Lucasbilder!
Här kommer lite bilder på min lillkille Lucas som jag adopterat från KKS och som bott i stödhem hos Calico här i Eskilstuna.
Han har blivit väldigt intresserad av skidsport på TV. 
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Första gången som jag kunde ligga en stund bredvid fosterbror Pysen innan han hoppade ner.
Han tycker annars att jag ska uppfostras för jag blir nedtryckt när jag busar för mycket men han gör inte illa mig för så fort han släpper mig så är jag i full gång igen. 

Åhhh vad fin o söt han är!!

Jättefina bilder på en söt liten kille och hans kompis 

Underbara bilder på fina kissar!!
Härligt att Lucas gjort sig hemmastadd och att Pysen verkar ta emot honom väl
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Så fin han är grabben 
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Vad härligt han verkar må! Puss på dig!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Vilka härliga bilder! Lucas ser så nöjd ut. 
/Matilda

Han har verkligen funnit sig tillrätta gosbollen
jättemysigt……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

I går skulle Lucas kastreras, vaccineras, ID-märkas men eftersom han inte bajsar korvar utan mera lite kladdiga platta pannkakor så ville dom varken kastrera eller vaccinera föränn han är helt bra i magen.
Vetten tog inget betalt eftersom det inte blev nå gjort. Han äter nu en pasta 2 ggr/dag med mjölksyrebakterier i.
Hills i/d har han ätit i 1½ vecka.
Stackars liten som fortfarande är dålig i magen. Han har ju haft lite problem med den till och från sen katterna kom hit. Hoppas att han blir bättre snart.
/Matilda

#18, Det är så synd om kissarna för vetten tyckte att vi skulle ha dom skilda tills Lucas blir bra i magen, för hon misstänkte att det ev. kunde vara coronnavirus, men dom tog inga prov nu utan han får äta mjölksyrebakterier tills vidare.
Men om det är coronnavirus så borde väl mamman och syskonen också ha det.
#19 Coronvirus är vädligt vanligt bland katter. Det är i och för sig ingen fara om det inte muterar till FIP vilket det kan göra i vissa fall. Det är dock inte alls så vanligt. Tror att det handlar om 1-5% som gör det. Mindre vanligt än vad man tidigare trodde. Det är inte heller så vanligt att flera katter i samma hushåll blir sjuka i FIP även om en katt haft det och dött i det.
Diarré är dock vanligt på katter när de byter miljö och foder. Det behöver inte alls vara Coronavirus även om det kan vara det. Mer troligt att det handlar om miljö-foderombyte. Då brukar 24 timmars fasta och att man sedan smyger in dietfodret göra susen.
Vad man ska vara noga med är toalådorna och hygienen runt dessa. Om man har flera toalådor och rengör dem ofta minskar nämligen smittpridningen.
Om vi alla skulle ta prov på våra friska katter skulle förvånandsvärt många av dem visa på att de blivit smittade av Coronavirus och utvecklar antikroppar för det. Något vi aldrig skulle märka något av. Det finns därför ingen anledning att gå i taket om så visar sig vara fallet. Och i det här fallet har ju inte ens prover tagits.
Jättefina foton du bjuder oss på! :)
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#19 Stackarna. Alla fyra katterna var ju dåliga i magen när dem kom hit och sen har Lucas och Kasper varit lite dåliga till och från. Men Kasper har varit jättefin i magen senaste månaderna, det har bara varit Lucas jag har haft problem med. Hoppas iallafall att han snart blir bra.
/Matilda
Dåliga magar är tyvärr mer en regel än ett undantag på hittekatter. Det brukar även kunna ta ett tag att få ordning på det då mag- och tarmslemhinnorna blir skadade av maskangrepp, dåligt foder och andra vedermödor. Men efter hand brukar det läka ut eller bli bättre.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Nu bajsas det korvar här!
Efter att ha ätit en kur på 14 dagar med Canikur Pro.
Så just nu ligger Lucas på operationsbordet och tömmer kulpåsen.
Tyvärr har han väldigt rött tandkött så han ska få nån medicin för det. Vetten sa att prognosen inte var god utan risk för att det kunde bli kroniskt 

Lucas är hemma och kulorna är puts väck.
Han ska nu äta antibiotika för sitt röda tandkött, hoppas verkligen att han blir bättre.
ca 7 månader och väger 4 kg redan. Det kommer att bli en stor katt.
Det är skönt att sova under filten i mattes o husses säng. 

"Lilla" söta Lucas! Vad mysigt du har det efter en sådan stor dag! Vi hoppas alla att det ordnar sig med tandköttet! Puss på nosen!

Vad härligt att magen är bra och att han kan kastreras!
Vad tråkigt, hoppas att han blir bra i tandköttet. Jag håller tummarna för honom!
/Matilda

Calico, hur mycket vägde Kasper?
#28 Jag vet inte. Veterinären sa att hon tyckte han var i fint hull men jag vet inte alls hur mycket han väger. Har ingen personvåg hemma så jag kan inte kolla det. Men jag kan kanske låna med mig mammas våg hem imorgon och väga katterna.
/Matilda

Vetten vägde Lucas i buren, det brukar dom göra för att veta när dom söver dom.. Jag har inte velat lyft upp honom så högt än att jag kan väga honom.
Vetten sa också att Lucas var fin i ögon, öron och hull, det är bara tandköttet som jag upptäckte när han hade varit här en vecka och jag kunde titta, då var han blodig i munnen så sköterskan hos veterinären trodde att det kanske var tandbyte när jag ringde och berättade, men det var det inte.
Jag känner att han har lagt på sig mycket muskler sen han kom hit och kan springa och klättra i hela lgh.
Han tränar för maratonlöpning! 
#30 Haha.. Sötnosen! Han har varit störst av kattungarna. Kasper är lite mindre än honom och Stella är minstingen.
/Matilda

Du ser väl i #0 att han tränar för OS i skidskytte!?! En kille i min smak! 

Vilken antibiotika fick han för sitt röda tandkött?
Vilken vacker kisse han är Lukas(bror till min blivande kisse Stella). Man kan se av dessa bilder hur bra han mår.
När så unga katter har rött tandkött kan det vara Calicivirus de drabbats av. Det är en vanlig följdinfektion till kattsnuva. Om jag inte minns fel var de lite snoriga med infekterade ögon när de kom till Calico.

#33 Sagolika
Lucas fick Flagyltabletter 200mg som han ska ha en 1/4 tablett/dag i 14 dagar.
Jag vet inte hur jag ska få i honom det för man får inte krossa dom för då smakar dom beskt och katten börjar fradga och skumma om han känner smaken.
Oj anebit…..du får köpa dig en Buster på apoteket

Gunilla, jag har en Buster men tabletterna är så pyttesmå och kantiga efter att man delat dom så dom ramlar ur klon.
Just nu är vi barnvakter till i morgon kväll så han ligger under sängen.
Men i morgon kväll ska vi försöka att stoppa in tabletten långt ner i munnen och stryka på halsen.
Om det går.
Vi ska hjälpas åt i 14 dagar, så det blir kul 
Han gillar inte falukorv? Eller ost? för då kanske du kunde trycka in tabletteländet i en bit och så går det ner av bara farten…. så gjorde vi med Mee….

Jag använde messmör! Funkade bra men blev kladdigt. 
#35 Det stämmer. Lucas var inte snorig, bara Stella och Kasper, men han var rinnig i ögonen. Om jag minns rätt så var han iallafall inte snorig men han kan ju ha varit det innan han kom hem till mig.
/Matilda

Vilka mysiga bilder på Lucas! Elementbädden var favoriten här hemma. Lucas älskade att ligga där och ofta fick han sällskap av Stella. 
/Matilda

#47 Så gulligt! Haha… Det har du nog rätt i.
/Matilda

Det är härliga bilder att titta på. Lukas blir nog en väldigt stor katt om man tänker på att han är ju bara ett halvår gammal.
han har ju världens underbaraste färgteckning på ryggen som man kan leka med i tankarna hur mycket som helst!!!! kolla inlääg 42. Antingen kan man få det till en kanin, eller en älgko bakifrån…..

Underbara bilder på vackra Lucas och broder Pysen
Det ser så roligt ut när de gått ut i snön en stund och sedan skyndar in och sprätter med baktassarna
#52 Ja den teckningen på ryggen är oslagbar!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Sötaste katter! Vad härligt de verkar ha det! Puss på nosarna!

Ha ha ha, Gunilla, Lucas teckning ser verkligen ut som både en kanin och en älg i #42. Har jag verkligen inte tänkt på.
härligt att Lucas har fått ett hem!
Han är en riktig liten Gooing Lucas! Jättesöt och full med hyss och energi, precis som det ska vara.

Varför skulle en liten killkatt inte passa i flätor, verkar Lucas tycka,heh. Pigg och påhittig verkar han också vara.
lill plutten då 
Snyggt med dreadlocks!!!!

Stor skillnad på honom nu och när vi lämnade honom i somras som en liten skrutt, till att ha blivit en stor och stilig kille.
Puss på nosen verkar funka