Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettros-ris
Läst 5965 ggr
Zony
2010-12-18 21:44
0

*låst* så ledsen! dagens ris.

hej.

jag är så ledsen.det finns en katt som heter Countess

hos KKS.jag VAR försäkringsfadder åt henne och satte in summan för en årsförsäkring+ 700kr till vaccination för att säkerställa att detta blev gjort.

men det blev aldrig gjort! jag har skrivit i KKS gästbok om vad jag tycker om detta,inlägg 602.

läs gärna det och kommentera sedan här vad ni tycker om deras bemötande.jag litede en gång på att KKS gjorde det de utgav sig för att göra,men inte längre.

:-(

kattarina
2010-12-18 21:54
0

Fint gjort av dig att betala detta för missen,Men förjävligt att dom gör så mot dig

Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

Imasy
2010-12-18 21:56
0

Men efter att ha läst lite i KKS gästbok verkar du ju ha fått en redogörelse till varför detta inte har skett, samt tackat nej till återbetalning.

Förstår inte vad vi här på sajten ska göra åt detta?

Zony
2010-12-18 22:01
0

nej när jag infrågasatte efter några veckor efter insättningen fick jag svar att hon va så skygg och att de därför ville avvakta med sprutan.?? men nu har det gått lång tid och kan man vaccinera andra katter så tycker jag att man borde vaccinera henne,vad jag vet har hon inte varit sjuk,typ förkyld eller så som har gjort att de inte har vaccinerat henne.

och återbetalning? varför ens erbjuda det? det visar ju verkligen att de inte tänker utföra uppdraget JAG gav till dem: vaccinera countess.

dålig stil.

Imasy
2010-12-18 22:05
0

Ja men om de har gjort bedömningen att hon var för skygg så antar jag att det kanske skulle vara för stressfyllt att åka med henne då.

Att de erbjöd dig pengarna tillbaka behöver ju inte betyda att de tänker strunta i hennes vaccination. Sedan så undrar jag hur du kan tycka det är möjligt att du ska bestämma när och vad andra ska göra med sina katter?

Zony
2010-12-18 22:30
0

#4 men de har ju kastrerat henne och gjort allt annat,men inte vaccinerat?

ööh..KKS lever väl på att privatpersoner hjälper de att bli försäkringsfaddrar och stödhem? det är väl i högsta grad frivilligt att hjälpa till lite extra och det va det jag gjorde,för att på så sätt hjälpa till lite extra och få henne "färdig2 för ett hem.

men nu har hon alltså varit ovaccinerad i flera år! HELT oacceptabelt i min värld,hemlös eller katter som har ett hem ska vaccineras och skötas.

jag vet ju att KKS har det tufft med pengar,och då kändes det helt rätt och vilja hjälpa til med vaccineringen,förstår inte varför du ser det som så fel?

har du sett deras andra insamlingar till skadade katter osv?

ska man inte bidra dit heller då,för det kanske heller inte blir utfört?

när man bidrar,så vill man ju att det ska hända snarast möjligt så katten får sin vård givetvis.

om jag ser tex pelle som behöver en penisamputation och det fattas 300kr tills den kan betalas,då kan man ju bidra med de 300kr för att han ska få sin vård.

martdat
2010-12-18 22:36
0

jag förstår att du är besviken o arg, antar att det var en katt som sökte fadder??? är väll bara endel som gör det om jag  fattat rätt,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Imasy
2010-12-18 22:38
0

Jag vet inget alls om kattens bakgrund, och visst har du rätt i att katthemmen lever på donationer till stor del.

Men de säger ju också att du har fått en förklaring till varför det inte gjordes, samt att de har erbjudit att ge tillbaka dina pengar, som jag antar grundar sig att det inte var möjligt att vaccinera henne nu.

De har ju varit ärliga och sagt som det var, så jag förstår inte varför det ska bråkas om det här? Vi har ju bara hört din version. Vad som var KKS förklaring hittade jag inte i gästboken, så den har du kanske fått privat?

Det hade väl varit värre om du inga pengar fått/erbjudits tillbaka och pengarna gått till någon annan katt?

Zony
2010-12-18 22:40
0

# ja han söker försäkringsafadder nu med..men jag är inte fadder för henne längre,men de har heller inte tagit bort mig som fadder..

bambino0
2010-12-18 22:43
0

#8 bra att du vågar skriva om sanningen.

Ankie
2010-12-18 22:43
0

jag förstår att du är besviken, det skulle jag oxå ha varit….ska gå in å läsa gästboken

de är ju beroende av givmilda människor så detta är ju inte bra…sett ur mina ögon… det värsta är ju att det är katterna som blir drabbade om folk inte vill skänka pengar och skänker man pengar till ett speciellt ändamål så ska det givetvis oxå gå till det.

Zony
2010-12-18 22:44
0

#7 inte möjligt att vaccinera henne NU?? det skulle ju gjorts för MER än ett år sedan!!

pengarna satte jag in för LÄNGE sendan (mer än ett år sedan juh,de sattes in samtidigt med pengar för 1års försäkringsafadderpengar)

och här sitter vi nu mer än 1år senare och hon har FORTFARANDE inte vaccinerats? varför? on borde ju vara ganska tam nu(vad jag vet bor hon i stödhem,har jag för mig)

jag fick som sagt en förklaring i mail för LÄNGE sedan och nu BORDE hon vara så pass tam efter mer än 1år så det går att vaccinera henne,hur gjorde de för mer än 1år sedannär de kasterade henne och chippade henne då??

wendel83
2010-12-18 22:57
0

Tycker du ska lägga ner ditt klagande.Har också läst på gästboken och har träffat förmedlaren till Countess och vet att hon är väldigt kunnig om katter.Så tror hon vet vad hon gör.Vet även att hon har varit med om katter som blivit dåliga av vaccinationen eftersom de haft nån infektion.Tror tom någon dött av det.Man vaccinerar inte bara för att få det på papper utan det ska verka också.Så sa veterinären till mig med en katt jag hade som nös osv.Varför hänga upp sig på en sådan sak.Var glad att folk hjälper de stackars kisarna istället.

Zony
2010-12-18 23:05
0

#9 varför skulle jag inte göra det? missbruk utav folks förtroende måste upp till ytan!

Zony
2010-12-18 23:08
0

#12 men skärp dig på över 1år borde de haft chansen att vaccinera countess,punkt slut.

Jourhemmet
2010-12-18 23:17
0

Konstigt ändå att det inte gjordes i samband med kastreringen?

[DjurArken]
2010-12-18 23:19
0

Att en katthjälpsförening inte ser till att deras katter åtminstone får en grundvaccination tycker jag är oseriös. Tillsammans med kastrering är vaccination av alla katter som man har hand om det allra viktigaste man ska göra. Katten Countess är långt ifrån den enda katt inom KKS som aldrig har vaccinerats.

Vet inte om katten är kastrerad, men vaccination hade annars kunnat göras ism kastrering. Enda anledning till att inte vaccinera är att katten vissar tecken på nedsatt immunförsvar. Skygghet är ingen anledning för att inte vaccinera. När katten aldrig har vaccinerats så bör man även vid nedsatt immunförsvar överväga vaccination mot i alla fall kattpest med avdödat vaccin, då fördelarna oftast är större än nackdelarna.

Zony
2010-12-18 23:29
0

#16 hon är kasterad och id märkt,så varför inte vaccinerad?

hon finns under marita.

jag blev fadder 2juni 2009,så mitt fadderskap gick ut 2juni 2010 dvs i somras,men jag står fortfarande på countess sida som fadder?(dvs inte borttagen trots att jag inte är aktuell som coutess fadder längre)

coutess är alltså inte försäkrad nu heller då??? för försäkringen jag betalade för gick ju ut i somras?

Imasy
2010-12-18 23:40
0

Det kan ju vara så att webansvarige inte har hunnit uppdatera?

Men om du inte ville fortsätta vara försäkringsfadder och ingen annan ville det heller, så kanske hon står oförsäkrad nu då?

Zony
2010-12-18 23:43
0

#18 troligtvis är hon nu då oförsäkrad och ovaccinerad…

Debattia
2010-12-19 00:06
0

Håller med om att det låter underligt om den inte vaccinerades i samband med kastrering och märkning, om hon inte var sjuk på något sätt ? En vaccinering räcker väl 2 år nu för tiden.Är hon tills med andra katter brukar man ju se till så dom är vaccinerade.. Däremot kan det ta upp till 3 år innan en skyggis blir så social,ibland längre, dom är ju olika personligheter..

Tycker det är bra du kollar upp katten som du är fadder till,det borde fler göra..

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Ligonskrutt
2010-12-19 00:07
0

Det låter ju väldigt märkligt det där. Men eftersm kks tar in många katter men inte har jättemkt pengar kanske de inte har haft råd att vaccinera katten innan. kanske har det hänt ngt som har gjort countess skrämd? Och att de därför inte kunde vaccinera henne dessa veckor. Tanken kanske hela tiden har varit att ordna vaccineringen så snart countess blivit mer tam igen. För de verkar ju inte vilja använda dina pengar till ngt annat, eftersom de kan lämna tillbaka dem. 

man kan ju bara hoppas att det är så, även om det i mina öron verkar märkligt…Men man vill ju tro det bästa

Om du frågar marita kanske du kan få en mer grundlig förklaring?

Debattia
2010-12-19 00:14
0

Man brukar ju vaccinera när katten är nedsövd och det måste den ha varit..

Debattia

Puma77
2010-12-19 00:23
0

#22 Fast när jag vaccinerat mina så har de inte varit sövda.

När Tudor skulle kastreras och vaccineras gjorde de vaccinationen innan allt medan jag var där.

//Pia

persikahallon
2010-12-19 00:29
0

men om det är första gången katten vaccineras så måste ju en till vaccinering göras några veckor senare, så även om hon vaccinerats vid kastreringen så skulle hon fortfarande ha behövt få en till spruta. kanske gjordes inte det vid kastrering för att hon var så skygg då att de inte trodde att de skulle kunna åka in med henne igen några veckor senare för andrasprutan. det är en möjlig förklaring, fast säger inget om varför hon inte är vaccinerad nu ett år senare förstås.

angående att TS fortfarande står som försäkringsfadder trots att han/hon inte varit det sen 2e juni är ju jättedåligt. det innebär att de som vill bli faddrar tror att katten redan har en fadder och därför fortsätter hon att vara utan. jag tycker nog att ett halvår senare kan man ha hunnit uppdatera den detaljen.

Ligonskrutt
2010-12-19 00:33
0

#20, #22  Ja precis, men det jag tänkte var ifall man inte hade råd med vaccinering vid kastreringstillfället, kanske katten även var sjuk. men eftersom att katten kunde sövas en gång, så borde det gå att göra en gång till… Om inte ngt har hänt som skrämt katten tex eller att marita av annan anledning bedömt att det är bäst att avvakta med vaccinering, men detta tycker jag att ts borde få en utförligare förklaring till.

TS: Jag läste några inlägg i gästboken av dej/kks. Vet inte hur mkt ni skrivit om detta där. men av det jag läste framgick inte så mkt, utan det verkar mer som att Kontaktmannen förklarat per mail till dej? Så jag vet ju tyvärr inte hur de har bemött dej där.

men jag om jag var du och kände mej besviken och undrade hur de resonerar, då skulle jag maila eller ringa kontaktmannen och fråga varför countess inte är vaccinerad. Detta eftersom hon har varit där ett år och har kunnat sövas innan. be om en förklaring till varför hon inte vaccinerades vid kastreringen och varför hon inte kan vaccineras nu. 

Anm. Inlägget redigerat då det innehöll namnuppgifter vilket ej är tillåtet enligt PUL (Personuppgiftslagen) // Lena - sjatvärd

Debattia
2010-12-19 10:18
0

Jag har vaccinerat samtidigt som dom kastrerats och då är dom sövda.Går inte vaccinera en skyggis annars utan att stressa upp dem. Veterinärerna säger olika. Jag har lärt mig att en vaccination på en vuxen katt räcker i 2 år.

Debattia

majvi
2010-12-19 10:33
0

jag var in på kks och läste att 4 katter i kolonin som Countess kommer ifrån har avlidit.Det kan finnas en orsak till varför Countess inte har vaccinerats.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Josefa
2010-12-19 10:58
0

Men vad då? Vaccinerar de henne inte bara för att hon ev kommer att dö? Eller har de dött pga vaccineringen?

[DjurArken]
2010-12-19 11:32
0

# 24 Vuxna katter behöver i princip inte ha en återvaccination inom 3-4 veckor då de inte har några s.k. maternella antikroppar.

Kattungar däremot behöver återvaccineras inom 3-4 veckor. Kattungar får genom modersmjölken s.k. maternella antikroppar vilket skyddar dom mot sjukdom tills de är cirka 9 veckor gammal, beroende på kattmammans vaccinationsstatus. När man vaccinerar kattungar vid 9 veckors ålder finns det alltså en risk att de maternella antikroppar blockerar vaccinet så att det inte byggs upp ett skydd mot de sjukdomarna man vaccinerar mot. När kattungen är 12-13 veckor gammal har de maternella antikroppar definitivt lämnat kroppen. Därför vaccinerar man igen efter 3-4 veckor för att vara säkert på att kattungen bygger upp ett skydd mot de sjukdomar vaccinet innehåller.

Det skiljer det från veterinär till veterinär vad som rekommenderas. De flesta veterinärer vi samarbetar med rekommenderar att återvaccinera vuxna katter ett år efter första vaccination (så kallad ett års booster) och sen var tredje år om katterna bor i privata hem. Katter som bor på katthem bör vaccineras varje år.

Vaccin med levande vaccin mot kattpest ger omgående nästan 100% skydd. Vissa studier påstår att skyddet finns kvar livet ut eller i åtminstone 8 år, efter enbart en vaccinaion. Vaccin mot kattsnuva skyddar mindre bra, den förebygger inte att katter smittas men minskar symtomen. Kattpest är dock en sjukdom med mycket högre dödlighet än kattsnuva.

Puma77
2010-12-19 11:37
0

#29 Så du menar att det i praktiken egentligen räcker med en vaccination på en vuxen katt för att få fullt skydd som första gång?

//Pia

[DjurArken]
2010-12-19 11:46
0

#29 I alla fall för kattpest ja, om man vaccinerar med levande vaccin. Det är vad de senaste studier uppger. Kattsnuva ger sämre skydd och katter bör i optimala fall (tänker på fullt hanterbara katter) revaccineras mot enbart snuva efter ca en månad för att optimera antalet antikroppar. Däremot ger vaccin mot kattsnuva inget skydd mot smitta, den minskar symtomerna om katten smittas. Och det är ffa den hemska sjukdomen kattpest som man i första hand vill skydda mot.

I denna kattens fall skulle jag definitivt ha vaccinerat katten ism kastrering. Sedan ev. ett ett-års booster, sedan vacc var tredje år.

martdat
2010-12-19 11:47
0

#29 så ahr jag med läst mig til, även att pestvacinet ger ett visst skydd livet ut men att det blir sämre med åren,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
2010-12-19 11:52
0

Mina vuxna katter är bara vaccinerade en gång. Vår vet tycker att det räcker.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

lillmymlan
2010-12-19 11:53
0

Våran vet vaccinerar vuxna 1 gång och kattungar 2 gånger.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Hawknestgrove
2010-12-19 13:37
0

INTE bra av KKS…. OCh undvika att vaccinera en katt p g a skygghet??? ine ens vi gör det fast vi har så dåligt ställt…. Då låter man veten söva i värsta fall… Dessvärre, så har jag märkt en väldigt nedåtgående trend på Tradera när det gäller KKS. Folk vill inte bjuda. Många autkioner går ut utan bud och då står KKStraderakontot där och får betala 3 kr för auktion som inte går ut. Så jag har helt sonika minskat ner KKSauktionerna, för till slut så finns risken, att jag får betal i slutändan. Att inte göra som en fadder för en katt vill, är ju bara så fel!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Puma77
2010-12-19 13:42
0

Ja jag skickar ju inte lika mycket kks saker från tradera men däremot så får de ju fortfarande en del saker då och då som de säljer på marknader och då är det mest Lena K som jag skickar till. Men även webbshopen har jag skickat till men det var ett tag sedan nu.

Nu har ju mitt lager minskat igen då jag inte virkat utan vilat min tennisarmbåge men det som jag har är ju mestadels till kompis senare. Fast jag har ju fortfarande en hel del tack o lov.

//Pia

Lena
2010-12-19 17:07
0

#36 Du hjälper många Puma! Hoppas din armbåge kurerar sig! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

gulliver
2010-12-19 17:25
0

#37 Lena du har PM!

persikahallon
2010-12-19 18:43
0

#29 där ser man, olika bud hit och dit. tack för infon! jag vaccinerade två knappt halvårsgamla katter nyligen och vet ville att vi skulle komma tillbaka för en andra spruta. likadant var det när min katt på ca 4 år fick sin första vaccination hos en annan vet förra året, då skulle vi också komma tillbaka för en till omgång. det fanns en tråd på forumet för längesen om att själva vaccineringen kunde vara farlig för katten, så det känns dumt att rekommendera årlig vaccination om det inte behövs. men det är ju en inkomst för veterinärerna förstås.

Hawknestgrove
2010-12-19 18:45
0

Hur som helst, öronmärker man pengar till en katt på vilket sätt det vara må, så ska den katten ha de pengarna i det syftet givaren tänkt! Sen kan vi väl diskutera vaccinationer nån annanstans?

Lena
2010-12-19 19:13
0

Nu ska vi kanske inte dra för stora växlar då vi inte vet den andra sidan av historien. Som ni alla vet finns det alltid två sidor av myntet. Aktuell förmedlare inom KKS är inte medlem här på Hittekatter och kan därför inte ge sin bild av det hela. Därför bör man i första hand vända sig direkt till KKS i den här enskilda frågan.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Issa
2010-12-19 19:26
0

#41 Håller verkligen med dej. Tycker TS ska vända sig till sin kontakt istället och reda ut situationen. Negativa saker som läggs upp och kanske i slutändan har sin förklaring, drabbar alltid katterna.

wendel83
2010-12-19 19:39
0

precis hjälper inta att klaga här. Har själv en katt som jag tog in som stödhem.Hon hade bara mask i magen, 130 fästingar och vi trodde hon hade lunginflammation men det visade sig att hon hade astma.Har haft henne i lite mer än ett år.Har skullat vaccinera henne många gånger men när det är dags så visar hon symton på rinnande ögon osv så har veterinären tyckt vi ska vänta.Så man kan inte bara vaccinera för sakens skull.

Zony
2010-12-19 20:45
0

#42 men jag har ju stött på XX flera gånger via mail och hon erbjuder ju bara pengarna tillbaka,inte att åtgärda cauntess.och att åtgärda countess är ju första prioritet tycker jag!

#43 denna tråd liger i dagens ros/dagens ris,alltså får jag skriva den här.

Anm. Inlägget redigerat då det innehöll namnuppgifter vilket ej är tillåtet enligt PUL (Personuppgiftslagen) // Lena - sjatvärd

Imasy
2010-12-19 21:19
0

Jag läste ju i gästboken, och där har du ju själv begärt tillbakla vacc-pengarna. Jag förstår inte varför du då bråkar vidare om detta när du fått klartecken att du kan få tillbaka pengarna. Men då duger det inte heller.

Vilken var förklaringen du fick av KKS att hon inte vaccinerats? Lite svårt att avgöra vem som har "rätt eller fel" när inte alla korten ligger på bordet.

Zony
2010-12-19 21:26
0

#45 det handlar inte om pengarna! det handlar om att katten ska vara skyddad med vaccination! jag SKITER högaktningsfullt i om jag får tillbaka pengarna eller inte,det jkag vill lyfta upp är att KKS inte sköter det de ska!

vilka kort är det som inte ligger på bordet menar du? jag kan maila kontakmannen igen och du kan få se svaret här om du vill?

Anm. Inlägget redigerat då det innehåller namnuppgifter vilket inte är tillåtet enligt våra regler (PUL) // Lena - sajtvärd

Zony
2010-12-19 21:33
0

nu har jag skickat ytterligare ett mail till kontaktmannen hos kks,så hoppas jag att hon svarar,såhär skrev jag:

hej XX!

nu måste vi reda ut detta med Countess vaccinering tycker jag.

Ni fick 700kr EXTRA utöver försäkringspengarna för att säkerhetsställa att countess blev vaccinerad.

Detta var i JULI 2009,vad jag kan se har countess förtfarande nte vaccinerats och jag undrar då varför,det har gått mer än

1år sedan jag gjorde insättningen. finns det nån orsak till varför hon inte vaccinerats?

mvh (mitt namn) 

Anm. Inlägget redigerat då det bröt mot PUL (innehöll namnuppgifter vilket inte är tillåtet enligt våra regler).// Lena - sajtvärd

gulliver
2010-12-20 00:08
0

Vidarebefordrar ett svar från Birgitta Carlsson KKS:

En tidigare försäkringsfadder hos Kattkommando Syd har klagat på att inbetalade pengar som var avsedda att användas till Countess vaccination inte kommit till användning. Vi vill gärna klargöra varför. Countess är en mycket skygg katt som bor på vårt katthem Linus Katteria i Finja. Ansvarig för katthemmet har haft mailkontakt med Countess försäkringsfadder ett antal gånger sedan pengarna sattes in. Hon har förklarat att vaccination ännu inte skett, därför att hon bedömer att Countess kommer att bli för stressad av infångandet. Därför avvaktas med vaccinationen.

De inbetalda pengarna finns att tillgå när det blir aktuellt med vaccination och är öronmärkta för detta ändamål.

Den tidigare försäkringsfaddern för Countess har uttryckt önskemål om att pengarna ska betalas tillbaka. Det går bra att kontakta mig och lämna bankkontonummer för att återbetalning ska ske. Vi ser gärna att pengarna finns kvar och kan användas till Countess vaccination, men givetvis motsätter vi oss inte en återbetalning.

Birgitta Carlsson, ekonomiskt ansvarig
Kattkommando Syd
birgitta@kks.nu

Lena
2010-12-20 00:46
0

Jag har varit tvungen att gå in i flera inlägg och redigera. Detta då de bröt mot PUL (personuppgiftslagen) genom att innehålla personuppgifter.

Tänk på att aldrig publicera namn eller andra personuppgifter när ni skriver på ett internetforum.

De inlägg som fått den gröna moderatorikonen är redigerade. På grund av den sena timmen hinner jag inte skicka separata PM till altuella medlemmar. Vädjat till alla att tänka på detta.

Lägger in en text som förklarar vad som gäller enligt PUL:

PUL

Det är oerhört viktigt att vi inte röjjer någon annans identitet. Du får inte publicera någon annans namn, adress, telefonnummer, personnummer eller andra personliga uppgifter. Vi får inte heller länka till andra sidor där sådana uppgifter framkommer. (T.ex. länka till annonser med personuppgifter). Av  säkerhetskäl är det inte heller lämpligt att du lägger ut dina egna personuppgifter öppet på sajten.

Brott mot PUL kan leda till åtal med straffpåföljd.

Zony
2010-12-20 00:48
0

#48 ja precis,de anser att hon kommer bli stressad,men blir inte alla hemlösa katter det??? de har ju som sagt idmärkt och kasterat henne redan..???

tankarna går då till alla andra katter som är skadade osv..får de inte behandling de heller? för de blir ju stressade de med???

nja,köper inte resonemanget riktigt.alla andra föreningar klarar ju av att vaccinera och göra sånt,trots att det stressar katterna.

gulliver
2010-12-20 00:49
0

#49 Är det OK när personen godkänt att för- och efternamn samt mailadress publiceras? Annars så får det tas bort i inlägg 48.

Lena
2010-12-20 00:51
0

#51 Om personen själv gett sitt tillstånd är det okey.

Zony
2010-12-20 00:55
0

angående det här med vaccination årligen så tror jag det är ett krav från försäkringsbolagen att man ska ha ett uppdaterat skydd så att säga för att försäkringen ska gälla…

Zony
2010-12-20 00:59
0

#49 Personuppgiftslagen gäller inte för rent privat behandling av personuppgifter.Det finns också undantag med hänsyn till offentlighetsprincipen samt tryck- och yttrandefriheten.

källa:personuppgiftslagen/undantag.

Svar: Här har du helt fel. Att skriva på ett internetforum som läses av flera tusen personer per vecka är inte en rent privat behandling av personuppgifter. För en sajt som Hittekatter iFokus gäller PUL och inget annat. // Lena - sajtvärd

Alexej
2010-12-20 00:59
0

Tycker också det låter märkligt att katten är kastrerad men inte vaccinerad. En katt på katthemmet måste vara vaccinerad!! Framförallt när den redan finns intagen sedan länge!

Det bästa är alltid att få katten direkt efter infångandes till vet för vaccinering och kastreringe. Annars får man helt enkelt fånga in katten igen, för kattens bästa!

Jag har nog världens skyggaste katt här men fångade in henne ändå så att hon kunde kastreras och vaccineras.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Zony
2010-12-20 01:06
0

#55 ja jag förstår det inte…

tessa
2010-12-20 01:24
0

Det hade varit fint om veterinär med erfarenhet av katter i allmänhet och skyggisar i synnerhet, hade möjlighet att göra "hembesök" på katthem. Vet inte om det förekommer på katthem idag, men vi hästfolk är ju vana vid att ta ut veterinär till våra hästar och stall, för enklare ärenden.

Kan tänka mig att det är en kostnadsfråga, men hade säkert varit positivt för katterna att inte behöva stressas av transport och främmande klinik, med allt vad det innebär. Veterinären kunde ju då samtidigt ta sig an flera katter som behöver enklare vård, och t.ex vaccination och chippning. - Ett sätt att få ner kostnaden.

Men detta är lite OT, fick bara tanken då jag läste om förklaringen till varför katten inte är vaccinerad. Vet inte alls hur katthem jobbar, det är säkert olika.

Zony
2010-12-20 01:30
0

#57 att vetrinären komer dit tycker jag personligen är en dålig lösning när det gäller hittekatter,då dessa måste ha en "fristad" dvs ett ställe där de ska känna sig trygga och kan slappna av,då är det bättre att åka med den till vetrinären trots att de är rädda/skygga,det blir ju oxå lite miljöträning på ett sätt..

Alexej
2010-12-20 11:22
0

Jag tycker det vore jättebra om vet kunde komma till katthemmet. En del katthem har den möjligheten. Det är stressande för en katt med resan i buren och alla väntetider bara för tex en vaccinering. För oss kostar det mycket tid med alla vetresor. Alla våra katter ska till vet så snabbt som möjligt för en vaccinering.

Senalena
2010-12-20 11:56
0

Anser att ansvarig för katten är kunnig och vet vad hon gör. Återbetalning av pengar har erbjudits så jag förstår inte problemet.

Jag vet katter där veterinärer avråder från att vaccinera pga att flera katter dött efter vaccination och katter som flyttar dit måste vara vaccinerade för att inte bli sjuka. Det är inte självklart att alla katter ska vaccineras. Jag vet även en skyggis, lite klappbar för de hon känner. som inte går att söva pga stressen vilket innebär att hon i sitt stödhem är okastrerad och ovaccinerad. Finns ingen annan lösning i nuläget men hoppas att hon med tiden blir mindre stressad. De som känner katterna bör också vara de som bäst bedömmer situationen och som då kan kan vad som är bäst för respektive katt.

För min del föredrar jag att veterinären kommer hem till mig och vaccinerar i stället för att de ska stressa av flytten - gäller även de tama katterna hos mig. Så det där med "fristad" och att veterinär inte bör komma hem håller jag definitivt inte med om. Mina skyggisar har mått bättre av att veterinär kommit till mig än tvärtom.

[DjurArken]
2010-12-20 12:23
0

Att jamföra katter som bor i privata hem och katter som bor på katthem vad gäller nödvändighet av vaccination är inte så lyckat.Det finns skillnader i att hålla ett få antal katter i privat hem och hålla ett stort antal djur på ett katthem. Kunskap om "Shelter medicine" som det heter på engelska är hos svenska veterinärer tyvärr lika med noll.

När det gäller katter som bor på katthem ska man inte enbart ta hänsyn till själva kattens hälsa men även till alla andra katter som bor på djurhemmet. Smitttrycket på djurhem är många gånger högre än i vanliga hem genom att man har en ständigt ruljans av djur. En basregel inom Shelter medicine är att alla djur på djurhem ska vara vaccinerad då ovaccinerade djur är en fara för alla andra djur som bor på djurhemmet. Kan djuret av någon anledning inte vaccineras så bör den placeras i stödhem eller sättas i karantän tills den är vaccinerad.

Det är naturligtvis inget ursäkt att ha en katt med okänt vaccinationsstatus ovaccinerad i ett antal år enbart pga att den är skygg, ffa inte när katten bor på ett katthem…

Senalena
2010-12-20 13:40
0

Katterna jag uppgav i exemplet nyss gäller katter på katthem. Flera veterinärer har avrått från att vaccinera - men nya katter som tas in måste naturligtvis vara vaccinerade innan intagning. Katthem och privata hem (stödhem) kan jämföras ifall det är stödhem med många katter där katter ofta kommer och går.

Själv anser jag att alla katter bör vara vaccinerade oavsett hur de bor - men det fungerar inte alltid så av olika anledningar. Det finns även skygga katter i stödhem/katthem där de går fritt in och ut och som måste fångas med fälla för att tas till veterinär för kastrering så det är heller inte alltid så lätt att fånga in vissa och en del vägrar gå i fällan.

[DjurArken]
2010-12-20 14:14
0

märkligt då att vi lyckas få alla skyggisar vaccinerade…

gulliver
2010-12-20 14:18
0

Kan också ha varit så att Countess hade t ex livmoderinflammation som upptäcktes vid kastrering. Infektion åtminstone med feber är en kontraindikation för vaccinering.

Zony
2010-12-20 15:01
0

#63 precis!CoolGlad

gråter för countess skull..Gråter

Zony
2010-12-20 15:11
0

#64 ja men OM hon nu hade det DÅ,så har hon ju varit frisk LÄNGE nu och KKS svar är ju att hon inte blivit vaccinerad för att hon är skygg???

gulliver
2010-12-20 15:39
0

Birgitta Carlsson vill göra ett tillägg:

Det ställdes en fråga om huruvida Countess är oförsäkrad nu eftersom försäkringsfaddern avsagt sig fadderskapet. Kattkommando Syd avförsäkrar aldrig en försäkrad katt utan försäkringen kvarstår och tills en ny försäkringsfadder träder in betalar KKS försäkringen. Det är alltså allmänna gåvopengar eller andra inkomster (torgförsäljning, webshop, julmarknader, lotterier, försäkringsombudsinkomster etc) som betalar försäkringen.

Vi är i stort behov av nya försäkringsfaddrar, eftersom många katter som Kattkommando Syd har det ekonomiska ansvaret för fortfarande är oförsäkrade.

Och det lönar sig! Nyligen betalade försäkringen över 10 000 kr för en stödhemskatt som blev sjuk.

Birgitta Carlsson, ekonomiskt ansvarig

Kattkommando Syd

gulliver
2010-12-20 15:43
0

#66 Jag litar fullt på ansvarig kontaktperson för Countess när hon gör bedömningen att katten är för skygg för fångas in, tas till veterinär för att vaccineras.

Dessutom så har det ifrågasatts i tråden varför hon inte blev vaccinerad i samband med kastreringen.

Lillan7704
2010-12-20 16:26
0

Men det borde väl vara lätt att ta reda på om hon var sjuk när kastreringen gjordes och om det var därför hon inte vaccinerades…? Så det blir ett slut på just den frågan?

Och nu har det ju kommit svar på att hon fortfarande ÄR försäkrad. Det är ju jättebra! Glad

Sen att åsikter går isär huruvida en katt är för skygg för att vaccineras eller inte, det är bara så det är. Huvudsaken är väl ändå att TS har fått svar på att när den dagen kommer då Countess SKA vaccineras så finns pengarna där. Dom har inte försvunnit.

Pälsbollarna i Höganäs

Alexej
2010-12-20 16:35
0

KKS har räddat otroligt många katter och de hjälper där andra föreningar säger nej. Samtidigt får de inte glömmer bort vaccineringar och kastreringar. Mycket kritik kommer ju för att KKS är så dåligt att komma i kontakt med, uppdateringar och rutiner.

Jag gillar deras inställning att rädda så många som möjligt samtidigt är det jätteviktigt, för katterna och KKS´s rykte att de gör ändå ett bra jobb.

Livmoderinfektionen är säkert åtgärdat sedan länge och en katt på ett katthem måste vara vaccinerad oavsett hur skygg den är. Där finns det inga ursäkter. Det är ett år sedan!!!

Jag fick in en skygg katt där jag tänkte avvakta med veterinären några dagar tills hon hade lugnad sig. Hon rymde. Okastrerad!

Så hos mig kommer de alltid till veterinären så snabbt som möjligt. Och en skygg katt går alltid att fånga in.

Lillan7704
2010-12-20 17:51
0

Jag håller med dig! Absolut!

Dit jag ville komma var att TS ville ha svar på sina frågor och det har hon fått.

Pälsbollarna i Höganäs

Hawknestgrove
2010-12-20 17:57
0

ja och för att kanske gå ut med lite dumma åsikter, är katten frisk nog att kastreras, då är den väl frisk nog att vaccineras? OCh har man hand om en skygg katt, sitter den väl i ett rum och går att fånga in. Vi har med stor framgång använt oss av håv. sen får man väl antingen  föra över katten i en klämbur, eller som vi gjorde, vi sövde  dem lätt även för den andra vaccineringen. Kostade extra, ja, men det var det värt……Men i anslutning till detta, vi kommer aldrig mer ta in så pass gamla skygga kattungar igen, vi har helt enkelt inte resurser till det. Så blir det några fler från Koster eller nordby, så får de tas som små och då måste mamma få följa med.

gulliver
2010-12-21 00:34
0

#72 Det behöver inte synas på utanskriften utan upptäcks i samband med kastreringen. Det har jag varit med om och då var det just en skygg kattmamma.

Hawknestgrove
2010-12-21 00:44
0

sen finns ju lösningen med nozinan om man  har katterna inne i ett eget rum. Blanda i maten och det verkar på en timma. sitter i i 8 timmar.

tessa
2010-12-21 00:51
0

#58: Då tycker vi olika =) Om man hade ett system med en "hembesökande" veterinär till ett katthem, kan man kanske ordna ett separat utrymme för detta ändamål. Det behöver ju inte vara särskilt stort men med t.ex ett lagom högt och stadigt bord, bra belysning och självklart lättstädat. På så vis behöver inte nödvändigtvis katten uppleva sin "fristad" på hemmet som något negativt. Däremot kan själva veterinärupplevelsen bli mer positiv om den sker i en bekant miljö utan främmande dofter och på ett lugnt och tryggt sätt, med en veterinär som ägnar sig just åt en katt i taget. Jag upplever ofta att man får vänta onödigt länge på kliniker, och det kan givetvis stressa en skyggis.

Miljöträning är jättebra om en katt är mottaglig och redo för detta! Jag kan tänka mig att många katter på katthem inte är mogna eller erhåller något positivt av det, men ändå är i behov av veterinärvård/behandling.

Men det är mina tankar kring det hela.

Zony
2010-12-25 01:59
0

helt otroligt,har INTE fått nåt svar på mitt mail jag skickade till countess kontaktperson.

DÅLIGT!!! nej KKS ska jag INTE stödja mer!

graniskatt
2010-12-25 03:02
0

Jag har slutat stödja KKS för länge sen så jag förstår dig.

gulliver
2010-12-25 15:24
0

#76 Då är du inte försäkringsfadder för någon katt längre då?

Lena
2010-12-25 15:51
0

#76 & #77 Var och en väljer naturligtvis själv om den vill stödja en viss förening eller inte.

För en förening är det viktigt att vara tydlig med vilken policy/regler de har, samt att leva upp till dessa. Om inte riskerar föreningen att tappa besvikna medlemmar. Samtidigt går det inte för en förening  att falla alla i smaken heller. Det ligger liksom i sakens natur.

Zony
2010-12-26 04:49
0

#79 ja,och jag valde att stödja KKS för det har funkat bra länge..men så hände nåt,vet inte vad,och varför har inte kontaktpersonen från KKS för countess svarat på mitt senaste mail? det är väl det MINSTA man kan göra?

ja KKS är tydliga med att de tar hand om hitte katter osv,och självklart tror man ju då som stödjare att de gör allt de säger sig göra!

vaddå falla alla i smaken? det är inte det det handlar om! det handlar om att de ´SKA uppfylla det man SKA och ha en KOMMUNIKATION med de som väljer att stå för föreningens utgifter!

Puma77
2010-12-26 10:22
0

#80 Det hjälper inte att gnöla här inne. De på KKS läser inte direkt här så det är bättre du ligger på dem istället.

Sen finns det alltid två sidor på myntet.

//Pia

majvi
2010-12-26 11:14
0

#80 Vad jag förstår har du fått svar på tidigare mail som har handlat om precis samma sak + att det också finns ett svar av Birgitta C i denna tråden.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

anebit
2010-12-26 11:23
0

Jag förstår inte vitsen med att älta detta om och om igen på  sajten! 

Säger som alla andra ta det direkt med KKS!  Den här sajten kan ingenting göra åt saken iaf.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Lena
2010-12-26 12:04
0

Låser denna tråd då TS meddelat att hon lämnar Hittekatter iFokus pga att hon inte accepterar våra regler.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer