Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 3455 ggr
tessa
0

Bralliga om natten?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har Benny och Spenny, drygt 4 månader gamla kattungar här hemma hos mig. Världens snällaste och mest timida kattungar, på alla sätt.

Men.. de lever "high life" om nätterna. Galopperar fram och tillbaka genom lägenheten, dunsar och har sig. Naturligt i sig, självklart - de är ju kattungar - men vi är rädda för att den "sure gubben" under vår lägenhet ska gnälla och klaga (surar för allt). Dessutom jobbar min sambo med tidiga mornar och får lätt sin skönhetssömn störd… själv har jag inte ont av lekandet, men jag har stoor toleransnivå och jag förstår problemet.

Jag förstår att kattungarna har en dygnsrytm som de naturligt följer, men finns det något man kan göra åt det?

När det börjar bli "kvällen", försöker jag att väcka kattungarna och aktivera dem lite, men de vaknar inte mer än till liv - leker gör de först framåt småtimmarna…

Kan jag påverka detta?

Grabbarna är ju egentligen bara i jourhem hos oss. men jag önskar verkligen att kunna behålla dem - och mycket, eller snarare det mesta hänger på att min sambo anser att det fungerar väl med dem.

Till våren/sommaren kan vi flytta ut till sommarstugan igen, och då gäller (äntligen) andra villkor men nu är läget som det är… hjälp? råd? tips? =)

/ Tessan

tessa
0

.. och innan någon hinner tänka tanken att jag är lam som vill "rätta mig efter" min sambo vill jag bara nämna att jag bl.a:

• införlivat totalt tre illrar i hemmet mer eller mindre utan sambons "egentliga" tillåtelse.

• Skaffat en "jourhund" som snabbt (i mina ögon) blev permanent.

• Skaffat häst nr 2. "Bara för ett kort tag då han måste räddas". Eller hur… Det var sommaren 2007.

• Fått tillåtelse att ta in en hel kattfamilj i sommarstugan, - för att snabbt finna hem. - Det var sannerligen på nåder.. Därför att min sambo känner mig alltför väl - jag kan aldrig släppa ett omhändertaget djur ifrån mig.

- Så döm nu inte min tålmodige sambo, utan hjälp oss med vårt nattliga bekymmer… =)

kattassen
0

Vi gjorde som med barnen när de var små. Körde slut på batterierna innan läggdags. Inget sovande på kvällen - full aktivitet med mat och lek hela aftonen. Bus i lektunnel och vippor - laserpennor mmmm. Till slut lärde de sig att köra 23-racet och sedan däcka.

Funkade faktiskt efter ett tag. För i början (vid 4-5månaders ålder) var det som du säger high life stor del av natten. Se också till att matskålarna är väl fyllda innan läggdags så man inte behöver väckas av hungriga katter kl. 4.

Jag förstår absolut er situation - för det är precis som man har småbebisar i huset. Kanske din sambo kan tillfälligt få ett eget rum med dörren stängd så han får sova ut. Öronproppar kör min gubbe med - men det är mest för att storkatten Baffe snarkar…Flört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Jourhemmet
0

Här lugnar det ned sig ung. en halvtimme efter att vi släckt ned. Jag vet inte om det är dom stora katterna som säger till ungarna att det är sovdags Skrattande

ChanelBM
0

Instämmer med kattassen i inlägget ovan. Jag kör rejset allan så fort jag kommer hem. har min 8 o 6 åring samt en 7 månaders åsså då mammas 4 åring på besök just nu (kissar asså) och det är rejs så det heter duga hemma… Sen kör jag en sista utmattningsrejs innan läggdags med laserpekaren, fyller på torrisar o sen läggdags. Tar inte lång stund förrän det ligger kissar o sover i varje hörn.

Josefa
0

Ja, jag bor ju turligt nog på bottenvåningen. Och grannen över mig hör dåligt. Grannen vägg i vägg är en äldre dam som tycker om katter och hon har inte sitt sovrum utan köket mot min lägenhet. Annars hade hon kanske slutat att tycka om katter vid det här laget.

Sherwood
0

Det stod inte hur stor lägenhet ni har, men det är alltid en fördel om man har en sovrum att stänga om sig. Att katter lever rullan på sommarnätterna är ju rätt vanligt men det är det ju inte än. Äldre katter och ju äldre dom är, är klart mycket mer stillsamma på nätterna än dom yngre har jag en erfarenhet av. Jag själv bor i ett hus där alla har katter eller hundar, har mycket större förståelse och toleransnivå än andra.

Alexej
0

Jag har turen att mina sover när jag sover. Men släcker jag lampan blir det kolsvart, kanske därför?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

tessa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för era svar!

Vi bor i en tvåa på drygt 65 kvm. Vi har dörr till sovrummet och kan stänga om oss, men problemet är att kattungarna härjar i övriga lägenheten - och oron över att grannen under oss störs, består. Tyvärr har vi ingen dörr till köket, som är rätt stort. Där inne har katterna sin toa, matplats och "sovpuff", så där hade de kunnat husera om nätterna, om det bara gick att stänga in dem där. En dörr ska finnas till köket, men vete tusan var den är - kanske på vinden.

Det är ju inte under alla nätter som det härjas friskt heller, men när grabbarna väl kommit igång, är det svårt att få någon hejd på dem =)

Får helt enkelt försöka att bli bättre på att aktivera busungarna i tid på kvällarna - kommer tyvärr ofta på detta väldigt sent, när jag själv ska gå och lägga mig.

Alexej
0

Sedan är det nog bra att plocka undan alla leksaker på kvällen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

tessa
0

#7: Ljus eller snarare brist på ljus påverkar säkert katterna.

Jag är kanske lite löjlig som brukar ha en lampa tänd som "nattlampa", om katterna, hundarna eller vår snurrige iller Julius får för sig att vilja äta och dricka under natten. Julius har sin matskål i vardagsrummet, så han har en liten bit att knata. Tycker synd om honom om han måste traska runt i mörkret, illrar ser ju inte superbra direkt ;)

#9: Oja. Har lärt mig detta, efter att ha behövt kräla ur sängen om nätterna ett flertal gånger, för att ta diverse bollar och bjällror ifrån katterna… =)

Jourhemmet
0

Släck lampan så ska du se att det blir tystare. Dom ser ändå. Jag har bäckmörkt här och alla sover på nätterna.