Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 11970 ggr
tessa
2010-12-11 01:19
0

Kattsnuva - klamydia?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Blir inte riktigt klok på mina kattungar och vår Charlie. Kattungarna såg ju bedrövliga ut under deras uppväxt "i det fria". tidigare i höstas. Kattsnuva sa veterinären och ordinerade kattungarna behandling med vetrimoxin vet samt fucithalmic ögonsalva. Kattungarna repade sig. Snart kom dock symtomen smygandes tillbaka med rinnande ögon och "snörvlande/nysningar", för ett par av kattungarna. Dock inte alls så allvarligt eller markant som tidigare.

Nu har de "friskaste" kattungarna flyttat till nya hem och jag har inte hört att de skulle vara påverkade eller ha symtom - trots miljöombyte och ökad stress.

Däremot är Benny, en av de kattungar som jag har kvar rätt illa drabbad och får nu samma behandling som nämnts. Ev. kommer den att förlängas.

Spenny, som lever tillsammans med Benny är dock relativt symtomfri, men även han nyser ibland och har lite ögonsekret.

Charlie, storasyster till kattungarna var även hon var drabbad av samma symtom, då hon hittades som liten kattunge i somras. Hon fick behandling och blev bra. Under senaste tiden har hon umgåtts rätt intensivt med kullen. Dock inte nu längre men nu har även hon fått besvär med irriterade, rinnande ögon och "fnysningar" till följd av rinnande nos. Har också konstaterats uvi, eller snarare inflammation och med hjälp av metacam blivit bra.

Ska till veterinären på måndag med mor och gossar och tänkte rådfråga vetten då, men vad jag grubblar på är om det verkligen är kattsnuva och om det är bästa behandling som nu ges - eller om det finns anledning att t.ex misstänka klamydia? Vad är egentligen skillnaden? Annan behandling?

Har läst denna intressanta tråd.

Har också läst om svabbprov - är det aktuellt tror ni och kan hjälpa oss i vårt fall?

Mvh Tessa

tessa
2010-12-11 01:19
0

Spenny:

tessa
2010-12-11 01:25
0

Anledning till att jag frågar och är lite "på", är att jag har intressenter på kattungarna - men varken kan eller vill placera dem så länge situationen är som den är. Om jag fick välja skulle jag behålla pojkarna, men nu delar jag mitt liv med ytterligare en person - och det kommer att krävas blod, svett och tårar för att få denna önskan uppfylld… men hey, det har lyckats förut =)

tessa
2010-12-11 01:27
0

Charlie i somras, nyss omhändertagen:

Liknande besvär som kattungarna, dock ej så svåra. Veterinären konstaterade besvär i övre luftvägarna samt irritation i ögonen.

tessa
2010-12-12 00:50
0

Putt… ingen?

Kan tillägga att Charlies allmäntillstånd nu är påverkat, om det är uvi eller kattsnuva eller både ock i samverkan vet jag inte, men jag ska försöka att även få en tid för Charlie hos veterinären på måndag.

I sådana fall ska Lovis id-märkas, Spenny vaccineras, Benny kollas för sin kattsnuva och Charlie undersökas.

Busy busy. money money. - Yay ;)

Lena
2010-12-12 00:57
0

Det är lurigt det där med kattsnuva. Det kan bli kroniska besvär som är svåra att bli av med. Det min veterinär rekomenderade var en lång antibiotikabehandling på 4 veckor till alla katter i hushållet plus ögondroppar. Därefter vaccination. Det gjorde susen.

Katter kan även få symtom på kattsnuva trots att de är vaccinerade. Det finns många olika virustyper och allt skyddar inte vaccinet mot.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[DjurArken]
2010-12-12 13:27
0

Klamydia orsakas av en bakterie och går därav att behandla med antibiotika. Kattsnuva orsakas av ett virus (oftast herpesvirus) och går inte att bota med antibiotika. Smitta med virus kan dock orsaka en s.k. sekundär bakteriell infektion som kan behandlas med antibiotika.

Det är även möjligt att katter är smittade av herpesvirus och klamydia samtidigt.

Många katter kommer att vara symtomlösa kroniska bärare av herpesvirus efter första smittan. Stress kan reaktivera viruset och katterna kan då få symtom på kattsnuva.

Jag skulle be veterinären skicka ett prov till SVA för analys. De har ett s.k. "kattögonpaket". Då testas det för herpesvirus, klamydia och Mycoplasma, de vanligast orsakerna till ögoninfektioner/snuva.

Firinella
2010-12-12 16:41
0

Jag hade tagit prov på min katt om den var snuvig. Jag har nyss blivit av med Clamydian som mina katter hade. Det började med och såg ut som kattsnuva och fick då medicin mot det men efter ca en vecka kom besvären tillbaka och då tog veterinären ett prov och skickade till labb som konstaterade just Clamydia. Har nu fått behandla ALLA mina 11 katter i 4 veckor mot detta eftersom katterna inte behöver visa några symtom men kan alltså vara bärare och smitta andra katter. Lycka till och hoppas att det inte är något allvarligt. /Laila

tessa
2010-12-12 16:46
0

Tack för era svar! Kattsnuva är verkligen en odräglig åkomma, svår att greppa.

#6: Ok, så bara för att Benny kattunge nu faktiskt har svarat på behandlingen med antibiotika, innebär det inte att man kan sia om det är kattsnuva eller klamydia? Eller i värsta fall både ock, vilken styggelse att katten kan vara dubbelt drabbad.

Kattögonpaketet låter intressant, ska höra med veterinären om detta imorgon. Nu har ju "stora" katten Charlie blivit dålig också - kan det räcka med att ta prov på en av dem, de lider väl troligtvis av samma sak.

Lena
2010-12-12 16:56
0

#6 Bra och utförligt svar. :)

Uttryckte mig lite slarvigt i #5 men det var en bakteriell klamydiainfektion som katterna behandlades mot i 4v. Precis som det #7 skriver om.

Virus kan man som sagt inte behandla med antibiotika, det måste man vaccinera emot.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

tessa
2010-12-12 17:01
0

#7: Vad skönt att du fått klamydia konstaterat och kan behandla katterna på rätt sätt. jag gissar att du har fullt upp med att behandla 11 katter!

Testade du en eller flera katter? Var det ett sådant "kattögonpaket" som nämns i tråden tro?

Vet du namnet på medicinen? Nyfiken..

[DjurArken]
2010-12-12 17:45
0

#8 Om jag har fattat rätt så har Benny behandlats med Vetrimoxin? Vetrimoxin innehåller fel sorts antibiotika (amoxicilin) till att bota Klamydia. Om Benny svarat bra på Vetromoxinen har han antagligen haft en sekundär bakteriell infektion ism ett virus… Därmed inte sagt att han inte lider av Klamydia. Det finns katter som drabbas av s.k. blandinfektion.

Så för säkerhetens skull skulle jag köra ett "ögonpaket" på SVA för att vara säker. Det räcker i princip med att testa en katt, helst den katten som visar de mest tydliga symtom på sjukdom.

Klamydia behandlas med doxycyklin i 4 veckor. Alla katter i hushållet ska behandlas samtidigt.

Hawknestgrove
2010-12-12 19:27
1

vad kostar ett sånt ögonpaket ?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

tessa
2010-12-12 23:30
0

#12: Enligt SVA:s hemsida kostar ett sådant paket 750 kr (exkl. exp.avgift och moms). Gissar att kliniken tar ut en avgift för själva provtagningen också? Samt säkert lite "lull-ull" för besväret med att skicka in provsvaret och få tillbaka resultatet ;)

#11: Det stämmer. Kattungarna blev efter omhändertagandet i slutet av oktober, behandlade med vetrimoxin vet samt fucithalmic ögonsalva. Kattungarna blev bättre men sedan kom symtomen smygandes tillbaka för några av kattungarna, värst drabbad var Benny. Spenny har sett fin ut bortsett från små torra krustor i ögat, men nu har han börjat nysa en del.

Benny ser nu bättre ut och andas lättare, med mindre snörvel. Benny får nu samma behandling som tidigare, och har fått det sedan en vecka tillbaka. Veterinären pratade vid starten att man ev. kan förlänge behandlingen. Vilket är bättre än flera upprepade förstås, men samtidigt vill jag ju veta vad det är för typ av sjukdom katterna lider av.

Fint att veta hur man behandlar klamydia - men kattsnuva går inte att behandla på liknande sätt? För att förhindra att det ständigt återkommer menar jag. I sådana fall får man ju behandla symtomen när de dyker upp, men det verkar ju tyvärr upprepa sig i intervaller..

Kattungarna har fått sin första vaccination. Spenny får imorgon sin andra spruta men inte Benny, eftersom han inte är hundra och behandlas.

Firinella
2010-12-14 16:59
0

# 10 Jag vet inte om det var ett ögonpaket men vet tog prov både från svalj och näsa samt ögon från EN av mina katter den som uppvisade mest symtom. Det kostade 650 kr. Medicinen heter Doxycyklin som  #11 skriver. /Laila

tessa
2010-12-15 09:35
0

Veterinären tror bestämt att det är kattsnuva mina katter har, och inte klamydia. Hon tycker att det mesta talar för det.

Att Benny svarar på medicinen beror troligtvis på en sekundär infektion. veterinären/kliniken har inga positiva erfarenheter av det sk. ögonpaketet. De har flera gånger skickat in prover, som varit väldigt tydliga men fått tillbaka negativa svar. Hon var därför lite skeptisk till att lägga pengarna på det. Veterinären skulle höra mer om detta provpaket, med sina kollegor. Ev. tar vi prover om katterna inte blir bra efter den kur som pågår. Vill ju trots allt gärna ha fastställt vilken smitta det handlar om.

Nu går Benny på en förlängd behandling ytterligare en vecka. Charlie med samma medicin, i 10 dagar.

Spenny fick sin sista vaccination i måndags. Han kan komma att påverkas negativt av den, i och med att han har känningar av kattsnuvan - men än så länge är han ok.

Hawknestgrove
2010-12-16 00:17
0

juste vet. som inte vill skinna sina patienter på onödiga pengar…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....