Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 964 ggr
majvi
0

Sparvens mamma är död

De var 4 kattungar i ladugården på c:a 3 månader.Mamman var död.Vi fick ta tre av kattungar men den fjärde ville ägaren ha kvar,Han trodde att det var en hona och han ville ju ha råttjägare i framtiden också. På gården bodde också tre okastrerade hankatter.

Vi var dit flera gånger och försökte övertala honom att kastrera men det var att prata för döva öron.jag försökte med argumentet att hon blir ingen råttjägare för hon har aldrig fått lära sig jaga av mamman.Det visade sig att hankatterna lärde henne det.

I somras fick hon kattungar.Den enda kattungen som sågs var Sparven. Jag vet inte om de andra kattungarna hade dödats eller om de kanske var dödfödda . Jag frågade hur ägaren hade tänkt sig och han svarade att ni tyckte ju att det var så roligt förra gången så ni kan ta henne.

Vi ville ha både mamman och ungen och försökte få honom att begripa att det var lättare att få ungen tam när den var liten men då måste man ha med mamman också för ungen behöver henne. Jodå det gick in att ungen skulle vara hos mamman tills den blev tillräckligt stor , alltså skulle den vara kvar på gården tills dess.

Det var meningen att vi skulle ta både mamman och kattungen annars skulle det vara, men det kunde jag inte hålla när jag såg vilket skick kattungen var när jag var där  och tittade till. 

Den kvällen som jag hämtade Sparven var den första gången som jag såg henne utan mamman. Jag hade kyckling med mig och hankatterna som hade blivit skygga kom fram och tog stycken från mina händer, men ingen mamma fanns där.

Jag tänkte att jag skulle ringa senare och höra efter om hon hade kommit tillbaks men jag gjorde aldrig det.Nu har jag fått veta att hon hade hittats död vid vägkanten.

Hon var en sån vacker katt och blev bara ett år gammal.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
0

Nej så sorgligt att ni inte fick rädda Sparvens mamma. Dessa envisa gamla stofiler som håller katter efter gamla myter som inte stämmer för fem öre med verkligheten. Bedrövligt!

Hur mår lilla Sparven föresten?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

Usch, sådant är så bedrövligt. Tänker på dig och Sparven. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Sidentass
0

Men åh..vilket ledsamt o sorgligt besked, så hemskt att mammamissens liv skulle behöva sluta så tragiskt…hur är det med missesparv nu..?

Sidentass

brutt
0

Så ledsamt och så ung som hon var förstår att du också känner sorg.

Sessan1
0

Usch så tragiskt :(( Inte alls roligt för sparven att ha misst sin mamma på det sättet.

gubben
0

Man skulle vilja ta något hårt och slå i huvudet på dessa gubbar så de lär sig lite vett. Ännu viktigare blir det att få igenom en lag om kastrering av utegående katter. Arma kattstackare!

majvi
0

jag har svårt att acceptera att man inte kan hjälpa alla katter.Vi vet ju att om fler kastrerade sina katter så skulle vi få möjlighet att hjälpa fler hemlösa katter. Men jag tycker inte att en lag om kastrering bara ska handla om utegående katter , det finns många vanvårdsfall där det har börjat med 2 katter av olika kön som lever inomhus.

Sparven mår väl så bra som hon kan. Jag försökte klippa klorna på henne men då protesterade hon och fräste.Efteråt satt hon och kippade efter andan ett tag, sedan började hon leka. Hon är gammal nog för att kastreras men jag vågar inte för lungorna är inte bra. Hon är över 8 månader nu men ser ut som 5-6 månader. Aptiten är bra och det är inga problem med avföring och kisseri. Det händer att hon sätter sig bredvid lådan men det är bara att torka.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
0

#7 Jag håller med dig fullt ut att lag om kastrering bör innefatta alla katter som ej ska gå i avel. Det bör blir en självklar norm för alla. "Skaffar man katt då kastrerar man!"

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

gubben
0

Helt sant Majvi, naturligtvis ska alla katter som inte ska användas i avel kastreras MEN det blir nog mycket värre att kontrollera sådant tyvärr.

Engla
0

Vad hemskt. Och så ung hon var. Snyft. Kram till er!

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis