Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 3520 ggr
Sidentass
2010-11-12 23:37
0

Lucia har problem

Har idag märkt att Lucia har problem. Hon springer titt som tätt på lådorna..från den ena till den andra, går under sofforna, står o försöker urinmarkera..något är inte bra! Hon är ju skygg, o därför är det svårt att ta tag i henne o lyfta upp för att försöka att titta närmare på henne. Däremot har hon valt ut mej "som sin mamma" o kommer ideligen o vill gosa hur tätt som helst när jag ligger i sängen. Vad jag i nuläget tror, är att det kan handla om något med urinvägarna, så fortsätter detta betéende så blir det till att ringa vet på måndag förstås. Bara att hoppas att hon får någon medicin som man kan smussla ner i maten så att man slipper ta en skygg kisse med att kämpa med sånt…

Men go vänner..är det inte typiskt..att allt ska hända när det är helg!

Alexej
2010-11-12 23:50
0

Min här med urinvägsinfektion får Metacamsirap som jag blandar med köttfärs. Gick ner direkt så det smakar tydligen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

MariannE11
2010-11-13 00:03
0

ja visst verkar det mesta hända när det är helg…

håller tummarna för lucia såklart….en slängpuss från läskiga mej…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Sidentass
2010-11-13 12:01
0

- och hon fortsätter på detta vis även idag..går runt..stannar o slickar sig därbak..från låda till låda..tycker så synd om henne..som sagt..med mej är hon en riktigt äkta maffig kelgris, MEN det sker då vi ligger i sängen bådatvå..man kan alltså inte ta o lyfta upp henne från golvet, vända på henne o titta..o då funderar jag på hur det går med en vet undersökning som nog måste till, undrar om man kan ge en skyggis lugnande istället för att behöva söva…

tycker så synd om min lilla gosegumma…

Blomsterkatten
2010-11-13 12:23
0

De kan ge henne lugnade om det är vad du vill.

Kan du leka med henne o få henne att rulla runt?

Hoppas hon snart blir frisk igen.

Lena
2010-11-13 12:28
0

Symtomen verkar tyda på urinvägsinfektion där den troligaste orsaken brukar vara uringrus. Då är det behandling med antibiotika som gäller + dietfoder som löser upp stenarna. Medicinen brukar vara i tablettform. På apoteket ska det finnas ett sorts kattgodis som man bakar in tabletterna i. Det kan säkert fungera.

Försök att se om det kommer ngt överhuvud taget när hon försöker att kissa. Det är urinstopp som är det allvarliga i det här läget. Men det brukar sällan drabba honkatter då de har mycket kortare urinrör än hankatter.

Det beror på veterinären vilken erfarenhet denna har av skygga katter och hur det går med hanterandet. Veterinären vi anlitar i Göteborg är jättebra på skygga katter. När vi gick dit med Parsifal gick det över förväntan. Vad har ni för veterinärer i Linköpingsområdet?

Om man kan få tag på urinstensfoder kan man börja med det innan veterinärbesöket. Specifik FSW Struvit mjukfoder löser snabt och man kan se resultat bara på en någon dag. Det är inte farligt att ge heller även om det nu inte är urinsten med i spelet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
2010-11-13 14:12
0

#5 O jag som trodde att det bara var hanar som kunde få uringrus.Skäms.som vår Berlioz hade när han var så dålig med för några år sen. Däremot så vet jag ju att honor även kan drabbats av urinvägsinfektion. Jag har en bra vet som också har priser som inte är skyhöga, nu vet jag inte hur han hanterar skyggisar..men jag skulle nog föreslå honom att hon får en lugnade spruta innan undersökningen..han har hållt på i många år, och borde nog ha en lösning också på hur man hanterar en skyggis. Lucia är inte helt skygg - men hon blir säkert rädd för att bli undersökt..

Ska ringa honom på måndag! Samt ge henne av det foder som Berlioz har..

Tack för kloka råd!

anebit
2010-11-13 14:49
0

Stackars lilla Lucia!  Hoppas att det går bra hos vetten på måndag.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Sidentass
2010-11-13 15:31
0

Vi låg för en stund sen o gosade i sängen..det är där med med mej hon känner sig som tryggast..hon spinner som ett helt maskineri, och bara älskar att bli klappad överallt, när hon vände sig på mage, så jag inget konstigt med henne, men hur som helst, så måste det vara skönt för henne att få glömma eländet stundtals genom att gosa..

På måndag ringer jag, förstås!

Lena
2010-11-13 16:32
0

Nej honor kan också få uringrus. Det är bara det att det blir mer påtagligt när hankatter får det eftersom de har ett mycket längre urinrör som gör dem mera "sårbara".

Det som händer vid uringrus är att urinvägarna blir som söndertrasade av gruset eller kristellerna som det ju egentligen är. Det har vassa kanter. I de irriterade urinvägarna får sedan bakterierna fäste och det blir en urinvägsinfektion av det. Väggarna i urinröret svullar upp av infektionen och det kan sedan leda till att det blir stopp. Men det är sällan att honkatter råkar ut för stopp. De brukar kunna kissa även om det gör ont och är besvärligt.

Ge inte vanligt torrfoder till henne i det här akuta stadiet. Ge istället mjukfoder. Det är bättre.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
2010-11-13 18:48
0

-Bra du påminner mej om fodret Lena..då får hon äta tillsammans med Berlioz inne på toa..det är då ett pyssel när man har många katter och vissa inte får äta som de andra..!

MariannE11
2010-11-13 18:52
0

siden.. lucia låter som min lillan ungefär….jag är hennes största idol o får klappa vid vissa förutsättningar: ligger i sängen eller soffan , sitter på toa eller borstar tänderna…när vi ska ta hela gänget till veterinär så är det henne jag måste fånga först för skulle jag börja i annan ände skulle hon vara spårlöst borta…. men sen hos veterinären så är hon som en magnet på mej o den mest exemplariska av dom alla…. hoppas lucia är likadan…tror hon är glad att ni har era fina stunder ihop…

kattassen
2010-11-13 19:08
0

Hoppas att det blir bra med lilla Lucia-gumman. Om det är bekymmer så försök och ringa vet på måndag. Man känner sig lugnare om man får lite tips och råd och kanske ett besök om så erfordras.

Kan det bero på en stressframkallad urinblåse-inflammation kanske? Jag brukar ge Cystease när Baffe råkar ut för det då och då.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Sidentass
2010-11-13 20:17
0

#11 Jag har hört vid tillfälle att skyggisar ofta väljer ut någon..som te.x den som förbarmat sig över kissen först..så din Lillan o Lucia verkar resonera ungefär likadant!;-)

Nu har hon lugnat ner sig här iallfall…o springer inte runt såsom hon gjorde här tidigare idag..

#12 Skulle nog inte förvåna mej…en viss stress besitter nog ofta katter som är lite skygga..Vad är "Cystease" något receptfritt?

kattassen
2010-11-13 21:10
0

#13 Japp Cystease är receptfritt och köps hos veterinärerna. Det är egentligen ett glukosamin som skall göra gott för artros i lederna. Man har dessutom kommit på att det har en gottgörande effekt för katturinblåsor som har blivit inflammerade ex pga av stress. (Inte att förväxla med urinvägsinfektion pga bakterier som tarvar antibiotika.)

Cystease är ganska dyrt så man kan köpa lösa tablettkartor.

Vi har haft goda erfarenheter av detta. Baffe har en benägenhet att drabbas av detta ibland. Första gången var när vi byggde om trädgården. Han kände inte igen sina lukter när vi grävt upp gräsmattan och rev upp häcken. Då började han skvätta här och där och det resulterade i irriterad blåsa.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

martdat
2010-11-14 12:06
0

kajsa hadde ju UV förra sommarn o sprang oxå o förökte kisse överallt, hela tiden o slicklade sig, det kom ett par tre droppar, o hon var röd o irriterad, de var rädda för grus när jag ringde vetten med, men det var det inte, en bakteriell UV oxh med vertomoxin o lite renofem (värktablett för katt) så släppte det på ett par dar,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
2010-11-14 16:38
0

hoppas det går bra för lilla gumman….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sidentass
2010-11-14 16:40
0

Tack o lov är Lucia mycket lugnar idag, men naturligtvis följer jag upp henne hela tiden..

#14 Det medlet verkar intressant..är det inte uv hon råkat ut för så tror jag absolut att det är något att prova här. Ska höra med min vette m det!

Sidentass
2010-11-15 14:33
0

Vill tacka er alla för tumhållningar, råd o tips för min goa Lucia! Glädjande nog kan jag berätta att hon är bra mycket lugnare redan sen igår..när hon var på lådan såg jag att hon hade kissat en klump iallafall..Vetten tyckte att jag kunde vänta med att åka dit när jag beskrev att det vänt till det bättre, och återkomma igen om symptomen uppstår igen.

Man kan då undra vad det kan ha berott på - kanske kan det ha varit någon tillfällig stress som hon kändes vid som orsakade besvären…

Idag har gänget fått fira hennes förbättring med Mjau Lammfärs på kartong .o gudarna ska då  veta att den maten inte blev gammal;-))!

Hawknestgrove
2010-11-15 14:50
0

kul att få höra!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MariannE11
2010-11-15 20:01
0

Glad håller tummarna att det håller i sej…

anebit
2010-11-15 23:58
0

Bra att hon verkar bättre!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Lena
2010-11-16 00:07
0

Låter ju bra att bevären avtagit. Kan ju kanske varit något tillfälligt bara som gav falskt alarm. Du får hålla lite extra koll utifall det återkommer. Men det hoppas vi naturligtvis inte inträffar.