Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 4132 ggr
hairballs
0

Löpande kastrat??

Så här lagom till jul så har Pussi, våran inneboende buskatt, bestämt sig för att börja löpa. Hon ska ju vara kastrerad men igår kväll började hon kela med golvet och idag uppvisar hon hela repotoaren. Pratar, kelar, ålar längs golvet med rumpan upp i vädret precis som en löpande katt. Pussi är pratglad normalt men nu kan hon bara inte vara tyst. Jag har aldrig varit med om att en kastrerad katt beter sig så här förrut, mina egna betedde sig inte ens så när de var fertila, för hon är igång så mycket att det börjar bli jobbigt. Är det någon annan här inne som varit med om detta, eller är hon inte kastrerad? Någon som har ett råd om vad man kan göra för att få hennes tankar på något annat?

Puma77
0

Hon är inte steriliserad då?

//Pia

Sehvrin
0

Jag har hört från en kompis som kollade upp det att det inte är helt ovanligt att kastrerade honor uppvisar löpbeteende. Vet inte vad man kan göra mot det.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Alexej
0

Säkert att hon är kastrerad? Fick en kastrerad jourkatt utan papper  som inte var kastrerad.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

hairballs
0

Det var det jag började fundera på också, för helt klart så "löper" hon. Pussi kommer ju direkt från en tant som matat henne och inte genom föreningen som ställde sig bakom. Enligt mataren så ska hon vara kastrerad och det för flera år sen.

Sherwood
0

Kan det bara vara så att den är uppspelt till julen, eftersom tomten kanske kommer? Heh.  Nämen jag skulle nog låta vetten ta en titt på henne om jag exempelvis hade fått en katt av någon där den säger att den är kastrerad, men visar motsatsen.

Imasy
0

om hon bara är steriliserad så kan de väl ha löpbeteendet kvar, även om de inte blir dräktiga om parning sker?

Fast det var väl länge sedan man började kastrera honor, och inte stereliserar?

Kan du se om hon har ett operationsärr på magen/buken? Ibland kan man vara tvungen att blöta ner pälsen med lite vatten, eller i värst fall raka magen.

gulliver
0

P-piller för att bryta löpbeteendet fram tills en veterinär kan undersöka?

hairballs
0

Ska jag vara ärlig så tycker jag hon är mysigare just nu, vill kela massvis med mig och normalt gillar hon bara mina barn. Jag är tanten som ska mata henne och inte kela, därmed basta! Det är Pussis motto, så det var jättemysigt att ligga i sängen och få pussa på henne innan. Det är väl mest det idoga pratet som gör att man nästan tycker synd om henne som inte har en stilig kille i närheten som är lite jobbigt.

Våran enda kille i huset som också är en pratkvarn hade kör med henne tidigare, då var det livat i huset. Skrattande

Josefa
0

Har läst någonstans att om en liten bit vävnad av fortplantningsorganet glömts kvar i katten vid kastreringen, så kan katten ha kvar löpbeteendet. Frågan är om kissen måste öppnas upp igen för att "rensas upp". Eller om man ger hormonsprutor. Löpningarna måste ju vara lika slitsamma för henne som för okastrerade honor.

Lena
0

Det kan hända att honkatter visar löpbeteende trots att de blivit kastrerade. Det kan ha blivit kvar en liten bit av livmoderslemhinnan. Men det kan även vara ett beteende som finns kvar och som utlöses av vissa stimuli t.ex lukter av fertila hankatter. Någon som en katt känner av på långt håll. Har haft det på en av våra hittekatter. Men beteendet har inte varit så starkt som när en fertil honkatt löper. Mera tendenser. Det har inte heller återkommit så regelbundet som det gör när de löper på riktigt.

Om det är mera påtagligt finns det hormonbehandling att tillgå i injektionsform. Försök i så fall att få komma till en veterinär som är duktig på katter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

hairballs
0

Tack för all info. Jag tror faktiskt hon är kastrerad, tyckte jag såg ett ärr men är inte helt hundra. Hon borde ju fått ungar också om hon inte var kastrerad vilket hon inte fått vad jag vet. Mina katter är kastrerade sedan många år och tror det gäller för alla grannarnas katter också. Dock finns det en hankatt som dyker upp var annan, var tredje vecka och gör våran pojke här hemma tokig, så han kanske har samma inverkan på Pussi. Stackarens "löp" är ju så starkt, mycket starkare än mina egna någonsin visat så antagligen är det något hormon fel eller någon bit kvar. Har aldrig hört talas om detta innan men får ringa och höra med vet på måndag.

Hawknestgrove
0

Om man gör ultraljud, ser man inte om hon är kastrerad då?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....