Dålig öronmärkning?
Läste i tråden om Hitta hem-programmet idag onsdag 14/3 att det handlat bl.a om en katt med otydlig öronmärkning (missade själv programmet ). Tycker själv att det är svårt att se vad det står i Socks öra, Muslis syns bra däremot, men vad ska man göra? Kan man typ förtydliga bokstäver och siffror vid nästa veterinär-besök eller vad är alternativen. Mina katter har även halsband med namnkapsel, men vill ju gärna att öronmärkningen ska vara tydlig, när den nu ändå är där.
Tips och råd mottages tacksamt av fundersam 2-kattskvinna.
Hälsningar Efvis
Skulle ber vet. nästa gång att chipmärka katten. Tycker inte om öronmärkning just pga såna problem.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mir har oxå en suddig öronmärkning, men hon fick en till gratis och den blev lite bättre… Men hon är ju unik, eftersom hon har två tatueringar i samma öra
Vet inte om det är registrerat att hon är dubbelmärkt, dock. Går detta att kolla någonstans? Båda märkningarna är naturligtvis samma "kod". Blev aldrig erbjuden chip…
Gå in på http://kennet.skk.se/agarreg/, där kan du kolla din katt
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#3 Tack!! Jodå de finns med där båda två. Inget om att Mir är dubbelmärkt, dock…

Jag har haft en katt i tio år nu som hade en mycket suddig öronmärkning och efter två månaders försök att gissa vad det stod så gav jag upp att hitta hans ägare. Jag märkte om honom i det andra örat men resultatet blev detsamma. Min hona däremot som är ljus har en så tydlig märkning att man kan se det på håll t.o.m. Men numera så chipar jag mina katter för en öronmärkning har ju ingen funktion om det ändå inte går att läsa den.
Våra tre äldre katter som bott med oss i Amsterdam har både örontatuering och chippsmärkning. Detta då det är nödvändigt med chippsmärkning om man ska resa inom EU vilket ju vi gjort. Sedan har vi också problemet med att öronmärkningarna knappt går att läsa på dem längre. Tristan är öronmärkt och hans märkning är än så länge mycket tydlig.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag reagerade på att veterinären inte satte en ficklampa bakom örat och försökte genomlysa örat för att se bättre. Lite olja på märkningen och ficklampa bakom brukar ju vara hjälpmedel.
Samma med en av mina Kattgubbar, öronmärkningen är suddig. Veterinären rekommenderade ny tatuering i örat, men det är nog kanske bäst att Chipmärka honom, så slipper han oxå att sövas igen.
Ha det bra!Mvh//Diana&Kattgubbarna
Just av de anledningarna valde jag att chippa min katt. Det negativa i just chip är att folk inte alltid tänker på det utan tror att de är omärkta och många går nog inte ens till veterinär för att kolla. Thindra är ju innekatt så förhoppningsvis så ska hon inte rymma och skulle något hända när vi är ute och går eller åker så har hon alltid halsband där det står att hon är chipmärkt.
//Pia

När jag tog hand om min öronmärkta katt så fick man ju själv gissa sig fram till vad det stod i örat och sen ringa kattregistret och kolla vad som fanns men numera så har de ju en tjänst på internet där man inte behöver se alla tecken utan kan skriva de man är säker på och sen * för de som man är osäker på. Då får man fram en lista på tänkbara katter och kan då sortera ut med hjälp av färg, kön etc och få fram en mindre lista. Man undrar om det gjorde det med katten i programmet för veterinären satte ju inte ens på sig förstoringsglasögon för att se bättre.
Vissa markeringar kunde man ju urskilja och en del gissa sig fram så med lite arbete hade man säkert fått fram hela eller något sånär. De sa ju själva att det stod kön och färg i registret så. Svårt att säga hur mycket som gjordes men de visade ju inte mycket i alla fall.
//Pia
#10 Är den tjänsten tillgänglig för alla?
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jaa det är den.
Jenna

Det är bara att skriva * där man inte vet säkert vad det står.
#14 Tack för länken! Nu har jag lagt in den bland våra länkar under rubriken Andra viktiga länkar.
//Lena

Vad kostar det att chippa katter? Är det dyrare än öronmärkning?
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

§16 Det beror nog på var du bor och om du gör det i samband med kastrering eller inte. Jag betalade som sagt 350 kr här i Stockholmsområdet och det var inte i samband med kastrering för den katten var redan kastrerad. Sen kostar ju avgiften till SKK 120 kr för att numret ska registreras, vilket är jätteviktigt för märkningen är ju helt i onödan om man inte också ser till att den registreras. Sen ska man också anmäla dit om man flyttar. Jisses vilken telefonräkning jag hade när jag satt och ringde runt efter ägare till min öronmärkta katt och jag t.o.m fick ringa pastorsexpeditioner för att folk hade gift sig osv och många hade flyttat utan att anmäla det till SKK.

#7 Ja, det gick för fort. Reagerade också på att skannern bara drogs som hastigast över ryggen. Chips kan vandra och hamna längre ner mot sidorna och till och med under magen (gäller både hundar och katter) så man skall skanna runt hela katten för säkerhets skull. På grannhunden har chipet hamnat under magen!
Det är för- och nackdelar med både tatuering och chipmärkning, men det viktigaste är att den som försöker hjälpa till med att spåra ägaren tar god tid på sig.

Tack för alla tips, råd och synpunkter. Jag glömde i farten att säga att Socks redan är chip-märkt, men är lite rädd att folk i allmänhet inte vet det. Vad gäller hundar så har det ju chip-märningen rotat sig även utanför hund-ägarkretsar, men med katter är min uppfattning ..nope…alla ser märkbart förvånade ut när man säger att ketten är chipmärkt. Synd men tyvärr verklighet.
En fråga till Puma…du säger att din katt har ett hlasband där det står att katten är chip-märkt, är det en liten bricka på halsbandet, eller ett halsband?
Funderar på att kolla med veterinären vid nästa tandstens-borttagning(på Socks ;-)) om det är någon idé att förtydliga, alt. fylla i hans id-märkning.
Socks tycker att alla människor som kommer och hälsar på är så dryga för de ska alla kolla i hans öra….-Men hur intressant liv har ni om ni tycker det är roligt att titta i en katts öra?- verkar han tänka, antar att han vet att hans matte har ett finger med i spelet. Hon står ju alltid och hänger bredvid och frågar -Ser ni vad det står?, ser ni vad det står?-
Tack igen för alla hjälp.
Vårhälsningar Efvis

Men om man har ett halsband med en upplysning om att katten är chipmärkt så kan man väl lika gärna skriva sitt telefonnummer där då? Halsband kan de ju tappa dessutom.

Ja, det var konstigt att de inte använde ficklampa, att de inte gjorde kollen på nätet med *. Att de inte kollade med avläsaren över hela kroppen. TIll och med vi amatörer har lärt oss det. Så konstigt var det på många sätt. Kan tänka mig efter programmet att de kan få ett samtal av kattens ägare. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Jag menade att man kan ha både halsband med namnkapsel och om det nu finns ett halsband /bricka där det står att katten är chipmärkt så är det som ytterligare ett komplement. Finns väl en risk att katten kan misstas för en julgran med alla färg-glada saker hängandes på sig. Men man har ju garderat sig så mycket man bara kan om det skulle hända något.
Hälsningar Efvis
#22 Tror det finns sådana brickor där det står att katten i chipp-märkt som man kan hänga i halsbandet.
//Lena
#23 ja det gör det. Jag fick en när jag chippade min, men det kostar extra om man ville ha fler om jag minns rätt. Det är en vanlig bricka där det står chipmärkt med datamars.
//Pia
#23 Undrar var man kan beställa dessa brickor?
//Lena