Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 8122 ggr
SMMM
0

Katter i Borås.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Katter i Borås söker hem. De mest "akuta" är 2 st som fortfarande går ute ..

En Vit-Svart katt (inte säkra på kön men tror kille) som befinner sig ute i centrala Borås. H*n är inte alltför skygg. Har ätit ur min hand en gång redan och vi får stå på nån meters avstånd medans h*n äter. Behöver ett hem med nån tålmodig människa som alla "halvskygga" katter såklart. Vi har annonserat och kollat om nån saknar denna katt men utan lycka. (Se bild)

Sen har vi våran Svart-Vit i Knalleland som gått ute i flera år. Vi har matat honom länge nu. Men varje gång det dykt upp ett stödhem så har han antingen lyckats lura fällan eller helt enkelt gått upp i rök en längre tid. Denna katt är skygg och behöver ett hem som antingen förstår skygga katter eller har möjlighet att ge honom den friheten som han behöver (stallkatt eller liknande).

Sen finns det såklart katter som vi har tagit in som letar permanenta hem. Om nån är intresserad av dessa så kontakta gärna mig. Skulle det vara så så betyder det att en av dessa som fortfarande lever ute kommer få en chans istället. Eftersom det då blir en "ledig plats".

Vi är ingen förening eller så utan bara 2st människor som jobbar helt ideellt och själva med hemlösa / behövande katter i Borås och har gjort det under närmare 5 år. Vi har inga bidrag eller liknande men hjälper till så gott vi kan. Vårat mål är självklart att alla katter som adopteras ut ska vara kastrerade vaccinerade och id-märkta innan de flyttar!

SMMM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Svart-Vit!

Lena
0

Vilka snygga kissar! Hoppas dessa kan få komma in nu när vintersäsongen står för dörren.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
0

Å det var fint att du presenterar alla dessa i en särskild tråd här på hittekatter. Som du ser verkar det finnas ett visst intresse i Borås just nu för att kunna hjälpa till.

Svartvit som ni sett så länge verkar vara en lurig typFlört som inte förstår sitt bästa med att få komma in i värmen…

Hoppas din tråd får lite respons här!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Alexej
0

Hoppas sedan länge att ni kunde organisera er, vet ju att det finns kunniga kattvänner i Borås. Vi hade också jourhem i Borås.

Nu var det tom en tråd här från en kvinna i Borås som kunde tänka sig att bygga om en ladugård till katthem.

Teamarbete är alltid bra! Och en adress dit man kunde vända sig för kattärende.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

Har även pushat på för dessa katter på FaceBook!

Det hade ju varit toppen om eldsjälarna i Borås kunde sammanstråla och hjälpas åt.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

SMMM
0

Ja all hjälp är MYCKET välkommen då vi själva är överarbetade/överbelagda. Vi har helt fullt hemma själva så kan inte ta in fler katter. Plus att vi är ute och matar katter i princip varannan kväll oavsett väder och vind…  

Vi håller kontakt med ett par stycken andra engagerade i vårat område med men det ser likadant ut där tyvärr..

Vinterdag
0

Man får inte glömma mamman och ungen som det skrevs om i en annan tråd. De behöver också komma in i värmen. Det finns ju även risk att mamman får nya ungar, och kanske ungen också, om det är en hona.

annebeate
0

Svart-vit i Knalleland, katten som berört mig särskilt. Om ändå även han kunde få ett hem. Han  var väl  den ende som blev kvar ute från Boråskolonin.

Hur är det med honom i dag?

findusfelix
0

Ska ju bygga om vårat stall så vi kan ha det som jourplatser åt utsatta katter, dock är det lite bök innan allt är klart men å andra sidan så är det kanske bättre med tak över huvudet  även om det är i ett halvklart stall,det är ju torrt, hyfsat varmt och med mat.  Alternativet är ju  att behöva vistas ute isåfall skulle jag skulle absolut kunna tänka mig att börja med det på något sätt redan nu. Kruxet är ju att vi har de 3 killarna från Hornbach att ta hand om inne MEN om jag ställer upp med stall, nätar in ordentligt och min man bygger lite boplatser, stegar och sovplatser så skulle det ju kunna funka som krishem så länge bara jag vet att det finns fler som kan vara här och pyssla, mata och finnas till för katterna. Jag arbetar ju hela dagarna och våran yngsta dotter (20 år) är ju "fostermamma" åt hornbachkissarna när min man och jag inte är hemma! Vill inte lägga mer på henne i dagsläget!

Alltså ju fler vi är som kan hjälpas åt ju bättre är det, eller vad tror ni andra Boråsare, är det en dum idé eller kan vi lösa det? Än så länge finns det 3 tomma boxar i stallet men då sikt är ju hela stallet tomt.

Det skulle ju absolut kunna ge några fler katter möjligheten att få ett drägligt liv men jag fixar det inte ensam!!

Så, stall finns men vad gör vi med det?

Ge av dig själv det du vill ha av andra!

SMMM
0

Visst tanken e fin men det e masssssa jobb innan man kan ta in katter där. Plus att tillstånd måste finnas och som du själv säger så behöver du hjälp. Och personligen så kan jag inte. Så tills det e löst så letar katterna jag skrivit om fortfarande hem…

Så finns det verkligen ingen som har plats över till iaf den Vit-Svarta som förmodligen inte har tillgång till värme eller så där han befinner sig??? (Det snöar utanför mitt fönster)

gustafsson38
0

hur går de för dessa katter

SMMM
0

#11 Tyvärr inget napp ännu…

gustafsson38
0

de blir ett rama skrik å misstankar när ja skriver att jag kan hjälpa till..kanske du har läst ..ja har nu 6 katter hemma..

findusfelix
0

Tillstånd gäller bara för mer än 10 katter trodde jag Obestämd Den svart-vita är väl inte fångad ännu ?

gustafsson38
0

jo ja vet ,,,sen har jag haft max 9 stycken de tycker ja räcker

kattassen
0

#16 Från och med 10:e vuxna katten krävs tillstånd. Alltså 9 hemmavarande vuxna katter (över 12 månader) är OK utan tillstånd.

gustafsson38
0

ok..då vet ja

Alexej
0

Men det krävs också tillstånd när man:

Förvarar eller utfodrar fyra eller fler katter (gäller katthem /privatpersoner per år) oavsett hur många egna katter man har. Om det finns jourhem i anslutning till verksamheten behöver dessa ha tillstånd för hållande från den tionde vuxna katten.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

gustafsson38
0

de är bra att de finns sådana regler

Tizzla
0

#18 Fast då skulle ju findusfelix kunna "förvara" 4 katter utan något tillstånd…om det går att få ihop det med hjälpen som hon i så fall behöver.

Det är ju ett kanonerbjudandeGlad att några katter kan få vara tillfälligt i hennes stall. Någon måste väl finnas som tycker det är kul att umgås med katter och hjälpa till med utmaningen att få dem trygga och harmoniska? Kanske någon som inte kan ha katt hemma pga allergiska familjemedlemmar?

SMMM
0

#14 findusfelix:  Nu var det juh inte bara tillståndet som var problemet utan som du själv sa så har du inte möjlighet med "tillsyn" utan behöver hjälp med det , vilket jag förstår allt för väl då jag själv har flera katter hemma.

Sen den Vit-Svarta är inte infångad nej. Han var juh halvvägs in i buren i torsdags som du vet , men tyvärr så får han juh vänta nu då vi inte har nånstans att placera honom. Och det är därför jag skrev denna tråd bland annat i förhoppning att nån kanske skulle kunna ta in den stackarn.

#20 Tizzla: Ja det är absolut ett drömscenario att få igång nått slags "övergångshem" till katter i dessa trakter då det inte finns nått alls här. Så jag hoppas att det finns folk som kan tänka sig att ge av sin tid och hjälpa till.

För att klarlägga:

Ingen av de 2 katterna jag skrivit om är infångade. men som jag med skrev så finns det andra katter som är infångade som behöver permanenta hem . Men såklart så prioriterar vi de som ff går ute. Men om det skulle vara så att nån av de som är intagna faktiskt får ett nytt permanenthem så kommer vi såklart att ta in de som ff går ute!

Men nu kanske vi kan koncentrera oss på att försöka hitta nån som kan tänka sig att ta hand om dessa katter och hålla disskusionen ang "katthem" i den tråden som finns ang detta. =)

findusfelix
0

#21 Vet inte om du missuppfattade mig totalt men det jag gjorde tidigare i tråden var just att erbjuda Borås katterna ett tillfälligt akuthem genom snaba ändringar i stallet.

Bättre att agera än att haka upp sig på detaljer, eller hur,-)

Det jag erbjöd var ett tillfälligt tak överhuvudet i väntan på att det löser sig på allvar för bla den svart vita.

gustafsson38
0

stackars kissar

gustafsson38
0

ja eftersom de  inget blev med katten sussie.så har ja rummet tomt ännu..kanske behövs de här???

annebeate
0

Önskar så att svart-vit från Knalleland äntligen efter många år ute ska få komma in. Hur är möjligheterna att fånga in honom?

gustafsson38
0

nån som vet hur läget är här?om jourhem behövs?

SMMM
0

22# findusfelix:  "bygger lite boplatser, stegar och sovplatser så skulle det ju kunna funka som krishem så länge bara jag vet att det finns fler som kan vara här och pyssla, mata och finnas till för katterna."

Det va detta jag menade med att du verkade vilja ha hjälp med katterna bara inget annat.

#25 annebeate: Jo vi önskar precis samm sak här. men du har juh följt oss och jobbet vi gjort med våran kille i knalleland så du vet hur han är såfort det e dax för infångning… :) Men jag säger som jag sagt tidigare "skam den som ger sig".

annebeate
0

#27 Visst har jag följt er genom åren. Glad Hela forumet bör veta vilken fantastisk insats ni gjort för Svart-vit i Knalleland år efter år. Ständigt vakat över honom och sett till att han fått mat. Ni är värda ett jättefång av rosor för att ni aldrig övergett  Svart-vit som jag förstått det vill ha det på sitt eget sätt.

SMMM
0

#28 Jo han e speciell våran knallelands kille.. Alla andra därifrån har inte varit nå större problem att få in och hitta nya hem till , men han vill verkligen inte. =)

SMMM
0

Finns det ingen ??

Den Vit-Svarta kissen behöver verkligen komma in då det bara blir kallare och kallare!

Snälla hjälp…

Ankie
0

Har du face? Finns djurens chans där, rädda djuren och även denna sajt hittekatter, lägg ut detta där så når du fler…

kattassen
0

Vart tog alla Boråsare vägen?? För några veckor sedan var det flera i dessa trakter som kunde hjälpa. (Utöver findusfelix och haiballs som redan är igång alltså)

Där fanns ju en tjej i Svenljunga - som skulle hjälpt till med Hornbachkatter - vart tog du vägen?Förvånad

gustafsson38
0

30..ja skulle ju hjälpa till.ja pma dig åh du skulle höra av dig.men ja hörde inget mer..nu har de gått typ över 1 vecka..

SMMM
0

#33 pm:ade istället

[J96H]
0

Jag finns i borås men har redan en katt utöver mina egna så det är tight i min lilla lägenhet…annars hade jag hjälpt kissarna….=/

Ankie
0

#35 men du kanske känner nån som känner nån :)

[J96H]
0

Jag ska höra runt bland vänner och bekanta…Är relativt nyinflyttad i borås så har inte hunnit skapa något vidare stort nätverk här än…men kanske kan jag kolla med mina vänner i min tidigare hemort…Skövde. Åker ju dit titt som tätt så kan ju plocka med mig en kisse om någon är villig…ska som sagt höra med de jag känner…

SMMM
0

Det skulle vara underbart.

[J96H]
0

Har kollat runt lite…har tyvärr inte fått något napp än…=(

Har ju själv en unghona hemma…och har varit me henne hos veterinären i onsdags förra veckan…hon fick behandling för sina rinnande ögon och nos. Tyvärr har det blivit sämre och vet. som jag prata me idag ville att jag skulle åka in me henne i eftermiddag. Dom misstänkte redan i onsdags att det kunde vara kattsnuva. Som sagt hon har inte blivit bättre…utan tvärtom sämre…kan vara risk att hon behöver få somna in…=( känns hårt att säga…har redan fastnat för henne…men blir hon inte bättre så känns det mest rättvist att låta henne somna. Blir det så…vilket jag inte hoppas men i alla fall. Så finns det en plats hos mig för någon av katterna…

Har haft flera jourhemskatter hos mig…och av egen erfarenhet så ser jag helst att jag kan få ta hand om en yngre katt…min äldsta katt Twiggy är inte så samarbetsvillig när det gäller äldre katter…så en ung katt alt. kattunge vore det allra bästa…

Men ska inte ta ut något i förskott…men som vet. sa så ser det inte ljust ut för kissen här hemma..=(

soso
0

Måste man verkligen avliva en katt för den har kattsnuva??

[J96H]
0

Hon är jättedålig…har behandlat henne men hon svarar inte på behandlingen…

tuska
0

Neeej inte ska en katt avlivas för snuvaFörvånad 

Det finns hjälp att få av veterinären för ev. följdsjukdommar, en PC kur skulle väl sättas in och kanske behöver katten att uppvätskas upp, näs spray kan man oxå behöva använda.

[J96H]
0

Som vet sa när jag pratade med han: hon har fått den behandling hon bör få, hon svarar inte på den…dessutom var katten i dåligt skick när jag fick henne…som han sa så verkade hon ha missbildning då katterna parade sig hej vilt där hon kom ifrån, inavel…hennes rygg är krokig och hon går konstigt och verkar ha ont…avlivning är verkligen inget jag gillar och är verkligen inget jag förespråkar…men i hennes fall tycker även jag att det är det mest humana…odsen att hon blir "normal" som veterinären sa va inte goda…jag ser att hon inte mår bra både av sjukdomen i sig och missbildningen…

tuska
0

#43   Ja det va en annan femma, trodde det va snuvan som va ett problem. Missbildningar är så vanligt bland inavel och även ett dåligt immunförsvar. Stackars lilla katten

[J96H]
0

Ja de är ju det tyvärr…har gjort vad jag kunnat för kissen…Rynkar på näsan

gustafsson38
0

stackars liten..finns de inget å göra?????

[J96H]
0

Jag önskar jag kunde göra mer…givetvis hade jag önskat att katten skulle bli bra av behandlingen hon fått…Rynkar på näsan

tuska
0

# 46 En sne ryggrad och med det också med stor sannolikhet höftfel, gör att kissen får under sitt liv ett oerhört lidande.

Föds kattungar med en missbildning så är inte deras liv värdefullt,  livslång smärta vill man inte dem.

[J96H]
0

Det är ju tyvärr så…hon har i alla fall haft det bra under tiden hon varit här…mat, godis och mycket kärlek…och framför allt ett tryggt och varmt hem…det tar alltid emot att avliva ett djur…men jag gör det för djurets bästa i så fall…

…jag får se det från den ljusa sidan:nu har jag möjlighet att erbjuda ett hem till en annan behövande katt…

Josefa
0

Kan man få se en bild på hennes missbildade ryggrad?

[J96H]
0

Josefa: Hade du gärna fått göra men min sambo har åkt iväg med henne till veterinären för en stund sen. Jag klarar inte av att åka på sådana besök…Rynkar på näsan

SMMM
0

Annika84 : Va hemskt att höra att katten inte var frisk… Va det den som jag "kopplade ihop dig med" ?

Om du vill / känner för att öppna ditt hem för en annan katt så finns juh den Vit-Svarta som lever nere i stan ff.. Men det e såklart bara om du känner att det skulle gå bra..

[J96H]
0

SMMM: Ja det var den ja…känns riktigt tråkigt att det blev som det blev…Rynkar på näsan

Jag har varit i kontakt med en dam här i borås som jag ska hjälpa med kattungar hon inte kan ha hemma…hon skulle höra av sig innan lördag…har hon inte hört av sig så finns en dörr öppen för den vit-svarta kissen…Glad

SMMM
0

Annika84: Ok ja det e aldrig kul när djur är sjuka.. Man känner sig så maktlös..

Ok du kan väl bara skicka ett pm eller ett mail.. jag pm:ar min mail till dig. Om det skulle bli så så skulle det verkligen vara underbart…

[J96H]
0

Nä det är inte kul…avskyr verkligen när det inte går som man vill med djuren…=(

Kan du uppskatta hur gammal den vit-svarta katten är på ett ungefär? Jag har en ganska kräsen katt själv som inte är överförtjust i äldre katter…Obestämd

SMMM
0

Annika84: Jag skulle personligenb gissa att kissen är lite under året nånsatnas eller så.. Svårt att säga men den e inte särskilt stor alltså..

Du är välkommen att följa med nån kväll om du vill när vi ska mata.. Fast jag kan inte garantera att den dyker upp just den kvällen.. :)

Gullimat
0

Knallekisen och den svart-vita är alltså inte samma kattObestämd

[J96H]
0

SMMM: Vart håller kissen till? jag bor på Sjöbo så kanske kan ta en promenad ner och spana någon dag nu i helgen…

SMMM
0

Gullimat:  Svart-Vit e knallekissen. Vit-Svart e centrumkissen.. :)

SMMM
0

Annika84: Jag pm:ar dig..

[J96H]
0

Vit-svart eventuellt på väg in till värmen hos mig! =) Hänger på om kissen är medgörlig! =) Blev förskräkt när jag vakna i natt och såg snö ute…stackars kisse…=(

kattassen
0

Å det låter ju underbart att du kan hjälpa!

Hoppas han är samarbetsvillig nu ocksåFlört Ja detta väder vi har nu är inget roligt för de små katternaRynkar på näsan

SMMM
0

Ja helt underbart nog med en extra tanke på vädret här i Borås så har Annika erbjudit sig att ta hand om Vit-Svart som just nu håller till i centrala Borås.

Hoppas bara att h*n inser att det e dax att komma in från kylan och bli omhändertagen nu. Det e juh inte alltid de vill samarbeta tyvärr.

Men vi kommer hålla på tills h*n är inne hursomhelst!

Hawknestgrove
0

Tråkigt med den lille, men som sagt, det är inte döden som är hemsk, det är vägen dit. OCh om det är  det enda som återstår, så gäller det att göra den vägen så jämn och behaglig som möjligt och snabb. Så jag klandrar dig inte. Du gav den lille en fin sista tid….

Lycka till med de som ska fångas in…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[J96H]
0

Envisa kisse…va frustrerad man blir…Obestämd Om man ändå kunde få dem att förstå att det är för deras bästa…kissen totalvägrar att bli fångad…håller tummarna för att det går vägen ikväll…Glad

[J96H]
0

Äntligen är vit-svart inne i värmen. Efter några dagars pillande och trixande så small det till i fällan och kissen är nu inne i värmen hos mig. Men det var mig en envis rackare de där. Flört

kattassen
0

#66 Hurra! En kisse till räddad undan kölden!Skrattande

SMMM
0

Tror h*n inte tyckte om mig… Såfort jag gått igår då jäklar va det in i fällan och pang…  Men men sålänge kissen är inne så är det bra.

[J96H]
0

Tror snarare kissen undra vart du tog vägen…men så fort vi lämna allt och stog en bit ifrån så sa det bara smack så small fällan…=)

annebeate
0

Underbart att vit-svart kommit in i värmen.Glad I samma stund går tankarna till svart-vit. Han måste också till slut bli medgörlig och låta sig fångas in. Han har gått ute ensam så många år, ensam kvar från Boråskolonin. Gråter Det måste bara lyckas även när det gäller honom.

Lena
0

Så bra att det blev fångst i fällan igår och att en kisse till kommit in i värmen. Tänk att de ska vara så svårfångade. Om de bara visst hur bra de kommer att få det när de väl fångats in.

Alexej
0

Super!!!

[J96H]
0

Har en mätt och belåten vit-svart kisse om ligger på fönsterbrädan och sover djupt…måste bara tillägga att fönsterbrädan är av marmor och element på fullt ös under…så det är varmt och gott…Glad  Är så glad över att kissen till slut blev fångad men tanke på att termometern visar på minus och det snöar utanför mitt fönster…Obestämd