Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 4996 ggr
[Thiah]
0

Finska hittekatter.

Är det någon här som har kontakt/jobbar med den finska sidan av hittekatter/katthem?

Jag bor i finland men pratar ingen finska och skulle därför vilja se om det finns någon sådan representant här.

Är otroligt intresserad av detta och jag har erbjudig mina tjänster/frivilliga tid till ett katthem men de ville inte ha dem då jag inte pratar finska..

Så nu vill jag så gärna hjälpa men jag vet inte hur…

(donerar redan pengar till svenska katthem och liknande)

Hawknestgrove
0

nä……… fasen så trist….. puttar upp för jag vet en som talar finska! Tiana! pma henne!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Thiah]
0

Det känns så dumt eftersom jag gärna ställer upp, men när jag skickade mejl åt helsingfors katthem så sa de bara att jag inte alls kan hjälpa eftersom   jag inte pratar finska……

Hawknestgrove
0

urfånigt… men ta kontakt med tiana. hon talar ju finska.

[Thiah]
0

Men bor hon i finland? För jag har vänner här i finland so pratar finska men det hjälpte inte när  jag erbjöd mina tjänster åt deras katthem.

Hawknestgrove
0

nej hon bor i Sverige…..

[Thiah]
0

Obestämd suck att dom ska vara så kinkiga,,, katthemmen alltså. Kanske det är okej för mig att vara stöd hem eller liknande… Måste kolla..

anebit
0

Herregud!  Har dom så gott om volentärer?
För att mocca lådor, städa, mata och gosa med katter behövs väl ingen finska.

Tror inte katterna bryr sig.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

[Thiah]
0

Dom skrev åt mig att jag måste kunna finska för att kunna läsa skyltarna på burarna och om jag inte kunde det så var det tack men nej tack….

Jag hade haft massor av tid och engagemang och säkert kunna ta ett par kattor hem till mig i omgångar (jag vill ha fler katter men inte maken så stödhem skulle säkert kunna vara ett mellanting för oss båda)…Men nej…dom sa nej åt mig vilket känns så dumt.

sagan
0

#8 Kan du inte gå dubbelt med finsktalande där du kan komunicera på engelska? Förstår att man måste kunna läsa det som skrivs när man tar ett pass, vissa katter ska kanske ha mediciner, olika foder m.m  Men ser inte varför du inte kan gå dubbelt  med finsktalande.  Kanske dem inte har tänkt så utan att du ska kunna ta pass själv?

Tiana
0

Japp, jag är finsktalande men bor i Sverige. Var i Finland bor du? Hojta om du vill ha hjälp nån gång! Skrattande

Och mina stödisar får lära sig finska när de kommer hem till mig, hittills har de inte protesterat så mycket Flört

Josefa
0

Men det förstår du väl, att de finska katterna inte förstår dig om du bara pratar svenska.

[ingvarisbjorn]
0

Så konstigt, inte tar det väl så lång tid att lära sig fraserna på skyltarna om någon kan visa och förklara de första gångerna? En "gloslista" med kattrelaterade ord, typ "kastrerad", borde väl räcka för att du ska kunna tyda dem?

Hoppas att de tar vara på dig som resurs och låter dig vara jour-/akut-/stödhem i alla fall Glad Det är ju trist när man vill hjälpa men inte får.

Fast i och för sig, det Josefa säger här ovanför är visserligen vettigt, stackars katterna kommer ju inte förstå alls vad du säger Flört

Katthemsmatten
0

Har regeln om att all information ska vara på svenska och finska försvunnit? Helsingfors är ju annars så tvåspråkigt att jag tycker det verkar som om katthemmen är litet lata. Borde ju vara tacksamma för att någon vill engagera sig.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Sidentass
0

men det är ju sanslöst..tycker verkligen inte språket ska ha nån betydelse när du vill hjälpa katter, säg till dom att du är bra på "Kattiska", det är väl ändå det viktiga att man har känsla för dom som behöver hjälpen - katterna!

[Thiah]
0

Jo man tycker ju att man borde kunna hjälpa till med något i alla fall men vi får se. Nu ska jag vara lite irriterad på dem ett tag innan jag sätter igång och tjatar på maken om att kanske ta hem en stödis.