Kattungar
Jag är i småland hos min farmor o farfar den här veckan och tar det lite piano efter en tung period. Idag så var jag med min faster på ett "demo" där de sålde ljus och lyktor och lite sånt.
När vi sitter där och väntar på att det ska dra igång så frågar en tant om någon vill ha några kattungar. Ingen svarar. Hon tillägger då att dessa kommer att skjutas om ingen tar dem.
Jag blir helt tung i kroppen och vet att hur lite jag än känner att jag vill/kan ta dem så kommer jag göra det.
Efter mycket om och men så blev det så det blev. Så imorgon eller på lördag så hämtar jag dem i samband med att jag åker hem till stockholm. Två stycken är det, vita och någon uppskattade att de var 6-7 veckor gamla men viste inte säkert.
Problemet är nu att jag redan har 4 katter (2 kattmammor och 2 ungar, 13 & 16 v) hemma min etta på 40 kvadrat. Samt att jag lovat min sambo att vi inte ska ta hem mer katter då det varit väldigt mkt nu då vi tog hem Det här gänget för sex veckor sedan.
Hur det nu än blir så behöver jag hjälp om hur jag ska introducera kattungarna med den nuvarande familjen utan att det blir några problem. Jag har inte den blekaste så tips mottagen gärna!
Jag blir helt galen alltså. Jag förstår inte hur man med gott samvete kan ha en honkatt, låta denna gå ute och få en kull, vänta ett par veckor och sedan ha ihjäl dem! Eller ha honkatta ute som okastrerad överhuvudtaget. Blir inte klok på folk!
Jag håller verkligen tummarna för att det inte är något fel på ungarna! Det känns så otrolig dumt att dra hem dem utan att ha ekonomi för det. Katterna jag har hemma nu är helt via KKS, de står för vet samt mat och sand, då vi som studenter inte har råd att lägga mer än några hundra på dem varje månad. Men ja. Jag kan inte lämna dem. Punkt!
För att komma till sak så har jag då ett par frågor:
* För det första, hur introducerar jag dem lättast till familjen?
* Hur gör jag transporten så behaglig och så ostressugt för ungarna som möjlig? Har fått låna en transportbur + handduk.
* Finns det någon organisation som vill ta sig an dessa små missar?
Ursäkta långt inlägg. Är så upprörd och behöver skriva av mig lite.
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Du får väl släppa av de två här på lördag med då. Mamma plus hennes två ungar kommer ju ändå på lördag, två ungar till gör ju inte så stor skillnad, är ju värre med vuxna isf.

skulle sätta som minsta krav på tanten att hon kastreras ungarnas mamma så at detta inte händer ijen,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Skulle det inte lösa sig för kissarna så finns det plats för dem här i Uppsala med. Ingen kattmamma som kan uppfostra dem men två vuxna mysmonster..

tala om för henne med att det är olagligt att sära på ungar o mamma förens de är 12 veckor, lär hon sig inget av detta så föds bara ännu fler ungar som antingen sjuts elr tjatas på folk,

Vilken ängel du är som nästan vrider dig ut-och-in för dessa små!
Håller med Hanna! Det är ju kortare resa och de får förhoppningsvis en "mamma" eller åtminstone nästan jämngamla "syskon"…*ros till Hanna*
Håller även med Martdat…ställ lite krav om du har minsta möjlighet…vilket du borde ha eftersom du hjälper henne! Tyvärr är det ju inte olagligt att avliva dem…men olagligt att ta dem från mamman…kan du kanske övertala henne att ha dem kvar tills de är 12 v och att man sen kan lösa framtiden? Känns ganska osäkert men skulle nog vara det bästa för katterna…+ kastrering av mamman förstås!
Tack Tizzla ;)
Håller kanske inte med om att det är det bästa för någon katt att vara hos en sån konstig ägare, bättre de kommer hit samma dag som de andra så blir de förhoppningsvis en liten familj i några veckor allihopa.
Förstår inte ens hur man kan tänka tanken ens att bidra så att det kommer kattungar till världen och sen skjuta dom!? Finns inte med i min värld iaf! Alla kattungar som fötts här hemma har fått riktigt bra hem. VARENDA EN! Nej usch, såna människor ska inte ha katt eller andra djur heller :(

#6 Håller med dig fullkomligt att det inte verkar vara det bästa hemmet…men kattungarna skulle ändå behöva vara hos sin mamma…det är svårt att ersätta!
Tror också att det skulle kunna bli toppen hos dig…speciellt eftersom de kommer nästan samtidigt! Inget revir att försvara för mammakatten. Hon kan ju vilja försvara sina ungar…men eftersom dessa antagligen är lite yngre så borde moderskänslorna ta över!
Ja visst är det så också, beror ju helt på hur man tänker, men vi tänker ju lika då fast på olika sätt haha ;) Ska skicka iväg ett mail till Sigriiid så får vi se vad hon säger. Hade ju varit bra att veta innan man åker iväg och handlar till kissarna imån =)

Sigriiid
Tycker också att du skall kräva att ägaren kastrerar Mamman
Ang. ägaren så har jag inte träffat personen själv men vad jag förstår så är det en gubbe på landet som låter katterna gå som de vill. Och om jag uppfattade det rätt (har väldigt svårt att höra vad de smålänska tanterna säger) så finns katterna nu hos någon annan person men hurvida de var med sin mamma eller ej fattade jag inte. Det som stod klart var iaf att ingen ville ta hand om kattungarna utan dessa skulle skjutas om ingen tog dem nu (gubben hade gärna sett att de redan var borta).
Då jag hämtar ungarna så kommer jag säga vad jag tycker om saken och försöka få dem att förstå vikten i att kastrera sina katter. Ska se om jag kan åka o hälsa på dem imorgon o se hur de verkar.
// Emmily

#10 Låter eländigt
Tänk om inte du varit där just nu… Låter toppen att du försker prata lite förstånd med dem
#10 Bra att du gör vad du kan när det gäller att informera människorna runt katterna om vad som gäller. Något tar de förhoppningsvis till sig.
Det låter ju som en bra lösning om kattungarna kan få vara med en kattmamma som har ungar. Det allra bästa är förståss alltid att kattugnarna får vara kvar med sin riktiga mamma, men när inte det går att ordna får man försöka ordna med en extramamma.
Ni får visa oss bilder sedan!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
De är väldigt små. 4-5 veckor tror jag men jag har inte haft kattungar förut förutom de jag har hemma nu och dessa var ca 8 veckor då de kom till mig. Vad tror ni om åldern?
De kommer vara med mig tills imorgon då jag åker. Jag lämnar av dem hos Hanna i Västervik. Jag fick med lite mat med ungarna, blötmat på påse. Räcker det med detta eller vad ska jag göra?
Hanna skulle ju få hem kattmamman + ungar ifrån kalmar imorgon men mammakatt smet ju iväg. Behöver vi köpa mjölkersättning åt dem eller är de stora nog att klara sig på kattmat?
Jag sa vad jag tyckte till ägarna och de skulle kastrera sin honkatt nu i höst sa de. Det här var hennes andra kull den här sommaren och de var trötta på kattungar. Jag hoppas verkligen att de kastrerar henne! Hon är säkert dräktig igen nu och fler kullar lär hon ju få om hon går ute. Blir galen på folk!
// Emmily
var i Småland befinner du dig?
//Pia
Hultsfred
// Emmily
Då ligger ju Gunnebo på vägen om det skulle bli så att Hanna tar dessa med. Om du åker bil vill säga.
//Pia
De ska till Gunnebo imorgon, redan spikat o bestämt :)
// Emmily

Bra att du sa till dem, hoppas att de kastrerar omgående, vad söta de är,,
Kanon, träffade hanna idag och hon verkar vara en jättego tjej;)
//Pia

#16 Ja inte är de 8-9 veckor. Tror mer på 6-7. Jmf med min lilla Sara på bilden här. Hon är 5 veckor där.
Låter så hjärtskärande att man skiljer bort de från mamman så tidigt. Men ibland har nöden ingen lag
Tack för er som ställer upp för kissebäbisarna!!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Ja jo förresten de ser små ut. Kanske stämmer med 5-6 v.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Väldigt små är de. Greta är så liten så liten. Jättesynd att det blev som det blev, de behöver ju ha sin mamma :(
HÅller tummarna för att Kalmar-mamman fångas in så att de får vara med henne.
De fick lite mat vid halv sju och de slängde sig över den. Glufsade och gruffade. De åt så att de knappt kunde andas, gud vad hungriga de var! Varannan timme tänkte jag att de får mat nu tills jag lägger mig och så går jag upp en eller två gånger i natt och ställer fram åt dem. Tror ni att det är lagom? De får det blötfoder som de hade med sig.
// Emmily

när jag hadde kattunge hemme sisst i den åldern tog jag kattungefoder torr och blötte i lite vatten, det funkade bra,
Men stackars små! Skulle gissa på att dom är runt fem veckor. Ska se till att ha iordning till dom imån när dom kommer, varit inne och köpt saker i stan och så träffade jag ju Puma som bidrog med leksaker och klösbräda med en boll som dinglar i toppen. Hörs imån igen Sigriiid och syns med då ju! =)
Inte en kiss en bajs på 4 timmar. Är de så små att man måste hjälpa dem med kiss- o bajseriet?
Jag har aldrig haft så små tidigare så jag har inte riktigt koll…
// Emmily
Nej det ska inte behövas, men du kan ju prova om det inte händer något, gör ju ingen skada att massera lite. Katter kan ju hålla sig väldigt länge när de är rädda och så, kanske är därför?
Nu har lilla Hans och Greta kommit. Greta är mycket rädd och skriker stackarn, Hans går på upptäcktsfärd och är väldigt nyfiken. Dom är små, skulle säga runt fem veckor, så de blir kvar här ett tag.
#30 Vad bra att de har landat småtrollen.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hur gick det sedan, för dom små liven, det hade varit roligt att höra om dom har fått hem eller är dom kvar och allt flöt på problemfritt.