Min katt är inte rumsren
Hej!
Här kommer ett nödrop på hjälp!
Min honkatt som nu är åtta månader har sedan ett par tre månader tillbaka börjat kissa i våra sängar. Vi har försökt allt med minutiös renhållning av kattlådan (dock inga starka rengöringsmedel) och hålla stängt till sovrummen men så fort hon får en chans så är hon där igen.Hon har även kissat i en läderfåtölj ett otal gånger. Idag har vi börjat med P-piller.
Kan det vara en lösning på problemet? Jag är väldigt fäst vid katten och vill inte göra mig av med henne, så snälla, är det någon som har en lösning vore jag jättetacksam!

Ska din katt inte gå i avel så ska du kastrera den. P piller leder OFTA till cancer. Orsaken till att katter börjar kissa inne kan ofta vara att de är könsmogna och okastrerade.
Självklart så gör man sig inte av med en katt för att den kissar på fel ställen. Det beror på något som måste lösas. Men som sagt det bästa är att kastrera din katt.
Kastrera missen vettja - och problemet kan vara löst!

Hennes kissande har säkert att göra med att hon blivit könsmogen. Har hon dessutom en urinvägsinfektion kan det också påverka rumsrenheten tillfälligt.
Beställ tid för kastrering så snart som möjligt. Be samtidigt veterinären att ta urinprov på henne för att se att hon verkligen blivit av med infektionen. Hon kan även ha uringrus vilket gör att de kissar på andra ställen. Det ger även urinvägsinfektion.
Här är en länk till en artikel som finns här på Hittekatter om den här typen av problem: http://hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=c508605f-a6f9-4597-8419-fcbcc79d6143
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Jag tror precis som de andra att problemet har att göra med att hon blivit könsmogen. Kastrering är då lösningen på problemet om det nu inte är en avelskatt förståss. Huskatter bör alltid kastreras.
Kolla länken i #3 där finns många goda råd.
Här gärna av dig igen!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kastrera katten är den bästa lösningen för henne och kisseriet. Sedan så är p-piller inte bra för katter då det lätt orsakar cancer i livmoder och juver. Ibland redan efter kort användning.
Sedan be vet. kolla att hon inte har fel på urinvägarna. Om hon är en renrasig avelskatt (huskatter avlar man inte på) så får du dressera henne igen. Stäng in henne i ett mindre rum, utan tyger och annat. Med kattlådor. När hon kan hantera det släpp ut henne, men ta bort allt som har med tyger att göra. Sätt duschgardiner eller liknande över de ytor hon dras till. Det är inte kul at kissa och bli blöt om tassarna.
Vilken sand har hon i lådan, ibland vill de ha en annan sand. Prova gärna något annat också. Kanske i lite olika lådor så ser du vilken hon drar sig till.
Men först och främst, ta henne till veterinär. kolla urinvägarna och kastrera. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.