Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1002 ggr
vanessa
0

Äntligen åtal!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tre och ett halvt år senare - åtal mot henne som plågade perserkatterna så. I artikeln står det att det är hennes katter, men så var det inte. Hon hade hand om katter för parning… De ägarna blev minst sagt bestörta när de insåg hur kissarna hade behandlats. Katterna hade även ringorm, en mycket jobbig sjukdom att ha och bota. Kan knappt skriva nu, för jag är så lycklig att det äntligen, äntligen går till åtal. Fast denna kvinna har flyttat och försöker börja med uppfödning igen. Vet inte hur det gått. Hörde det för ett år sedan av någon som "följde" hennes liv och leverne. Hoppas att detta innebär totalt djurförbud för henne i all tid och evighet.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,939962,00.html

Lägger in en bild på hur den enögda ser ut idag.

Vanessa, lycklig för att det blir åtal - även om det tog tid.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

vanessa
0

Fånigt, men nu gråter jag. Träffade Gizmo, den numera enögda katten för ett par månader sedan. Han var så söt, vacker, elegant och mer därtill. Tänk om ändå han kunde vittna i rättegången och säga hur han upplevde det hela.

Vanessa - gråter.

Faxlin
0

Skönt att det äntligen blir rättegång i alla fall. Kan ju bara hoppas att hon får ett hårt straff så folk som henne tänker sig för före.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Engla
0

Nu börjar jag också gråta! Idiotiska msk! Jag blir förbannad!

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

evangeline
0

Som sagt: äntligen. Hoppas straffet blir hårt.

modellflickan
0

Jättebra att det leder till åtal! Hoppas fanskapet får ett kännbart straff. Det är det jag vill, att brott mot djur straffas hårt!

Lena
0

#1 Ja det är synd att katterna inte får komma till rättegången och föra sin talan. Vilket gräsligt fall! Det måster bli bättre tillsyn för djuren så att sådana här fall upptäcks tidigt och stoppas. Människor som av olika anledningar inte kan sköta sin djur kommer det alltid att finnas - det gäller att ha skýddsnät så att fallen upptäcks och åtgärdas innan djuren far så här illa. Djurpoliser t.ex.!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

miranda1
0

BRA JOBBAT VANESSA!!! (och alla andra på djurhjälpen) Hoppas att hon blir straffad hårt!

Passar på att berätta för er att vi har frågat en jurist i Malmö att hjälpa oss att anmäla den kvinnan som hade lagt ut ca 150 bilder på hennes "sommarkatter" som hon ansåg vara till låns. Soulway skrev ett inlägg om det här på hittekatter.
Juristen berättade för mig att det kanske kunde bli svårt att få henne dömd för djurplågeri och hon gör nu en anmälan om djurplågeri alternativ brott mot djurskyddslagen.

/Miranda

Lena
0

#8 Bra att juristen tagit sig ann fallet! :) Om det kunde bli en fällande dom av något slag skulle det kunna vara en framgång och en god hjälp för att få människor att inse att de har ett ansvar när de börjar mata katter på det där sättet som den kvinnan gjorde. Det skulle kunna få folk att vakna upp ur Törnrosasömnen.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

Tack Miranda, i detta fall är jag inte rätt person att tacka i föreningen. Däremot är jag glad/ledsen om vart annat för det hela. Att läsa artikeln blev som ett slag i ansiktet, då man lagt undan det hela lite. Sedan glad för at det gått till åtal.

Men jag var inte involverad i det hela, mer än i det hela runt omkring. Tacka föreningens ansvariga då och nu. De gjorde ett kanonjobb på alla sätt och vis. Om jag minns rätt så kostade bara  vården för dessa gullungar över 50 000 kronor. Tänk om hon även dömdes till att betala tillbaka det. Det är mycket pengar för en ideell förening.

Jag går i en berg och dalbana med känslor just nu.

Vanessa

essut
0

Kommer ihåg det här fallet. Min kompis Ewa tog hand om 4 av perserkatterna som jourhem..Var och hälsade på dom och det var ingen vacker syn..Gråter

Hoppas tjejen får ett långt straff…

Faxlin
0

#10: Hoppas verkligen hon blir tilldömd att betala alla kostnader plus mer för att hon vanvårdade dessa stackars missar.

Audiatur et altera pars

lailas
0

jag hoppas hon blir dömd att betala alla kostnader som tillkommit, samt att hon får total förbud att överhuvudtaget äga djur ….fall som dessa kan i framtiden bli om hon blir dömd starskottet för andra. och det är positivt för då kan man åpropa tidigare domar..ibland undrar jag samtidigt vad alla som bor runt dessa djurplågare gör??? förvisso bor vissa enskilt på landet, men långt ifrån alla,,skulle det vara misshandelav barn så finns det en lag som säger att alla måste ta sin medborgligaplikt att anmäla,men när det gäller djur, vad finns då???

Lena
0

#13 Jag undrar precis som du varför omgivningen inte är mera allert. Dock hör man ju om fall där det görs anmälningar utan att myndigheten agerar som den borde.

//Lena

Chrizzan
0

Det var jag som körde persermissarna till Arninge djurklinik ett par dagar efter omhändertagandet. Jag kommer ihåg att jag grät hela vägen, jag hade ju bilen fullproppad med döende katter.

När jag sen lastade av och bar in dem till kliniken så började veternären och många veterinärsassister också gråta. Det var en så sorglig syn så det går inte att beskriva och som gjorde att jag sov dåligt länge efteråt. Ändå hade alla katterna badats och skötts om hos Helena.

Det plågar mig att läsa att djurplågaren är på väg att skaffa nya katter. Hoppas hon stoppas för all framtid och att hon får ta alla konsekvenserna för sitt otroliga djurplågeri (vilket hon hade mage att förneka in i det längsta och göra allt för att försvåra utredningen efteråt).

/Chrizzan

Lena
0

#15 Det måste ha varit en vidrig syn som mötte er. Förstår att det var jobbigt och att ni fick er nattsömn störd. Det är ju mer än vad vanliga djurälskande människor kan klara av. Hur många katter var det som dog som ett resultat av vanvården? Det går inte att begripa hur någon kan utsätta djur för något så hemskt och sedan ha mage att försöka skaffa sig nya katter precis som om ingenting hänt. Om de ändå kunde ha vett att hålla sig långt ifrån allt vad djur heter.

//Lena

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Chrizzan
0

Vad jag vet så var det en katthona som avlivades direkt. Bedömdes att hon var för svag och skulle aldrig orka med den långa behandlingen. Sen vet jag att ytterligare en dog litet senare men jag tror att de övriga har klarat sig?

Vanessa, du vet nog mer kanske?

/Chrizzan

PS. Essut, din kompis Ewa gjorde en helt fantastisk insats. Tror det var dom fyra som var sjukast av de överlevande missarna. De behövde omskötsel dygnet runt den första tiden.

vanessa
0

Chrizzan, nu börjar jag gråta igen. Fy sjutton vad hemskt. Egentligen borde de kalla oss till rättegången också. Det vore intressant för jag tror att det skulle bli första gången som fler uttalar sig i vanvård med mera. Tror jag ska kolla upp det.

En hona avlivades. Hon var dräktig, utsvulten, ringorm och säkert massor med andra fel också. Skulle inte överleva att föda fram dem, och att söva henne inför ett kejsarsnitt var uteslutet i hennes form om jag förstår det rätt. Sedan så var det Kramis, som fick leva i sit nya hem en bra tid innan han gick bort.

Usch, är fortfarande mållös. Det är som att vakna upp mitt i en mardröm. Förstår inte varför jag tagit åt mig så mycket, med tanke på att jag inte träffade dem när de var sjuka. Fipplade med andra saker i föreningen som inte hade med dem att göra. Fast det genomsyrade allt som vi gjorde.

Vanessa

essut
0

Chrizzan, förstår att du blev ledsen när du såg katterna. Det var ingen vacker syn ska jag säga. Katterna hade det bra hos Ewa och hennes man i Sparreholm, hade egen gäststuga med egen inhängnad rastgård…Men det var tufft för dom båda att hjälpa katterna tillbaka till livet..Gråter

Ewa har före och efter bild på två av katterna på hennes hemsida, Ludde och Fia..Där kan man se vilken skillnad det blev..

http://www.villervallan.se/inside.html

kolla på fotoalbumet så ser man katterna.

vanessa
0

De är några av mina idoler, har nog aldrig träffat dem, men älskar dem för det de hjälpte kissarna med och oss.

Vanessa

Soulway
0

Det är bara att instämma! Detta är mkt, mkt viktigt. Måtte vi få fram massor av omskrivna åtal för kattplågeri och vanvård av katter!!!!!!!Samt rejäla straff som visar att det handlar om liv, omistliga och unika små liv.

Soulway

Jenna-Gun
0

Gråter så jag kan inte läsa. Av både sorg och glädje

Kram till er som hjälpte kissarna

Jenna

Lena
0

#21 Vilken fröjd att se efterbilden på kissarna. Men det är verkligen upprörande att se hur vissna de var vid omhändertagandet. Det måste ha varit kanonjobbigt för alla er som vara med och hjälpte till. Vilket bra jobb ni gjort! Hoppas det blir ett kännbart staff för den skyldige nu.

//Lena

modellflickan
0

Ni som hjälper hemlösa utsatta eller plågade katter till bra liv ni är underbara. Änglar utan vingar, Hjältar. Ni får mej att vilja bli en ännu bättre människa. Ni är helt enkelt bäst.

vanessa
0

Nu har jag tagit reda på vem som är åklagare, att inte datum är utsatt, samt vart rättegången ska hållas. Så nästa vecka tänker jag kontakta åklagaren och fråga om vissa av oss  kan vittna mot denna "dam".

Chrizzan, skulle du kunna tänka dig att vittna då, om det du skrev ovan. Veterinären är kallad dit. Sedan så om vi får komma, så tänkte jag be vår kassör  samla ihop kvittona, så att kanske det också kan tas upp. Det handlar inte om lite vanvård som kostar så mycket. Allt hänger på om åklagaren är villig till detta. Håll tummarna. Fast som det ser ut på papperet jag kommit över, så har de  2 vittnen, och sedan så har "hon" vittnat.

Vanessa

Chrizzan
0

Vanessa jag ställer upp om det behövs.

//Chrizzan

vanessa
0

Puss Chrizzan. Ska försöka nå åklagaren nästa vecka. Ingen idé att ringa henne dagen innan helgen. Risk för att hon och jag är okoncentrerade.

Vanessa

Lena
0

#29 Hoppas det är en vettig åklagare med seriös inställning till målet och att ni kan få vittna.

//Lena

vanessa
0

Idag fick vi ett anonymt samtal från en släkting till henne. Hon ville varna oss att damen i fråga har tre vanvårdade hundar och fem katter (eller mer), samt vå egna barn som hon inte tar hand om. Hon hade själv inte varit där, men en annan släkting hade varit där och sett det hela. Då jag ville veta hur det såg ut, så ringde hon sedan tillbaka och berättade. Det såg för hemskt ut. Hon var så uppriktigt ledsen hörde gråten i hennes röst. Så nu ska jag polisanmäla å hennes vägnar och kontakta djurskyddsinspektör. Kontaktar sedan åklagarn för att de ska driva fram djurförbud. Kosta vad det kosta vill.

Arg, ledsen, upprörd och på krigsstigen.

Vanessa

lailas
0

vad irreterad jag blir på att detta får förekomma. heder åt denna släkting som vill göra något åt detta… hoppas nu det kommer gå undan tills hon får djurförbud och hoppas detta kommer gälla länge och väl,

Chrizzan
0

Det här visar svart på vitt att våra lagar i Sverige inte duger. De är otroligt slappa. Eller att myndigheten väljer att inte följa de lagar som finns kanske.

Jag hoppas verkligen att hon åker dit och får ta konsekvenserna.
Tycker också att hon måste betala Djurhjälpen för allt dom har lagt ut i pengar åtminstone. Det var en alldeles för stor kostnad för en sån liten ideell förening.

/Chrizzan

modellflickan
0

Vanessa

Jag förstår att du är upprörd. Jag är själv riktigt förbannad på denna kvinna! Hon verkar ju inte frisk!

miranda1
0

Hur kan det vara att hon inte redan har fått djurförbud?

Vanessa: hoppas du finner all kraft och energi du behöver för att fortsätta jobba med det här! Tänk på att du är katternas röst, dom behöver dig!

Jättekram Miranda

Soulway
0

Jag tycker att ni skulle beskriva hela detta ärende och skicka till jordbruksminister Egil Eskilsson!

Soulway

vanessa
0

Det blir i sista hand. Om inte de tar min oro på allvar.

Vanessa

lailas
0

jag hoppas verkligen dom tar din oro på allvar,ju mer tiden går ju mer kan ju hända. men vi får nu hoppas att kvarna mals fort..så att det händer något NU.

Faxlin
0

Fy fabian vad arg man blir. Jag hoppas du verkligen orkar med det här Vanessa. Ta ork från oss här inne.
Behöver du hjälp? Hojta till.
Kram Åsa

Audiatur et altera pars

Chrizzan
0

Hört nåt nytt om rättegången, Vanessa?

vanessa
0

Jag skäms att säga att jag inte hört något, av den simpla anledningen att min tid går till mamma som ligger på sjukhus som du vet. Samt husdjursmässan som förbereds. Håller faktiskt på att stressa ihjäl mig, och vill viiiiila. Men när julen är över så ska jag ta tag i det hela igen. Innan jul misstänker jag att det inte blir mycket gjort där heller. Och blir det gjort så får jag erkänna att jag helt enkelt inte kunde dela på mig i rätt antal bitar :-)./Vanessa

Lena
0

#41 Man kan inte vara på mer än ett ställe Vanessa! Du gör redan mer än de flesta av oss för utsatta katter. Hoppas du även får lite värförtjänt vila över julen.

Kanske någon annan i Stocksholmstrakten har möjlighet att följa upp fallet? Om ett åtal är väckt borde är det väl offentliga handlingar?

//Lena

vanessa
0

Ett par i föreningen ska jag informera, var av en är kallad som vittne. Men har slarvat bort hennes e-postadress så det blir lite grävande först. Men det blir efter julen./Vanessa

vanessa
0

Den januari så startar rättegången mot henne. Har inget hopp om att det blir djurförbud. Ska försöka nå åklagaren. Vi har flera vittnen tydligen. Det jag vill säga till åklagaren är att hon börjat igen. Vi får se om hon då kan tänka sig driva det hela vägen. Håll tummarna. /Vanessa

Lena
0

#44 Man får verkligen hoppas den här damen åker dit så det sjunger om det. Varför ska en sådan komplett olämplig person envisas med att ha med djur att göra? Och varför lever vi i en av världens flataste länder när det kommer till straff och påföljder för brått mot djurskyddslagarna?

//Lena

vanessa
0

Det blev inget djurförbud. Har inga ord för det hela. /Vanessa

gubben
0

Vaaa??? Hur förklarar de det? Hur illa ska man behandla djur innan det blir djurförbud egentligen? Så hon kan börja om nu och vanvårda fler katter alltså. Jag är fullkomligt mållös. Fy fan för svenska myndigheter.

miranda1
0

Vanessa, kan du inte ta kontakt med juristerna som jobbar med djurrätt? Eller om du PMar mig så mycket info som möjligt så kan jag göra det! Det här är korkat!!

Antar man kan överklaga?

/Miranda

vanessa
0

Just nu har jag ingen energi för detta. I varje fall inte denna vecka med kattkampanjen. Men har några ess i ärmen. Kontaktar dig senare Miranda. Du kan väl pm:a din e-postadress. Ingen stress. Tack. /Vanessa

Chrizzan
0

Jag är också besviken men inte förvånad.

Jag började ana oråd om diverse vänskapsband mellan parter redan när det visade sig hur svårt det var att få kopior på veterinärsintyg och journalutskrifter från den behandlande veterinären. Det gick till slut med mycket tjat, litet hot och lock och pock (hittade t o m hennes semesteradress ute i skärgården…..)

Litet besviken var jag också att jag inte kallades till rättegången som ögonvittne.

/Chrizzan

vanessa
0

Är ledsen för det också Chrizzan. Det fanns några andra ögonvittnen på plats. Men inte ens det fungerade. /Vanessa

gubben
0

Blev hon frikänd? Inget straff alls?

Alexej
0

Men är hennes personnummer känd? Då kan den av oss som bor nära åker dit och kollar. Namn, adress?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vanessa
0

Hennes straff var vad det nu heter, man döms, men kan vara hemma och "sitta" av straffet. Vet inte vad det heter. Ingen fotboja eller så, heller. Om jag inte missminner mig. Så det blev ett slag på fingrarna.

Jag ska prata med länsveterinären om det hela. För ingen är nöjd utom hon och hennes advokat.  /Vanessa

gubben
0

Villkorlig dom alltså, inte ens dagsböter? Jag undrar vad det krävs för att en sån person ska bli dömd egentligen för mycket värre kan det ju inte bli. Satta ute i skogen utan mat och vatten för att dö en långsam död. Vad räknar vårt rättsväsende som djurplågeri och vanvård tro? De kan ju inte i rimlighetens namn tro på hennes förklaring för något vett i skallen måste man väl ändå ha om man är åklagare.

Lena
0

Men detta är ju bara för sanslöst! Blir så trött och besviken att jag får slut på mitt ordförråd. Som #55 skriver vad krävs egentligen för att få djurförbud i detta mespropparnas land?

Mår illaSkrikandes

//Lena

Anna77
0

mår dåligt..vad är det för regler vi har? sen stenåldern..vi måste införa nya LAGAR om VANVÅRD m m

ARG & LEDSEN    såg programmet idag Hitta hem.. gråter…

Simson
0

Det här är ju löjeväckande!! Varför blev det inget djurförbud? I Värmdö-fallet blev det ju det? Som #55å56 säger: Vad krävs eg för att få djurförbud i detta mespropparnas land?? Lagen är ett skämt!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

vanessa
0

#57 Nya lagar behövs det oftast inte. Bara att domstolar följer dem, men det verkar sitta långt inne. En plan som finns nu är att alla dessa ärenden ska hamna i en speciell domstol där det tas på allvar, gentemot vad det görs idag. /Vanessa

Simson
0

#59 Låter som en vettig idé. Då blir de specialliserade. Med mer kunskap på köpet. Förhoppningsvis.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Lena
0

#59 En bestämd domstol som vet vad det handlar om vore nog en bra idé.

//Lena

Leonis
0

#31 Jag har flera katter kvar hos henne, vart vänder man sig för att kunna ev få hem dom igen?? Kärringen har ju gått upp i rök så jag får inte tag i henne.

Lena
0

#62 Har hon stulit dina katter eller hur kommer det sig att hon har dem? Svaret på frågan beror ju lite på vilka grunderna är. Men om hon har djur som du vet att hon missköter ska du polisanmäla henne samt kontakta djurskyddsinspektören.

//Lena

gubben
0

Alltså! Tog dom inte ifrån henne alla djur när dessa i boden upptäcktes? Hur tänker myndigheterna egentligen. Om jag hade en katt där som jag sålt till henne så skulle jag på alla sätt se till att jag fick tillbaka den. Kommer inte den här domen att överklagas ens? Det måste ju vara någon slags "svågerpolitik" som gjorde att hon gick fri från detta.

Leonis
0

#63 Jo det var så här, jag hade och har fortfarande för den delen blivit anfallen och mordhotad av seriösa uppfödare så efter 10 års skit så la jag ner min uppfödning då folk ansåg jag plågade djuren, jag gav/sålde då katter till denna person som alla sa var sååååå seriös, vi har i avtalet att jag ska om nåt hände ha katterna tillbaka, nu såg jag ju 5 av mina katter i Hitta Hem igår  och resten har hon då hemma eller nån annan stans, det är förutom dom på tv ytterligare 6 katter som efter vad jag såg på tv igår vill jag ha dom åter,hur gör man? jag får ju inte tag i henne då hon gått upp i rök?!

gubben
0

Du kan väl prova att kontakta skattemyndigheten, de har ju alla uppgifter på folk och såvitt jag vet så är det inget hemligt med det. Gå upp i rök är ju också svårt att göra här.

Leonis
0

Ja vi ser väl, det är nog så att jag aldrig får tag i henne nu,har skickat pm till Vanessa här men inget svar så det är tydligen hemligt var man får tag i människan,synd då jag hört att alla andra katter vanvårdas hos denna person Gråter

vanessa
0

Jag har svarat på ditt PM, eftersom jag är i en form av dvala nu så såg jag det först när jag loggat in här igen.

Jag vet inte var hon bor, och ingen av oss vet det. Men då du kan hennes namn själv så kan du söka hos skattemyndigheterna.

Detta hände för flera år sedan så det är inte färskt. Vi efterlyste ägare och f.d. ägare genom bland annat id-märkningen. Några åkte hem igen, andra fick nya hem efter ägarnas godkännande. De var i vår regi mer än ett år, då det tog över 6 månader för att få henne att släppa dem. Sedan så tog det lång tid att få dem friska igen. /Vanessa

Alexej
0

Men det var det jag föreslåg i #53. Nu har vi visat med Västeråstjejen att det gå att göra nåt. Medlemmar här finns över hela Sverige. Har någon kvinnans personnummer går det att kollar var hon bor och då kan den som bor nära åker dit då och då och se om hon har djur kvar. Det måste vara möjligt att ha personer som har missköt sig grovt att "bevaka". Såna personer skaffar säkert nya djur….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

gubben
0

Men grejen är ju att hon FÅR ha djur, hon har ju inte fått djurförbud trots det hon gjorde mot katterna så hon har alltså lagens rätt att skaffa ett nytt gäng och göra om det och vad jag har hört så håller hon på att starta ny uppfödning.

Alexej
0

Men det skulle vara bra att ha henne under uppsikt innan det blir likadant som med perserkatterna.

gubben
0

Det vore absolut bra och någon finns det väl som vet vad hon heter och kan leta reda på hennes adress. Ge Gunilla namnet så fixar hon det på nolltid Skrattande Kanske vore det också något för Kalla fakta eller Insider att ta upp. Att man kan vanvårda djur nåt så grymt och ändå inte få djurförbud för helt klart är detta något som borde komma till allmänhetens kännedom tycker jag.

Lena
0

#54 Är det vilkorlig dom du menar Vanessa?

#72 Insider borde ta upp fallet tycker jag. De har ju ägnat sig åt dylik granskning nu en tid. Något för Aschberg att sätta tänderna i.

//Lena