns de 900 kr till Ocra.
För till resekassan har dom inte kommit som vi bestämde.
Marie-Helene

#48 Tycker det känns mer aktuellt att se till att en katt blir kastrerad än att bidra så mycket till reskassan just nu. Där finns trots allt ett par tusen "i lager".
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Jag fyllde på med några kronor till Kulpåsen idag - o de får gå till orca eller annan katt som du anser behöver det!

Pappa har inte internetbank eller dator. Han har inte kunnat ta sig till banken heller på ett tag. Så han försökte föra över pengar till resekassan på samma vis som man skickade räkningar tidigare med såna lappar man skriver och sen skickar i ett brunt kuvert på "gammaldags vis" (kommer inte på vad det kallas, giro kanske?). Så vi får se om det fungerar eller om han får tillbaka något besked om att det ej funkat. Vi får vänta och se helt enkelt.
#50 det är inte du som satt in på mitt vanliga konto?

200 spänn? jorå de va jag. Använd dem bäst du vill till behövande kisse.
på mitt 7518 konto?
ok, puttar upp nu, för vi har två kissar som vill bli av md sina kulor….. både ORca och den lilla nya hittekaten….925 kr finns i kassan. 500 anser jag vara vikta för ORca….