Tjock "halvhittekatt"
Vad ska man göra med en katt som är tjock och som lever helt och hållet som utekatt när det är så här kallt?
Jag kan ge lite bakgrundshistoria om katten:
Mina föräldrar har en katt på gården som kom till oss för många vintrar sen, eller att säga att mina föräldrar har det är väl inte riktigt hela sanningen utan snarare mina fastrar, då det är de som matar. Mina föräldrar accepterar katten, men vill inte ha något ansvar för honom.
Pysen är en kastrat som rymde hemifrån då hans förra ägare skaffade hund. Han går ute året om, men har tillgång till diverse skrymslen och vrår på gården, blandannat ett kallt växthus där han matas (dock varmare än utomhus när det är så här kallt och det finns en hög med frigolitplattor att ligga på under en av bänkarna) och höskullen. Jag ska även försöka fixa något lite varmare krypin inne i växthuset.
Han får Kitekat eller Friskies torrfoder, men jag försöker bearbeta mina fastrar så att de ska köpa Mjau istället, för jag vet ju att de två första inte är bra kattmat. Dessutom får han en hel del matrester. Hur ofta han får mat har jag inte helt koll på, men vanligtvis tror jag att det är en gång per dag.
Nu när jag kom hem till jul kollade jag till honom och han har blivit väldigt tjock. Ska jag försöka få dem att ändra några rutiner angående maten nu eller ska jag se till att det genomförs efter att den värsta kylan är över? Kan man göra något mer än att justera maten för att få honom att gå ner i vikt?
ja just Friskies är ju något du kan be att de slutar med. välj Mjau torrfoder i stället. Godkänd magnesiumhalt i alla fall. hälsa dem att Friskies är dels dyrare, dels kan framkalla urinsten med sitt höga magnesiuminnehåll och dels innehåller färgämnen vilket Mjau inte gör. OCh nu kan det nog vara väldigt mycket päls han har eftersom han är ute. Låter som han har ett ganska bra liv för att vara utegående katt. OCh dina föräldrar/fastrar har det juridiska ansvaret för kattens väl och ve, eftersom de accepterar kissen på platse så länge som de har gjort…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#1 Visst var det rätt mycket päls, men jag lyfte honom och han var väldigt tung. Jag nämnde det där om pridet idag till min ena faster, och då blev hon intresserad, får se hur den andra reagerar. Kanske borde jag ge dem en startpåse i julklapp…
gör det!!!!! om du köper en 4kilos så kommer du att se att den är billigare än Friskies 4kilos, och det finns ju även mindre, även där ser du skillnad på kilopriset.. Ja och sen ta det där med att varför ska man ge katten färgämnen, då katten är färgblind på sätt och vis? Färeg är kemikalier. De tutade inte i dig godis med konstiga färgämnen heller. Låt han va lite rund, kan vara gott att ha nu i kylan.

Du kan köpa ett färdigt frigolithus på www.kattkoja.se
Tänk på att det är bättre att ge blötmat nu när det är kallt.
//EK
facebook "Livbojen för hemlösa katter!
"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars
TNR - alla katter har rätt att leva!
BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

Blötmat är bra med tanke på vätskan, men den fryser direkt den med, precis som vattnet.
Han behöver kanske en avmaskning och vad jag hört är Friskies mest bukfylla
en lösning för blötmat, är väl sån därbebistallrik, som man kan fylla med varmvatten? Då håller den sig ju lite längre…..Elelr tänker jag fel? ska göra ett test här på magasinet för den stackarn som går här med mjukmat och såna där värmehjärtan…..