Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettmedia
Läst 4373 ggr
Alexej
1

Kastreringsgrupp

Har funderad lite löst. Vi borde bilda en grupp datorengagerade kattvänner och starta en kastreringskampanj. engagera r djurskyddet, djurens Rätt, katthem, skolor, veterinärer osv för en stor kastreringsmånad nästa år med många affischer osv.

Stockholms katthem hade förra året en utmärkt kampanj på alla bussar och tunnelbanor. Något i den stilen. Men över hela Sverige….

Mycket planerande men det borde vara möjligt!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Martina747
0

låter toppen!min sambos moster ringde i veckan och undrade om vi ville ha en kattunge hennes katt hade tydligen fått kattungar igen och de nu viste det inte vad de skulle göra..

Jag har aldrig träffat henne men jag har ett och annat och pratat med henne om känns det som…

Alexej
0

Tänkte typ att hitta sponsorer för att trycka en massa affischer och informationsblad. Koncertrera oss på kastreringar. Få katthem och veterinärer att under en viss månad köra kastreringskampanjer. Dela ut informationsblad i djuraffärer, ridskolor, grannar osv. storsatsar helt enkelt att under en månad ska alla höra om kastreringar.

Vi måste få ner antalet okastrerade katter, då minskar kanske också antalet hemlösa katter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mari
1

Detta är en bra idé! Jag hjälper gärna till i den mån jag kan.

Vilken månad är den bästa att köra en sån här kampanj under?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Icna
0

Ska man köra en sån kampanj är det väl bästa på våren när många veterinärer redan har kampanjpris på kastreringar?

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Lena
1

Idén är inte alls tokig. Vi borde samla oss runt kastrering och jobba mycket med den frågan på olika sätt.

Jag tror att man måste vara envis och tålmodig för det kan ta lite tid att samla ihop sig och komma igång. Det här är ett projekt som behöver få löpa på under lång tid för att finna sina former.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
1

Nästa vecka har jag mer tid, hoppas jag och ska fundera lite mer hur man bäst kan utveckla en grupp och ideer. Vi har ju hela vintern på oss…Oskyldig

Mandusius
0

Tänkte lite på TNR, egentligen borde man ordna lite lokal grupper i Sverige som fångar katter och kastrerar dom. Och man lever på donationer eller så betalar det folk som har dessa förvildade tamkatter och gärna vill ha dom kvar.

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Lena
0

#7 Att få mera spridning på TNR är inte alls fel. Det allra bäste vore om man kunde få till en fond för kasteringskostnader. Då hade både TNR projekt och andra kasteringar kunnat finansieras via den fonden.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mandusius
0

Det är sant. För då kan alla ta del av den som vill.

Mvh Amanda

Hawknestgrove
0

Februari är ju en väldigt bra månad att kastrera i.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mandusius
0

En fråga varför februari?:S

Eller du kanske tänker på att katter blir parningssugna framåt vårkanten

Mvh Amanda

Hawknestgrove
1

Ja, när vårdagsjämningen kommer då brukar ungarna från förra årets kull bli könsmogna och det är ju inte för inte, som  löpmånaden är mars….Dessutom, så är februari en kall månad med lite bakterier, tänker på honornas kastreringar. OCh inte så poppis att springa ute på. Lättare att hålla en kisse inne då

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mandusius
0

Du har så rätt så:)

Mvh Amanda

Ladymon
0

Vilken underbar ide ! Hjälper gärna till med detta !

Skrattande

Mandusius
0

Man borde kanske prata med göteborg angående TNR kanske? hmm

Mvh Amanda

Lena
0

#15 Vi har ju med Göteborgs Katthjälp här på sajten. Det finn en del länkar samt artiklar redan om TNR utifrån deras erfarenheter. Så en viss början finns det.

Alexej
0

Liten uppdatering. Vi håller på att bygga upp en ny sajt som bara ska handla om kastreringar (och id-märkning) av katter.

Vill du vara Medarbetare där och aktiv skriva och planera nya kastreringsvägar är du välkommen.

Mandusius
0

Det låter intressant att hjälpa till men är inte så duktig på datorer

Mvh Amanda

Lena
0

#18 Det är nog mera engagemanget i frågan som är viktig.

Mandusius
0

Det förstår jag med^^

Mvh Amanda

Djurhemskampanj
0

#7 tänk på att TNR inte enbart handlar om att kastrera och släppa ut igen. Det måste finnas  volontärer som håller tillsyn och beredskap att ta katter till veterinär om de visar tecken på sjukdom.

Bifogar våra riktlinjer för TNR kolonier som en liten vägledning av vad man bör tänka på. Inte att  varje koloni går att driva på exakt samma sätt men ändå en vägledning på allt som finns att tänka på :)

Lena
0

#21 Det är viktigt som du poängterar att man inte glömmer de andra delarna i TNR. Jättebra att du bifogat riktlinjerna. :)

Alexej
0

haschy, än är sajten under uppbyggnad. Du kan väl vänta och bli medlem sedan och kolla om du vill vara Medarbetare då.

321 Miranda, du kan gärna vara med och lägga allt viktigt om kastrering/TNR på sajten?

Djurhemskampanj
0

#23 Jag har tyvärr ingen tid att göra det. Ni får använda vår material om ni anger källan, finns mycket info på vår hemsida om hur att starta och driva TNR :)

Lena
0

#24 Förstår att du har fullt upp! Vi tackar för att vi får använda materialet. En bra grund för arbetet. Du kanske även kan titta på sajten och ge oss lite goda råd sedan när den kommer igång?

Mandusius
0

Då vet jag :)

Har inte jagtid att vara Medarbetare då jag börjar sklan snart så kommer jag hjälpa till på andra sätt^^

Mvh Amanda

Lena
1

#25 Allt hjälp behövs! "Ingen kan göra allt men alla kan gör något" brukar vi köra med.  Det är ett bra ordspråk tycker jag.

Mandusius
0

Det är jättebra :D Håller på att flytta till Lomma^^ Ska börja på min efterlängtade trädgårdsskola;)

Mvh Amanda

Gunlog
0

Om du flyttar till Lomma, kommer du aldrig där ifrån igen… …eller ska du bo på Alnarp?

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Mandusius
0

i lomma^^ men ska gå på alnarp^^

Mvh Amanda

majvi
0

Jag har en tråd på bukefalos om TNRM och den är uppe i över 1000 tittningar nu. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1059255

Jag hoppas att några som har katter på sin gård inspireras att kastrera dom.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
0

#31 Vad bra! Hoppas det tar till sig informationen.

[Norrbysa]
0

Jag kan hjälpa till men min Facebookgrupp. Vi är iaf. Över 600 medlemmar där.

[Norrbysa]
0

Med* ska det stå. Min iphone "rättstavade" åt mig. :-P

Lena
0

#33 Toppenbra!

Alexej
0

#33 vad är det för en facebookgrupp?

Just nu är det mycket annat men vi hoppas komma igång bättre lite senare med kastreringssajten….

[Norrbysa]
0

Här är gruppen:

Kastrera din katt!

Någon som vill administrera den med mig?

Karamelli
0

#37; Har du fått någon som är intresserad av att adminstrera facebook sidan med dig?

Jag var precis inne och tittade på den. :)

[Norrbysa]
0

Nopp. Inte än

Karamelli
0

Vad vill du ha hjälp med så att säga när det gäller facebook sidan? Tänkte höra vad som görs och behöver göras för jag kan vara intresserad. :)

[Norrbysa]
0

Skicka ett pm så kan jag förklara hur jag tänkt. :-)

740tjejen
0

Har en liten veterinär station här i närheten som har kampanj, Om man vaccinerar å chipmärker sin katt så får man kastering för halva priset.

Lena
0

#42 Sådant skulle det vara mera av. Jättebra när veterinärerna har sådana kampanjer.

Kajsa77
0

Har en kattkoloni i Eskilstuna som behöver kastreras. Inget katthem kan hjälpa till. Vet någon om någon vetrinär som kan jobba ideelt eller ge kraftig rabatt i Eskilstuna-trakten?

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

Alexej
0

#44 Har ni försökt att bli sponsrad från Parken Zoo? De skriver ju att de räddar Världens Djur.

[Norrbysa]
0

Jag kanske kan hjälpa till? Jag bor i Eskilstuna.

Kajsa77
0

Jättegärna =) har mejlat dig!

//EK

Kajsa77
0

Har inte kontaktat Parken Zoo….tror dom bara hjälper vilda djur…tyvärr

//EK

Alexej
0

#48 En försök skadar inte:)

annissen2
0

#37 Hur går det med sidan, behövs någon hjälp där?

Annika

Hennum
0

Har gått med där nu och bjudit in alla jag känner ^^

Bra sida

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Alexej
0

Det var/är så mycket annat nu, bl annat en massa katter här hemma…och nu också ett barnbarn.

Just nu är jag ganska trött men jag hoppas att vi få klar sajten under vintern.

Lena
0

#52 Ja ibland räcker inte tiden och energin till. Men det viktigast är att vi har börjat i alla fall.

Kajsa77
0

Ser att ni valt grupp på facebook och inte sida. Jag satt också och funderade vilket jag skulle ha för Kattkolonin Stora Sundby och valde sida. Detta beroende på att allt blir publikt samt när man skriver något på sidan skickas det ut till News feed så alla ser som har tryckt på Like-knappen ser det. Vad jag förstår så gör det inte så för grupper utan man måste själv gå in och kolla om något hänt på walllen.

//EK

Hennum
0

Kan man inte ha både och? Har ingen koll på hur sånt här funkar :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Kajsa77
0

Jo det kan man, men det blir ju dubbel administration då.

//EK

[Sniff]
0

Jag hjälper gärna till med vad som helst:)

Zony
0

#37 jag är med i gruppen kastera din katt på facebook :-)